Jump to content

Sikkerhetskurs pistol.


fast freddy

Recommended Posts

Hvor går grensene for dette kurset?

Hvor mye erfaring må en ha for å ikke ha dette "kurset"?

Om du har skutt med håndvåpen i 10 år i både nsf og andre forbund, må en fremdeles bli behandlet som en grønnskolling av en ny klubb når dem har resultatlister fra eget forbund osv å se til med tanke på erfaring med våpen?

Link to comment
Share on other sites

Slik gjør jeg/vi det: Har du håndvåpen fra før, så trenger du ikke kurs. Men har du vært 10 år borte fra "gamet" så ville jeg jo anbefalt det da det er noe nytt som ikke var "i din tid", men ikke krevd det.

Om de krever kurs da, blir det patetisk imho.

 

Svjv gjør de andre klubbene her nede det på samme måte. Våpenkort på håndvåpen = du er skikket til å ha det. Har du eid håndvåpen og kan dokumentere det på et vis er det også greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i løpet av mine ca 27 år som pistolskytter vært medlem i 5 pistolklubber og jeg har aldri behøvd å ta nytt kurs ved innmelding i ny klubb. Dersom jeg skulle bytte klubb nå og hadde fått krav om nytt kurs ville jeg nok ha satt meg på bakbena. En ny klubb kan ikke nekte deg medlemskap uten god grunn, og jeg ville ikke ha nølt med å klage inn et slikt vedtak til idrettskretsen. Noen vil sikkert innvende at man risikerer å gjøre folk i den nye klubben sure, men den sjansen hadde jeg tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke bort fra at jeg kunne fått Drammen PK til å bekrefte at jeg tok kurs der i 1987. Alternativt ville jeg legge fram resultatlister fra stevner de siste 4-5 åra samt gjøre oppmerksom på at jeg allerede ER pistolskytter med et utvalg egne håndvåpen i skapet og således ikke kan regnes som nybegynner. I verste fall ville jeg også ha listet opp enkelte "meritter" for å sannsynliggjøre påstanden om at jeg faktisk er som konkurranseskytter å regne ift POD sine kriterier. Kompetansebevis som pistoldommer kan også legges fram.

 

Så innmelding bør ikke være et problem. Men dersom klubben lar det gå prestisje i det kan de jo så klart nekte meg tilgang til banen med bakgrunn i at jeg ikke har DERES nybegynnerkurs. De vil neppe ha saklig grunn til å nekte å gi meg startkort, men dersom de skulle gjøre det er jeg A-skytter i de aller fleste av de øvelsene jeg skyter likevel. Så får man heller tåle å bli "tvangsflyttet" opp ett hakk i hurtig grov...

 

Nå vet jo ikke jeg om TS er dommer, og om han har egne våpen. Det faktum at han kan vise til resultatlister tyder jo på et visst aktivitetsnivå, og forhåpentligvis ferdighetsnivå. Men personlig tror jeg ikke jeg hadde valgt å gå stille i dørene.

Link to comment
Share on other sites

En NSF-klubb kan IKKE nekte noen medlemskap med manglende sikkerhetskurs som begrunnelse - det gjelder alle, uansett om de har kurs eller ikke fra før, har eid våpen eller ikke, osv. da medlemskap i NSF-idrettslag er åpne for alle, med noen helt spesielle unntak.

 

De KAN lage et banereglement som krever at nye medlemmer går gjennom opplæring før de kan trene på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville latt deg skyte på klubbens baner uten nytt sikkerhetskurs hvis du har egne våpen og/eller stevneresultater. Jeg ville da holdt et ekstra øye på deg til å begynne med, på samme måte som jeg gjør med alle andre nye som kommer til klubben eller de som ikke har vart på banen de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Må/må ikke.

Skal/skal ikke.

 

Uansett. Jeg har bakgrunn og utdannelse fra Forsvaret. Har skutt masse. Aktiv gjennom div. Forsvarsforeninger og skyter fortsatt.

 

Når jeg i høst bestemte meg for å melde meg inn i en sivil pistolklubb valgte jeg allikevel å delta på klubbens sikkerhetskurs.

 

Hvorfor?

