Jump to content

Startpistol på skytebane TROMSØ


Hveding

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte startpistol bare for morroskyld, å vil da prøve den.

Men hvor kan jeg skyte tenker jeg, tryggeste plassen å prøve på må jo være en skytebane i Tromsø, men hvor i Tromsø er det skytebaner egentlig ?

Holder det med å gå langt unna befolkning ?

 

Mvh Pat.

Link to comment
Share on other sites

Om det var låv å eie en glock eller lignende å faktisk skyte med det også.. Så har jeg kastet meg over en slik en :)

Men desverre er det ikke låv i Norge å eie lignende våpen som glock med mindre du har en spesial tillatelse.

Alternativene er å enten flytte til USA eller å dra inn i forsvaret.

Allerede vært i forsvaret, så blir vel USA. Haha..

Link to comment
Share on other sites

Det er HELT uproblematisk å eie Glock o.l. i Norge. Det stilles krav til behov, som for håndvåpen er definert som at man konkurrerer i pistolskyting. Det kreves et sikkerhetskurs samt seks måneders aktivitet før en søknad er en rutinesak, som kun vil hindres av manglende vandel.

Link to comment
Share on other sites

Hveding, tuller du nå? Bare å melde seg inn i en klubb og begynne å skyte det, mange i Norge som eier og skyter med Glock.

 

Anbefaler deg å besøke din lokale pistolklubb og snakke med de, så hjelper de deg nok videre med medlemskap, trening og erverv (etter 6 måneder).

Link to comment
Share on other sites

Så straks man slutter i en slik klubb, så mister man et våpen som man selv har betalt for ?

Hmm..

Noen som kan forklare litt dypere om hvordan dette fungerer ? Eller evt link til regler for dette.

Om jeg da blir medlem i en slik klubb, vil det da ikke være nok at jeg har vært i Hæren så jeg slipper alt grunnleggende våpen opplæring ?

Jeg vet godt hvordan man håndtrer både rifle og pistol, har tatt flere skyttermerker.

Link to comment
Share on other sites

Det stilles krav til behov, som for håndvåpen er definert som at man konkurrerer i pistolskyting.
Hvis du ikke har tenkt å eie mer enn 4 håndvåpen stilles det ikke krav til konkurransedeltagelse, bare medlemskap i klubb og oppmøte på trening.

I sit corrected.

Link to comment
Share on other sites

Hveding, i fare for å gjenta meg selv...

 

Anbefaler deg å besøke din lokale pistolklubb og snakke med de, så hjelper de deg nok videre med medlemskap, trening og erverv (etter 6 måneder).

 

Razumny, det var egentlig helt unødvendig av meg å påpeke, men Kammeret får frem flisespikkeren i meg som ingenting annet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det har du bare et alternativ, oppsøk Tromsø Pistolklubb!! :D

Det verste du risikerer er å finne deg en ny livslang hobby og nye venner!!

 

Pistolskyttere er kjempetrivelige folk, så møt opp hos den lokale klubben! Som regel får du i de første månedene låne klubbvåpen, som regel 22LR, men du får garantert prøve andre medlemmers våpen etterhvert.

 

Det finns etter min mening MYE som er morsommere å skyte med enn Glock (men det er min personlige mening, ikke sikkert du er/blir enig!) !

Mulig du vil se at det er morsommere å skyte med noe som ikke har et avtrekk som føles som å dra et anker gjennom ei steinur, eller så vil du kanskje nyte å lære deg å overkomme et slikt handicap.

 

 

Nå kommer det sikkert snart et innlegg om at du ALDRI må kjøpe en Glock (eller en hvilken som helst 9mm) som første våpen,

det skal du drite i å høre på (ref denne tråden), kjøp det du vil ha! :D

 

Uansett vil du med overveiende sansynlighet komme i befatning med havesyken og "Rausheims formel".

Formelen definerer det ideelle antal våpen i våpenskapet ditt, den er like kostbar som den er enkel:

 

i = (n+1)

 

Der i er antallet våpen du føler du bør ha, og n er antallet våpen du til enhver tid eier....

Link to comment
Share on other sites

TS. Selv om jeg underer på motivet for tråden og dine intensjoner, skal jeg kommentere litt.

