Jump to content

Er tiden inne til forandring ang Pistol NM bane/ felt


vbn

Recommended Posts

Og hva er feil med å la alle oss vanlig dødelige listefyll skyttere være med?

Mener det kan være som det er, åpent for alle.

Er kanskje fælt for enkelte toppskyttere å nedlatende seg til å konkurrere mot oss vanlige middelmådige skyttere som driver med dette fordi det er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Nja..... Som andre har nevnt tidligere; Hva er galt med dagens ordning? Er vel ingenting med måten det allerde gjøres på som tilsier at man gjøre ting annerledes? Hva skulle en evt ny ordning tilføre et NM? Et NM slik det gjennomføres nå er vel for mange en happening - skyting, konkurranse, sosialt, ferietur, deling av hobbyinteresser osv.

 

Med andre ord: et arrangement for massene - ikke bare toppen. Synes det i seg selv er en ting å sette pris på...... Å miste dette aspektet vil jeg mene er feil vei å gå.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jo bli et betydlig mindre stevne og derfor betydlig mindre utgifter.

 

Når en ser hva det koster å være deltaker på andre ting innen NIF, har vi vist mye å gå på i påmeldingsavgifter.

Kanskje det er veien å gå for minske antall deltakere, doble påmeldingsavgiften :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tanken var mer å skape kamp om plassene til NM.

Skytterne som ville ønske deltagelse i NM måtte bruke sesongen til å kvalifisere seg, NM kunne da settes opp ved sesongens slutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Samme spørsmål er stilt deg gjentatte ganger, vbn, men du velger å ikke svare på det. Nok en gang - Hva mener du å oppnå ved å gjennomføre denne endringen? Hvilket problem er det du mener å ha identifisert?

 

 

Det er ingen problemer slik det er i dag.

 

Min inledning var "NM som avslutning på skyteåret med KVALIFISERING på veien til deltagelse." Har du Synspunkter ?????????

 

Neste: Hva om hver enkelt klubb bare kunne stille med et vist antall skyttere til NM og da SKAPE KAMP om disse plassene.

 

Neste: Tanken var mer å SKAPE KAMP om plassene til NM.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du å oppnå? Hva er formålet? Hva er målet?

 

Jeg forstår ikke hvorfor denne endringen vil være en god ting, tvert om virker det for meg som en svært dårlig ting for skyttersporten - færre skyttere på NM gjør NM til et mindre interessant arrangement for alle som ikke er der.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jo bli et betydlig mindre stevne og derfor betydlig mindre utgifter.
Neppe "betydlige" mindre utgifter, enhetskostnaden per ekstra deltaker er nok minimal, i forhold til tapt startkontigent...

 

Den største kostnaden er vel baneleie og arrangørklubbens inntekter (som det neppe er lett å få noen til å arrangere NM uten).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, som mange andre skriver. La det være slik det er.

 

Vi må huske at mange gjør dette for gøy, og ser fram til deltagelse, og alt rundt dette med selve turen og opplevelsen.

 

Deltok selv for første gang i år på NM, og det er absolutt noe jeg ønsker å gjøre igjen. Utrolig mye trivelig folk, og kjempe stemning :)

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at baneskyttere er ute igjen for å ødelegge for de som bare skyter bare felt. Se litt på hvordan det frivillige skyttervesen (DFS) avvikler sine populære og tradisjonelle landsskytterstevner (LS) og har en formidabel deltagelse der også hele familien stiller oppi.

 

Felt NM i NSF er og bør fortsatt være en samlingsplass der alle feltskyttere kan konkurrere og ikke minst samles for for å "treffe" venner og ikke minst å hygge seg med sin sport. Det er kanskje behov for å tenke litt nytt i forbindelse med avviklingen av NM i feltdisiplinene.

