Jump to content

Regler for Norgesfelt?


potetmosen

Recommended Posts

Hei!

Er det slik at samtlige skyttere må forlate standplass før å gå ut på banen og klistre egne skiver? Er dette grunnen til at Norgesfelt trenger svært få funksjonærer?

 

Skytterne skal etter min mening befinne seg på standplass, og ikke noe annet sted mellom seriene for bl. annet å mentalt forberede seg på neste skuddserie. Da blir det veldig stressende å springe rundt på banen for å klistre skiver.

 

Er det tilstrekkelig med en funksjonær til å dømme treffene, mens en annet noterer på den enkelte skytters "treffliste" så forstår jeg hvorfor det er svært lukrativt å arrangere Norgesfelt. Jeg er ikke interessert i å springe rundt på skytterbanen mht å lappe skiver. DET er etter min mening arrangørenes jobb! Hva tenker dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan ting praktiseres der du bor, men her er det kutyme at skytterne er med og tar i et tak på feltstevnene. Vi hjelper arrangørene med å dømme et lag eller to*, vi lapper sjøl, vi sprayer fallfigurer, og vi springer opp i bakkene og dømmer de skivegruppene som ligger lengst unna. Det er ingen som sier: "jeg har ikke kommet hit for å lappe skiver". Dersom ikke vi skyttere hjelper til, kommer vi ikke til å ha et eneste feltstevne å skyte. Klubbene har ikke folk nok til å arrangere feltstevner uten litt dugnadsånd blant deltakerne.

 

De beste vinner fortsatt, og på en god dag fyller jeg løypa selv om jeg har ledet et lag eller to.

 

Dersom du forventer å komme til dekket bord, og vil skyte felt uten å forlate standplass, skal du bare glemme å skyte felt i Nord-Norge.

 

 

 

 

 

 

*Dommeren følger laget, ingen funksjonærer står på standplass og venter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vansker for å tro at dette ikke er trolling. Å nekte å lappe sine egne skiver hadde ikke blitt gammelt her nede, NorgesFelt eller noe annet :roll: Er det "stressende" å måtte labbe 25m for å klistre noen lapper, tror jeg ikke skyting er noe for deg imho.

 

Slik NorgesFelt utøves her nede så tar en av de erfarne skytterne på det enkelte lag seg av poengskriving/dømming, mens de andre lapper sine egne (og han som skriver sine) skiver. Er det noe som krever en dommeravgjørelse, der det hersker tvil/uenighet, finner man en av stevnelederne.

Link to comment
Share on other sites

Domino, les hva jeg skriver. Det er tale om NORGESFELT. Ikke ordinær felt. Norgesfelt er noe helt annet. Det eksisterer ikke fallfigurer og høye fjell og daler skytterne må springe i for å male og sprøyte figurer. Norgesfelt er i så måte mer "kjedelig". Men som sagt, dette må du studere nærmere før du uttaler deg.

Link to comment
Share on other sites

På et nogesfeltstevne var himmelen åpen. Regnet øste ned. Flere ble stående på standplass under tak og ville ikke gå ut og lappe egen skive. Jeg lappet alltid egen skive men stusset på at ikke alle gjorde dette. Dermed lapper jeg flere skiver med det samme jeg var ute i regnet og måtte nærmest løpe inn på plass for å komme igang med neste serie. Dermed hadde jeg ikke samme roen og fokuset da neste serie kom. Skjønner dere litt mer nå?

Link to comment
Share on other sites

seriøst folkens! jeg har alltid lært at "ingen spm er for dumme"!

 

selv om enkelte her synes det er et "teit" spørmål er det noe som heter folkeskikk, og det er lov å svare skikkelig!

tenker da spesielt på deg som sier "kjøp strikketøy og bytt hobby"!

 

nå har jeg aldri skutt Norgesfelt så har ikke mye å bidra med på den siden. jeg er vandt til at det jeg skyter på lapper jeg selv, men kan fullt ut forstå TS sitt spm/tankegang.

tror ikke TS hverken er lat eller prøver lure seg unna klistring av blink, men ønsker flere synspunkter om dette! kanskje han har opplevd forskjellig på forskjellige stevner?

