Jump to content

Oppegård SL Vårfelten 2015


ojoh

Recommended Posts

Søndag 10. mai er det igjen tid for OSL Vårfelten på Kurud ved gml Mossevei/ Gjersjøen (nord for Tusenfryd) i Oppegård. Første lag går ut kl 1000, og vi regner med at vi får rundt 10 lag a' 8 mann i timen - så vi kan garantere mer eller mindre kontinuerlig skyting for alle deltagere...Her blir det oppdukkende og bevegelige mål, og det burde være utfordringer for de fleste.

 

Vårfelten er som vanlig kretsmesterskap for Akershus i fin, grov og spesialpistol.

 

Løypeprogrammet blir publisert på hjemmesiden vår www.oppegaardsl.no

 

Vel møtt til Kurud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi starter påmelding senest kl 0930, og sender første lag ut fra start kl 0950 så de er klar med skyting på standplass 1 kl 1000.

Neste lag går ut 7 - 10 minutter senere og slik vil vi holde på til alle er fornøyd...siste lag går ut 1630. En runde vil ta omlag en time og 10 minutter.

En runde koster 100 kr ... Det blir anledning til å kjøpe mat og drikke.

Det kan skytes F/G/M/R og SP/ SR - ikke magnum. Det er KM for Akershus i F/G og SP.

Vel møtt.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre var det litt dårlig organisert igår og man sendte ut lagene altfor sjeldent. Jeg var så heldig å gå min fjerde runde som siste lag nr 48 og det er ikke mange lag. Kom klokken 10.00 og husker ikke helt når jeg gikk første runde, men andre runde fikk jeg gå ca kl 14.00... :cry: Når vi da kom til standplass nr 1 så var det ingen folk på nr 1, 2 eller 3. Det betyr at man sender ut for sjeldent. Tipper man kunne sendt ut nærmere 5 minutter oftere. I såfall skaper bare så lite som 10 lag 50 minutter raskere gjennomføring. Det er bedre at det er litt kø i løypa enn at man kaster bort tiden i oppropsområdet på å vente på ingenting...

Sukk...

 

Forøvrig var det ganske høy vanskelighetsgrad og artig løype. Været var vi også heldige med. :)

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra stevne, gikk ut i første lag(lag10), rakk fire starter. Men ting gikk tregere i går enn det gjorde ifjor, da var det knapt tid til ei pølse mellom rundene. Uansett bra stevne, kommer fortsatt til å være prioritet for min del :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at vi har lagt lista høyt når det klages på at noen måtte vente 10 minutter mer enn tidligere før de fikk gå andre runde i løypa.

 

Det kan hjelpe at skytterne klarer å skrivet navnet sitt leslig slik at vi som skal registere dere slipper å bruke flere minutter på å finne ut hva som står på påmeldingen. At resultatene ikke kom ut i går ettermiddag skyltes noe så enkelt som at det var ingen minnepen å oppdrive slik at resultatene kunne bringes til en PC med intenettforbindelse.. etter relativt lange dager ble kveldsmat med familien og en ikke altfor sen kveld prioritert foran retur til banen for å hente resultater - håper på en smule forståelse for det.

 

Hvis noen tastaturkyndige melder seg til tjeneste så er vi veldig glad for mulighet for resultatservice og raskere avvikling av stevnet.. det er i OSL som de fleste andre klubber at dette drives på dugnad, og uten frivillig innsats så blir det ikke arrangert stevner.

 

Sees på OSL Høstfelten 20 september.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Vi meldte oss på ganske umiddelbart etter ferdigskutt runde, det lengste vi måtte vente var ca en halvtime. Dette er godt innafor etter enhver standard. Dere stillte med glimrende vær også :lol:

Håper jeg får med meg stevnet til høsten og :D

Link to comment
Share on other sites

Skulle komme i løpet av dagen i dag ble det sagt i går......dette er kanskje noe som bør vurderes....det er mange som savner resultater mens man er på stevnet

 

.. ja man kan ønske seg godt vær på en regnværsdag - og du kan være sikker på at vi har vurdert det Tom, og vi har sogar ønsket det - men desverre må også vi forholde oss til realiteter og de resurser vi rår over ...

Link to comment
Share on other sites

Skulle komme i løpet av dagen i dag ble det sagt i går......dette er kanskje noe som bør vurderes....det er mange som savner resultater mens man er på stevnet

 

.. ja man kan ønske seg godt vær på en regnværsdag - og du kan være sikker på at vi har vurdert det Tom, og vi har sogar ønsket det - men desverre må også vi forholde oss til realiteter og de resurser vi rår over ...