 

Vi har pratet litt om dette i klubben og noen kan tenke oss at felt NM komprimeres slik at det bare er i Mil, Rev. og spesialgrenene SP, SR, Mag1 og Mag2. Slik kan arrangementet komprimeres til 4 dager og bringe feltskytingen litt tilbake til opprinnelsen med litt store blinker og korte skytetider. Etter mitt syn har utviklingen i de siste årene gått i retning av for mange små blinker og litt lange skytetider, noe som i høyeste grad favoriserer baneskyttere. Innfør også konsekvent rangering også med tellende innerblinker så unngår en alt for mange omskytinger om mesterskapene. I spesialfeltøvelsene SP og SR bør det også vurderes å gjøre som i Sverige og ha egne klasser for randtenning og sentertenning. Kanskje burde det også vurderes og innføre dårligste hånd igjen?

 

Argumentet for dette er at mange feltskyttere mener at øvelsene Fin og Grov ikke hører hjemme under feltskytingsprogrammene og her kan de fritt vurdere å innføre kvalifisering gjennom sesongen for å kunne delta. Øvelsene Fin og Grov hurtig i baneprogrammet kan også være god nok underlag for uttak til de tradisjonelle landskampene. Deltagelse på de vanlige stevnene er selvsagt åpen for å skyte Fin og Grov og noen stevner her kan også telle i en eventuell kvalifisering for uttak til deltagelse i landskamper.

 

henryno :D:D:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

NM er sommerens høydepunkt for skytterne. Jeg, og åtti prosent av skytterkollegaene vet at vi ikke er gode nok til å vinne, men likevel går vi rundt å gleder oss til å møte folk vi har blitt kjent med etter mange år med skyting..vi bidrar til at de som vinner for en ok premiesum ( startavgift). Håper det kan være som det er i mange år videre,og jeg er sikker på at flesteparten føler det samme. Hilsen en som fortsatt har en drøm om å bli norgesmester men som ikke er god nok.

Link to comment
Share on other sites

Skal det gjøres endringer så måtte det jo vært for å få flere skyttere til NM, ikke færre... (Ref. LS)

 

Jeg ser f.eks at styret i klubbene kan oppfordre, ta initiativ til å få organisert påmelding\reise\overnatting for sine skyttere.

Tror flere vil være med, men som lar være da de er usikker på diverse smådetaljer i forbindelse med arrangementet. (Hvem i klubben skal? Er jeg kul nok til å kjøre med de beste i klubben? Jeg er vel ikke god nok til å møte på et NM? osv...)

 

Jeg er medlem i 2 klubber og på facebookgrupper til enda flere og ikke sett et knyst angående NM før startlistene er lagt ut og "Oi, ingen skyttere fra xxxx på NM i år?!?!?!"

 

Jeg forstår heller ikke hvordan baneskyttere holder på og overta felt med lange skytetider og små blinker. Jeg ser sjelden presisjon eller duellskiver på 25 meter med 150 sek skytetid. Vi vet jo uansett at de som skyter bane kun treffer om de kan stå tørt i skyggen og sikte rullende, helst innendørs... Små rektangler på 15 meter skulle jo være umulig for dem å treffe. 8)

 

De som arrangerer feltstevnene i klubbene lar dere nok få endre på et skiveoppsett eller to om dere er med å sette det på plass før et stevne... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fler bak seg, færre forran seg, alltid nm mål, om du havner på topp 20 og har 10 bak deg er det jo ikke like stas.

 

Fler på NM hadde vært stas, pleier skyte alle grener, da man klarte legge NM ipsc rifle og nm fin/grov samtidig. slapp jeg det.

 

Hva GSP .32S&W long har å gjøre i felt er jo også en diskusjon, en liten revisjon av sikkerhetsregler og pekevinkler kunne jo vært fint, under nm revolverfelt nå var jeg på lag med en som hadde accidental discharge som man så fint sier, rett etter lading var gitt mens det fortsatt ble fomlet, skuddet gikk hva.. max 1 meter? forran oss... Jeg er også ekstremt lite glad i å bli pekt på av våpen, om det er en plate inni revolvern jeg ikke ser hjelper meg ikke så mye, hylsterpåbud, eller krav til å pakke ned mellom hver standplass, ikke svinge rundt og bære i avtrekker.

