Jump to content

Anbefalinger av 1911 pistoler


Lakman

Recommended Posts

Har prøvd et par av Rugers 1911, synes dette virker som ganske mye 1911 for en grei penge, Remington R1 Enhanced er også en lekker pistol til en fornuftig pris, den kan sikkert forrige taler kaste litt mer lys over.

Selv skyter jeg med en colt.

 

Edit: Kaliberet i en 1911 skal være 45 Acp :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en Colt 1911 i det riktige kaliberet, .45ACP.

 

Prisen på 45 i forhold til 9mm handler om hvor du handler ammoen. Enkelte sjapper tar jo fantasipriser, mens enkelte som XXL ikke er mange kronene i forskjell på en pakke 45 og 9mm.

 

Ville uansett anbefale å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Skiller 1,30 øre ved fullpris mellom 45 og 123 grs 9mm, og 1,50 mellom 45 og 115 grs 9mm. Hvor mye den prisforskjellen har å si er jo opp til hver enkelt og hvor mye man skyter. Skyter du et par hundre skudd i årene spiller det ingen trille, men ved 10K kan du si at det merks. :mrgreen:

 

Edit: Snakker om XXL og Fiocchi ammo.

 

Merk at 45 har vært svært gunstig priset hos G-Max, ihvertfall tidligere (har ikke sjekket på noen måneder, skyter ikke 45). De har tatt 2499,- for tusen smell med Geco, og det er en meget god pris.

Link to comment
Share on other sites

skyter man over 10000 skudd i året så er vel sjansen stor for at man har en passende presse på lur hvor det kommer ut en ferdig patron hver gang man drar i håndtaket :)

 

Ikke full oversikt over kulepriser, men mener å ha sett 9mm blykuler til rundt 40 øre pr stk , og 45 kuler til rundt 70 øre...?

 

Har selv en helt standard Springfield 1911, ikkeno fiksfakserier. Helt grei, og veldig driftssikker. Fikk med 2 magasin, std magasinet har shooting star logo på tilbringeren, og funger alltid. Det andre var en no-name sak, ga endel matetrøbbel i starten men med litt finjustering av leppene så har det også funka greit

Link to comment
Share on other sites

Blir som å spørre om hvilke Toyota som er anbefalt, og så svarer alle

som har Toyota at den dem har er å anbefale.

 

Jeg tror heller du må tenke ut om du vil ha en custom bygd sak, der du kjøper

et grunnlag som du bygger videre på, eller om du bare vil ha den så nært opptil ferdig

ut av boksen klart til bruk.

 

Da må du tenke på hvor mye 1911 originalt du vil ha, eller om du skal ha den litt 'modernisert'.

- Vil du ha justerbart baksikte eller fast baksikte ?

- Vil du har en model som har avrundet sleide på toppen, eller vil du ha et nedfrest flatt parti bakover hele sleiden.

- Vil du ha sikring på begge sider, eller bare en side.

- Vil du ha 5" eller 6" (avhengig hva du skal bruke den til)

- Vil du ha forlenget ramme som går helt frem til enden av løpet, eller den konvensjonelle som stopper

ca. en tomme bakenfor.

- Vil du ha en bull barrel eller en løpsbushing (det siste gir jo opning for å kjøpe en enkel komp fra

wilson combat å sette på.

 

Det er endeløst med alternativer. Vist jeg i dag skulle laget noe skikkelig stas, hadde jeg kjøpt et billigt

utgangspunkt og lagt penger i å ragge den opp, og det blir omtrent like dyrt som du skal kjøpe noe

fra øverste hylle. Bakdelen er at du må ta den tiden det tar og ikke ha det travelt og bruke noen

som kan gjøre slikt for en hyggelig sum. Å be en børsemaker å gjøre det er nesten håpløst, for noe

slikt vil ta for mange timer og koste mere en det smaker til vanlige verkstedpriser.

 

Men mye av det ovenfor kan du også få på en ferdig ut av eska også. Det kommer litt an på

hvor du legger lista. Eksempelvis STI, SVI, Les Baer, Remington har jo alternativer å se på.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 1911 er at den er forholdsvis lett å bytte deler på om man skulle angre og at man får alle mulige slags deler som gjør den tilpasset deg selv.

