Jump to content

Søke midler til pistolklubb


andyki87

Recommended Posts

Vi er en klubb som har en ganske dårlig pengesekk. Som sikkert flere andre klubber. Det deles ut midler hvert år basert på aktivitet og da særlig aktivitet blandt ungdom. Vi har derfor planer om å starte opp med rekrutteringsskyting for å få den aktiviteten. Og for å få nye medlemmer og økt interesse blant barn og umge. Men her kommer det jeg anser som problemet. Vi har såpass gamle klubbvåpen at de er ubrukelige. Og vi trenger penger for å kjøpe nye. Dette blir da vanskelig å søke tilskudd til, da vi ikke har den aktiviteten som kreves for å få ut midlene. En ond sirkel med andre ord. Er det noen her som har noen tips på hvordan dette kan løses? Noe sted vi kan søke penger? Eller andre tips mottas med stor takk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel krav om et bestemt antall av juniorer for å få innvilget støtte?

Grasrotmidler generer vel neppe mest kronasjer så dere bør kanskje vurdere

å headhunte juniorer, markedsfør dere via skoler og fritidsklubber om slikt finner og ha åpen dag. En langsom prosess.

 

Kulturrådet eller kommunen har også midler som kan søkes om.

 

Medlemmene i klubben din har sikkert noen våpen som kan lånes ut en kveld i uka på trening?

Må ikke ha Pardini eller GSP for å skyte greit, de fleste skyter godt som nybegynnere med Ruger MK2 og f.eks Browninger.

 

Ond sirkel ja...det finnes andre klubber som sliter med det motsatte, at aktiviteten er så høy at det meste at materiell og voller skytes i filler raskere enn det kan repareres.

Link to comment
Share on other sites

Men er det så ille vanskeligt egentlig ?

 

Sikkerhetskursing og medlemskap er jo en selfølge for alle klubber.

Nå vet jeg ikke hva pågang det er i det lokale miljøet, men si at man

arrangerer et kurs med 5 personer x 2000, kr inkl 1-års medlemskap.

Da har man tjent inn til den første Hammerli Xesse.

 

4 til slike kurs så har man 4 slike Xesse. Inntil ønsket antal jern er invistert, så

får eksisterende medlemmer låne bort sine jern på kursene og en times tid

på treningene. Det er ikke noe ønskeligt at det skal vere slik, men det kan

kanskje funke om det organsiseres og planlegges slik.

 

Hva type våpen er det foresten som er utslitt ?......kanskje man kan gi dem

en lett service slik at dem holder som supplemang til kursene.

 

Bare en ide......om alt annet er umuligt. Man må jo starte et sted og det blir

litt gi og ta et års tid iallefall inntil ting blir mere selvgående.

Link to comment
Share on other sites

Vi tar ikke noe betalt for sikkerhetskurs. Og medlemskap er 500 kr pr år. Vi har nok av klubbvåpen i 22 kaliber. Det er luft til juniorer vi ikke har. Dette får vi vel stille med selv i starten av. Det er også et problem at de som starter opp med skyting forsvinner etter et halvt års tid

Link to comment
Share on other sites

Luftjern ja......dem er jo like dyre som en xesse også.

Men det kan jo hende hele filosofien må endres rundt dette med avgift og medlemskap.

 

Dessuten må foreldre engasjeres når det gjelder juniorer. Vist ikke dem backer opp, så

forsvinner dem uansett hvor mye dere strever.

 

Det må skapes et miljø av intresse.

 

NB! Kommer jo litt an på alder, men dem kan jo også skyte 22 under tilsyn. Det hjelper

jo på intressen det også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville droppet luftjern. En tid vår klubb lå litt dårlig an mtp rekruttering så vurderte vi dette, men kom frem til at "krutt og røyk" var en viktig faktor, spesielt for unga i ungdomsskolealder.

Nå er vi litt heldige at et DFS-lag ved siden av vår bane har treninger på samme dag og tid som oss, så flere av juniorene der kommer over til oss når innendørssesongen starter for de.

 

Sikkerhetskurs er en nyttig inntekt og gir faktisk noe igjen til nybegynnerne. Jeg kjører kursene med en kveld teori og en kveld med praktiske øvelser (og får prøvd halve arsenalet mitt) samt en prøve. Dette tar vi 800,- for (kunne sikkert tatt mye mer, men vi lopper ikke folk for penger som andre idrettsklubber gjør).

 

Det som vil generere mest penger for en pistolklubb er å rekruttere medlemmer. Øk gjerne kontingenten med en hundrelapp. Hvordan rekruttere nye medlemmer? Ikke "forgubb" skytingen der kun VM-programmene er eneste korrekte skytegrener. Avhold klubbstevner med egne vridninger på programmene, avhold "skytingens dag", invitèr en eller to journalister fra lokalmedia. Vis folk at dette er morro og sikkert. La de få prøvd kaliber .44 Fryktelig. Have fun!

 

Når det gjelder juniorene, ikke bare verv de, men også foreldrene (som mest sansynligvis ellers vil bli lei av å kjøre podene uti heia til skytebanen) som også kan være verdifulle resurser mtp styreverv og dugnad.

 

Ellers synes jeg tildelingen av midler fra idrettslaget er ganske skjevt, da de fleste som driver med skyting er over 21 eller etablert med unger og greier. Man blir nesten sjalu når fotballen får 200K og vi er heldige å få 2-3K pga en del medlemmer under 25 år :roll:

Link to comment
Share on other sites

Prisen på sikkerhetskurs er veldig varierende, det samme er innholdet og varigheten.