Nå må ikke dette tas som kritikk altså...jeg er veldig fornøyd jeg ☺

Link to comment
Share on other sites

ojoh, da får dere vel ansette flere da. Dere må få opp farten! :evil:

 

Fra spøk til revolver, men dette fikk jeg som surt svar fra en som prøvde melde seg inn i en bilklubb jeg sitter i styret for. Han hadde da fått vente nesten to hele dager før han fikk tilbakemelding.. :roll:

Folk er kravstore men gidder ikke gjøre noe selv.. Noe jeg er fryktelig lei av.

Link to comment
Share on other sites

..det er riktig at jeg har kontroll på resultatlista fra Vårfelten, så jeg skal rette lista så du kommer i riktig klubb Tom - (...og har allerde notert det ..), og er skyld i treg registrering og manglende resultatservice.

 

.. men generelt er jeg godt vaksinert mot personlig kritikk og negative tilbakemeldinger, min fløyelsmyke hud er tykk som serviett og alle kristiske kommentarer preller av som besin på bålet...

Link to comment
Share on other sites

Og forøvrig så fant vi en "guide rod" , antagelig til en 1911 pistol (STI ?) med delbar sleidefjærstyring. Den ligger på kontoret på Kurud og kan sendes til eier hvis vi får adresse.

Send meg en Mail med adresse så er tilbake der den hører hjemme asap.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid ting som kunne vært gjort bedre på et stevne. Og hadde vi hatt mannskap nok vi som arrangerer hadde det vært enkelt å få alt på plass. Men det er ikke alltid like enkelt å få med nok funksjonærer, så da må man gjøre det beste ut av det... Og tro meg, det er hektisk når det står på..

 

Jeg var veldig godt fornøyd med stevnet, møtte bare blide fornuftige folk på alle standplasser, kiosk, og påmelding :) Løypa var krevende, men ikke umulig og bingopreget, og det er sånn det bør være.

 

Og de som klager er som regel de som aldri er med å arrangerer noe som helst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Løypen var bra, standplass lederne var flinke, været var bra og Burgere smakte godt.

 

Resultatene kunne vært lagt inn og printet i løpet av dagen, selv mangel på minnepenn gjelder ikke her. Så sant man ikke har en printer - det kan også løses ved å kjøre nettverk og en egen dedikert skjerm med rullerende resultater - så her er det rom for bedring.

 

Hvis det er noe annet jeg skal påpeke er det hvordan påmeldingen er lagt opp, det bør være mulig å melde seg på alle sine starter når man ankommer og få utlevert skytetid etc - da kan skyttere som reiser langt og ønsker å skyte flere runder få gjort dette - og de som ikke gidder stå opp på morgenen og skal bare skyte 1 runde - ja de kan vente litt. Dette vil gi mer penger i kassa da det blir flere starter. Vi har gjort dette flere ganger tidligere og det funker fint, kan rekke 500 starter på 8 timer uten problem.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

...som nevnt har vi vurdert det og sogar ønsket det, ..

 

Men de som kan Sandnes programmet har en tendens til å bli opptatt, og de andre tilgjengelige funksjonærene får akutt tastaturskrekk når det nærmer seg vår og høstfelt... og som du sikkert er kjent med Bromark så står ikke funksjonærer i kø for å bidra søndager i mai, så da blir det som det blir, og alternativet er jo ingenting.

 

Vi har vurdert som viktigst at skytterne skal få en fin feltskytteropplevelse ute i skogen - og hvis målet var å få gjennom så mange skyttere som mulig så hadde vi lagt løypa inne på banen med felles ildkommando over høytaleranlegget.

 

Løypa på Kurud tar godt å vel 1 time og 30 minutter å gjennomføre og med 10 minutter mellom lagen så har vi 90 skyttere ute i løypa til enhver tid. Løypa er ganske fysisk krevende - og de fleste er fornøyd etter 2 - 3 runder. Fra klokken 14 til kl 1630 var det knapt skytere ved påmeldingen som var klare for nye runder, så 500 runder på 8 timer er kun av teoretisk interesse...

