Jump to content

kulevekter og fabrikat til glock


Tom Løkås

Recommended Posts

Har investert i en g34 og skal til med litt ammotesting.

Det jeg lurer på er andres erfaringer med 9mm og glock.

Presisjon? Funksjon?

Skyter for det meste som "mosjonsskytter"

Jeg har fått prøvd 147grain geco fmj og min 34 likte ikke denne mens tanfoen elsker dem.

 

Noen sier tunge kuler er tingen noen det motsatte.

 

Da jeg må bestille ammo og dette koster en del i frakt tenkte jeg å spare meg for kostnaden med å prøve en drøss og se hva som ble bra og heller koke det ned til å bestille noen få typer. Derfor hadde jeg satt pris på det om noen ville dele sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med H&N sin 155 gr belagte hulspisskule, og mitt inntrykk er at de gangene jeg ikke treffer skiva så er det min egen feil. Dersom jeg skyter en presisjonsserie så samler den like godt som det beste jeg har prøvd av fabrikkammo. Dvs 45-serier eller bedre. Godt nok til mitt formål.

Link to comment
Share on other sites

Vapentidningen gjorde en presisjonstest med en Glock 17 for mange år siden. Da kom m/39b best ut mener jeg huske. (sammenlignet med fabrikkammo) Etter testen ble det oppdaget en eller flere sprekker i sleiden hvis jeg husker riktig.

m/39b ble utviklet fra m/39 som viste seg i Kongo på 60-talet ha litt dårlig effekt på soldater som hadde masse utstyr på kroppen. Så da kom m/39b. Med ca 1,8mm stålmantel for å penetrere bedre. Den ble da laget til Carl Gustaf M45 kpist/maskinpistol. Ikke skyt m/39b i en gammel M/40 pistol..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
M39b, er det samme ammunisjon som det norske forsvaret brukte på 80 og 90 tallet? FFV med grønn lakk rundt hetta og hylsemunningen.

Pakkene er merket "Må ikke benyttes i luger 08, walther 38 og m37 high power", om jeg ikke husker helt feil.

 

Aner ikke, men m/39b har 1,8mm tykk stålmantel innafor tombaklegeringen og veier 105grn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...