Jump to content

Forbud mot våpentyper i Irland


DVC

Recommended Posts

Nå er forbudsspøkelset i gang igjen. Denne gang i Irland. For de som ønsker å hjelpe våre irske venner så er det litt info og link til deres side her. Husk, vi må stå sammen, folkens!

 

Dear Fellow Regional Directors,

 

Ireland needs your help! Our police are proposing to ban all fullbore handguns, all .22 handguns ( except some Olympic), all S/A shotguns and all S/A fullbore rifles. We need this to stop and not get voted into law.

 

Please can I ask you all to email every shooter in you region and request they click on the petition and vote against this proposal.

 

Click here (link nedenfor), and see "Online petition" at end of page.

 

If this is passed in law, it will be the slow death of all shooting sports in Ireland.

 

Many thanks

 

DVC

 

Andrew

 

 

 

Andrew Pedlow

Regional Director Ireland

http://www.sportscoalition.org/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvorfor være medlem på et NOJS-forum med medlemmer som helst vil beholde sin hobby og livsstil hvis du er tilhenger av at det skal tas bort? :smile:

Tja, kanskje fordi:

Kammeret.no skal fremme jakt og skyting i Norge, og være et møtested for alle som interesserer seg for bruk av sivile våpen, innenfor den til enhver tid gjeldende lovgivning.[min utheving]

Men vi avsporer debatten om irene. Om du vil diskutere hvem dette forumet skal være for, la oss lage en annen tråd for det. :)

Link to comment
Share on other sites

Høres vel ut som at Kammeret egentlig ikke er noe forum for deg.

Satser vel på at takhøyden er noe større enn det du gir uttrykk for her. :mrgreen:

Da burde vel vi si det samme til deg.

Og signert. Tragisk om lover som disse blir innført.

 

Værste som kan skje er at våpentyper/skytegrener blir forbudt pga liker ikke/bryr meg ikke siden jeg ikke driver med det mentalitet....

Link to comment
Share on other sites

Signert.

 

Og til de som måtte mene at "det er da ikke så galt med forbud mot halvautomatiske jaktrifler, for "mævvser'n ætte'n far" er jo ikke halvauto, og da angår det ikke meg" -

 

 

 

- anbefaler jeg å lese diktet "Likegyldighet", av Martin Niemøller:

 

Først tok de kommunistene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke kommunist.

 

Deretter tok de fagforeningsfolkene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke fagforeningsmann.

 

Så tok de jødene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke jøde.

 

Til slutt tok de meg.

Men da var det ingen igjen til å bry seg.

Link to comment
Share on other sites

Signert.

 

/offtopic på/

 

Ikke så skremmende i mine øyne, men jeg registrerer at dere mener noe annet.

_________________

AB HOC POSSUM VIDERE DOMUM TUUM

 

Ikke sikker på om troll eller ikke.

 

Så du er skytter og ønsker forbud mot skytevåpen? Det er jo helt sinnsykt. Kan telle på hånden hvor mange skyttere med slike holdninger jeg har møtt, ja utrolig nok finnes de, og jeg slutter aldri å forundre meg over dem. Selvsagt er Kammeret for alle som driver med og vil diskutere lovlig, godkjent sportsskyting i Norge, enten du liker det eller ei. Diskusjonen om hvilken skytesport som er "best" og hvilke skytesporter som noen føler er "meningsløse" er IKKE en diskusjon som hører hjemme på Kammeret. Skal vi gå inn på den diskusjonen om hva som er "skikkelig skyting" sitter vi til slutt igjen med ettskuds våpen i .22 lr som trenger verktøy for å lades, hvis vi i det hele tatt får lov til å ha krutt.

 

/offtopic av/

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skumlest rapporten fra "Working Group on Review of Firearms Licensing", den ligger her for de som er interessert: http://www.justice.ie/en/JELR/2014.WG.R ... Report.pdf

 

Synes det er mye fornuftig i denne rapporten.

 

Å begrense lovlige håndvåpen til kun å gjelde de som brukes i Olympiske konkurranser har jeg ikke noe forhold til, da jeg ikke kjenner de ulike konkurransetypene, men at det burde begrenses til hva som er brukanes i konkurranser mener jeg er fornuftig.

 

Begrensingen de foreslår for hjemmeladning er i strengest laget, men at den bør begrenses er jeg enig i. Hvem har bruk for 13kg uregistrert krutt i huset?

 

Å forby halvautomatiske rifler og halvautomatiske hagler med mer enn 3 skudd i magasinet virker fornuftig. Det er for meg meningsløst at privatpersoner skal eie slike våpen.

 

Beklager, men jeg kan ikke signere på dette.