1. Man kan aldri få repetert sikkerhetsaspekter ofte nok.

2. I tillegg til teorien skyter man jo også i kurset. Og det er jo derfor man er med i en pistolklubb :D

3. Ikke bare lærer man sikkerhet, men man lærer også klubbens rutiner, og skrevne/uskrevne regler. "Slik gjør vi ting i vår klubb".

4. En flott måte å bli kjent med folkene i klubben på.

Link to comment
Share on other sites

De som kommer med "bakgrunn fra forsvaret bla bla bla bla bla" går rett i "skal meldes på neste nybegynnerkurs"-bunken.

Normalt utsteder man et kursbevis av en eller annen form etter nybegynner/sikkerhetskurs. Vårt er et fancy diplom med logo av klubben der der står kort om kursets innhold og bla bla bla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok sikkerhetskurs for snart 10 år siden, fikk ikke noe diplom eller kursbevis, men et kort der jeg skulle få kvittering for å ha deltatt på 10 treninger. Da det var fylt ut, fikk jeg skriv fra klubben som jeg la ved mine første søknader. Jeg har ikke senere blitt spurt om sikkerhetskurs i andre klubber, egne våpen er bevis på at det er gjennomført.

 

Bare en tanke som slo meg; jegerprøven har et fastsatt innhold og opplegg, man har et offentlig register der det står at man har fullført og bestått og man behøver bare å føre på jegernummeret på våpensøknaden for å søke om jaktvåpen. Hvorfor kan man ikke ha tilsvarende for håndvåpen? Man kunne ha et slags "våpeneierkort" tilsvarende førerkortet, med koder for jaktvåpen, håndvåpen, dynamisk osv. Hvis NSF fører resultater fra stevner omtrent som NKK fører resultater fra hundeutstillinger og prøver, kan politiet selv sjekke aktivitet når man søker om våpen. Kom gjerne med saklige motargumenter hvis det er en dårlig ide (eller diskutert til døde for lenge siden) :-)

Link to comment
Share on other sites

Rausheim

Hvorfor skal de som skilter med "bakgrunn fra Forsvaret" absolutt innom sikkerhetskurs? Du vil da ikke skille på de som kun har førstegangstjeneste(her er jeg enig at sikkerhetskurs er en god ide) og de som har 10 år+ i operativ tjeneste?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Hjelper lite om man har kjørt rally eller formel1 i mange år og ikke har førerkort, da må man nok først gjennom teori, praksis og oppkjøring tror du ikke ?

 

Har hatt noen militær karer innom, og de fleste av disse har behov for å lære å skyte. De kan nok sikkerhet, men skyte har de nok aldri eller sjeldent lært.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal de som skilter med "bakgrunn fra Forsvaret" absolutt innom sikkerhetskurs? Du vil da ikke skille på de som kun har førstegangstjeneste(her er jeg enig at sikkerhetskurs er en god ide) og de som har 10 år+ i operativ tjeneste?
Veldig enkelt, nybegynnerkurset er mer enn et "sikkerhetskurs":

1) Konkurranseregler læres ikke i forsvaret

2) Sivil våpenlovgivning læres ikke i forsvaret

3) Og ikke minst: Sosial integrasjon i klubben

Link to comment
Share on other sites

Er absolutt ikke uenig, rausheim:) når det er bakgrunn for at oss "grønne" skulle gjennomført et sikkerhetskurs så hadde jeg for min del sett frem til det:)

 

Utenom det bromark nevner "de kan sikkerheten men skyte har de aldri lært...."

Sånne flåsete utspill klarer jeg ikke helt å ta seriøst, og vitner mer om en, tja, kall det diskrimerende holdning hvor du forhåndsdømmer en yrkesgruppe, enn en profesjonell holdning. Kanskje du heller burde se på hva Rausheim svarer så slipper du få folk (les forvarsansatte) som snur i døra da de møtes med et holdningsproblem i klubben?

 

Da drar jeg på jobb.....skal på skytebanen å skyte pistol(hvis vi får det til da.....)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe å si om du har 40 år i militæret, CAS, Dynamisk eller annet forbund utenfor NSF. Det er forskjellige regler mot dem som er på bane og feltskyting.