En enkelt klubb i Oslo lopper deg for alt du er verdt og har særdeles kostbare treningskvelder.

Over 2k for opptil to timers "sikkerhetskurs som gir deg kyndig og grundig opplæring i bruk av håndvåpen" må jo nærmest kalles svindel...

 

Å ta 500-800 for et kurs som går over minst to hele dager/kvelder ser jeg på som helt legalt.

Junior er man ut det året man fyller 20, altså til man er 21 og man kan fint skyte med .22LR fra man er 10-11 år under oppsyn. Det er mange klubber som tillater dette og det er helt problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

Det er klubbene som krever sikkerhetskurs ikke sant?

Bra det, dårlig med de som ikke får særlig opplæring annet enn at man lærer hvor den farlige enden på et enhåndsvåpen befinner seg og eventuelt litt om hvordan man lader...

Andre klubber igjen har mer omfattende kurs og etter min mening er helt på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel eksempelet på 2 ytterpunkter.

 

En klubb som gir gratis sikkerhets kurs, likevel ikke får rekrutering og selvdauer nesten vs. en klubb som driver etter foretningsprinsippet og priser et 'såkalt kurs' til over 2000 kr for knappe 2 timer og har fulle kurs hver gang og årsavgift som er astronomisk.

 

Hva som er seriøst og ikke vil jeg ikke ha noe mening om, for det ene er like serøst ut fra et idrettslig hensyn, mens det andre er like serøst ut fra et foretningshensyn der man må tjene penger for å holde driften igang.

 

Men for et 'seriøst' 12 timers(+) kurs, strekt over 2-3 dager (eller kvelder), så er ikke 2000,- inklusive et medlemskap noe u-pris egentlig........ og kanskje blir det til og med sett på som seriøst fordi det koster penger.

 

Vist det da ikke er midler og få til et idrettslig tiltak, så må man jo begynne og tenke etter foretningsprinsippet.

Man må bare finne ballansen mellom det som er rimeligt og u-rimeligt.

Link to comment
Share on other sites

Får komme med vår klubbs erfaringer da. Vi kjører 4 sikkerhetskurs* i året, á 1500 kr (1000 kr for junior). Dette inkluderer medlemsskap ut året. Selve kurset er over 3 ettermiddager inkludert én dag på banen med skyting. Foruten medlemskontigenten er dette vår viktigste inntektskilde. Det er heroisk å kunne tilby gratis sikkerhetskurs, men dersom dette betyr evig fattig klubbkasse, så er det kanskje ikke verdt det? Send meg en PM, vår klubb skal muligens kvitte oss med 4-5 Ruger Mk2/3 dersom dette er av interesse.

 

*Sikkerhetskurset er jo noe av det som kreves for eget erverv, ikke bare for å få lov til å skyte i klubben. Alle som har planer om å kjøpe eget (de fleste) vil finne seg i å betale for dette kurset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville droppet luftjern. En tid vår klubb lå litt dårlig an mtp rekruttering så vurderte vi dette, men kom frem til at "krutt og røyk" var en viktig faktor, spesielt for unga i ungdomsskolealder.

Jeg ville ikke umiddelbart ha droppet "luftjern". Nå vet ikke jeg hva slags innendørsbaner klubben har tilgang til, men vår klubb er en av maaaange som kun har tilgang til luftbane om vinteren. Så å droppe luftskyting ville virkelig være å skyte seg sjøl i foten. Luftpistol er også en fin introduksjon til skytingen da det ikke er noe smell og rekyl som tar oppmerksomheten bort fra korrekt siktebilde og gode avtrekk.

 

Vår klubb har aktive skyttere fra 10-årsalderen og oppover, og for de aller yngste finnes det rett og slett ikke noe tilbud på "kruttsida". Vi oppmuntrer (selvfølgelig) også våre ungdommer og juniorer til å skyte stevner, og ikke bare delta på trening. Kretsene får også midler til å gi reisestøtte til ungdommer som skal delta på Landsstevnet for Rekrutter.

 

Vi har kjøpt noen Hämmerli AP20 som klubbvåpen til de yngste skytterne og disse fungerer greit. I tillegg til breddemidler fra NSF ( som ikke kan søkes om fra klubbene lengre) har vi fått noen tusen i støtte fra lokale bedrifter. Sparebankene har bl.a. tradisjon for å dele ut penger til lag og foreninger.

Link to comment
Share on other sites

Over 2k for opptil to timers "sikkerhetskurs som gir deg kyndig og grundig opplæring i bruk av håndvåpen" må jo nærmest kalles svindel...
Og ikke minst nå rettningslinjene til NSF vel er at det skal være på minst 12 timer og du risikrere at ingen andre klubber aksepterer deg som medlem uten å ta deres kurs...

 

Har du link til dette? Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om noen 12-timersregel.

Link to comment
Share on other sites

Over 2k for opptil to timers "sikkerhetskurs som gir deg kyndig og grundig opplæring i bruk av håndvåpen" må jo nærmest kalles svindel...
Og ikke minst nå rettningslinjene til NSF vel er at det skal være på minst 12 timer og du risikrere at ingen andre klubber aksepterer deg som medlem uten å ta deres kurs...

 

Har du link til dette? Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om noen 12-timersregel.

Står blandt annet om det her. Kurset jeg var på (det er 20 år siden) var på 2x8 timer (lørdag og søndag), de klubber jeg kjenner til nå kjører 3 kvelder a 4 timer.

 

Problemet er vel at det ikke er et krav, kun en anbefaling fra NSF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...