Jump to content

Premiering NSF


Ørret

Recommended Posts

De stevnene med pengepremier skal du få inn penger på kontonr du har oppgitt eller de sender til klubben din.... MEN SÅ SYKT MANGE KLUBBER SUGER PÅ DETTE!!!!!

 

Ja den fortjente faktisk store bokstaver og utropstegn, jeg mangler premier for flere år tilbake, på tross av purringer.

 

Du har også endel som tar full påmeldingsavgift, men likevel ikke kjører utbetaling av premiepenger.

Link to comment
Share on other sites

I stevner med pengepremier (A-premiering) skal premiene fordeles etter en premietabell som du finner på side 31-33 i linken.

 

http://www.skyting.no/SiteCollectionDoc ... 202011.pdf

 

Hver arrangørklubb skal etter å ha arrangert sitt siste A-stevne i kalenderåret, overføre premiebeløpene til hver enkelt klubb der skyttere har vunnet premie. Sammen med beløpet skal følge en fordeling av premien på klubbens ulike skyttere. Resultatprogram bær ha en egen funksjon for dette. Programmet som kalles Sandnes-programmet (R. Øgreid), har en slik funksjon som gjør det enkelt for klubbene å ordne med premier.

 

For å gjøre det enkelt å overføre penger, bør hver enkelt klubb oppgi sitt kontonummer på hjemmesiden. Det letter arbeidet for våre kasserere.

 

Hvordan hver enkelt klubb viderefordeler mottatte premier til sine skyttere, varierer nok mye. Du må spørre i din klubb.

Link to comment
Share on other sites

Noen klubber har premier på lager og deler ut så snart stevnet er avsluttet. F.eks. så fikk jeg et fint lite shotglass med sandblåst logo i Salangen for drøyt to uker siden.

 

Andre igjen sender ut årspremie til skytterne på slutten av året. Jeg fikk nylig årspremie fra Tromsø PK for 2014, et gavekort hos den regionale våpenpusheren. Før i tiden kom det gjerne en pokal fra 9000-byen etter at årets "opptjening" var fullført, men gavekort passer meg bedre!

 

Og for meg er det helt greit at de sender meg et gavekort i stedet for å overføre pengebeløpet til min klubb. Jeg tror at i enkelte tilfeller vil det å overføre premiebeløp via skytterens klubb bare medføre forsinkelser og problemer med å spore opp pengene dersom noe går galt underveis.

Link to comment
Share on other sites

Hver arrangørklubb skal etter å ha arrangert sitt siste A-stevne i kalenderåret, overføre premiebeløpene til hver enkelt klubb der skyttere har vunnet premie. Sammen med beløpet skal følge en fordeling av premien på klubbens ulike skyttere. Resultatprogram bær ha en egen funksjon for dette. Programmet som kalles Sandnes-programmet (R. Øgreid), har en slik funksjon som gjør det enkelt for klubbene å ordne med premier.

Ja, tenk om det kunne vert så enkelt.

 

I den virkelige verden så 'kan' nok bildet se noe anderledes ut.

a) Mange klubber har ikke engang et resultatprogram.

b) Mange klubber sender bare et beløp til en annen klubb uten noe som helst referanse til hvem som skal ha pengene. Resultatet er at klubben som bare motar beløpet sitter som spørsmålstegn og ikke vet hvem som skal ha pengene, og må bruke masse arbeid på å finne ut hvem som har vært på stevner arangert av dem klubbene som har sent penger.

c) Ved å gjøre en bankoverføring 1-gang i året, så er det også begrenset hvor mye info man kan legge ved om hvem som skal ha pengene da det gjennom flere stevner kan bli endel info som skal noteres. Ergo, så kanskje det hadde vært bedre om dette gjekk fortløpnede. Men selv dette kunne man ordnet med en enkel mail til motager klubb med info om stevner og hvem som skal ha beløpene fra overføringen.

 

Dem aller enkleste tingene blir vanskeligt når det ikke er mere disiplin på hva rutiner som skal brukes, men at det er hengitt til hver klubb sin representant 'der og da' hvorvidt det er info om hva stevne pengene gjelder for eller eventuelle personer i motager klubb som skal ha beløpene. Ting blir ikke bedre en hva det sløveste leddet gjør.

 

NB! Forøvrigt, så representerer pengebeløp en håndfast verdi, mens ymse hadeland glass aldri kan representere den eksakte verdi skytteren skal ha. Det blir et skjønn der man sikkert får noe som av og til er verdt mere og av og til er verdt mindre. Om det er klubb eller skytter som vinner mest på dette skal vere usakt. Men det kan vere mere hyggelig å få et shot glass med logo en 15,- kroner inn på konto. Men var verdien på premien 100,- kroner, så ville jeg heller ha hatt pengene (det er jo en hel startavgift).

Link to comment
Share on other sites

@s.o.n.: Hva mener du løsningen skal være?

Jeg mener løsningen er at alle klubber som arrangerer stevner pålegges å ha et godkjent resultatprogram. Det er tross alt en meget begrenset engangsinvestering. Det gjør det enklere å arrangere stevner, resultatene kan distribueres raskere, det er enklere å vedlikeholde klasseføring i felt, og ikke minst gir det enkel håndtering av premiepenger.

Link to comment
Share on other sites

For å ta det i kronologisk rekkefølge......

Det meste du skriver i innlegget lenger oppe er i "SKAL" form, og man kan lure på hvor alt det folk "SKAL" gjøre er nedfelt, for det står jo ingensteder og det høres ut som det er regler man ikke har sett. Det er da jeg sier hva den faktiske verden er rundt forbi.

 

Vist vi derimot ser på hva som kan vere en løsning, så er kan man starte med regelverket og få nedfelt prosedyren for hva klubbene skal gjøre. Skal dem sende ut etter hvert stevne, eller 1-gang i året, og at det presiseres hva som minimum vere av info på betalingsinformasjon. 2-3 tillegs avsnitt i regelverket og det hadde ikke vært prisgitt den nye kassereren som ble valgt inn i styret for den klubben det året og som ikke har peiling på rutinene og ikke skjønner at han bør opplyse om hvem som skal ha pengene.

 

Resultatføring etter stevne kan skje på forskjellige måter, men når lista er klar så er det også fastsatt hvem som skal ha premie. Derved så burde premieringen blitt effektuert etter stevne og blitt ferdig med det og ikke på slutten av året.

 

Om man skal gå så langt og pålegge klubber et spesielt godkjent program er en større diskusjon, og man trenger det strengt tatt ikke vist man betaler premier med en gang. Men selfølgelig så ser man at et felles verktøy hadde vært fint, og ikke minst for å oppsummere klasseføringen på slutten av året vist man ikke har offentlig statestikk på det.

 

Men jeg tror faktisk ikke at NSF har foretatt slike godkjenninger. At ting funker veldigt bra som det Sandnes Programmet er ikke det samme som at det er promotert som et NSF godkjent program som klubber skal vere pålagt å bruke.....og du verden så fint det ville vere om man var databaseprogramerer og fikk et slikt program markedsført som noe klubber MÅ HA av regelverket til NSF. Er ikke engang sikker på om NSF kan gå ut å gjøre noe slikt.

 

Men jeg tror ikke noe av dette med premier er et stort problem i dag. Untaksvis....ja, men på det generell planet så funker det vel greit.

Link to comment
Share on other sites

Det ville ikke vært unaturlig om NSF fastsatte kravspesifikasjoner til resultatprogram, OG påbød klubbene å bruke et slikt godkjent program.

 

Blir helt misunnelig når jeg ser DFS sitt datasystem med påmelding, resultatservice premieutbetaling etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...