Jump to content

Sikkerhetskurs pistol.


fast freddy

Recommended Posts

Ja seff, har man eget våpen/og eller har deltatt i masse stevner kan man forutsette at sikkerhetskurset faktisk er bestått.

 

Ja, og da må man se på forskriftens paragraf 14, som jeg viste til over.

 

Som befal, PHS student eller polititjenestemann/kvinne, så er det altså ikke krav til medlemsskap, sikkerhetskurs eller aktivitet. Hvis man som klubb da blir vrang, så er det synd ift rekruttering.

 

Jeg har blitt bedt om å støtte ifm sikkerhetskursene i min klubb. Jeg har etterlyst det pålagte kursopplegget fra NSF, men fått tilbakemelding på at det ikke er standardisert.

 

Så er det et godt poeng dette med priser for sikkerhetskurset, en klubb jeg så tok over 2000,- for et kurs som gikk over to mandager. Det er dyrt.

Link to comment
Share on other sites

I bunn og grunn tror jeg at en del av utfordringen i problemstillingen ligger i det noe feilaktige begrepet sikkerhetskurs. Et mer korrekt begrepet er Introduksjonskurs til sivil pistolskyting.

 

Jeg mener at disse skytekursene bør arrangeres annerledes, med et gitt antall deltakere som kan bli med på et kurs som går over tid. Litt som nybegynnerkurs i kampsport.

 

Drop-in, skyttere som bare skal teste spiser mye ressurser.

 

Ved å holde mer strukturerte kurs, så ledes av godkjente instruktører som vil nok utbytte for klubb og deltakere bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke trenger å være medlem, hvorfor da søke medlemskap? Ett sted å skyte/trene? Velger man å melde seg inn i en klubb og er ansatt i forsvar eller politi, eier eget våpen ser jeg ikke noe problem at personen får egen nøkkel og tilgang. Men, skal man delta på treninger og stevner, ja da tror jeg nok at den personen også bør sjekkes ut med tanke på bruk av våpen sammen med andre. Ergo, ett sikkerhetskurs/intro kurs hvor man nettopp introduserer alt for det nye medlemmet.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever det ofte slik, at det først og fremst er ex-militære uten sikkerhetskurs som syns det er ugreit med et kurs. De befal og tidligere soldater som jeg kjenner til som faktisk har tatt det, sier sjeldent at det er tåpelig. hederlige unntak finnes, og AGR416 er et av dem, som nok kommer fra den skarpere enden av systemet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er fremdeles at de enkelte forbund har bestemmelser, både på sikkerhet og det sportslige, som militære og politi ikke kjenner til gjennom sine utdannelser.

 

Jeg sikter da til paragraf 14, som forøvrig kun gjelder så lenge du faktisk jobber i disse etater.

 

Så hvis en politimann eller befalingsmann møter på et NSF stevne, uten sikkerhetskurs eller tilsvarende, men med pistol kjøpt etter §14, så ville vedkommende blitt ansett som ikke skikket til å gjennomføre? Med all respekt å melde, sikkerhetsinstrukser, baneinstrukser og konkurranseregler er ikke rakettkirurgi akkurat :)

Politi- og forsvarspersonell kan i prinsippet kjøpe våpen og dra rett på godkjenningskurs for Dynamisk Sportsskyting, uten problem. Sikkerhetsrutinene der er vesentlig mer krevende enn for baneskyting.

 

I tillegg så åpner altså loven for erverv for stadig tjenestegjørende politi eller befal, samt politistudenter som har gjennomgått våpenopplæring. Ergo sier de som bestemmer vilkårene for erverv av våpen at dette er tilstrekkelig. I mine øyne blir det dumt hvis forbund knyttet til NSF skal overprøve loven.

 

Hva gjelder §14 og ansettelsesforhold, så se §13 og dispensasjonsretten. Hvis en kar har vært tjenestegjørende i 15 år, og har eid våpen store deler av den tiden, så vil han ikke miste tillatelsen til å eie, selv om grunnlaget for erverv har falt bort. I slike tilfeller bruker politiet skjønn.

 

Jeg skal dog være helt enig i at nivået på våpenopplæring i Forsvaret vil variere ut ifra tjenestestilling og tjenestetid. Har man bare førstegangstjeneste så er nok sikkerhetskurs/introduksjonskurs riktig.

Link to comment
Share on other sites

Den klubben i Oslo har nybegynner/sikkerhetskurs på 3-4 timer fordelt over to dager, for 2590,- , med obligatorisk innmelding i klubben (medlemskontigent 2170,- pr. år). med dette kurset kan man skyte .22 våpen. Skal man skyte noe annet må man i tillegg ta et grovkaliberkurs som koster 1200,-. I tillegg koster det bare 70,- pr. gang hvis man er medlem, ikke-medlemmer med eget våpen betaler 300,- pr. gang for å skyte der.

