Jump to content

Elektroniske skiver, erfaringer, anbefalt kjøp?


wolfen

Recommended Posts

Hei

 

Vi skal skaffe oss elektroniske skiver til 10 standplasser.

Vi skal dele dette med miniatyrskyttere og dermed trenger jeg tips om hvem som selger ett bra system.

Hva er deres erfaringer om dette og det viktige her er stabilitet på systemet og enda viktigere support hvis en står fast.

 

Har sett megalink og kongsberg men er det flere med gode systemer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er ganske grønn når det kommer til elektronikk (har skutt endel på dem, men aldri gjort noe service)

 

Men;

Kommer skivene programmert med våre nasjonale skyteprogram eller er dette noe som hver enkelt kunde må legge inn og sette opp?

 

Ser for meg at dette kan være vesentlig for valg av leverandør...

Link to comment
Share on other sites

For DFS-skyting, som er det jeg har mest erfaring med, har jeg inntrykk av at å kjøpe Kongsberg er litt som å kjøpe en IBM, du kan ikke gjøre noe veldig feil. Jeg har fått god support ved behov på et eksisterende anlegg, men jeg har aldri satt opp et anlegg fra scratch. Dokumentasjonen deres har vært rimelig ryddig også.

 

En annen erfaring er at de fleste feil er godt, gammeldags fingertrøbbel hos brukere som ikke vet hvordan man skal starte anlegget. Det er ikke noe å skamme seg over, og ordentlig opplæring og en lettfattelig bruksanvisning og feilsøkingsguide på standplass hjelper på. :-)

Link to comment
Share on other sites

I dette konkrete tilfellet er det snakk om innendørs skytebane godkjent for .22lr. Det er 10 standplasser og det skytes pistol 25 m og DFS 15 meter. Systemet må derfor kunne brukes av begge gruppene.

 

I dag er det vendeskiver, og vi øurer også på om det er "verd" å bytte til elektroniske skiver. Vi registrerer at det er sosial å gå frem sammen, kommentere og titte på de andre sine skiver. Dette blir borte ved elektroniske skiver. Samtidig registrerer vi at gjennomføringer av konkurranser går vesentlig raskere med elektroniske skiver.

 

Pr. i dag har vi fått inn pristilbud fra MegaLink og Kongsberg. Vi er også i kontakt med SIUS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med megalink, det fungere godt. Jeg har skutt på Kongsberg, og det er like bra. Ulempene med begge er at de er avhengig av gummiduk. Det gir høye driftskostnader.

Sius har et system uten resonanskammer og det gir enklere vedlikehold og nesten ikke driftskostnade. jeg vet ikke hvilke programmer Sius har for DFS, de er godkjent for internasjonale programmer, så det har de nok kontroll på.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi har forstått det slik at det er laserlys som måler treffpunktet i SIUS sitt system, og at det reklameres med å være tilnærmet vedlikeholdsfritt. Kan tenke meg at systemet er ennå mer kostbart enn de vi allerede har fått tilbud på :(

 

Hvis dette skal la seg gjennomføre så må de elektroniske skivene kunne brukes av både pistol og rifle, men det har sikker SIUS kontroll på. Ser av videoer på youtube at det brukes mye i forsvaret rundt om kring i verden.

Link to comment
Share on other sites

Sius har et godt rykte, de var først ute med elektroniske skiver i Norge, de skivene var svært driftssikre, og det finnes systemer som fremdeles virker etter snart 30 år.

Jeg mener å huske at samme skivene kan brukes på 15 , 25 og 50 m disipliner, og dersom de har gode DFS programmer så er de en meget kvalifisert kanidat på grunn av lave vedlikeholdskostnader.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Vårt anvisningssystem ved jaktskytebane begynner å dra på årene og vi vurderer derfor innkjøp av nytt elektronisk anvisningssystem. Dessverre ser vi ennå ikke ut til komme unna system type resonanskammer som gir relativt høye driftskostnader ved denne bruk.

Kunne vært interssant å vite hvilke erfaringer dere har ift leverandøroppfølging, teknisk support, deler og materielleveransetider osv. fra de forskjellige leverandører.

 

Uten å ha erfaring med optiske systemer, det ville jeg absolutt vurdert et slikt, med tanke på materiellkostnad og tidsforbruk til vedlikehold, om det hadde vært tilgjengelig for vår bruk.

 

Edit: Hjemmesiden til SIUS gir en bra oversikt over hvilke systemer de har og bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...