Link to comment
Share on other sites

Blank666, det betyr vel i klartekst at du er imot halvautomatiske våpen i privat eie i Norge også..?

 

I praksis betyr det kroken på døra for all praktisk skyting samt NROF sin skyteaktivitet i Norge..

 

Synes du det er greit å frata norskt reservebefal enhver rimelig mulighet til å drive skytetrening..?

 

 

Du vet at det finnes krefter som gjerne vil til livs ethvert privat våpeninnehap samt å forby enhver form for jakt i Norge..småviltjakt inkludert..?

 

Skjønner du ikke at å bare sitte og godta innstramminger er veien til fortapelsen..?

Link to comment
Share on other sites

Blank666, det betyr vel i klartekst at du er imot halvautomatiske våpen i privat eie i Norge også..?

Ja, det virker fornuftig. Halvauto hagler med 2 skudd er greit, det er praktisk til jakt.

 

I praksis betyr det kroken på døra for all praktisk skyting samt NROF sin skyteaktivitet i Norge..

 

Synes du det er greit å frata norskt reservebefal enhver rimelig mulighet til å drive skytetrening..?

NROF er i grenseland mellom det militære og det sivile og denne gruppen er ikke et argument for å tillate alle privatpersoner å eie slike våpen.

 

 

Du vet at det finnes krefter som gjerne vil til livs ethvert privat våpeninnehap samt å forby enhver form for jakt i Norge..småviltjakt inkludert..?

Det gjør det helt sikkert, men det har ingenting med dette lovforslaget å gjøre, det blir faktisk ikke nevnt i rapporten med et eneste ord.

 

Skjønner du ikke at å bare sitte og godta innstramminger er veien til fortapelsen..?

Den tankegangen er jeg virkelig ikke med på. Jeg godtar det jeg er enig i, og godtar ikke det jeg ikke er enig i, og jeg forventer ingen fortapelse av den grunn. Underskriftskampanjen ber om at rapporten legges til side, og etter å ha lest hva som står der synes jeg ikke at den bør legges til side og kan derfor ikke signere på underskriftskampanjen. Det er verken mer eller mindre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt mulig at en kan ha samme mål, lover som muliggjør sportsskyting og jakt for all framtid, men at en kan se ulike måter å trygge disse mulighetene på.

 

Slik jeg ser det, har både DSSN og NROF vært proaktive og skjerpet kravene for bla å kunne erverve halvautomatiske rifler. En skjerping av disse kravene kan av enkelte sees på som et "knefall for våpenmotstanderne", mens det av andre kan sees på som en klok politisk avgjørelse som kanskje kan hindre at andre krefter får gjnnomført langt strengere våpenlover.

 

Jeg synes derfor det er trist at blank666 fremstilles som en fiende av sportsskyttere og jegere. Ikke vet jeg, men kanskje er det tiltak som de DSSN og NROF nå har gjennomført som gjør at vi får beholde en rimelig bra Våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

call on the Minister for Justice and Equality to set the report aside and enter into meaningful consultation with the representatives of the Sports Coalition.

 

Beklager, men jeg kan ikke signere på dette.

 

Beklager blank666 Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan signere på å gå i dialog med. De som rammes av en lovendring.

I Norge har vi god tradisjon for høringsuttalelser og jeg tror alle er fornøyde med det - det e ikke et krav i loven her heller, etter hva jeg hsr forstått. Men jeg stiller meg veldig uforstående til at noen synes det er en dårlig ting...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke motstander av å være i dialog med de miljøene som rammes av en eventuell lovendring, det er jeg tvert imot for, deres side fortjener å bli hørt.

 

Det jeg ikke støtter er en generell motstand mot forslagene i rapporten, ref. "support the Sports Coalition in its opposition to the proposals contained in the Report of the Working Group", og at de mener at rapporten skal settes til side, altså, at den ikke skal være med som grunnlag for diskusjonen. Jeg mener at noen av forslagene var gode og noen var vel strenge. Jeg er med andre ord ikke imot alle forslagene i rapporten og mener at rapporten ikke trenger å settes til side for at det skal bli en meningsfull dialog. Jeg ønsker derfor ikke å skrive under.

 

Jeg registrerer forøvrig at enkelte på forumet mener dette er trolling, dem om det.

Link to comment
Share on other sites

@Blank666: Det som er poenget her er vel det at folk som driver med f.eks dynamisk skyting skal bli fratatt muligheten til å drive med dette fordi noen som ikke interesserer seg for det syns de ikke trenger å holde på med det.

Den tidligere omtalte "dette driver ikke jeg med så da syns jeg ikke andre bør få muligheten heller" mentaliteten.

 

Personlig syns jeg f.eks dynamisk rifleskyting virker som en veldig spennende skyteform, og syns det er flott at man under kontrollerte former kan få lov til å drive med det.

