Jump to content

Godpistolen....


Hassel

Recommended Posts

Av og til så klaffer det bare.... man har prøvd alt fra glock til rock (island) Dyrt til billig og omvendt... men så dukker de opp

Godpistolene som vil ha den ladnngen (og gjerne fler som du har tilgang til...)

Har hatt tre slike... En av dem (1911) mistet "det" etter et løpsbytte som skyldtes en ukyndig børsemaker og pipeinnlegg. Den adnre er min g19 som går hetl übber fantastsikt med forsvarets miljø ammo... og i dag fikk jeg endelig testet ut og skutt litt ordentlig med en ne HK USP expert i .45 ACP. Det er jo helligbrøde å si dette... men med de ragged hullene den laget på 20m stående tohånds i sentrum av helfiguren (200gr SWC en eller annen megnde N330...) er bedre en det jeg har fått til med en 1911... ever...

Ser ut som glocken får holde seg til spespistol neste feltsessong ja...

 

Andre med god pistol opplevelser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i og for seg det samme med en gp161 jeg har også. Fikk 3000 skudd av en gammel man (.38 sepcial) hardt ladd med 142gr FMJ kule... fyller stadigvekk feltløyper med den... men aner jo ikke ladning, eller hval slags kule det er... gruer meg til jeg går tom.

Link to comment
Share on other sites

1911'en min må nok bli "godpistolen". Den kjøpte jeg for under 3000 og har nok brukt noen tusen på å få den enda bedre. Den liker best mine powder coatede 200SWC med 5,2gn N320 og så lang settedypde den klarer. Sjeldent jeg må bruke hvite lapper på presisjonsskiva.

 

Den er så enkel som en pistol kan få blitt og ville aldri byttet den mot en "high end" 1911 eller noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Nja, "The Ultimate Gun" har jeg vel hatt flere ganger.Trodde jeg. Husker overgangen fra en CZ 75B til en Sig 210-5. Gikk fra listefyll i nedre register til å faktisk vinne noe. Men jaget etter noe annet gjorde at en hypertunet Glock 34 kom til gards, med 6"pipe og lodd og hele balletten. Kortvarig forelskelse, men presis. Så fikk jeg fatt i kongerikets første STI TargetMaster, lykke i mange år med god presisjon uansett hva jeg foret den med, tryna skikkelig på NM et år med den og da ble det en Sig X-six(selv om jeg var innom pallen noen ganger med TargetMasteren)X-sixen gikk også helt suverent, og gjorde det bra med den, men plutselig ble den en stor kladd i neven og fikset ikke den mere, en Les Baer i .45 kom som en åpenbaring og er fremdeles det, men man må jo ha en 9mm og, så en Sig SuperTarget kom inn i skapet, den er pen å se på, presis og vi begynner å bli venner, har nå sagt at denne blir den siste "high end" militærpistolen jeg kjøper, den har vertfall alt som skal til..Men skikkelig godfølelse får jeg når jeg plukker frem min PPC modifiserte Smith 625, den går godt med alt :-) Men nå venter jeg på prosjekter fra børsemakeren! Moralen må vel bli, skyt med det man har, skyt mye så gir det resultater.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tja mulig den 6"STI,n som var tilpasset til en oppnådd ønskedrømmen for meg som jeg solgte på en mørk dag da hjernen nærmest må ha klikket og med en brutal anger dagen etter. Men dette måtte bøtes på og smilet kommer nå tilbake hver gang seg skyter med min nye 210 Target og godfølsen spretter nok et liiiite hakk opp over STI,n

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har vel forandret meg like mye i smak og behag som rent fysisk over de tredve årene jeg har bedrevet skyting.

