Jump to content

Skyte med pistol utenfor skytebane


Andyy

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på om det er noen egne regler når det kommer til pistolskyting. Jeg bor ett stykke unna pistolklubben, men faren min er formann i leirdue klubb så jeg har nøkler og mulighet til å skyte der med pistol om dette er tillatt. Kan jeg bare heise flagget og skyte med pistol som jeg ville gjort med hagle, eller trenger jeg noen annen godkjennelse?

 

Når jeg først er inne på det lurer jeg på hvordan det er på privat eiendom, tenkte å ta med pistolen på hytta om det var lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg bare heise flagget og skyte med pistol som jeg ville gjort med hagle, eller trenger jeg noen annen godkjennelse?
Dette vil være regulert i bestemmelser for den enkelte bane, kun de som eier/disponerer banen kan svare for sin bane. Ingen offentlig godkjennelse for å benytte en skytebane alene.

 

Når jeg først er inne på det lurer jeg på hvordan det er på privat eiendom, tenkte å ta med pistolen på hytta om det var lovlig.
I utgangpunktet ja, men i praksis avhengig av fornuftsnivået hos naboer og den polititjenesteperson de evnetuelt ringer, dessverre :(
Link to comment
Share on other sites

Så lenge de som eier banen sier det er greit så går det fint? Veit ikke om jeg forsto det riktig.

 

Har ikke nabo på mange mange kilometer på hytta, så tror ikke det skal være noe problem med nabostøy :)

 

 

Det er sikker bakgrunn både på hytta og på haglebanen.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de som eier banen sier det er greit så går det fint? Veit ikke om jeg forsto det riktig.
Stemmer, trenger ikke tillatelse fra andre enn baneeier.

 

Har ikke nabo på mange mange kilometer på hytta, så tror ikke det skal være noe problem med nabostøy :)

 

 

Det er sikker bakgrunn både på hytta og på haglebanen.

Da skal det ikke være problem.

 

Det som ofte blir saken er at dersom noen ringer politiet, og forteller de noe som får de til å rykke ut, kan du per definisjon sies å ha vært til sjenanse. Selv om du i utgangpunktet har skutt mot sikker bakgrunn på egen tomt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...