Jump to content

Løpet sprakk med fabrikk ammunisjon.


TargetMaster

Recommended Posts

Løpet sprakk ved skyting av fabrikkammunisjon.

Muligens en kule fast i løpet og nytt skudd.

Selgeren har bedt meg levere tilbake resten av ammunisjonen da det er feil i dette partiet fra fabrikken.

Det er ikke nevnt noe fra selgeren av ammunisjonen om kompensasjon for en ødelagt pistol som ny koster kr 20.000,-.

Selgeren er en av Norges største sportskjeder.

Det hadde vært fint dersom noen har innsikt i ansvarsforhold og vanlig praksis i slike saker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trenger vel ikke skjule at det er 115grain fiocchi kjøpt hos xxl vi snakker om.

Jeg har fått byttet ut en kasse til en annen lot for 2 uker siden og da var de godt klar over problemet. Kan du legge ut lot nr. fra den pakken som ble brukt. Jeg har ikke turt å ta i bruk denne etter at jeg så hva som hendte med pistolen deres.

Forøvrig mener jeg klart at xxl må ta regningen for et nytt løp og at de får ordne opp med fabrikken/importøren selv.

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om flere dårlige partier? Finnes det noen liste?.. Om en kule er så svakt ladd at ikke kula forlater løpet vil vel ikke pistolen veksle, eller vil den det?

Hvordan oppførte skuddet før løpet gikk føyken seg?

Om det er sånn at forhandler veit det finnes et eller flere dårlige partier ute er det veldig rart de ikke går ut med det sånn stort sett alle seriøse forhandlere gjør, dette er jo potensielt livsfarlig.

Link to comment
Share on other sites

Det lot nummeret er ulikt både det jeg leverte inn og det jeg fikk ut. Mine har hatt en kombinasjon av bokstaver og tall.

Dette er de jeg fikk ut nå, men som jeg ikke har testet enda; 5412384-3180 CIP310-921

Lenge siden de ble kjøpt inn?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nevnt noe fra selgeren av ammunisjonen om kompensasjon for en ødelagt pistol som ny koster kr 20.000,-.

Selgeren er en av Norges største sportskjeder.

Det hadde vært fint dersom noen har innsikt i ansvarsforhold og vanlig praksis i slike saker.

Tipper de vil slå fast at de ikke har noe ansvar, siden de ikke har kontroll med ammoen etter at du har kjøpt den. Også ber de deg dokumentere at det faktisk var en patron fra den lotten som forårsaket hendelsen :trist:
Link to comment
Share on other sites

Om det skulle være av interesse, er lot 5304064 1221 CIP 041 heller ikke noe å satse på, gir klikk og etterbrennere. Mine to kasser, kjøpt hos XXL i Sandvika storsenter for to år siden, er degradert til treningsbruk. Lærdom: Det å slå til på gunstige tilbud hos forhandlere langt hjemmefra, kompliserer reklamasjonsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir riktig 5412384 2833

CIP 310 3835

 

Beklager jeg fikk oppgitt nr utenpå esken i farten

 

Da sitter jeg også på et parti av denne suspekte loten, bør jeg returnere det jeg ar igjen, og forlange og få byttet denne?

Mener det sto i XXL avisa noe om at dette var kvalitetssikret for skytteren sikkerhet, jeg husker ikke orlyden men det var årsak til kjøp. Jeg har selvfølgelig ikke den avisa lengre :|

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en tråd for en tid tilbake om en annen våpenødeleggelse med fiocchi? Finner den ikke akkurat nå selvfølgelig.

 

Kan ikke se at butikken ikke skal måtte ta ansvar for varen de selger, med mindre de kan påvise at varen er brukt feil. De må så ta saken videre med importør/produsent. Men det gjelder selvsagt å dokumentere det man kan, som regel betyr det å ta bilde der og da av hva som har skjedd, ta vare på tomhylsen (hvis den fins noe sted osv.) Blir det masse brudulje er det nok fullt mulig å finne ut av om en hylse (eller rester av en hylse) hører til i en lot med patroner eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner nei. Rekylrøyrsla kan likevel godt vera såpass markant at ein ikkje har grunn til å ha mistanke til at det ligg ei kule att i løpet. I tillegg kan skyteformens art vera slik at hurtige skotseriar i praksis gjer det umogleg.