 

Den riktige prisen er den kunden er villig til å betale?...

Link to comment
Share on other sites

Så hvis en politimann eller befalingsmann møter på et NSF stevne, uten sikkerhetskurs eller tilsvarende, men med pistol kjøpt etter §14, så ville vedkommende blitt ansett som ikke skikket til å gjennomføre? Med all respekt å melde, sikkerhetsinstrukser, baneinstrukser og konkurranseregler er ikke rakettkirurgi akkurat :)
Nei, men det er faen så greit å kunne dem FØR du stiller på startstreken... 8)

 

Det høres litt ut som du tror vi prøver å fremstille det som om disse kategoriene er farlige på sivile skytebaner, det er ikke tilfelle.

 

Forøvrig bør folk holde seg langt unna den "klubben" som omtales ovenfor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitter her med et hefte fra NSF som heter "Sikkerhetskurs for nye skyttere". Synes faktisk ikke det er så dumt jeg. Det dreier seg ikke om skyteprogrammer men om sikkerhet.

 

Det har også en introduksjon til hvordan denne idretten er organisert men resten er generell sikkerhet. Det er forøvrig ganske så våpenart uavhengig også, så det kan greit brukes av både pistolskyttere, hagleskyttere rifleskyttere etc. Dette kursmateriellet er såvidt billig at det å forlange tusenvis av kroner for et slik kurs kun kan betegnes som ågervirksomhet!

 

NSF har også begynnerkurs som tar for seg de ulike programmene som skytes i regi av forbundet. Med disse to sammen burde man være godt rustet til å unngå å gjøre blundere.

Link to comment
Share on other sites

Er vel det jeg er ute etter. Etter min mening så er opplegget rundt kurset til DSSN med ett fastsatt pensum og kravet om 3 matcher før man blir godkjent den riktige veien å gå. Kan sammenligne det med som oppkjøring til førerkort, teoriprøve før man kan ta den praktiske biten.

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, så lenge det ikke er noe krav fra hverken forbund eller myndighetene om at man skal ha gjennomført ett sikkerhetskurs og innholdet til det så står alle klubber fritt vilt til å bestemme innhold selv og om sikkerhetskurset til andre klubber er bra nok eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis en politimann eller befalingsmann møter på et NSF stevne, uten sikkerhetskurs eller tilsvarende, men med pistol kjøpt etter §14, så ville vedkommende blitt ansett som ikke skikket til å gjennomføre?
Dersom han/hun møter på et NSF-stevne uten å være medlem av en NSF-klubb ville ikke jeg ha latt ham/henne gjennomføre. Men så lenge vedkommende kan legge fram startkort eller i verste fall bare et medlemskort har man neppe noen saklig grunn til å nekte personen å skyte stevnet.
Link to comment
Share on other sites

Så hvis en politimann eller befalingsmann møter på et NSF stevne, uten sikkerhetskurs eller tilsvarende, men med pistol kjøpt etter §14, så ville vedkommende blitt ansett som ikke skikket til å gjennomføre? Med all respekt å melde, sikkerhetsinstrukser, baneinstrukser og konkurranseregler er ikke rakettkirurgi akkurat

Politi- og forsvarspersonell kan i prinsippet kjøpe våpen og dra rett på godkjenningskurs for Dynamisk Sportsskyting, uten problem. Sikkerhetsrutinene der er vesentlig mer krevende enn for baneskyting.

 

Eppler og bananer - Det andler om å kursing i sporten (selv om noen kurs er dårlige) og en felles platform for det sivile våpeninnehav. Å argumenter for at en del av forsvarmakten skulle feilebehandles på grunn av "sikkerhhet" er feil-

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir stadig like overrasket over hvor lett enkelte har for å sitere FRITT etter hukommelsen. I Fellesreglementet står det følgende:

 

2.3.1.1 For å kunne delta i et approbert stevne må deltagerne være medlem av klubb/lag tilsluttet NSF. Det kan gjøres unntak for utenlandske skyttere.

 

Men det finnes som Rausheim sier, et unntak. Men det er ikke akkurat snakk om veteranklasser...

 

2.3.1.6 En skytter som avtjener verneplikten, og som ikke er eller har vært medlem av lag tilsluttet NSF, kan starte i konkurranser arrangert av forbundet og dets kretser og lag når skytteren representerer sin militære avdeling. Han starter i laveste seniorklasse. Han skal dog starte i juniorklassen (dersom slik klasse finnes i angjeldende øvelse) til og med det kalenderåret han fyller 20 år.

 

Så det er snakk om vernepliktige, ikke ansatte. Og kun såfremt de aldri har vært medlem av NSF-klubb. Så eplekjekke sersjanter eller gråhårete majorer må nok ha medlemskapet i orden, i likhet med onkel Politi.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker. Husker ikke helt hva denne tråden handler om..