 

gitt den situasjonen TS beskriver hvor regnet pøste ned og han løp frem og klistret egen blink, samt de rundt seg. hvis han ikke hadde gjort det, hvem hadde? hadde disse forblitt "uklistret" eller var det faktisk personell satt av til denne jobben på dette stevnet?

Link to comment
Share on other sites

Litt oppklaring her. Og ja, Norgesfelt er min ide, og det er jeg som har laget det opplegget som er i dag, med god hjelp av Robert i klubben som har stått for å få laget nettsida og som fører resultatene.

 

Det er ingen forskjell på NorgesFelt og Felt, det er samme regler som gjelder, resultatene skal føres og sendes inn til resultater@fagkomite-pistol.no på vanlig måte.

 

I tillegg skal det føres NorgesFelt-resultatlister som sendes til NorgesFelt.no for å komme inn på rankinglistene.

 

Norgesfelt kan selvfølgelig arrangeres som et vanlig feltstevne i skogen, men er også tilpasset å kunne settes opp på en skytebane. Tanken bak dette er at flere klubber skal ønske å arrangere stevner, slik at vi får flere stevner å reise på, og det er ikke ønskelig at de skal erstatte "skogsstevner". Bare her i Østfold er det vel approbert 6 eller 7 stevner mere enn de 2 som har pleid å være. Banefeltstevne hvor vi lapper og hjelper til selv er da bedre en ikkeno`stevne eller......... :winke1:

 

Og når det gjelder min kommentar om å kjøpe strikkepinner så står jeg for den. Det pleier jeg å si til skyttere i egen klubb også som ikke gidder å hjelpe til å "dra lasset". Vi i Mysen PL trenger i alle fall ikke skyttere som skal komme til dekka bord, skyte, og reise uten rydde etter seg....

Link to comment
Share on other sites

Brendjord:

"Gitt den situasjonen TS beskriver hvor regnet pøste ned og han løp frem og klistret egen blink, samt de rundt seg. hvis han ikke hadde gjort det, hvem hadde? hadde disse forblitt "uklistret" eller var det faktisk personell satt av til denne jobben på dette stevnet?"

 

Hyggelig med svaret ditt, takk. Personell til å lappe var ikke å se på banen. Mest trolig hadde ingen klistret de skivene. Med det som utgangspunkt var det rimelig å stille spørsmål her inne om det er slik at man skal klistre skiva si sjølv. Det var mitt kjernespørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Har bare en ting å si til "potetmosen" :kjøp deg strikkepinner, og bytt hobby

Dette utsagnet er temmelig typisk for en, helidgvis liten, gruppe brukere som bevisst, eller ubevisst, (her antagelig det siste) bidrar til å forsure og usakliggjøre forumet. Slike bør ignoreres. Spesielt uheldig frase fra folk dersom de har fingre med i organisasjonsmessig arbeid.

Et subtilt lavmål alle andre bør ta avstand fra, og heve seg langt over.

Link to comment
Share on other sites

God jul til deg også Potetmosen, var nok ikke så ille som jeg først oppfatta det du skrev. Vil alltid finnes skyttere som ikke bidrar noe til sporten vår dessverre, og dem syns jeg vi skal si klart og tydelig i fra til :winke1:

 

All info ligger på NorgesFelt.no Om det er noe dere savner der, så gi beskjed så ser vi på det og prøver å forbedre oss.

 

Når det gjelder info om rutiner må det være opp til hver enkelt klubb. Det kan jo som sagt arrangeres etter klubbens ønske bare man følger malen som er satt opp

 

Og Rausheim, ingen hadde ønska seg magnum mer enn meg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kalstad, hvem du nå er. Ja jeg er med i organisasjonsarbeidet. Og har god dialog med de fleste. Men jeg mener at de som ikke gidder å bidra ikke tilfører noe til sporten vår. Jeg har ikke 5 øre i lønn for noe av det jeg gjør, så hvorfor skal jeg da jobbe for folk som ikke gidder løfte en finger???