 

Prøv å legg et ladet våpen på skytterbenken så blir nok skytelederen i NSF klubben glad.. NOT! Dette går fint i Dynamisk. Prøv å hylstre et ladet våpen i feltløypa.. Vi gjør jo det støtt i dynamisk men neppe i NSF (nå har jo PPC gått over til å ikke ha patron i kammer heller, kun i magasinet som sitter i våpenet) CAS har sine regler som ligner på dynamisk men det er forskjeller. Når jeg går sm instruktør/skyteleder i Försvaret kan det hende vi lader opp på våpnene på morgenen og så fyller soldatene på magasinene etter behov og lader om etter behov, når dem trenger det. Selv ved baneskyting.

 

Nei, nye eller ukjendte holder jeg et ekstra øye på. Alltid, og spesielt de litt yngre guttene som jo har skutt masse i "forcen"..

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte så er jeg absolutt ikke uenig! Synes snarere det er en god ide bl annet på bakgrunn av punktene Rausheim nevner. Det jeg reagerte på var litt holdninga mot oss i grønt!

 

Er selv på vei inn i klubb om ikke lenge og ser frem til det sosiale samværet. Sikkerhetskurs ser jeg på som noen flotte dager med introduksjon til sivil skyting og ikke minst tid på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok heller holdninga til Bromark enn holdninga til alle oss andre sivile pistolskyttere. :winke1:

 

I min erfaring er det gjerne unggutter med nylig gjennomført førstegangstjeneste og som "har skutt en del Glock da" som klager på/ikke forstår hvorfor de må ha sikkerhetskurs. Litt eldre folk med litt mer enn førstegangstjeneste kan jeg ikke si jeg har hørt noe negativt ifra ang. dette.

Link to comment
Share on other sites

For meg med min bakgrunn fra forsvaret, var sikkerhetskurset et 3 timer langt gjesp om hva som var den farlige enden av pistolen og at det smeller når man trykker av. Husk hørselvern!

 

Det var bittelitt innhold om skivetyper og skyteprogram, men som ble druknet i underlige spørsmål typisk for nybegynnere i våpenbehandling. Dette var mye enklere å lære på egenhånd via f.eks denne nettsiden; http://www.modumpistolklubb.no/Skyteprogram.htm

 

Jeg sier ikke at jeg var for god til å på dette kurset, men for å ta racerbilfører analogien så blir det som å forsøke å lære Petter Solberg clutch og giring... 8) Jeg forstår at de ikke kan skreddersy et kurs for oss med statlig våpenopplæring, men vit det at mange av oss som tar steget inn som sivil konkurranseskytter også kan ha skutt litt konkurranser før...

Link to comment
Share on other sites

Utenom det bromark nevner "de kan sikkerheten men skyte har de aldri lært...."

Sånne flåsete utspill klarer jeg ikke helt å ta seriøst, og vitner mer om en, tja, kall det diskrimerende holdning hvor du forhåndsdømmer en yrkesgruppe, enn en profesjonell holdning. Kanskje du heller burde se på hva Rausheim svarer så slipper du få folk (les forvarsansatte) som snur i døra da de møtes med et holdningsproblem i klubben?

 

Det er nok ikke ett utspill, mer en observasjon. Det gjelder ikke alle som jeg også skrev, men veldig mange. Men nå har jeg bare drevet med dette i snart 14 år, så har ikke så lang erfaring.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

ja, og jeg har kun drevet med "amatørmessig" skyting i 14 år.....samt x antall år før det med luftpistol og .22 caliber...

 

litt av poenget mitt er at du ikke burde diskriminere på bakgrunn av yrke!

selvfølgelig finnes det personer som selv med utlevert tjenestevåpen ikke har særlig erfaring eller trening med pistolskyting, men det finner man nok igjen blandt sivile skyttere også.

 

tror uansett at majoriteten av de som som kommer til ny klubb, selv om de har lang og god erfaring med pistol, ikke sier blankt nei til et sikkerhetskurs. men hvis de møtes i døra av en med negativ holdning til sitt yrke så risikerer den klubben å miste en fremtidig medlem......:)

Link to comment
Share on other sites

Samme for meg hvilken bakgrunn de som kommer har, politi, forsvaret, securitas, snekker, baker, ingeniør, nav, fisker osv...de alle må igjennom kurs for å bevise at de kan håndtere våpen på en sikker måte - og når dette er på plass, ja da lærer vi de å treffe også ;)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Yes, konkurranser, men ikke under NSF. Og da vet man egentlig ikke hva som forventes av deg i konkurranser arrangert under NSF.