 

Var det "trakassering av tidligere ansatte i Forsvaret" eller var det "sivile som skyter 1-2 ganger i uka kan mye mer om sikkerhet enn folk som jobber fulltid med våpen"?

 

Sarkasme, ja. Men tråden tok så av nå at det bli såpass sandkassenivå at jeg ikke gadd å svare på trådens faktiske spørsmål lenger :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I klubben jeg er medlem, koster nybegynnerkurs (hakket mer enn sikkerhetskurs) 550kr. Og er kun for medlemmer. Nå begynner vi med startkurs som er å regne som kort sikkerhetskurs / våpenhåndteringskurs og vil bli modul 1 av klubbens fremtidige nybegynnerkurs. Med den forskjell at man ikke må være medlem for å ta startkurs (målsetting er å få deltakerne godt nok opplært til å kunne delta på ordinær trening uten barnevakt). Modul 2 skal kun være for medlemmer, og ta for seg resten av våpenhåndtering og konkurranse. Modul 3 blir da ren teori for å fullføre nybegynnerkurset.

 

Med dette håper vi å kunne gi alle som ønsker en mulighet

Til å prøve pistol skyting i trygge former, med fokus på å skape folk som kan gå rett inn i klubben, uten å bruke opp de begrensede ressurser vi har tilgjengelig på vanlig trening. Og gi alle ett felles startpunkt å utvikle seg fra.

Vi har unntak fra startkurset for aktivt personell i forsvaret og politiet. Men nybegynnerkurset må de ta om de ønsker erverve våpen via vår klubb /forbund. (Om ikke tilstrekkelig kompetanse kan dokumenteres / demonstreres).

 

Med modul oppbygging av nybegynner kurset, vil dette bli enklere og bedre. Da slikt personell kun trenger å ta de moduler som trengs. (normalt konkurranse og program kunnskap).

 

Jeg skulle ønske forbundet kom opp med en felles modul basert løsning, slik at vi kunne standardisere krav og utdanning av nye skyttere landet over. Det tror jeg ville øke rekrutteringen til sporten.

Link to comment
Share on other sites

Det står noe om forsvarspersonell/politi og deltakelse på stevner i regi av NSF i ei av regelbøkene. Så vidt jeg husker rett, så kan man føre opp sin avdeling som klubb og skal da settes i veteranklassen (eller noe sånt noe).

 

Så langt jeg kan se i regelverket står det ikke noe spesifikt om krav til kursing eller noe spesifikt om politi/militært personell. Kun generelle krav til sikkerhet. Det eneste unntaket er den paragrafen Domino refererte til.

 

Det eneste jeg kan huske som er "remotely close to" ( på ny-norsk! ) av problemstillinger rundt forsvarspersonell/politi som ikke har "våre" sikkerhetskurs er §6.2.1.4 i NSFs "Regler for pistolskyting. ( Dette er forøvrig en direkte oversettelse av ISSFs internasjonale regelverk. )

 

§6.2.1.4 sier følgende:

 

ISSF kan nekte en skytter deltakelse i en konkurranse dersom det foreligger beviselig informasjon fra kompetent myndighet om at han representerer en alvorlig trussel mot sikkerheten til andre som befinner seg på en skytebane.

 

Men å benytte denne regelen for å "utestenge" militært personell "en bloc" synes meg ganske drøyt, og det er vel de aller fleste enige i. Det er i allefall sikkert at i et stevne der jeg er dommer eller jurymedlem ville et slikt krav bli møtt med stor undring!

 

Så det vi da står igjen med må være bruk av sunn fornuft. ( En ganske undervurdert syssel for tiden! ) Et nytt medlem med eget våpen, politi eller militær bør man jo ønske velkommen til klubben på en ryddig og skikkelig måte og derigjennom vil man jo veksle noen ord med vedkommende og får kartlagt hva slags skytter man har med å gjøre, ambisjonsnivå og tidligere resultater. Det bør kunne klarlegge mye. Er man fortsatt usikker så bør standplassleder, eller helst en annen kompetent skytter følge med på hvordan vedkommende opptrer på første skytetrening. Er alt OK er det intet som er bedre enn som så, er det noe å anmerke går det an å si at man ser at skytteren gjør ting på en annen måte en det som er akseptert praksis i denne klubben og derfor invitere ham til å delta på et sikkerhetskurs slik at man får drillet inn denne klubbens rutiner. Dette kan man med litt velvilje gjøre såpass diplomatisk at vedkommende takker ja til tilbudet istedet for at han skal føle seg "jaget fra plassen"! Vi bør ta vare på ALLE potensiele medlemmer, klubbene trenger dem!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gode betraktninger.

 

En skulle ønske at alle tenkte slik.

Likevel, en ting er å tenke og gjøre slik frivillig, en helt annen ting er å bli utsatt for tvang til å tenke og gjøre slik.

 

Jeg er enig med dem som mener at våpenkort for relevante våpen er dokumentasjon som dekker minstekrav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...