 

Så langt jeg vet, kan du skyte med startpisol hvor du ikke er i strid med Naboloven og til dels med Våpenloven. Holder du deg utenfor sentrale strøk og det som er definert som "tettbebyggelse" i politivedtektene for din kommune, er du nok relativt på den trygge siden. Jeg hadde vært mer bekymert for å gjøre mine naboer/beboere i området bekymert, enn bruk av en starpistol. Men, sjekk lovverket! Går du et stykke inn i en skog/utmark, tviler jeg på om du ville fått reaksjoner fra naboer, grunneier, eller myndigheter.

 

Men jeg aner at du ønsker et "skarpt" våpen og ikke ønsker å følge regler-/lovverket. Medlemskap i en pistolkoubb, er en nødvendighet. Norge er fremdeles et riberalt land, hvis du føler norske lover. Men et medlemskap må opprettholdes, ellers må du selge våpnet/våpnene (med noen få forbehold). Og det gir ikke rett til å bære våpen!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg aner at du ønsker et "skarpt" våpen og ikke ønsker å følge regler-/lovverket.

 

Når det er sagt, vil jeg bare presisere at en kan ha mye moro med pistol selv om man må følge lover og regler, så lenge man har sikkerheten i hovedfokus.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg meldte meg inn i den lokale pistolklubben for rett over 6 månder siden.

På den korte tiden har jeg fått mange nye venner og allerede deltatt på 6 stevner, der to av stevnene er finpistol(.22LR), to stevner i grovpistol(9mm), 1 stevne i magnum 1(.357 Magnum) og et i magnum 2(.44 Magnum)

 

Er du våpeninteressert og vil skyte med pistol, meld deg inn i din lokale pistolklubb, du vil garantert ikke angre. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så straks man slutter i en slik klubb, så mister man et våpen som man selv har betalt for ?

Hmm.. Nei, det betyr at du ikke lenger har behov for de våpen du har ervervet med grunngivelse av medlemsskap i nevnte klubb/forbunds skyteprogrammer. Når en ikke lenger fyller behovet som var der ved erverv, skal man i utgangspunktet selge eller på annen lovlig måte kvitte seg med sine våpen (De som faller innenfor det bortfalne behovet). I dag er dette dessverre slapt praktisert i mange politidistrikter, og de fleste pistolklubber rapporterer ikke avgang fra sine lister til forvaltningen. I fremtiden vil dette skjerpes inn i den grad at forvaltningen blir pålagt å trekke tilbake våpenkort, og pistolklubbene blir pålagt å rapportere. Men pr dags dato er det som sagt svært slapt praktisert (Langt over grensen til det forsvarlige, sett i forhold til lovens krav).

Noen som kan forklare litt dypere om hvordan dette fungerer ? Eller evt link til regler for dette.

Om jeg da blir medlem i en slik klubb, vil det da ikke være nok at jeg har vært i Hæren så jeg slipper alt grunnleggende våpen opplæring ? Nei, da dette i hovedsak omhandler pistolklubbens forbunds skyteprogrammer. Hvordan disse skytes, hvilke regler som gjelder, organisasjonshirarkiet osv. Og skal sikre at alle har ett minimum av kunnskap og opplæring på bana, å legge for stor vekt på militær trening er ofte en tabbe sett fra pistolklubbens side, som da ikke har annet enn ditt ord for hva du kan. Dessverre er erfaringen at folk rett og slett lyver på seg både det ene og det andre for å spare penger/tid. Sikkerhetsdelen (Praktisk våpenhåndtering) er vel normalt mindre enn en 1/3 av totalen i ett skikkelig nybegynnerkurs. Et sikkerhetskurs, vil også uansett ta utgangspunkt i hvordan du skal forholde deg på en pistolbane for konkurranse. Men du blir kanskje lettere å undervise (Kanskje fordi folk med "Erfaring", ofte har en tendens til ikke å høre etter. De som ofte raskest blir gode er kvinnfolk uten kunnskap, de gjør som de får beskjed om, og skyter ofte fletta av "Erfarne" gubber når det gjelder presisjon ;-) ) Alt dette er dog svært varierende alt ettersom hvilken pistolklubb man blir medlem av, noen pistolklubber godtar normalt ikke engang kurs holdt av andre enn de selv, selv om man har vert medlem i andre klubber og har hatt våpen i en årrekke. Andre sier kom og skyt, og ser deg an. Hva som gjelder i din lokale klubb..... må du finne ut selv.