Første "forelskelse" var en MK70, men over tid ble det gnissninger og etter 7500 i påkost + en kadett topp ble det brudd og en CZ75B kom i mine hender. Nå skulle det skytes praktisk. Korvarig lykke og en MK80 i rustfritt fant veien hjem til meg etter ett hastig forhold til en Tanfo. Etterhvert ble hylsebesettelsen for stor og ut med 45acp og inn kom en ny 9mm Tanfo. Rask skilmisse pga finish, avtrekk, presisjon og havelyst og en P210-5 sport kom i hus. Ekstra 7,65 topp og greier. Den ble jeg også uvenner med og enda en ny Tanfo kom inn i bildet. Presis og grei på alle måter, men avtrekket var aldri helt optimalt. Så ble ny SIG i 6" ble handlet inn. Den var for krevende å hente inn ett godt siktebilde på og min nåhverende flamme, en Gold Match ble kjøpt inn. Jeg har både prestert godt og dårlig med denne og vi krangler som det nygamle paret vi er og årene går. Ikke en klikk i løypa etter at nye magasiner ble kjøpt inn.

Gold Matchen går omtrendtlig som en Pardini, nesten.

Utroskap lurer igjen bak glasskap og montere. Uroen pirker i meg. Vil jeg fylle løypa med en Pardini? Børselars har;-)

 

Godpistolen ja? Den ligger nok i en monter eller i en eske hos en eller annen lurendreier som klarer å overbevise meg om at de to, tre neste poengene kommer med akkurat den! Eller blir det Henningavtrekk og nye år sammen med Gold Matchen?

 

En ting er nok sikkert! Godrevolveren er og blir mitt livs store, one and only, Model 29. Pen tross sine år og litt manglende trimm, presis og pålitelig, fun to shoot. Er nok everlasting den, selv etter bortimot 33 år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare også nevne spesialrevolver,n en mod 66, Tjunet til fantasien har stoppet+ny tønne i ren 38, kun DA med federal som gjelder her om det skal smelle. Ha også funnet en kule og ladning som presterer meget godt i benk på denne lille korte saken. En perfekt liten raring.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser hvor mange ganger enkelte har byttet våpen, føler jeg meg egentlig ganske kjedelig...

 

Favorittpistolen er nok min FAS 602 som ble innkjøpt for nesten 20 år siden. Den feiler sjelden, og treffer der jeg peker. Og har gitt meg 4 NM-gull. :smile:

 

Jeg er også glad i Glocken min, som jeg kjøpte i 1991. Og som jeg tross alt har skutt meg opp i A i militærfelt med. :smile:

 

To utskjelte merker kanskje, men jeg liker dem!

Link to comment
Share on other sites

Testet 1911 i thailand og kunne ærlig talt ikke fordra den, elendige sikter og grusom rekyl... Litt rart da jeg skjøt ganske OK med en 9mm 1911 jeg lånte på en pistolklubb før, det var første gang jeg prøvde meg på skyting og gadd aldri ta lisens, men fikk nesten alle i svart, og da var jeg jomfru på skyting. 1911'ene i thailand sleit jeg med å treffe noe som helst med.

 

Testet en CZ 75 der + en CZ 75 shadow i norge... Sånn passe, også høy/ubehagelig rekyl og føltes stor, tung og klumpete, mye pistol for relativt liten kule (9mm)... Min glock 19 er lett, kompakt men føles likevel som har lavere rekyl - muligens fordi løpet ligger lavere og peker nesten ut paralelt med fingrene dine pluss jeg synes luger-grep er deilig å holde i, tilten gjør at du får hånda høyere opp mot løpet enn mer L-formede pistoler. Jeg skyter bra med glovken og synes den er utrolig morsom å skyte med, den perfekte pistolen til å gå med kaliberet (9mm) og den beste semi-autoen jeg har prøvd.

 

men ruger gp100 3" derimot.... SWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET....Aldri vært så lett å treffe bullseye og aldri så gøy! Folkene på skytebanen måtte nesten dra meg ut derfra for å få meg til å gå. Riktignok wadcutters og ikke 357 magnum, men likevel..... jeg har hørt at ruger GP100 spiser den heiteste 357 mag ammoen på markedet til frokost.