 

XXL har heilt klart eit ansvar her for å selga farleg ammunisjon og burde erstatta pistolen utan så mykje som eit einaste lite "jammen". Dei kan sikkert senda reikning vidare til den italienske produsenten - etter at dei sjølv har gjort opp for seg. Om Statoil solgte bensin med feil oktantal, kan du banna på at dei hadde fått erstatningsansvar når topplokk byrja å gå i lufta.

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis man opplever uvanlig svak rekyl eller andre tegn på en "squib load" så er det jo feil å trekke av en gang til... Men som det står over så er det ikke sikkert at det er så lett å kjenne at noe er feil.

 

Uansett så er det jo feil på ammoen, og hvis jeg har rett og det her er andre episoden på forholdsvis kort tid med slike problemer, så burde både selger og produsent kjenne sin besøkelsestid og sørge for at det blir minst mulig bølger.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet forårsaket ammoen kun en kule i pipa, å avfyre nytt skudd uten å sjekke våpenet kan kalles brukerfeil. Vi hjemmeladere er gjerne litt mer obs på denne problemstillingen, og min erfaring er også at en klart merker forskjell når slikt skjer. Men jeg er også enig i at det er forskjell på teori og praksis, spesielt ifb med konkurranse og enkelte grener som dynamisk. Jeg ville fremmet krav til butikken, om de ikke godtar det er vel forbrukerombudet neste stopp.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ingen som sjekker om det er ei kule i løpet når man er midt i en konkurranse.

Her snakker vi om PPC, hurtig militær og felt. Når ny patron er i kammeret går skuddet.

Dersom pipa skulle sjekkes mellom hver skudd ville det være umulig å drive med konkurranse skyting.

 

Jeg tror ikke at du helt forstår hvordan hurtigskyting med pistol foregår :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har vel skutt noen skudd opp gjennom årene i det meste av tempo :wink:

 

Jeg ser helt klart problemet med dette under stevne, men er ikke det også en kalkulert risiko? Vi vet jo at ammofeil kan skje. Alt i alt mener jeg at selger bør dekke slike skader, men det er ikke helt åpenbart for meg om loven er på vår side.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ingen som sjekker om det er ei kule i løpet når man er midt i en konkurranse.

 

Man både kjenner og hører forskjell på en "squib load" (som utlendingene kaller det) og et skudd der kula faktisk forlater pipa. På Kongsvinger Open i år ble en skytter stoppet av en oppmerksom RO som så/hørte at noe var galt. Der satt kula fast ca midt mellom kammer og munning.

Link to comment
Share on other sites

Nå tok jo XXL tilbake amoen og har da anerkjent feil med den, da er jo saken klar. De har selvsagt ansvar her ovenfor kjøper og varen/amoen de har solgt og det gjelder da også skaden varefeilen har påført kjøper som i dette tilfelle våpenet.

Produsent har ansvar ovenfor XXL og XXL ovenfor kjøper. XXL bør tar denne saken greit og de retter ansvarskravet videre tilbake til produsent.

Link to comment
Share on other sites

Eg har sett fast kule i løpet fleire gonger med 9mm, har aldri fått pistolen til å kamre ny patron. Eg blir alltid obs om eg må ta nytt ladegrep og den forrige tomhylsa ramlar ut...

 

Ikkje at det er ein unnskyldning for feilprodusert ammo men det er no greit å passe på slike ting, både for deg og dei andre skyttarane.