Se det som en mulighet å suge til seg mer informasjon og lære deg noe, isteden for "noobkurs for grønnskollinger"

 

Jeg var jo ekspert før jeg dukket opp. Egentlig burde de bedt meg holde kurset!!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle komme med noen observasjoner her, sånn at folk kan reflektere litt over visse utsagn.

 

1. Skyteutdanning i Forsvaret

 

Frem til midten av 2000-tallet, så var det få avdelinger i Forsvaret som drev med moderne pistolskyting. Det var varianter av sterkhånds-fatning eller "Weaver" som var rådende, og man hadde ikke så mye "spenstig" skyting.

 

Fra begynnelsen av 2000-tallet så begynte skyteteknikker fra praktiskmiljøet å bli mer og mer utbredt, mye takket være Flemming og Capsicum. Man fikk bedre hylstre/utstyr, skytestillinger ble oppdatert osv. Problemet var bare at dette ikke ble reglementsfestet på denne tiden.

 

Det nye skytereglementet på pistol ble godkjent i Desember 2010, og tatt i bruk fra Januar 2011. Det reflekterer i mye større grad det som blir ansett for "best practice" i det dynamiske miljøet i dag. Reglementet er skrevet av en av de beste Production-skytterne i Norge, sammen med en annen meget god Production-skytter, sånn FYI.

 

Jeg vil og presisere noe til de som trekker frem NSF, og til de som sier at man ikke lærer å skyte i Forsvaret.

 

I Forsvaret så skyter man ikke feltstevner, VM Grov, VM hurtig osv. Den type skyting reflekterer ikke det man trener på i Forsvaret. Det er mange meget gode skyttere som deltar på denne type konkurranser, men det betyr hverken fugl eller fisk for hva man gjør i Forsvaret.

I Forsvaret, avhengig av avdeling, så trener man med pistol som sekundærvåpen. Man skal være i stand til å håndtere det trygt, samt være effektiv iht de krav som er satt. Man skal kunne veksle mellom primær- og sekundærvåpen. For de som skyter mer avansert (tenk profesjonelle avdeling, spesialstyrker), så har man tid og anledning til å videreutvikle den grunnleggende treningen. Som soldater så skyter man i tillegg i full utrustning, som igjen påvirker alt fra stilling til presisjon osv.

 

For de som er nysgjerrige på kravene, så kan de sees her:

 

Grunnleggende:

http://www.nrof.no/images/Marketing/Sky ... rekker.pdf

 

Videregående:

http://www.nrof.no/images/Marketing/Sky ... rekker.pdf

 

Merk: Alt dette skytes med full utrustning, og er tiltenkt brukt i en stridssituasjon, ikke på en bane under kontrollerte forhold.

 

For det andre, så er skyting kun en liten del av det man skal lære som soldat -> man skal beherske et særdeles stort spekter av ferdigheter, i tillegg til skyting. De sier det seg selv at man ikke kommer på samme nivå med sekundærvåpen som sivile pistolskyttere som kun trenger å fokusere på det aspektet.

 

Sist, så er man avhengig av ammunisjonstildeling for å kunne skyte i Forsvaret - det er ikke anledning til å lade selv eller løpe til lokale sportsforretningen og kjøpe egen ammo (dvs man kan gjøre det på eget ansvar, bare kjipt hvis det skjer noe galt og det oppdages at det er sivil ammo som er brukt).

 

2. Sikkerhetskurs for forsvarspersonell

 

Min personlige mening er at det er synd/merkelig at man ikke får godskrevet noe som helst ift våpenopplæring etter at man har gjennomført militærtjeneste som har høy fokus på våpenbruk. En soldat har vesentlig bedre våpenhåndtering enn den jevne sivile skytter. Jeg har aldri blitt pekt på så mye med (tomme) våpen som jeg har gjort etter jeg sluttet i Forsvaret i fjor, og begynte å skyte sivilt.

