Jump to content

9mm eller 45 acp?


johnnyleo

Recommended Posts

Hei

 

For å komme litt opp på resultatlistene er trening viktigst, men hvilket kaliber man skyter med spiller også inn. Selv har jeg valgt å bruke "lavest mulig kaliber" i de ulike programmene. I militærfelt bruker jeg Sig Sauer 226 allround 9mm, men i dag var det en som fortalte at han hadde byttet ut 9mm med 45acp fordi rekylen er mindre "skarp". Han mente det var like mye - og kanskje mer rekyl i 45acp, men at rekylen var enklere å kontrollere. Noen som har erfaringer med dette?

 

Johnny-Leo

Link to comment
Share on other sites

Meget individuelt dette her. Jeg skyter bedre med .45'en min enn jeg gjør med noen av 9mm'erne jeg har. 45'en er også mykere, takket være tunge kuler og lavere utgangshastighet enn 9mm.

 

Nå koster en pakke med 45 en del kroner mer enn en pakke med 9mm. Ta utgangspunkt i XXL (som er billige på ammo). Andre butikkpriser jeg har sett har 9mm kostet 150 og en pakke 45 250.

 

1 pakke med 9x19mm 124gn koster 110,-

1 pakke med 45ACP 230gn koster 175,-

(Priser avrundet til nærmeste femmer og tatt i 1 patron x 50)

 

Prøv uansett begge kalibrene, men lander du på 45 så bør du lade selv. 200gn SWC i bly med 4,7gn N320 er fint å skyte med. Husk også at kjøper du en 9mm så får du ikke kjøpt en 45 etterpå med mindre du selger 9mm'en eller har nok aktivitet til å kjøpe en, men motsatt går.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ja, jeg glemte å si at jeg snakket om ferdigrullet ammo i både 9mm og 45acp. Og det var nettopp kommentaren om at 45acp var "mykere" som fikk meg til å vurdere et bytte. Sliter litt med 9mm selv om jeg trener mye med den. Benelli .32, 38spesial og 357mag er ikke noe problem, men 9mm er en nøtt for meg :)

 

Jeg lader riflepatroner, så overgangen til pistol er vel overkommerlig :) Skal testskyte litt med 45acp, så får vi se. Hvis det blir 45acp så selger jeg Sigen i 9mm. Skyter mye og deltar på stevner, men har ikke plass til alt i våpenskapet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville spurt noen i klubben om å få prøve litt før jeg hadde solgt det jeg hadde og kjøpt noe annet. 45 er ikke magisk, jeg tviler sterkt på at du plutselig treffer mye bedre med det enn med 9mm med tilsvarende våpen. Den pistolen du har nå er vel også en av de aller snilleste rekylmessig som er å oppdrive i 9mm. Jeg slet også en del med 9mm i starten, særlig med kort skytetid. Kvalitetstrening med en del tusen skudd fikser den biffen, så fort du lærer deg å ikke nappe i avtrekkeren så går det så mye bedre.

 

Skal du lade selv og har skikkelig lyst på 45, for all del kjør på. Lyst er den beste av alle grunner spør du meg. Men, hvis det skal skytes fabrikkammo vil jeg anbefale 9mm 110%.

 

Hvis du skal selge Sigen får du sende pm, kunne vært kjekt med en til. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om noen på topp10 i nm i milfelt skjøt 45acp i år?

 

Morsom patron, Kjøp begge deler, finn ut hva *du* liker.

 

Jeg skyter begge deler om hverandre, men om du sliter med 9mm, tror jeg ikke på at du skyter noe særlig bedre med 45, men kanskje du skyter bedre med 9 etter å ha skutt litt 45.

 

For billigste fabrikk 2,6 for 45acp fabrikk og 1,4 for 9mm . Fabrikksammo samler bra kun i ene 45'en de andre er det helt minute of cd skive allerede på 15meter. Mens 9mm fabrikk stortsett går topp i alle pangene.

 

S&B, Magtech, Geco, Federal og det meste annet av 45acp fabrikk som er lett tilgjengelig holder major i 5 toms 1911, og det skal du se er en hel del over 9mm.

 

Har f.eks. på Dal skutt både .45 og 9mm i samme klasse dvs mil og mil over 10mm, og har stortsett fått identiske poengsummer/soner, så kan ikke si den ene er bedre enn den andre.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om noen på topp10 i nm i milfelt skjøt 45acp i år?

 

Jeg tror ikke det. Lista er ikke helt komplett, så det er vel typ 3 av 10 som kan ha gjort det, men jeg har ikke inntrykket av det. Men, det kunne selvsagt vært vunnet med 45 også. Kjedelig å si det, men det er nok skytteren som er hovedansvarlig for resultatet, ikke kaliberet. Noe enormt handicap med 45 er det nok absolutt ikke, men man kjøper seg ikke noen fordel med det heller. Hadde jeg hatt en god 9mm, så hadde jeg heller trent mer med den enn å jakte etter en fiktiv mirakelkur.

 

Men det er klart, å kjøpe begge er jo en knallgodt råd. Blir fort dobbelt så moro det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svarene - mye spennende lærdom her...

 

Jeg har drevet med skyting i maaange år - mest med rifle, og minst med pistol - og jeg vet at det er trening som er viktigst. Og som jeg sa innledningsvis så trener jeg ganske mye. Trener avtrekk hver dag og skyter på bane 1-3 ganger i uka pluss stevner.

 

Lærdommen fra innleggene her er at jeg biter tennene sammen og skyter enda mer 9mm. Får kjøpe inn noen tusen skudd til og se om det gir effekt til neste feltsesong. Sigen er flott å skyte med - synes bare at resultatene her har uteblitt. Fått det til på de andre kalibrene, men sliter litt med 9mm. Men - det er nok mannen bak våpenet som er begrensningen og ikke P226 :)

Link to comment
Share on other sites

Siden du skrev P226 Allround så regner jeg med at det er en X-Five? I så fall, den duger til å vinne hva som helst med den, flott pistol. Veldig myk og fin rekyl har den også, selv med 140+ faktor kjøpeammo. Litt mye munningsvipp til å skyte skikkelig fort med synes jeg (sammenlignet med si CZ), men det er trening det også, og har uansett ingenting å si i felt. Selv skal jeg prøve en CZ til praktisk nå, men beholder X-Five Allrounden til felt. Knallvåpen til en relativt rimelig penge. Vil du få avtrekket enda bedre så send den til Flemming på Capsicum og få han til å installere et Short Reset Trigger kit, det kan anbefales på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Svenske skyter jo gjerne 7,65 i sine gamle Neuhausen pistoler i Militær så trur nok 45acp er feil vei å gå.

Men hva er det som er problemet? Er det rekylen trådstarter ikke liker? Samler det ikke godt nok? Er det kjøpeammo kanskje det burde prøves med et annet fabrikat?

 

Eller hvilket problem trur du at du løser ved å bytte til en annen kaliber?

Link to comment
Share on other sites

..........Sigen er flott å skyte med - synes bare at resultatene her har uteblitt.......

Skyter du felt så er det alltid en standplass med 1-hånd. Der er det ofte et poengras vist man ikke

har trent nok på 1-hånd skyting.

 

Det er mere sannsynleg at du vil trene mere med billigere ammo en dyr ammo, og treningen har nok større

suksess faktor i denne sammeheng en om du går til 45 ACP.

 

Men skal du sammenligne eple for eple bør du prøve en 9mm og en 45 der du bruker samme våpentype....

og ikke minst likt avtrekk. Det er først da du vil se om det ene eller andre kaliberet slår best ut for deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...