Jump to content

Hvordan trene hjemme?


viper_block_50

Recommended Posts

Jeg sliter med at jeg ikke får trent nok hjemme.

 

Jeg tenker da på .22LR pistolskyting. Jeg har over en times kjøring til utendørsbane og 40 min til innendørsbane så trener jo en del der men skal jeg få skutt hver dag så kan jeg ikke dra på banen hver dag med småunger i huset.

 

Jeg bor på landet men er jo en del hus i nærheten så må finne på noe lurt.

 

Jeg snakker om skyting med 22LR matchpistol så lyddemper er ikke aktuelt.

 

Noen her som har noen smarte ideer om hvordan man kan få skutt i nærheten av bebyggelse uten at det bråker for mye og er for mye til sjenanse for naboer?

Link to comment
Share on other sites

"Jeg bor på landet men er jo en del hus i nærheten så må finne på noe lurt."

 

Svaret ligger jo der. Snakk med naboene og heller ta det der i fra. En 22lr pistol sitt smell går ikke så skrekkelig langt akkurat og på avstand hører man en hammer bedre imho.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil støtte siste taler, det er mye som er overførbart mellom luftpistol og .22 pistol. Verdien av tørrtrening skal man heller ikke undervurdere.

 

Sjøl har jeg en klar formening om at de årene jeg har skutt best med .22 og .32 er de årene jeg har hatt et godt treningsgrunnlag med luftpistolen om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

11035467_1001279966567112_259050913209871480_n.jpg?oh=0d5b45fb77cbe64f77b55f487b13190a&oe=55867D9C

 

Jeg bor rett ved siden av innendørsbane, men familieliv og kjøreplan ved banen passer ikke min timeplan bestandig. Tørrtrening er akkurat det du trenger for å bli god, men uten feedback, blir det kjedelig. Kjøpte scatt simulator brukt for noen tusenlapper og den har alle skyteprogrammene du kan tenke deg.

Med mye tørrtrening, så er det ikke nødvendig med skarp skyting hvær dag,selv om all trening er en god ting

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om skyting med 22LR matchpistol så lyddemper er ikke aktuelt.

 

Noen her som har noen smarte ideer om hvordan man kan få skutt i nærheten av bebyggelse uten at det bråker for mye og er for mye til sjenanse for naboer?

 

quiet22.jpg

 

"Quiet" er ikkje tull, eg prøvde ein pakke for eit par veker sidan og det var betydeleg mindre bråk enn med normal 22 ammo. Hadde ei og anna forkiling i min Ruger, men det må ein nesten rekne med med så svak ammo. Så får ein trent på Pardini-helsinga også :)

Link to comment
Share on other sites

"I can not over emphasize the importance of dry fire" sier Keith Sanderson i video nr 2. Han vet hva han snakker om! Hvis du sjekker merittene hans på nett bør du ikke være i tvil om det.

 

Jeg vet for så vidt også hva jeg snakker om, men har ikke hans meritter... :mrgreen:

 

Og når det gjelder Scatt (og andre simulatorer) er en de store fordelene at den gir deg mange SVAR. Det er ikke sikkert du liker alle svarene, men dersom du "lytter" til svarene er det et godt hjelpemiddel til å bli en bedre skytter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Han vet utvilsomt hva han snakker om. Dette handler om å trene opp muskelminne, og det gjør man best ved tørrtrening, nettopp fordi det ikke er noen rekylkrefter å holde mot.

 

Jeg har sett effekten av jevnlig tørrtrening med mine rifler på skytebanen, og skyter bedre samlinger nå enn før, nettopp fordi jeg kan la muskelminnet ta over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil støtte siste taler, det er mye som er overførbart mellom luftpistol og .22 pistol. Verdien av tørrtrening skal man heller ikke undervurdere.

 

Sjøl har jeg en klar formening om at de årene jeg har skutt best med .22 og .32 er de årene jeg har hatt et godt treningsgrunnlag med luftpistolen om vinteren.