 

Hvis det legges opp til forhåndspåmelding må det legges inn slakk for at lagene skal klare å gjennomføre på planlagt tid. Der jeg har vært med på stevner med forhåndpåmelding og ordentlig feltløype så er "effektiviteten" vært adskillig lavere - og ventetid for de som ikke har vært forhåndpåmeldt har vært slik at jeg har vuderte å reise hjem selv uten en eneste runde selv om jeg hadde kjørt 120 km hjemmefra...

 

De som er veldig opptatt av resultat har regnet ut hva de selv har oppnådde lenge før lista er tilbake i sekreteriatet, og de andre har jeg inntrykk av tåler å vente litt på en liste - den hang forøvrig fiks ferdig utskrevet på papir på Kurud kl 21 på søndag kveld ....

Link to comment
Share on other sites

Det er nå publisert en ny rettet versjon av resultatlistene fra OSL Vårfelten, Tom har kommet i riktig klubb og Zero PK er registrert som klubb tilhørende Akershus krets (nytt fra nyttår) og dermed med i Kretsmesterskapet i F/G/SP for Akershus. Og et par stk som var ført i feil klasse og gren er kommet på plass. Endelig liste lukkes 18. mai - så hvis det er flere feil må de sendes til oivind.johnsen(alfakrøll)no.ibm.com snarest.

 

se http://www.oppegaardsl.no/

 

Forøvrig takk til alle skyttere, funksjonærer og eventuelle værguder som bidro til at dette ble en fin feltskytterdag på Kurud.

 

Sees på OSL Høstfelten søndag 20. september

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det kan virke som at ventingen i helgen var fordi det var for lenge mellom hvert lag.

Det er jo bedre at det er bittelitt venting for neste lag på standplass 1, enn at man sitter og venter på

opprop og når man kommer frem så er på standplass 1 2 og 3 ledige. Da har man ventet for lenge...

 

Ventetiden mellom vært lag bør jo bare være = gåtid til standplass 1 + gjennomføringstid standplass 1

 

Bruker man bare et tenkt tall som 10 minutter så gir det 37 lag på 6 timer og 296 starter. Med 100,- pr start 29.600,- for klubben.

 

Kutter man ned til bare feks 7 minutter så gir det 53 lag og 424 starter. Og 42.400,- kr for klubben.

Bare med å kutte 3 minutter har man etter 20 lag kuttet 60 minutter venting...

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt teoretisk, rett og slett fordi det ikke var nok skyttere som hadde ork til å gå mere enn 2 - 3 runder. På Kurud har vi tillatelse til å skyte mellom kl 10 og 18, hver runde tar omlag 1 time og 20 minutter - det betyr at vi kan senest sende siste lag ut kl 1630.

 

Vi har da 6,5 time og med 10 min mellom lagene har vi mulighet for å få ut 39 lag med 8 mann som skulle tilsi noe sånt som 312 starter, hvis tiden mellom hvert lag ble redusert til 6 minutter kunne vi fått igjennom 64 lag og 512 starter på denne tiden.

 

Men det fordrer at det faktisk er skyttere til å fylle lagene til enhver tid. Fra kl 1400 var veldig mange fornøyd og det var rett og slett ikke skyttere nok til å fylle lagene. Vi kjørte igjennom 37 lag på søndag og jeg hadde inntrykk av at det var ingen som ikke fikk gått så mange runder de ønsket fordi de måtte vente ...

 

At runden tar den tiden det tar betyr at det er fysisk umulig å gå mer enn 4 runder på Kurud innenfor den skytetiden vi disponerer. Vi kunne som tidligere sagt lagt hele løypa inn på banen i en super effektiv banefelt med felles ildkommando, 5 mann på standplass og 10 mann i sekretariat for på melding og resultatservice, men er det virkelig det feltskyttere ønsker seg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenne godt til det å arrangere stevner samt det å slite med å skaffe nok folk. Men, argumenter som at man ikke har folk til å sørge for resulater er for meg bare dumt - det er like viktig uansett hvor på listen man er og man bør sørge for at dette er printet/gjort tilgjengelig minst 2 ganger i timen under stevnet. Dere hadde jo klart å få ut egne lister fra funksjonær skytingen, og det er ikke så vanskelig å lære seg systemet - tar 5 min for en som kan bruke en pc!

 

Når det kommer til påstanden om 90 stk i løypen er vel det en sannhet med modifikasjoner, dere har vel sjelden mer enn 10 lag ute i løypen - dvs ett pr standplass - noe som gir maks 80 skyttere.

