Jump to content

Kommandoer - standplass - NAIS og hurtigskyting


Think!

Recommended Posts

Jeg holder på å lese regelverk, greit å kunne litt om regelverket i sine skytegreiner 8)

 

Jeg finner ikke noe håndfast om kommandoer vedr NAIS og Hurtigskyting. Utfra husken så er de ikke like med feltskyting selv om de står i samme regelhefte. Dermed antar jeg at de er like med baneskytingens Finpistol, Grovpistol og Standardpistol (forberedelses tid start - 5 minutter - Lading - 60 sekunder - klar - Skiver blir borte/rødt lys i 7 sekunder - Skiver frem/grønt lys som varierer etter hvor enn er i programmet).

 

Kan noen forklare meg hvorfor standplass kommandoene ikke er 100% like mellom Fin/Grovpistol og Standardpistol, begge er vel ISSF grener?

 

Har noen link til gode forklaringer/tolkninger på "lovlige" og "ulovlige" funksjonfeil utover det som fremgår av regelverket (dette er et tema jeg ikke har begynt på ennå).

Link to comment
Share on other sites

Funksjoneringsfeil behandles under pkt 8.9:

http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2014.pdf

 

8.9.4.1 og -.2 gir eksempler på godkjente og ikke godkjente funksjoneringsfeil.

 

 

Vedr. kommandoene så mener du forskjellen ligger i at man roper "Neste konkurranseserie" i fin/grov, mens i standard roper "Neste 150 sekundersserie" / "Neste 20 sekundersserie" etc.? Kan ikke forklare hvorfor det er slik, men vil anta det er fordi det er flere deløvelser på relativt korte skytetider - og det er for å unngå misforståelser. For VM-programmet (fin/grov) har man historisk ofte skutt presisjonsdelen for seg, og hurtigdelen for seg (enten forskjellige tider på dagen, eller forskjellige dager), og da er det ikke misforståelser noe tema. Men i praksis opplever jeg vel at mange bruker full benevnelse av seriene i fin/grov også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...