 

Vi hadde bedre fremmøte i år enn de siste, spesielt i militærfelt var det gledelig, både V50, V60 og generelle i klasse M.

 

Bra catering i år forøvrig, pulled pork wrap, mmmm

Link to comment
Share on other sites

Vi har de våpenklassene vi har i NSF og da mener jeg at det blir feil å ekskludere klasser eller våpentyper fra felt fordi det ikke er "feltmessig" med f.eks anatomisk skjefte. Synes selv at våpenklassene fungerer helt topp idag og man står jo fritt til å anskaffe det til enhver tid best egnede verktøyet.

 

Jeg tror ikke endringer i klasser vil få flere skyttere til stevnene.

Link to comment
Share on other sites

Antallet (påmeldte) deltakere i årets NM i Finfelt var større enn de andre klassene, dette burde vel ikke være noen overaskelse, er ofte finklassen som har flest deltakere på andre stevner også.

Grov var klassen med færrest deltakere, men hadde allikevel større antall deltakere enn noen av klassene under Spesialfelt NM.

Uansett, det funker fint som det er, og dersom en synes 32rørtang har lite å gjøre i feltløype kan en enten skyte grov med 9mm eller skyte en av de andre 6-8 klassene vi kan velge i, er svært sjelden en får skutt mer enn 4-5 klasser på en dag allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok mange støtter tanken på at felt bør være felt og med sitt eget særpreg og ikke en forlengende arm av baneskyting.

 

Enig der, anatomiske grep og wadcutters hører ikke hjemme i en feltløype.. Svak hånd burde absolutt være en del av en feltløype. Men nå er dem der.

Link to comment
Share on other sites

Her var det både mye rart og mye fornuftig. Jeg må nok kommentere noen av innleggene...

 

Jeg kjenner enkelte av de som omtales som toppskyttere, og jeg har aldri hørt noen av dem uttale seg negativt om at "hvermannsen" kan delta på NM. Jeg tror at de (som oss) synes det er stas å ha flere å konkurrere mot. Jeg har heller aldri opplevd at noen av dem ikke ville snakke med meg bare fordi jeg ikke var flink nok...

 

Jeg skyter både bane og felt, men foretrekker bane. Derfor er nok jeg det som enkelte (nesten foraktelig) vil kalle en "baneskytter". Når jeg lager ei feltløype legger jeg vekt på å ha korte avstander, korte tider og store blinker. Fordi det er mest moro. All skytingen jeg driver med gjør jeg fordi det er moro... Det går greit å ha flere 6- og 8-sekunders standplasser også med revolver og militær. De klubbene jeg kjenner til i regionen som lager "frimerkefelt" er faktisk klubber med stor overvekt av feltskyttere. Vi legger også inn større forskjell mellom fin/grov og mil/rev enn naboklubbene gjør.

 

Og hvorfor skal ikke vi som har matchvåpen i .22 og .32 få skyte felt med dem? Dersom dette skulle bli avskaffet ville jeg neppe ha råd til å kjøpe meg to nye våpen for å skyte fin- og grovfelt. Resultatet ville bli at man enten skyter kun militær og revolver, eller at man selger Smith og Glock og kun skyter bane. Altså mindre aktivitet. Hva er fordelen med det? Jaja, det vil kanskje være greit for feltspesialistene som ikke liker å bli slått av en "baneskytter"?

 

Og dårligste hånd savner jeg også. Det var da intet problem å skyte dårligste hånd med anatomisk skjefte! Spesielt etter at man kjøpte seg Dremel...

 

Kanskje jeg må ta med min mening til slutt?

 

*La NM forbli åpent!

*La oss få fortsette å skyte fin- og grovfelt etter dagens regler!

*La oss få dårligste hånd tilbake!

*Lag feltløypene slik at det ikke blir hverken tid til eller behov for finsikting!