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Men vil det bli nok rekyl i det hele tatt så ny patron vil kamre? Sitter patronen i løpet vil vel skudde nærmest føles som et klikk vil jeg tro og du må gjøre en manuell lading. Faren for at du tror forrige skudd ikke veksla er jo absolutt tilstede når du drar ut ei tomhylse i en litt stressende situasjon, men du har likevel lada nytt skudd i kammeret selv. Vrien situasjon i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Hvis patronen er helt tom for krutt, vil den som regel bare klare å trykke ut kula av hylsa men ikke langt nok inn i løpet til at en ny patron klarer å kamre.

men er det bare for lite krutt, kan man ende opp med kule i løpet og ny patron i kammeret. Derfor er det viktig at man vet hvordan det føles og stopper skytingen til man får verifisert.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke bare ytterste tommen på løpet som sprakk?

Kan jo da ha vært nok rekylbevegelse til at hun trodde det var en forkiling hun fikset før neste skudd gikk.

 

Jeg brukte samme ammo under et PPC stevne hvor jeg knapt fikk ut et helt magasin uten en form for matefeil. Føltes svært svakt ladd, men det var ikke i tankene mine engang at denne ammoen kunne være så ujevn at jeg kunne risikere å ødelegge våpenet mitt. Er jo en av grunnene til at man kjøper fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig,**************

 

Hvordan legger jeg ut bilde her?

Bilder kan du legge ut på galleriet her på kammeret og så linke det i tråden.

http://www.kammeret.no/bilder/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Moderert lett her,moderatorer er moderatorer når de skriver med blå farge. satt inn hvem bildekomentaren er myntet på. BRM

Link to comment
Share on other sites

At det er uvesentlig for deg, betyr ikke at det er slik for alle. Seks sekunder på seks skudd er ikke mye tid. Det er heller ikke slik at man har de seks sekundene tilgjengelig for skyting, da man starter med våpenet i utgangsstilling; 45 grader eller lavere, og så må heve våpenet. Det skal ikke skje for raskt; da mister du tid på å justere, ei heller for sakte.

 

For min egen del har jeg mer en nok med å få avgårde fem skudd på seks sekunder når jeg skyter hurtigpistol; et sjette skudd ville åpnet mine samlinger betydelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja slik er det faktisk nå det kreves et perfekt siktebilde mellom hvert skudd, ikke bare ha fokus på å dra i avtrekkeren så fort det lar seg gjøre mot store mål og korte avstander.

Ingen skyter førsteskuddet under 2 sek om siktebilder skal være riktig, har da 5 igjen på 4 sek og ikke uvanlig med 4 forflytninger. Den som har full fokus her merker knapt om kula stopper helt yters i løper da rekylen fortsatt er der.

 

XXL tar nok denne saken greit.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje på tide å redusere antall timer med CSI på tv-skjermen bjortork?

Ser bare scifi nå for tiden, og vi får nå håpe det ikke blir nødvendig med kriminalteknikere for å løse en nokså banal reklamasjonssak :mrgreen:

Men fra spøk til revolver, hva om ladningen hadde vært feil "andre veien" og det ble håndgranat? Da kunne både selger og produsent risikert mer enn 20k til ny pistol...

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til forbrukerkjøpsloven (§ 52 kan gjøre denne relevant) har man i slike tilfeller produktansvarsloven (https://lovdata.no/pro/#document/NL/lov/1988-12-23-104" target="_blank) Denne brukes alt for sjelden av forbrukere.

§ 2-1 sier at "Produsenten plikter å erstatte skade som hans produkt volder og som skyldes at det ikke byr den sikkerhet som en bruker eller allmennheten med rimelighet kunne vente (heretter kalt sikkerhetsmangel). Ved vurderingen av den sikkerhet som kunne ventes, tas hensyn til alle forhold som har sammenheng med produktet, dets presentasjon, markedsføring og påreknelige bruk."

 

Antar at ammoen er produert i utlandet og at det derfor er importøren som er ansvarlig i dette, jf § 1-3 første ledd.

 

Uansett er det gode sjanser for å få dekket skaden. Enda bedre blir de dersom dette var et kjent problem uten at de har tilbakekalt produktet. Men ikke UTEN krangling. (Epost til kjeden er nok mer hensiktsmessig enn krangling med noen i disken.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...