 

Jeg syns stevne var veldig bra, løypa var morsom og folk var flinke. Men det kunne vært så mye bedre med resultater på plass :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

...og da har du en herved en stående (og forpliktende) invitasjon hr Bromark til å legge opp en nettverksløsning på Kurud som muliggjør kontinuerlig resultatservice på storskjerm (vi har skjermene), og i tillegg betjene tilhørende pc med resultat-tasting kommende Høstfeltstevne den 20. september.

... så skal jeg sørge for at en 40 - 50 funksjonærer gjør en strålende innsats ute i feltløypa for de som er opptatt av feltskyting...

 

(ps grunnen til at det var resultater fra funksjonærskytingen var at det foregikk på lørdag og at vi da hadde tilsvarende god tid til resultatservice på lørdagskvelden etter skyting. Resultatet fra søndag ble slått opp på Kurud søndag kveld - og jeg må medgi til eget forsvar for at jeg prioriterte kveldsmat med familien i stedet for å returnere banen søndag kveld for å kunne legge resultatet på nett, at det er ikke mange stevner jeg har deltatt på de siste årene hvor resultatet har vært tilgjengelig på nett før langt ut i uka etter stevnet... Sammenlignet med andre skytegrener jeg deltar på, mener jeg at vi har gitt deg en "fireretters" til pizzapris og at du nå klager over at det ikke var mange nok jordbær på toppen av desserten.)

Link to comment
Share on other sites

Hvis tiden strekker til skal jeg ta en tur å fikse - men dette fikser dere enkelt med en Hub mellom to pc'er samt en skjermkabel ut til der resultatene skal vises.

 

Var akkurat i Praha, der fikk jeg 7 retter for prisen av en Pizza - så er nok litt bortskjemt ja :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Innenfor dynamisk er det annerledes.....

 

Alle stevnene begynner folk spørre om verify ca få sekunder etter siste skudd er tatt, og folk blir til premieutdeling som ofte er kort tid etterpå.

 

Man ser også stager og verify ofte i realtime.

 

Løvenskiold stevnene til oslo pk har vært bra, med skjerm som viser alle klassende rullerende nedover skjermen, sånt er stas!

Link to comment
Share on other sites

I dynamisk så kan det jo være "regningssvarende" å bli til premieutdeling, da det ofte loddes ut relativt fine ting (våpen og ... ) på start nummer til tilstedeværende deltagere.

 

Start avgiften i DSS er også på et helt annet nivå (endags Level II ~ 400,-) enn i felt, og i løpet av en dag så skyter man kanskje 6 - 8 ganger (stager) og 150 - 180 skudd (tilsv. 2 - 3 feltrunder).

 

Det er et paradoks synes jeg at vi som klubb tjener like mye på at jeg og en assistent holder to sikkerhetskurs med 12 deltagere på hvert kurs a 2 kvelder, som det vi sitter igjen med etter at vi har hatt 40 - 50 mann mer eller mindre i sving en hel helg i tillegg til masse dugnad i forkant av et feltstevne.

 

Som feltskytter ønsker jeg meg mange feltstevner og at det skal være attraktivt for klubbene å arrangere gode stevner. Så jeg mener at klubbene skal få de surt intjente pengene uavkortet uten utdeling av premier som ingen har noe bruk for, og som bare skaper masse etterarbeid for de frivillige i klubbene. Jeg synes en startpris på 100 kr (som er mindre enn en halvliter på byen) er en rimelig pris for å få lov til å skyte og konkurrere i en god feltløype.

 

Er det mange som ikke ville møte opp på vår OSL Høstfelt i september hvis vi annonserte at det ikke skulle være premiering (selvfølgelig skal vi lage resultatlister hvor man kan sole seg i glansen av en god plassering) ?

Link to comment
Share on other sites

DSSN stevner er på et helt annet nivå prismessig ja. Et todagers level 3 er myyye billigere enn to dager og fire starter i NM felt. :winke1:

 

Å si at et endags level 2 er det samme som to runder i feltløypa blir også veldig feil synes jeg. Hvor lang tid bruker man på to feltrunder, kontra et typisk level 2? Sammenlignet med fire feltrunder kan jeg være med på, men da er også prisen ganske lik.

 

Når det gjelder premiering så betyr det for min del cirka null for om jeg drar på et stevne eller ikke. Jeg skyter for rekreasjon og gøy, og eventuelt litt heder, ære og skryterettigheter.