 

Edit: Kan jo nevne at jeg ikke har tid til å oppfylle det kravet som stilles for å erverve en typisk halvauto dynamisk rifle, men på den annen side så hadde jeg blitt rimelig grinete om Erna kom og ville ha CZ'en min sånn ut av det blå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer forøvrig at enkelte på forumet mener dette er trolling, dem om det.

 

Speller ny bruker med i skrivende stund 30% av innleggene sine i denne tråden, som forøvrig ligger i underforumet pistolskyting, som du har gjort det klart at du har null peil på eller interesse av. For meg virker dette som selve definisjonen av ordet trolling. Grunnen til at du skriver her er jo at du vil ha oppmerksomhet rundt det at du ikke vil skrive under, og da vet du nok godt hva slags reaksjoner du kommer til å få. Å la være å stemme kan selvsagt alle gjøre, men når du føler en trang til å fortelle hvordan du er positiv til slike forbud, i en tråd som handler om å gi støtte via en underskriftskampanje - hvis det ikke er trolling, hva er det da?

Link to comment
Share on other sites

Det er min mening om rapporten og underskriftskampanjen, hverken mer eller mindre. Hadde egentlig forventet at det skulle være litt mer takhøyde på kammeret og at det skulle være mer rom for diskusjon Jeg innser nå at dette ble oppfattet (ihvertfall av deg) som ren provokasjon for moro skyld, men det var det altså ikke ment som.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har signert.

 

Forøvrig mener jeg at man heller kan stille strenge krav til oppbevaring enn strenge krav til tillatte våpentyper, enhver deltager på landsskytterstevnet er nok farligere med sin boltrifle enn de fleste som "klikker" med halvautomatiske våpen. Det er ikke våpenet i seg selv som avgjør om det er farlig, men den som holder i det. Forbud mot ting man ikke selv driver med eller ting man på generelt grunnlag oppfatter som farlig, kommer for meg i klasse med forbud mot lakrispiper for å forhindre at ungdom begynner å røyke...

Link to comment
Share on other sites

Enig med MorganKane.

 

De lovene som gjelder i Irland er, etter mitt syn, svært strenge. Nå er status fornyelse av våpenkort hvert tredje år, ingen pistoler annet enn .22 kaliber godkjent av ISSF kan erverves, ingen halvautomatiske rifler eller hagler, og pumpehagler må være permanent plombert for maks tre skudd. Slugs er ikke lov. Armbrøst, paintball og luftvåpen er registreringspliktig på lik linje med kruttvåpen. Andre våpen ervervet før disse reglene trådde i kraft i 2008 kan eies, men ikke selges. Våpenskap må inspiseres før søknad godkjennes, og lokale politifolk har svært mye makt over utstedelse av våpenkort.

 

Endringene nå, så vidt jeg ser, går på at de skal utarbeide en liste over godkjente .22 pistoler og luftvåpen, håndvåpen som ikke er på den listen er forbudt.

Våpenkort for våpen som nå ikke kan erverves men var tillatt før 2008, skal ikke fornyes. Dette vil gjøre at disse våpnene må innleveres uten kompensasjon.

Lading av ammunisjon kan kun foregå på skytebaner eller i våpenbutikker etter tillatelse fra politiet.

 

Og litt om hva slags straffbare forhold som utelukker våpeneierskap, tilbakekalling av våpenkort utstedt på feil grunnlag, destruksjon av våpen osv.

 

Men jeg la merke til ett punkt i rapporten, som omhandlet Norges våpenlover:

Regulation of gun ownership- Norway

Permission to acquire a firearm or firearm parts will generally not be granted

to anyone less than eighteen years of age while the permitted age for

acquisition of revolvers or pistols or their parts is twenty-one. Similarly, those

who intend to buy or otherwise acquire ammunition must also have a police

permit. The permit will only cover a certain quantity of ammunition and may

not be made valid for a period longer than three months. Also the same

regulations applying to guns also apply to ammunition.

The police commissioner will revoke the firearms permit if the holder is not

“sober and reliable” or if there are special circumstances that cause the holder

to be deemed unfit to have a firearm. The permit can also be revoked if the

holder no longer needs to have the firearm or on other reasonable grounds.

 

Det i kursiv stemmer vel ikke?

Link to comment
Share on other sites

Som Flashman sier, irene må ha reist i tidsmaskin til Norge. Det stemte fram til for 25år+ siden. Jeg husker at pappa måtte innom politiet for å hente ervervstillatelse til .22-ammunisjon. Hagleammunisjon var som hagler selvfølgelig i fritt salg. Lurer på om denne regelen forsvant samtidig med eller like før registreringsplikten for hagler ble innført. (1990)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...