 

1911'en jeg bruker for tiden er en gammel kriger fra 1943 som har fått rammen forniklet og sleiden reblånert, påsveist ei materampe(!) og den har fått seg en avtrekkerjobb også en eller annen gang i tiden. Det jeg har gjort med den etter at den kom i mitt eie er nye sikter og grep som passer akkurat min hand, samt ei annen sikring og buffer.

 

352rcya.jpg

 

Fin presisjon er det også i den, om man gjør jobben sin da:

317i1bp.jpg

Link to comment
Share on other sites

STI har meget gode 1911 modeller rett ut av esken.

Jeg har en Sentry som er en litt dyrere modell, denne er supertight og ekstremt presis. Bedre en jeg har mulighet til å skyte.

Er også ganske sikker på at de rimeligere modellene også er mer enn gode nok. Intersport Bogstadveien i Oslo har ett godt utvalg av lagerførte STI modeller.

 

Ett side spm. HVORDAN FÅR JEG LAGT INN BILDER HER???? :forvirra::forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Tja... men da må du forholde deg til andres specs, og ikke egene foretrukne, samt at det som regel er dyrere...

 

Jeg har prøvd begge fremgangsmåtene pluss en god del kompromisser mellom dem. Alt har sine fordeler og ulemper. Nå er jeg blitt så gammel og utålmodig at jeg kjøper det jeg finner på lager hos grossist eller detaljist når jeg har har lyst på en ny skyter. Vente mer enn tiden en FedEx overnight package tar gidder jeg ikke.

 

Blir som å spørre om hvilke Toyota som er anbefalt, og så svarer alle

som har Toyota at den dem har er å anbefale.

 

Det er egentlig ganske typisk for kammeret. Når man bruker et lass med penger på en stakkars Toyota eller to så må dette valget rettferdiggjøres ved å overbevise andre om at man gjorde noe riktig :mrgreen:

 

Med tanke på hva TS bør se etter så virker det som han har en god del pistoler som må prøveskytes i nærmeste framtid og det er sikkert lurt å begynne på en ønskeliste over hvilke egenskaper pistolen han er ute etter skal ha også. Valg som f.eks rett kontra buet backstrap kan man ikke ta uten praktisk prøving. Har han flaks så finnes det et serieprodusert våpen med noenlunde realistisk leveringstid som har det han leter etter.

 

Er det bare "fascinasjon" og koseskyting som er målet, er han egentlig best tjent med å anskaffe en totalt gadget-free mil-spec A1 versjon i .45. Har han andre ting i mente så vil det selvsagt innvirke på valget.

Link to comment
Share on other sites

STI EDGE som var på banen forrige uke var i alle fall ikke særlig god rett ut av esken.

Utdrager og matefeil i ett sett..skal nevnes at dette var 9mm

Testet med ulik ammo og bob-bob...

 

Er ikke STI for det meste produsert i Filipinene og montert i USA?

 

STI - Spartan serien er i allefall bygged på rammer/sleider fra Filipinene. De dyrere varianten er USA, AFAIK.

De dyre STI'ene er som regel fiks ferdig ut av boks (Men igjen, den beste 1911'n jeg har hatt... kom fra Tyskland) men de rimeligere er byggesett. Mest fornøyd har jeg faktisk vært med series 70 gold cuper som jeg har fått bygget slik jeg vil. Men jeg skal inrømme at jeg har vurdert "dyr" STI i det senere. Da til IPSC Klassisk. Men den mest økonomiske løsningen hadde vært å få byttet min 6" Trojan sleide, inne i en 5"...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen STI, fellesnevnern er vel at ingen har vært optimale ut av boksen, men absolutt fine når du får kjørt de inn og gjort evnt tilpasninger.

 

Vil si singelstack sti har mindre tull enn doublestack som en fellesnevner på de feilene jeg har hatt. Magasin er dessverre en evigvarende greie, jeg klarer stortsett bare 400-500 skudd før mine doublestack mags går ut av spec og jeg må bøye lepper, sitter med SVI mag her nå og titter på hvordan jeg kan tilpasse dette, ser ut som det skal gå med litt filing.

 

Kjøper man sti og forventer at man kan tusle på ipsc stevne kan man fort bli skuffet.

Link to comment
Share on other sites

1911 mot 2011.

Det er vel 2 forskjellige klasser. 1911 er en tjenestepistol mens 2011 er en ren racegun bygd med likheter til 1911.

