Jump to content

Skyteteknikk


PSI

Recommended Posts

For noen år siden så startet jeg arbeide med å skrive et hefte om skyteteknikk, først og fremst pistolskyting i regi av NSF. Men jeg har egentlig aldri fått tid til å fullføre jobben, men jeg tenkte at jeg skulle legge ut det jeg har laget så langt så det kansje kan komme til nytte for noen. Har lagt ut heftet på websiden http://www.pistolskyting.info/. heftet er i PDF format og kan lastes ned fra forsiden, link rett under det første bildet på siden.

 

Tar gjerne tilbakemeldinger på ting som kan forbedres eller om man finner feil.

 

Ronny

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele ennå men det som slår meg er at du ikke burde referere til avtrekksvekter, våpen begrensninger etc men heller til reglementet hvor dette står, da slipper du å oppdatere hefte hver gang en endring kommer.

 

En annnen ting er at dårligste hånd ble borte for noen år siden, så ett hefte skrevet etter den tid burde ikke ha en referanse til dårligste hånd i felt.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Takk, skal se gjennom og oppdatere litt.

 

Referanser til reglement er nok lurt, men det basale bør nok oppdateres og stå i heftet også. Er nok ikke alle som leser reglementet. Og slike referanser til spesifikke kapitler i reglementet vil jo også endre seg ved oppdateringer.

 

Vi hadde fortsatt dårligste hånd når dette heftet ble skrevet. :D Men det bør selvsagt ut nå. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du bruker blinker. Det er bedre med skiver.

Du har ikke oppdatert beskrivelsen av øvelsene til nåværende reglement. Bla. er skytetidene feil i både fri og luft (50 og 10 meter). Du skriver også som om det typiske er å skyte på papp (10-skudd serier), mens nesten all skyting i dag foregår på elektroniske skiver på 10 og 50 meter.

 

I omtalen av ulike kaliber har du med noen svært lite brukte og ukurante (45LC), mens du ikke har med 9mm som er det mest bruket i milfelt.

 

13 år etter regelendringen er det ikke nødvendig å nevne at skytetiden i presisjonsseriene var 6 minutter før 2001.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Har skjedd en del endringer i løpet av de 10 årene som har gått siden dette ble skrevet. :shock:

 

En enkel løsning kan være å slette alt som direkte beskriver skyteprogrammene og regler, og bare omtale ting mere generisk, som presisjon, hurtig, duell, tohånds, enhånds osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...