 

Det er dugnad som holder lag og organisasjon i gang

Link to comment
Share on other sites

Norgesfelt, ja.

En standardisert opplegg for feltkonkurranser. Skytes på 25 meters kortbaner, noe svært mange klubber har adgang til. Nedkortede lengsteavstander til 25 m, redusert skuddantall, 8 standplasser, standardisert skytetid på 10 sekunder, avstander kun 15 og 25 m.

Det hele for å få til standardiserte stevner, med sammenlignbare resultater.

 

Kalstad har skutt endel feltstevner gjennom tidene, både på pistol og rifle. Han har ikke deltatt i Norgesfelt-stevner, men har sett på gjennomføring av et slikt.

Som det også står på oppleggets webside, det er "banefelt" dette.

Kalstad er litt ambivalent her; forsvinner ikke mye av sjarmen med et feltstevne med en slik ned-standardisering (eller er det egenbtlig en degenerering?)

En hybrid mellom "tørre" regulære baneprogrammer og livlig naturnær feltskyting?

Kunne noen slik standardiserng være tenkelig for DFS? Nei.

 

Kan standardiseringen gå enda lenger, i forenklingen og fremskrittets navn?

For at klubbene ikke skal behøve å kjøpe inn og ha beholdning av så mange forskjellig-fargede feltfigurer? Hva med å standardisere til kun èn farge?

 

Og videre, hva med å kun ha èn type (størrelse/form) av skiver, for å forenkle videre? Og under regnvær, kan det være en fordel hvis alle skivene sto på 25 m, (da jo noen baner krever en slik plassering av målskiver), med en viss beskyttelse mot regn over, i regulære skive-rammer?

 

Da er dere nesten fremme. Fremme ved en ny type "tørt" banestevne.

Link to comment
Share on other sites

Domino, les hva jeg skriver. Det er tale om NORGESFELT. Ikke ordinær felt. Norgesfelt er noe helt annet. Det eksisterer ikke fallfigurer og høye fjell og daler skytterne må springe i for å male og sprøyte figurer. Norgesfelt er i så måte mer "kjedelig". Men som sagt, dette må du studere nærmere før du uttaler deg.

Tja, jeg leser fortsatt åpningsinnlegget ditt slik at du er vant til å komme til dekket bord med fullt oppsett av funksjonærer og løpegutter, og dermed forventer det samme på NorgesFelt. Det andre avsnittet ditt nevner ikke NorgesFelt med ett ord og framstår for meg som en mer generell betraktning. Og jeg tolker deg ikke dithen at det kun er på NorgesFelt du ikke er interessert i å springe rundt på "skytterbanen" for å lappe skiver.

 

Så mitt svar til deg står ved lag. Nå er du selvfølgelig velkommen opp hit for å skyte felt hvis du gidder, men ta med gode sko og legg igjen primadonnanykkene heime.

Link to comment
Share on other sites

Til Kalstad: Etter min mening er det to fordeler med NorgesFelt:

 

1. Det gir mulighet for å måle egne prestasjoner mot Bromark og andre "feltkanoner".

 

2. Det blir et slags "lavterskeltilbud" som gir muligheten til å arrangere ekstra stevner som et supplement til de vanlige felt- og banestevnene. Kanskje som en slags "midtukefelt" som kan arrangeres uten å måtte "skremme ut" hele arrangørstaben.

 

Jeg tror ikke vi skal være redde for at NorgesFelt skal fortrenge de tradisjonelle feltstevnene. Eller de tradisjonelle banestevnene (som iallfall av meg oppleves som alt annet enn "tørre").

Link to comment
Share on other sites

Den største fordelen er at du trenger ikke 20 mann fordelt på 10 standplasser, samt andre funksjonærer og greier. Det holder med 2 stevneledere. Jeg vil påstå at minst 95% av klubbene rundt om i landet sliter med å ha nok frivillige til å arrangere vanlige feltstevner.