 

Ruger GP100 med fiberoptiske sikter er nok det nærmeste perfeksjon. Kan ikke vente på å få testet en S&W revolver som folk påstår er enda bedre.

 

Våpenet du skyter med har absolutt mye å si for skytinga, noen pistoler kjennes som hører hjemme i hånda di.

Link to comment
Share on other sites

Testet 1911 i thailand og kunne ærlig talt ikke fordra den, elendige sikter og grusom rekyl...

 

Umodifisert 45?

 

Det som skytes av 1911'er i konkurransesammenheng i dag er som oftest kraftig modifisert. Tilpassede våpen med bedre ergonomi og redusert ammunisjon er noe helt annet enn en gammel colt med fabrikkammo.

 

For min del er "godpistolen(e)" 1911'er og smiths K-rammer. Man har uendelige muligheter for tilpasning av våpen både til øvelsen som skal skytes OG skytteren. Om man kjøper et våpen med gode(les: moderne sivile) materialer, og er villig til å eksperimentere og bygge på våpenet over tid, kan man ofte ende opp med en "godpistol".

 

I sommer fikk jeg en revolver-oppvåkning, etter nesten ti år med mekking på S&W M10'en har jeg truffet spikeren på hodet.

Jeg har skutt bra med den før, men kombinasjonen av sikter, avtrekksdeler, grep, ladning, og balanseringen av fjærene i avtrekket jeg har landet på er nok temmelig nær det optimale for meg.

Samtidig innrømmer jeg absolutt at ti års skyting med samme våpen gjør at jeg også tilpasser meg- man trener antagelig opp teknikk og muskulatur tilpasset den konstruksjonen man holder på med over tid.

 

Skytteren tilpasset våpenet og våpenet tilpasset skytteren- for meg er "godpistolen" en gradvis tilpasning begge veier, ikke noe som dukker opp fort og tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

1911 er jo et relativt vidt begrep, variasjonene i sikter, avtrekk og utførelse er enorme.

En "GI" 1911 med orginalavtrekk og sikter skutt med hardball er jo ikke veldig sammenlignbart med en 1911 med klokkerent 1400g avtrekk og gode sikter skutt med f.eks 200grn swc og en minimumsladning med 310.

Link to comment
Share on other sites

Kompis tok denne high speeden av min nye les baer (som jeg venta ørten år på) med steel loads, ish faktor 165-175, som dere ser kunne man med fordel hatt vesentlig lettere rekylfjær, det er ikke rekyl som er issue, det er dip.

 

les baer = god pistol.

 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, så du fikk den endelig, mener du nevnte den på Sesvoll i fjor sommer. hvilken modell er det ?

 

Les baer ultimate master 6

 

Tro det eller ei, men fakta er som følger.

 

Du lader så slap at den knapt åpner låsinga, senter innertier på 17meter, lader så opp med god gammel geco eller WW2 ammo.. samme treffpunkt! I benk går også alt i samme hull på 25 meter, om det er dyr hornady eller billig frontier, mistenker pipa er trang.

 

Den veksler *alt* av drittammo som ikke går i andre panger selv om det jo er god gammeldags manglende materampe, kammeret er nok i øvre spec, dette hjelper

 

Takedown er ett mareritt av dimensjoner, her snakker vi tight, og jeg nekter plent å ha noen som helst merker i den, så da tar det tid, slidestop pinnen er forøvrig også bearbeidet for å få låsingen 100% perfekt, rett og slett den best tilpassa 1911en jeg noen sinne har sett, men på tross av dette har jeg nå på 3000 skudd ikke hatt en feilfunksjon, selv under innkjøring gikk alt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Testet 1911 i thailand og kunne ærlig talt ikke fordra den, elendige sikter og grusom rekyl...

 

Umodifisert 45?