 

I tillegg er det vesentlig å se på hva lov og forskrift sier om ansatte i Forsvaret; avdelingsbefal og offiserer:

 

§ 14.Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal

Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for

a) yrkesbefal og avdelingsbefal, jf. lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret § 3,

b) ansatte i politiet med politimyndighet og som har tilfredsstillende våpenkyndighet, eller

c) politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.

Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen.

 

http://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§14

 

I praksis så betyr dette at det ikke pålegges krav som sikkerhetskurs for denne kategorien, ei heller krav til medlemsskap i godkjent forening.

 

Jeg var i denne situasjonen selv, da jeg hadde kjøpt to våpen via denne paragrafen som avdelingsbefal. Jeg ville kjøpe ny pistol etter at jeg begynte å skyte sivilt, og da kom spørsmålet om sikkerhetskurs samt aktivitet på banen. Klubben godskrev sikkerhetskurset, da jeg hadde våpen fra før av. I tillegg så dispenserte politiet fra 6 månederskravet, i og med at jeg hadde våpen fra før. Måtte selge de to andre pistolene vel og merke, men det var ikke noe problem uansett.

 

3. DSSN

 

En annen sak som er viktig å tenke på i denne sammenhengen er at DSSN arrangerer kurs for personell i Forsvaret. Krav fra DSSN er bestått sikkerhetskurs før man kan ta Dynamisk Godkjenningskurs. Det er altså ikke noe problem for ansatte i Forsvaret.

 

-----------------------

 

Jeg tenker at sunn fornuft bør råde, og at man kan se an vedkommende på banen en gang eller to, fremfor å innta en holdning om at "de kan ikke noe"....

Link to comment
Share on other sites

Har selv jobbet noen år som befal og vet at det varierer sterk hvor stor våpenkunnskap man tilegner seg, basert på blandt annet ting som våpengren, tjenestested- og stilling.

 

Ei heller er det dessverre slik at det at du har befalsutdannelse gjør at du garantert er en stødig og fornuftig type...

 

Sivile skyterlag har således ingen annen mulighet til å kunne vurdere nye medlemmer og sikre at alle er på nivå enn å ta alle med på kurs.

 

Sett sammen med de punktene jeg tidligere har gitt

Veldig enkelt, nybegynnerkurset er mer enn et "sikkerhetskurs":

1) Konkurranseregler læres ikke i forsvaret

2) Sivil våpenlovgivning læres ikke i forsvaret

3) Og ikke minst: Sosial integrasjon i klubben

ser jeg ikke noe problem med å kreve at også eks-militære er med på dette.

 

Tvert i mot...

 

PS.

Har aldri opplevd å bytte tjenestested i hæren uten diverse "slik gjør vi det her"-kurs, bl. a. rutiner på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Utenom det bromark nevner "de kan sikkerheten men skyte har de aldri lært...."

Sånne flåsete utspill klarer jeg ikke helt å ta seriøst, og vitner mer om en, tja, kall det diskrimerende holdning hvor du forhåndsdømmer en yrkesgruppe, enn en profesjonell holdning. Kanskje du heller burde se på hva Rausheim svarer så slipper du få folk (les forvarsansatte) som snur i døra da de møtes med et holdningsproblem i klubben?

 

Det er nok ikke ett utspill, mer en observasjon. Det gjelder ikke alle som jeg også skrev, men veldig mange. Men nå har jeg bare drevet med dette i snart 14 år, så har ikke så lang erfaring.

 

K.

 

Må si Bromark treffer ganske godt her. Å andre siden, NSF skyttere (og gjerne litt eldre jegere) har ikke sjelden, en del å lære av gutta i grønt når det kommer til sikkerhet..

Link to comment
Share on other sites

Det er et gammelt ordtak som sier at "kunnskap er ikke tung å bære". Hvis man makter å se litt bortenfor eget ego så vil de fleste kunne være enige i dette. Avhengig av hvor mye penger en klubb forlanger for deltakelse på et slik kurs vil det kunne være meget greit med en smule repetisjon og oppfrisking av kunnskap! Hvis klubben ser dette som en inntektskilde og folanger ublu pris for deltakelse på kurset forstår jeg jo selvsagt at folk ikke har lyst til å delta. Kursmateriellet for den enkelte deltaker koster klubben under hundrelappen om det kjøpes fra DFS. Og så må en eller flere fra klubben bruke litt tid i forbindelse med gjennomføringen av kurset. Det bør derfor ikke koste all verden. Litt "dugnad" for rekruteringen til sporten er ikke mer enn man bør kunne forvente!