 

Takk for oppmerksomheten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke at kvalifisering til NM er veien å gå.

 

Tidligere ble spesialfelt og FGMR felt NM avviklet over en sammenhengende tidsperiode på samme sted . Nå arrangeres spesial delen som eget NM og det synes jeg har vært en god ide. Det vi kanskje kunne vurdere er å også splitte Millitær / Revolver og Fin / Grovfelt over to stevner, som da kunne gå over to helger og kanskje utenfor vanlig ferietid (juni / juli). Hva med å ha MR NM tidlig i juni og FG NM i slutten av august.

 

Det å yte 100% over fire dager i fire forskjellige grener er ikke optimalt og jeg tror kanskje at vi kunne fått enda bedre deltagelse i alle feltgrenene ved å spre de litt utover i tid og geografi. Det ville antagelig også gjøre det mulig for flere klubber å arrangere NM.

 

At toppskyttere "plages" med å måtte skyte i konkurranse med "allverdens kreti og pleti" faller på sin egen urimelighet og er et ikke eksisterende fenomen -og jeg tror heller ikke at runder med kvalifisering vil få flere skyttere ut i feltløypa event. mer trening.

 

Jeg tror at det som får skyttere ut av sofaen er attraktive konkurranse og treningstilbud i klubbene. Lag flere interne cup'er (Norgesfelt) og minikonkurranser på treningsdagene .. det vil helt sikkert spore til mer trening ... og NM deltagelse!

Link to comment
Share on other sites

Tidligere ble spesialfelt og FGMR felt NM avviklet over en sammenhengende tidsperiode på samme sted . Nå arrangeres spesial delen som eget NM og det synes jeg har vært en god ide. Det vi kanskje kunne vurdere er å også splitte Millitær / Revolver og Fin / Grovfelt over to stevner, som da kunne gå over to helger og kanskje utenfor vanlig ferietid (juni / juli). Hva med å ha MR NM tidlig i juni og FG NM i slutten av august

 

Et kjempeforslag synes jeg, er ikke alltid like lett å få avsatt feriedagene til hobbybruk, og ikke alltid like lett å kombinere NM med familiferie :D

I tillegg ville jo de som gremmes så fælt over alle disse banevåpnene få sitt "eget" NM :lol:

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg driver ikke med pistolskyting pga jeg har en liten nerveskade som gjør at jeg skjelver for mye på hendene. Men jeg vil tro i dette miljøet er det vel som i rifle og hagle, alltid plass til alle som vil delta? Det er vel ingen stevner som har så mange påmeldte at de må avvise deltagere?

 

Nei, la det være som det er. La alle som vil melde seg på og kunne utøve sin hobby/lidenskap. Det er jammen meg nok som vil hindre oss i å drive med sportene våres om vi ikke skal gjøre det vanskligere for oss selv også.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt tilbake spesialfelten som den var arrangert før, altså tidspunktmessig, var gjerne NM I mai og vanligfelt I slutten av juli. I år valgte jeg bort NM på Ringerike pga tidspunktet og nærheten til spesialfeltNM.

Men NÅR kommer neste NM I Nord Norge, det hadde vært morro !

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt tilbake spesialfelten som den var arrangert før, altså tidspunktmessig, var gjerne NM I mai og vanligfelt I slutten av juli. I år valgte jeg bort NM på Ringerike pga tidspunktet og nærheten til spesialfeltNM.

Men NÅR kommer neste NM I Nord Norge, det hadde vært morro !

 

Vet ikke hvor du regner Nord-Norge, men er jo på Ørland neste år ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva om NM i dagens form kunne fortsatt som et landskyttersevne ?

Og NM med kvalifisering til en NM plass ?

NM som årets høydepunkt og sesong avslutning ?

Ville dette da bidratt til nivåøkning blant dagens skyttere der en plass på NM laget igjennon kvalfisering ville i seg selv hatt en høy status å kjempe seg til ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...