 

Det som skytes av 1911'er i konkurransesammenheng i dag er som oftest kraftig modifisert. Tilpassede våpen med bedre ergonomi og redusert ammunisjon er noe helt annet enn en gammel colt med fabrikkammo.

 

For min del er "godpistolen(e)" 1911'er og smiths K-rammer. Man har uendelige muligheter for tilpasning av våpen både til øvelsen som skal skytes OG skytteren. Om man kjøper et våpen med gode(les: moderne sivile) materialer, og er villig til å eksperimentere og bygge på våpenet over tid, kan man ofte ende opp med en "godpistol".

 

I sommer fikk jeg en revolver-oppvåkning, etter nesten ti år med mekking på S&W M10'en har jeg truffet spikeren på hodet.

Jeg har skutt bra med den før, men kombinasjonen av sikter, avtrekksdeler, grep, ladning, og balanseringen av fjærene i avtrekket jeg har landet på er nok temmelig nær det optimale for meg.

Samtidig innrømmer jeg absolutt at ti års skyting med samme våpen gjør at jeg også tilpasser meg- man trener antagelig opp teknikk og muskulatur tilpasset den konstruksjonen man holder på med over tid.

 

Skytteren tilpasset våpenet og våpenet tilpasset skytteren- for meg er "godpistolen" en gradvis tilpasning begge veier, ikke noe som dukker opp fort og tilfeldig.

 

det var GI ja ... aldri vært noe fan av de selv om det er værre våpen...

 

noen våpen er kjærlighet ved første blikk her.. jeg kan delevis se det, men jeg vet det 100% sikkert når jeg holder i saken... det er noe med at enkelte pistoler føles som er en del av hånda istedet for et fremmed objekt i stål som jeg prøve å holde i ro midt på skiva, når jeg har den følelsen av at våpenet er en del av "meg" så skyter jeg også veldig bra, føles våpenet som et fremmed objekt skyter jeg elendig, og trening hjelper ikke mye heller.

 

de jeg liker best er luger-liknende pistoler, dvs nogenlunde samme grep...

Link to comment
Share on other sites

De fleste som sier at ikke trening hjelper noe særlig, de har gjerne ikke trent så mye. :winke1:

 

Godpistolen kan være flyktig, og forandre seg fort. Enn så lenge er det aller godeste en SVI 2011 jeg nettopp kjøpte. Har ikke rukket å skyte mye med den, men å plukke den opp kjennes som å ta på seg en velpassende og godt brukt hanske. Jeg kan ikke se for meg at noe slår den av tronen med det første, men det skjer nok helt sikkert før eller siden. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mm... Jeg sitter allerede og angrer på at jeg ikke kjøpte Terje sin også... Og har lyst på den feltpistolen som PVAS har inne. Og lommeboka mi gråter bare ved tanken.

 

Singelstack 40.. singelstack sightracker longslide osv.. PVAS hadde rett og slett sykt mye morro på lite plass, så du skeleton millinga på x-fiven? har vurdert på 6'ern.

 

Hva kommer i brunt bronze hos pvas ????? Har et par søknader som brenner i lomma:)

 

Det er ca 1,5 års ventetid på flere slike der nå desverre ;)

Bilder kommer med en gang jeg mottar.

Link to comment
Share on other sites

Om en ikke får noe i burnt bronze fra fabrikk er jo PVAS ganske raske med å legge det på, ble gjort med fattigmannscupen til avtalt tid (2,5 uker ).

Resultatet ble bra, og blir neppe nevnverdig utslitt med mindre du tar pistolen med i krigen. Etter ca 1000 skudd med Cerakoten er den kun slitt vekk fra støtbunn samt noe på glideflatene til sleiden, samt der sleidestoppen griper i sleiden, Det som sålangt har blitt slitt vekk ble slitt vekk etter ca 100 skudd, deretter stagnerte det.

Fin pang, steilende hest på grepet og greier :lol:

2uyg1ut.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...