 

Øyvind: De fleste utebaner svjv er jo godkjent for magnum, så hadde vært konge å kunne dra med seg ørkenørna på et Norgesfeltstevne :)

Link to comment
Share on other sites

Vill man ikke lappe skiver foreslår jeg baneskyting med elektroniske skiver. Noen liker det, andre ikke. Og vi ser jo hvor mange som skyter bane NM, SP NM og felt NM :wink: Ved NM lapper vi ikke skivene selv men betaler 300.-/start. Jeg betalte 50.-/start sist i Sarpsborg men fikk da gleden av å lappe skivene selv. Og på vei frem, ved lappingen og på vei tilbake til standplass er det tid til å finne frem unskjyldninger til hvorfor jeg ikke traff noe denne gangen heller :wink:

 

Det er jo det sosiale som er det store ved skytingen (nest etter å slå Mysinger og Sarpinger i lagfelt :D ) og den opplever jeg spesielt god på feltstevner og Dynamisk :D

Link to comment
Share on other sites

Vet du, jeg foretrekker faktisk å skyte .22 eller .32 på elektroniske skiver. Men da jeg skyter og arrangerer felt hver sesong tillater jeg meg å ha meninger om det også. Og i mangel av telepatiske evner besvarer jeg innlegg ut fra hva som skrives i stedet for å prøve å tillegge folk andre meninger enn de som kan leses.

 

Stetson har jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

fikk da gleden av å lappe skivene selv. Og på vei frem, ved lappingen og på vei tilbake til standplass er det tid til å finne frem unskyldninger til hvorfor jeg ikke traff noe denne gangen heller :wink:

Et av de momenter Kalstad savner ved elektroniske skiver.

Det er jo det sosiale som er det store ved skytingen
En viktig ingrediens, ja.
Domino,

du er nok en stor og sterk machomann med Stetsonhatt.

Vel, ikke akkurat så veldig stor og sterk, litt over middels høyde, slank. Var en gang i tiden en kjekk ung mann med litt militær bakgrunn. Han også.

Link to comment
Share on other sites

For oss i Modum PK er det å skyte Norgesfelt fin trening og en inngang til feltskyting for nye skyttere. Vi har også arrangert stevner, noe som bringer kr i klubbkassa. Jeg vil aldri erstatte ett vanlig feltstevne med NF, nei - det kommer i tillegg. Vi har tidligere kjørt en del midtuke stevner med NAIS og hurtig, der har vi kanskje 20-40 starter pr kveld, på NF kan vi passere 100! I 2015 har vi satt opp pr nå 6 NF stevner som alle går fredag ettermiddag, skal bli gøy å se hvor mange starter vi rekker totalt i løpet av året :)

 

Videre måtte skytterne hos oss lappe og dømme skiver selv, de dømmer skivene til makkeren og lapper sine egne. Trenger de tolk etc hjelper vi de med det, aldri vært så lite protester eller feildømming noen gang siden folk er veldig ærlige. Vi har også testet ut felles kommando innspilt på tape/mp3 med god erfaring, da trenger man ikke mer enn 2 personer for å arrangere stevne.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

..Skytterne skal etter min mening befinne seg på standplass, og ikke noe annet sted mellom seriene for bl. annet å mentalt forberede seg på neste skuddserie. Da blir det veldig stressende å springe rundt på banen for å klistre skiver..

Jeg vet ikke hvorfor du mener dette er så forferdelig angående Norgesfeltet.

1) På alle banestevner som ikke har elektronikk så lapper alle sine skiver etter dem er dømt. Slik har det alltid vært.

Er det noe forskjell på Norgesfelt som tilsier at det ikke kan vere slik der også ?

 

2) Samtlige skyttere er alltid med frem og sjekker dømming, tolking og enighet med hva som dømmes. Slik er det både på banestevner og feltstevner. Hvorfor skal det vere anderledes på Norgesfelt ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...