Jump to content

Forbud mot våpentyper i Irland


DVC

Recommended Posts

Litt OT i forhold til trådens tema - men:

 

Husker godt det at man måtte på politikammeret for å få kjøpetillatelse for jaktammo. I 1973/4 bodde jeg i Bergen, og troppet opp på Bergen Politikammer, for å få utstedt kjøpetillatelse for 20 stk. Norma 30.06. Men nei - det kunne jeg ikke få, i følge de mektige på det kammert, uten at jeg la fram fellingstillatelse for elg! Den var det selvfølgelig jaktlagsjefen i Flatanger som hadde fått tilsendt, så jeg måtte pent gå ut igjen, og reise oppover til Flatanger uten jaktammo (i den tida holdt det å skyte "prøven" med heilmantel). De andre på laget hadde jo noen skudd 30.06, så jeg hadde skudd i kammeret under jakta (elg ble det ikke).

 

Året etter var jeg flyttet til Os, og tilhørte Hordaland Politikammer, og der fikk jeg kjøpetillatelse for jaktammo, uten videre dikkedarier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Våpenlovene i Irland er (altfor) strenge som de er i dag. Kan ikke skjønne hvordan de kan stramme til ytteligere uten at skytesporten går totalt heden.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Gun_politics_in_Ireland

 

Signert

 

Desverre ser ikke skyttere og jegere ut til å skjønne at ingen bryr seg om "sporten" vår. Jeg ville ærlig talt ikke brydd meg det spøtt om noen forbød fotball, jeg ville faktisk vært glad så vi slapp å bli plaget av den dritten på TV-skjermen dag ut og dag inn:

 

"JAAAAaaaeehhhsåharlynscorettretopåbortebaneogLSKfansenerfrustrerte....nåsetterviovertilarnescheiesomkanfortellelittmeromdette: JAAAAAAAHEEEEREEEERJEEEEEGAAALTSÅPÅÅÅÅÅRÅSENOOOOOGHEEEEREEEERSTEEEEMNINGENKJEEEEMPEHØYBLAAAANDTLYN...."

 

Gud bedre så deilig det hadde vært å slippe dette gnålet.

 

Så lenge dere har det synet der på ting, så kommer skyttermiljøet til å tape. Ingen bryr seg om en sport, spesielt ikke når du kan assosiere det med rasshøl som breivik.

 

For amerikanerne, sveitserne, folk i filipinene, tsjekkia og flere andre land, handler det derimot om mer enn en "sport". Det handler om forsvar av landet, å ha noen kompetente sivile som kan håndtere våpen der ute, det handler om selvforsvar, at fysisk svake eldre og kvinner og folk generelt som er ofre for trusler og vold fra psykopater og kriminelle skal ha en sjangse til å yte motstand mot sånne overgripere, og det handler om at samfunnet bør ha en viss maktbalanse mellom de som styrer og de som blir styrt, og at folk setter foten ned. Stalin, Hitler og andre massemordere og diktatorer har opp igjennom tidene altid ønsket å plukke våpnene fra de de forgrep seg på. Hitler var veldig nøye på at jøder ikke skulle eie våpen, nordmenn fikk heller ikke lov til å eie våpen og takket være AP hadde de våpenregisteret klart når de invaderte landet, og kunne samle sammen alt nordmenn satt på av verktøy de kunne bruke mot tyskerne via motstandsbevegelser og diverse, så vi var avhengige av å smugle inn våpen fra england. De få sportsskytterne vi hadde igjen i norge etter AP's brukne geværs politik var faktisk de som ga tyskerne mest trøbbel når de invaderte landet.

 

Våpenpolitikk handler mao om mye viktigere ting enn en "sport", og dette her er argumenter folk faktisk forstår. Er det bare en sport dette handler om hvor en gjeng nerder skal stå og plinke å en skive, så kan jeg faktisk se logikken i at vi like godt kan bruke spretterter. Men jeg legger litt mer alvor i det enn bare den biten.

 

Norsk Våpeneierforbund, anyone? Eller var det de som var så uglesett her inne pga NRA-liknende holdninger? Vel, jeg er innmeldt der og sente en mail hvor jeg ba de melde seg på iapcar:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Internati ... rms_Rights

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...