Jeg vet godt hvordan man håndtrer både rifle og pistol, har tatt flere skyttermerker. Det betyr bare at du raskere er klar for å konkurrere, og lettere å lære opp rent praktisk. Om du legger godviljen til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte også en 9mm startpistol for noen år siden, den ble brukt til å trene opp en hund som var livredd for smell og fyrverkeri....nå kommer den løpenede og logrer fornøyd når det smeller ...men utover det så ser jeg liten eller ingen nytte av en slik pistol......

Link to comment
Share on other sites

Vel verdt å tenke på, selv om det "kun" er en starpistol, er at den på mange måter sammenlignes med "skarpe våpen" i lovens forstand. Så ikke bær med deg denne på offentlig plass. Ha den nedpakket i et futteral, bag eller lignende. Mange tenke rikke på dette når dme har feks soft airguns, luftvåpen og lignende. Det er dessverre ikke sånn som det var i 1985 lenger..

Link to comment
Share on other sites

Og når du trodde du hadde lest alt så dukker denne tråden opp ... hvorfor bruke penger på en startpistol når en kruttlapp-pistol er mye billigere?
Finnes det enda?
Sikkert ikke, ble vel forbudt samtidig med lakrispiper ...

Jeg vet ikke helt hvordan statusen for lakrispiper er pr. dato, dette er fakta:

 

En kollega var i sommer innom taxfree på Værnes. Tobakken har som kjent blitt plassert i et eget trangt og mørkt avlukke, men han skulle nå dit å kjøpe røyk eller snus til en venn. Hva lå der sammen med nikotinproduktene? Jo denne esken:

 

2014-08-21121252_zpsa00c6529.jpg

Link to comment
Share on other sites

For å sitere en tidligere bekjent som jobbet i en stor, henfaren våpensjappe på Østkanten av Oslo "Du veit, når gutta parkererer Beemeren på utsiden, kommer inn og skal ha startpistol, hylster og skuddsikker vest, så skal dem ikke opp på Dælenga for å starte 60 meter".... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Lovverket sier det samme om bruk av startpistol som med andre våpen

Mulig det? Kan fyrverkerilovgivning komme i betraktning her?

 

Saken er at noen i ett tettsted nær en riflebane hadde ervervet startrevolver for å vende en hund til skuddsmell. Revolveren smalt hardt, ca 9 mm? Problemet var at hundeeieren hadde med hunden, og et barn i tenårene, ca 14 -15 år vil jeg tro, avfyrte revolveren på noe avstand, ca 75 - 100 m fra hunden, men altså nær riflebanen. På dager og tider da skyting ikke var tillatt på banen. Startrevolver-skytingen foregikk på bortforpaktet, kommunal grunn, dyrket mark.

Barnet, som altså avfyrte startrevolveren, og holdt denne i hånden, ble tilsnakket av oss, og hundeeieren kom rasende bort til oss for at vi hadde påpekt at denne skytingen ville medføre klager over skyting på banen til ureglementerte tider, overfor barnet og ikke den som eide hunden.

 

På spørsmål om hvem som hadde gitt tillatelse til bruk av startrevolveren der, svarte hundeieren at det hadde Politiet gjort (!)

Om det er oppspinn eller ikke vet jeg ikke. De ble henstilt om å legge startrevolverskytingen til et annet sted, evt. ta med hunden til et sted nær banen når reglementert rifletrening foregikk.

Har ikke sett dem siden.

Link to comment
Share on other sites

Du verden.. Jeg er i allefall i tøff nok til å komme med tilsnakk, når jeg ikke eier grunnen.

Regner med du mente at dere spurte pent om de kan skyte samtidig som det er trening?

 

Dersom det kommer en klage fra noen som tror det er fra skytebanen, så er det jo bare å fortelle det slik det ble fremlagt.

At politiet hadde gitt noen tillatelse til å skyte på kommunal grunn med knallpistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...