 

For egen del begynte jeg å skyte pistol for så lenge siden at det ikke var noe formalisert sikkerhetskurs. Har fått lære meg underveis og det er ikke den beste måten å gjøre det på, det er i alle fall helt sikkert. Min erfaring så langt er at jenter er mye "enklere" å ha med å gjøre for de VET, og innrømmer det gjerne, at de ikke har peiling når det kommer til skyting. Gutter/menn kommer ofte med den holdningen at "dette kan jeg jo!" og så viser det seg at han ikke kan..............!

 

Vår klubb skal begynne med formaliserte sikkerhetskurs som også innebærer gjennomgang av skyteprogrammene. Det kurset vil bli tilbudt alle medlemmer, både gamle og nye. Ikke fordi det er problemer med sikkerheten på standplass, men fordi det er ønskelig med en felles standard og fordi man da ikke burde risikere irettesettelser, advarsler, poengtrekk eller diskvalifikasjon på grunn av "tabber" om man deltar på stevner utenfor nærmiljøet. Vi har i grunnen kommet fram til at det ikke holder at nye skyttere "fotfølges" og korrigeres "as we go" da resultatet vil variere med hvem som er "barnevakt" til enhver tid. En felles standard har så mange fordeler selv om det ikke nødvendigvis medfører noen direkte fare om man ikke har det. Felles standard og undervisning i skyteprogrammene, ikke minst "hva gjør jeg når noe uventet skjer?" er den store fordelen ved å benytte DFS sine "ferdigtyggde" opplegg. Og da vil det også være matnyttig informasjon også for "de grønnkledde" og de som kommer fra andre klubber.

 

Jeg har drevet med ulike former for skyting i mer enn 40 år og må selv bekjenne at "vi gamle" dessverre har en tendens til å "gå ut på dato", repetisjon av regler er derfor ikke dumt for oss heller. Men jeg forutsetter her at ikke klubben benytter slike kurs som en inntektskilde. Forlanger man 700 - 1000 -1500 kroner for et slik kurs er det lett å forklare rekruteringssvikt! Sikkerhetskurs og gjennomgang av skyteprogrammer er faktisk en del av rekruteringsjobben!

Link to comment
Share on other sites

Vår klubb skal også begynne med formaliserte sikkerhetskurs. Ikke primært som en inntektskilde men som et rekrutteringstiltak. Kjører man kurs kan man annonsere i nærmiljøet og fange opp de som kunne tenke seg å prøve, men som ikke kommer av seg sjøl. Og ikke minst, det vil øke rekrutteringen av voksne medlemmer. Og det er tross alt de voksne medlemmene som utgjør stammen og kontinuiteten i klubben.

 

Jeg ser for meg at vi kommer til å kreve at folk med bakgrunn fra diverse uniformerte yrker også tar kurset. Men jeg ser ingen grunn til å kreve kurs av folk som allerede er erfarne NSF-pistolskyttere som kommer til oss fra andre klubber. Jeg meldte sjøl overgang til denne klubben for 3-4 år siden, og ble tatt godt imot på alle måter.

 

Og til slutt, når Ole Brum skriver om kursmateriell fra DFS så regner jeg med at det skulle stå NSF??

Link to comment
Share on other sites

Har man tatt kurset i en annen klubb tilknyttet NSF, så skal man selvfølgelig ikke trenge å "gjennomlide" dette kurset en gang til i ny klubb. Men da gjelder det at man kan dokumentere det med f.eks diplom eller annet bevis på gjennomført kurs.

Slik virker det hos oss hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi har faktisk opplevd at en skytter ble nektet medlemskap i ny klubb fordi han ble oppfattet som en sikkerhetsrisiko. En helt grei begrunnelse.

 

Men dersom Bromark kom og ville bli medlem hos oss så ville han slippe å måtte gå nytt kurs, selv uten kursbevis fra gammel klubb. Dokumentasjon på stevnedeltakelse og klassesetting bør være nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...