Link to comment
Share on other sites

Level 2 feks vintercupen eller de 2 Rookie challenge jeg har skutt har vært tidsmessig lik 2 feltrunder på feks Överby eller Oppegård i 2014. (var ikke der i år dessverre)

 

Sameligningen med pris på felt NM er å trekke inn ytterlighetene. Normalt koster approberte feltstevner 70-100.-/start. Så da blir det lignende med level 2 stevner.

Dette vet du godt Lindskog :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svarer for Överby PK da jeg har vært i styre og stell der siden 2011 og arrangert Nolhotten feltstevne hvert år.

 

Du trenger 2-3/standplass. 8-10 standplasser.

Så trenger du 2 til våpenkontroll. Disse kan etter feks kl.1100 brukes andre plasser.

2-3 i sekretariat

2 til kiosk/pølsebod

1 som roper opp og sender ut patruljene

1 stevneleder som har ansvar og kontroll så alt funker

 

Så er det fint med innbyttere så personalet får litt hvile og kan spise/drikke kaffe osv.

 

Dette er da kun for å holde stevnet i gang. Vi har 3 dugnadsdager (dugnadsdag 4t) før stevnet og 1 dugnad etter. Så tilkommer alt arbeid pensjonistgjengen utfører utover dugnadsdagene.

 

Vi har ca 330 starter a 120.- og minst 50% av startkontigentene går tilbake til skytterne i premiepenger (kontanter). Da har vi ikke plakatskyting som i Mysen med billige skiver uten nesten kun dyre separate skiver og med en målgruppe på hver standplass som snus frem og eller bort. Mye variasjon med andre ord. Slik et feltstevne skal være :wink:

Link to comment
Share on other sites

Level 2 feks vintercupen eller de 2 Rookie challenge jeg har skutt har vært tidsmessig lik 2 feltrunder på feks Överby eller Oppegård i 2014. (var ikke der i år dessverre)

 

Sameligningen med pris på felt NM er å trekke inn ytterlighetene. Normalt koster approberte feltstevner 70-100.-/start. Så da blir det lignende med level 2 stevner.

Dette vet du godt Lindskog :wink:

 

Det du snakker om nå har vært relativt små (i antall stager og skudd, ikke deltagere når vi snakker om Vintercupen) level 2 stevner som har kostet hvor mye? Jo, 200 kroner. Da er sammenligningen med to runder i løypa helt grei. Det var ikke det som var eksempelet til Ojoh, han snakket om store level 2 med 6+ stager og 400 kroner i påmelding. Da holder ikke sammenligningen med to feltrunder vann. Det skjønner nok du også. :winke1:

 

Hva i alle dager er galt med å sammenligne NM felt med level 3 stevner?

Link to comment
Share on other sites

Greia med DSS stevner er at der betaler alle entrance fee på la oss si 400 for et level II stevne. Med 8 stager dvs 8 squader a 15 mann ( som i østlandsområdet fylles ganske fort) gir 120 x 400 kr i kassa - det er i allefall 40 % mer enn vi får inn på våre heldags feltstevner. Som skytter er du i aksjon i 8 x 15 sekunder (2 minutter) og man venter i 478 minutter ( gangtid mellom stager er neglisjerbare). Jeg burde kanskje ta med at walk through må regnes med til aktivitet så da blir ventetid 8x5min mindre, altså får vi 42/438 under 10% aktivitet og 90% venting i løpet av stevnetid. Som feltskytter får du på Kurud 4 x 80 minutter (hvis du orker) aktivitet og kanskje totalt 80 minutter venting som gir 80% aktivitet og 20% venting. 100 kr for en start er helt klart en fire retters til pizzapris...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det som nevnt en del level 2 stevner som koster typ 200 også da. Er det fem retter til pizzapris det da? :winke1:

 

Bare så det er sagt, jeg er enig i at både pris og ventetid er uproblematisk på de fleste feltstevner. Det er det at felt liksom er så mye billigere enn dynamiskstevner jeg er uenig i.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke veldig uenige Lindskog. Min frustrasjon er at vi sitter igjen med småpenger uansett felt eller DSS etter å ha nedlagt betydelig arbeid. Jeg frykter at flere klubber "oppdager" at det finnes lettere måter å skaffe inntekter på enn å arrangere stevner, og at det bare blir lettbeinte PPC og bane stevner igjen....

 

Jeg kunne tenke meg en diskusjon hvordan kan vi gjøre det mer attraktivt for klubbene å arrangere ordentlige feltstevner - er det rom for å øke startkontingent til 150 kr.? Eventuelt fjerne krav om premiering...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...