Jeg har fått sammenligne 1911 mot 2011, begge i .40 - Para Ordnance mot SVI. Om man rekker å foreta inn og utpust mellom skudda så er det ikke allverden å tjene på å gå for en 2011, men om en skal ha avgårde flere skudd på minst mulig tid så er det merkbar forskjell på disse 2 pistolene. Paran spiser alt av ammo, mens SVI er litt sær. Men det er jo litt av sjarmen.

Link to comment
Share on other sites

SVI'en min spiser fabrikk! men ja er enig i at den ikke nødvendigvis trives mest med det, og hadde nok ikke satset på det i lengden, men når jeg bare trenge litt flere tomhylser ble de generert på tilfredstillende måte, men uten tvil mer rekyl enn mine ladninger og ca samme faktor

 

SVI vs de andre 2011'ene er litt slem sammenligning, alt er bare bedre. Ting som utskiftbare breechface, sighttrackern, avtrekk/disconnector, toleranser, grep og ikke minst magasinene!

 

De fleste som kjøper 2011 skyter vel ipsc og har behov for kapasiteten det gir, foretrekker singelstack til felt da det ikke er helt det store behovet for så mange patroner, men ingen regel uten unntak.

 

En i klubben fikk tak i en gammel goldcup 70 brukt på finn nå for en latterlig lav pris, tittet over den og wow, det var mye for pengene, superpresis, tight sleide og løp, og avtrekket hans var helt fantastisk og holdt likevel 1360gram, men føltes mer som SVI avtrekket mitt, den hadde vært tur innom dyktig børsemaker rett før han handlet.

Link to comment
Share on other sites

Sender Wilson til Norge?

 

Siterer meg selv da jeg fikk mail i dag.

 

We do not ship out side of the US sir. We do however have some international dealers that may be able to help you sir. http://www.wils oncombat.com/new/international-dealers.asp

Thank You,

Brittany Combs (Rudy)

Customer Service Support

1-800-955-4856 Ext. 109

brittany@wilsoncombat.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte en dyr STI istedet for å kjøpe billig 1911 og skifte deler, nettopp fordi den allerede hadde de delene jeg var ute etter. Og nyere STI pistoler funker som snus rett ut av esken. Når det er sagt ville jeg gitt følgende råd til en førstegangs 1911 kjøper som vurderer STI eller tilsvarende:

- avtrekksvekten på STI competition modeller ligger på ca 1,7 ut av esken, så den må uansett en tur til børsis hvis du ønsker lettere

- avtrekkeren er polymer fordi STI prioriterer kjapp reset. Noen synes den kjennes litt cheap ut, men jeg liker det

- recoilmaster (STI's rekyldempende dobbel rekylfjær) gir en ujevn gange på sleiden sammenlignet med enklere rekylfjær, dette var uvant for meg og jeg vurderte å skifte ut denne, men nå har jeg blitt vant til det

- singlestack 1911 + 45 acp fmj ammo + originale magasiner = ikke noe tull. Alle andre kombinasjoner ville ikke overraske meg om krever litt arbeid

- alle 1911 pistoler må stelles og smøres ofte og mye!

Link to comment
Share on other sites

Mest for pengene? Kjøp en Les Baer Concept 1. Er veldig godt fornøyd med den pistolen, har flere høykvalitetspistoler som koster mere, men byggekvaliteten på denne er bra. Ørlite tungt avtrekk fra eska, men det er vel gjengs på alle 1911 pistoler uansett pris. Tror jeg betalte rundt 15000,- verdt hver krone.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Om det er for OT så slett inlegget, har hørt på youtube at de anbefaler at de med full størrelse 1911 bør bruke buffer, bruker det på shadowen uten problemer, bytter den ved 1000skudd eller ved minste tegn til skade.

Er dette nødvendig for unngå sprekker? Er en original 1911 fra 1944 av Remington Rand. Skyter bare (enn så lenge) fabrikk ammo.

Spørsmålet er muligens relevant for TS også =)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Kjøp deg et bilig ladesett ra Lee, da blir ikke kosnaden på 38 super og 45 så forskellige, og de blir billigere en fabrikk. Og så får du en hobby til! På fabrikk 45 acp vile jeg helt klart brukt buffer.

 

 

Har 2 stk 1911 9mm selv, (veit at det er som å banne i kirka) men på den ene (SV) er det utbyttbar støtbunn, så den har jeg en støtbunn i kal 40 og løp til ( der bannet jeg en gang til jo), vurderer 45 også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...