 

Tja for meg er det ikke helt sånn. Skyter jeg mye luft blir jeg god på press med .22

 

Men det går utover felt og hurtigskyting. Trener jeg mye luft blir jeg ikke noe god til 4 sekunderen på silhuett gitt.

Link to comment
Share on other sites

Det er for meg bare vås, en fabrikkert problemstilling og psykisk brems.

 

De aller beste innen f.eks IPSC bruker tørrtrening for repetisjoner og muskelminnetrening. Disse skyter selvsagt endel, men hovedtyngden ligger i tørrtrening, med skarp skyting kun for å verifisere at tørrtreningen faktisk fungerer, og at man gjør alt korrekt under tørrtrening.

 

I IPSC er det jo stor variasjon på skiver og skytehastighet, så å si man ikke blir bedre stoler jeg ikke på. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo fryktelig lenge siden jeg var i norgestoppen i pistolskyting, men vil hevde at de fleste NSF programmene baseres på presisjonsskyting selv om noen går rskere enn andre. Mener derfor at du vil bli god dersom du trener mye luft og tørrtrener riktig. De årene jeg var best trente jeg bare en til to ganger i uken med .22 mens de resterende dager gikk til luft, og ikke minst tørrtrening. De sistnevnte kan være "kjedeligere" og kreve mer selvdisiplin, men virker definitivt.

 

Luftpistol er "brutalt" mhp riktig avtrekk, tørrtrening effektivt både for avtrekk/sikte men også for å automatisere bevegelsene for hurtigskyting, silhuett etc. Jeg hadde 5 sorte "flekker" på veggen med riktige proporsjoner i forhold til avstand fra "standplass" og mellom flekkene, disse ble flittig brukt for silhuettrening og selv om jeg da ikke hadde råd til 5 trinns tørrtreningsavtrekk for OSP'en (som sagt veldig lenge siden dette...) jeg da brukte til silhuett, gav dette svært mye mhp avtrekk og innøving av bevegelser og hurtighet.

 

Felt trente jeg aldri direkte, men mange stevner samt standard, luft og tørrtrening gjorde at man ble flink til det og. Selv om jeg trente mye luft ble aldri luftpistol min gren, var best når det gikk mindre tid mellom smellene.

 

Jeg høres vel ut som en GGG ved å hevde dette, og sier selvfølgelig ikke at .22 trening er dårlig trening, men mener at kombinasjon av luft og tørrtrening er meget effektivt, langt på vei kan erstatte .22 trening, og ikke vil "ødelegge" for de andre grenene i NSF (har ingen erfaring fra pistolprogrammer utenfor NSF så vil ikke uttale meg om de)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er for meg bare vås, en fabrikkert problemstilling og psykisk brems.

 

De aller beste innen f.eks IPSC bruker tørrtrening for repetisjoner og muskelminnetrening. Disse skyter selvsagt endel, men hovedtyngden ligger i tørrtrening, med skarp skyting kun for å verifisere at tørrtreningen faktisk fungerer, og at man gjør alt korrekt under tørrtrening.

 

I IPSC er det jo stor variasjon på skiver og skytehastighet, så å si man ikke blir bedre stoler jeg ikke på. :)

 

Skyter du baneprogrammer og silhuett?

Link to comment
Share on other sites

DEt er vel problemstillingen med og måtte beslutte treningen selv. Vi har alle våre meninger. Men ingen har helt rett. Det må vel sies at den beste treningen er den som motiverer en selv. Ingen tvil om tørrtrening er viktig, at han vil ha mulighet for skarp trening hjemme , utelukker jo ikke tørrtrening. Keith Sanderson sa også at skte luftpistol er en annen bruk av muskler en rapid fire. Han så opp til flere av disse luftpistol utøverne som også var i teten på rapid fire.

Man skal gjøre som man vil, men det er mange gode råd hær som jeg anbefaler . Man blir bedre med mengdetrening på alt, og da må det tørrtrenes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...