Jump to content

"Langhold" med pistol?


Vargen

Recommended Posts

Jeg skulle trene litt med tjenestepistolen her i går, og da skiva ramlet ned gadd jeg ikke avbryte kollegaen som fremdeles skjøt på sin skive.

 

Fant meg et siktepunkt i snøen på et par hundre meters hold, og tenkte jeg kunne teste Keith-metoden med å holde kornet høyt i forhold til skuret i stedet for å holde over på lengre hold. På denne måten unngår man at siktet dekker målet, innskyting i høyde skjer ved å variere hvor mye kornet stikker over skuret.

 

Jeg er i beste fall en middelmådig pistolskytter, men det var ovverraskende enkelt å skyte seg inn på stubber og slikt. Observerte sprut i snøen og forandret sikte deretter; endte opp med å ha nesten hele kornet over skuret og målet jevnt med toppen av kornet på 220 meter (avstand målt i kart i ettertid, pluss/minus 10m). Satte meg ned og støttet armene på knærne, med litt støtte for ryggen a'la Keith. Jeg kunne da sette flere skudd såpass nært hverandre at det tilsynelatende sprutet fra samme høl i snøen, altså samling innenfor kanskje 30-40 cm. Selvsagt var det en del slengere og bom med flere meter også, spesielt de første skuddene på ny avstand før jeg fikk skutt meg inn på målet. MYE kulefall i 9x19 på slike avstander, fra pistol med lav siktelinje og relativt kort løp. Med MP5 var det mindre behov for å forlegge siktepunkt.

 

Jeg tror jeg må finne meg et sted å skyte på lengre hold også og kanskje henge opp en gong eller to, dette var moro!

 

Salige Elmer Keith skal jo ha skutt med revolver på helt vanvittige avstander, men selv for oss dødelige er det altså mulig å treffe noenlunde på det som ellers er å oppfatte som riflehold. En kan dog ikke regne med å treffe på første skudd, det går to-tre skudd på innskyting for hver avstand og en er avhengig av å kunne spotte treff.

 

Andre som har erfaring med pistol eller revolver på lengre hold, med jernsikter?

Link to comment
Share on other sites

"Back in the days", så skjøt vi (var mannskap på storviltprøva) storviltprøva med revolver, men liggende eller sittende. Selvsagt inspirert av den samme Elmer Keith, og av at mange av rifleskytterene knapt skjøt bedre :roll:

En av de gode i pistolklubben her har en tuna 38spl revolver, og han skyter uten problemer håndflatestore samlinger på 100m med den, stående med en hånd.

 

Ellers så er vel Jerry Miculec nokså oppgående på dette, om man trenger inspirasjon:

 

Meeen, 200m er vel ikke såååå langt :shock:

 

Mange skyter jo 22LR (rifle) på hold iallefall ut til 400m, og kulefallet er omtrent det samme som med 9mm skulle jeg tro. Presisjonen, med god ammo, er forbløffende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange av Elmer Keith sine bøker er kommet i nytt opplag som pocketbøker.

Enkelte er også kommet i digitalt format.

Noe å ha i bakhodet om man sitter askefast eller noe på en flyplass.

Amazon.com er greie hvis det er digitale bøker til laptop/lesebrett man ønsker.

Hvis en har litt bedre tid så er bøker trykket på døde trær lettere å plassere i bokhylla til neste generasjon.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

kan nevne at han godeste jerry har skutt med 9mm helt ut til 1000 yards :shock: med en eller annen revolver for en liten stund siden. vidoen ligger på YouTube-kanalen hans.

skal finne frem en link når jeg kommer hjem til pc'en

 

edit: så ikke at den var linka til allerede, beklager beklager :oops:

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er nok mange her i landet, som har skutt på langhold. I alle fall opp til 200 m. I Metallsiluett skytes det på 50, 100, 150 og 200 m. I Magnumfelt så skytes det også på lengere hold, men sjelden lengere enn 170 - 180 m., avhengig av bane.

 

Tjenestepistol. Det er vel en Glock da. De er vel ikke av de mest pressise langholdsvåpnene, men det kan jo være greit å sjekke på skive, eller figur. Patronen er ikke så dårlig, det er vel i første rekke våpnet som begrenser.

 

En god revolver (standard) og en god stilling, så bør en god skytter klare 10 cm, på 100m og 20 cm, på 200, med åpne sikter. Stillingen du brukte, er en favorittstilling, når jeg tester ammo og våpen på lengere hold.

Link to comment
Share on other sites

P30L, våpenet i seg selv er meget presist men avtrekket er ikke egnet til å lage hull i hull.

 

Jeg tror nok at en med litt trening burde klart vesentlig bedre samlinger enn det jeg fikk til ja, bare lekte meg litt med relativt høy skuddtakt.

Link to comment
Share on other sites

Traff med min glock på 180m under NM i spesialfelt, hadde lite eller ingen begrep om kulefallet, varierte derfor siktepunkt i håp om å få i hvert fall et par treff, tre av skuddene ble skutt med nummerskiltet over skiva som siktepunkt, jeg regner med at det var disse tre som traff.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg tippe. Jeg holdt i bunnen av tallet rett over skiva og satt alle 5 skudda i både Magnum 1 og 2, med 4 innertreff i begge hvis jeg ikke husker feil. Dette var da med 6" revolver i 357 og 6.5" revolver i 44. Blinken var jo ganske så stor da, men jeg aner ikke hvor stor innersonen var.

 

Det er det første jeg har prøvd å skyte langt med håndvåpen, og det var veldig gøy. Ikke var det avskrekkende heller, måtte bare komme over den psykologiske humpen ("oi, det er så langt ja, det går bra aldri i verda").

 

Med 9mm har jeg bare skutt på en stålgris vi har på sånn ca. 80-90 meter i Sarpsborg, og det går ganske greit stående fri. Er ikke i nærheten av å sette alle, men over halvparten går på en god dag.

 

Blir nok littegrann Metallsilhuett fremover.

Link to comment
Share on other sites

I Magnum2 brukte jeg utelukkende skiltet over som siktepunkt, bomma på alle skudd, jeg skjøt da også under på 80? m et par standplasser i forveien, dette var med 45.colt. (skal legge til at jeg totalt sett skjøt elendig med blackhawken)

Neste NM blir med 44mag.

Blinken på Nm var vel 1x1,5m om jeg ikke husker feil, ganske stor mao, men når en ikke har skutt noe særlig over 50m fra før så blir dette vanskelig nok.

Kommer til å skyte litt på 100m med pistol fremover ifm trening med jaktrifla, 200m er ikke like lett tilgjenglig dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Kanske dere som deltar på MF, bør teste ut skyting på aktuelle avstander, for konkuranser. Jeg har ikke skutt MF, siden før MS oppsto. Men både for MF og MS (uten regulering på sikte), så var det da nødvendig å skyte seg inn på et langhold. Tror jeg benyttet innskyting på 140 m, for MF og lærte meg da ca treff under og over siktepunkt, på aktuelle avstander. Deretter en miks med div. ladninger og kulevekter, for å få noe som passet på div. hold. Fungerte bra på trening, men så var det konkurense da. :)

 

Så test og tren. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Prøver å skyte regelmessig ut til 100m både med og uten puls stående (G17), har amisjoner om å prøve meg ut til 200m, men har ikke vært på passende bane enda.

 

Skyter da på stål med dimensjon: 30x60cm.

 

Jeg kommer til å fortsette og skyte ut til 100m, men noe særlig utover 100m med 9mm blir mest for å ha prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...