Jump to content

Pistol-lag i DFS skytterlag


raloe

Recommended Posts

Nei, det er i direkte strid med de reglene DFS driver etter.

 

I dag er det baneskyting, feltskyting, skifeltskyting/skogsløp med feltskyting og innendørs 15–metersskyting på DFS programmer (kap 11 og vedlegg 1), som skal prioriteres for å fremme de formål som fremgår av grunnreglene § 1.

15–meters skyting er innført i senere år som et rekrutteringstiltak.

Skytterlagene bør i tillegg legge til rette for trening og gjennomføring av den årlige skyteprøve for storviltjegere (se vedlegg 4 ).

Ingen annen form for skyting skal foregå i DFS regi.

Link to comment
Share on other sites

Jojo. Tenkte bare at f.eks. Sollia Skytterlag kan være medlem av DFS og NSF samtidig, uten at de to sistnevnte trenger å ha noe med hverandre å gjøre på organisasjonsnivå.

Type: Fredag og mandag har pistolgruppa trening, og på tirsdag og onsdag er det 200STR sin tur.

Samme baneanlegg, medlemmer begge steder og hver for seg, og forskjellige oppgaver i styret.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen slike løsninger rundt om. Det er endel problemstillinger rundt det;

 

-en slik klubb eller gruppe har ikke forbundstilknytting for feks pistol, MS, langhold,hvadetnåer

-DFS ansvarsforsikring gjelder ikke for slik skyting

-det er i direkte strid med DFS sitt regelverk

 

Den rette måten å gjøre dette på er å opprette en egen klubb tilsluttet det forbundet grenen hører til, denen klubben inngår en formel avtale om bruk av bane, skytterhus eller hva det nå er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Formelt har du rett.

Imidlertid er nok DFS - såpass fleiksible at de innser at det ikke går ann å ha en separat forening hver i alle norske bygder.

Nei, kommentaren til pkt. 1.100 i skytterboka er "klinkende klar":

 

"Ingen annen form for skyting skal foregå i DFS regi".

 

Dette tolker Skytterstyret/Skytterkontoret såpass strengt, at skytterlag som har adgang til 50-meters-baner, ikke får lov til å skyte vanlig DFS-program på 50 meter mot "Coltskive" (som tilsvarer DFS-skiva på 200 meter).

 

§§ 1-14 og 1-15 i grunnreglene er laget for å kunne gripe inn i forhold til lag som driver aktivitet på siden av DFS-aktiviteten.

 

Det mest organisatorisk redelige er å gjøre som "Chiefen" skriver:

 

Den rette måten å gjøre dette på er å opprette en egen klubb tilsluttet det forbundet grenen hører til, denen klubben inngår en formel avtale om bruk av bane, skytterhus eller hva det nå er snakk om.

Husk at DFS er en fullstendig frittstående organisasjon, opprettet av Stortinget. DFS har samarbeidsavtaler med Heimevernet, Norges Skiskytterforbund og Norges Skytterforbund (vedlegg 2 i Skytterboka). Samarbeidsavtalen med NSF omfatter kun skyttere med nedsatt funksjonalitet (Shooting Handikap, SH).

 

At det, til dels i stor grad, er lokale "personalunioner", dvs. at de samme folkene går igjen i styrer og utvalg i skytterlag, J&F-lag, skiskytterlag og NSF-lag, trenger ikke være noe problem, hvis man, til enhver tid, er klar over hvilken "hatt" man har på.

Link to comment
Share on other sites

Skyting i regi av de andre gruppene i en slik forening er ikke i DFS regi, men i regi av det forbundet gruppen er tilsluttet.

Vet ikke om jeg her helt forstår hva du mener men du tenker at et DFS lag skulle opprette en undergruppe som skulle bedrive pistolskyting og være medlem i NSF for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe tenkt senario, det finnes skytterlag som er medlem av både DFS og NSF. Da organisert med en undergruppe for hver. Om de var NSF eller DFS først vet jeg ikke.

 

Hvem?

 

EDIT-Akademsik skytterlag i Oslo ser ut til å være et slik lag, men sidene sier ingentig om hvordan de er organisert.

Link to comment
Share on other sites

Et DFS skytterlag kan ikke være medlem av et annet forbund enn DFS. Om noen har gjort en lur løsning så kan det plutselig skje at DFS bruker bestemmelsene i skytterboka som jegermeisteren nevnte
Ser ikke noen grunn til at DFSs regler skulle trumfe NSFs, så det kan bli et spennende oppgjør (NIF eier som kjent alle aktiva i et idrettslag).
Link to comment
Share on other sites

Bare en observasjon:

Gitt at navnet "skytterlag" (i motsetning til "miniatyrskytterlag" og "sportsskytterlag") indikerer DFS-medlemskap, finner jeg på kretssidene under skyting.no ca. 25 klubber som later til å ha svin på skogen i forhold til Skytterboka. ("Xx skytterlag miniatyrgruppe", "Yy skytterlag sportsskyttergruppe".)

Link to comment
Share on other sites

DFS har ikke enerett på begrepet skytterlag, så det at en NSF-klubb heter "xxxxxxx skytterlag" er absolutt ingen indikasjon på at de har noe med DFS å gjøre. F.eks. er Oslo Kommunale Tjenestemanns Skytterlag en pistolklubb. Vi hadde tidligere en miniatyrgruppe, og DSSN-gruppa skyter rifle, men det har aldri vært noen tilknytning til DFS.

Link to comment
Share on other sites

Det må jo organiseres som en egen avdeling, med eget styre og alt det der uansett, OM det nå skulle la seg gjøre under DFS på en eller annen måte; så hvorfor ikke bare etablere en pistolklubb gjennom NSF og så gjøre en avtale med DFS om felles bruk av baneanlegget? Jobben må jo bli omtrent den samme, men dere slipper rotet mellom DFS og NSF..

 

Vi har hatt det slik i mange år, en felles innendørs bane der vi har skutt pistol og DFS har skutt 15 meter med .22 rifle.

Funket som snus det, begge klubbene er medlem i sitt forbund, vi deler kostnadene på anlegget og alle er fornøyde...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Plukker opp denne tråden igjen, da den er relevant for en diskusjon jeg hadde i romjula.

 

Tanken var å starte opp med pistolskyting når det er kapasitet på DFS-lagets skytebane. Stedet er godkjent som skytebane, og de jeg diskuterte med har adgang til banen. Så til mine spørsmål:

 

1: Er det noe i veien for at man, evt. etter avtale med DFS-laget, setter i gang med skyting, uten å ha noen organisasjon eller klubb i ryggen?

2: Dersom vi antar at det er uproblematisk, vil slik skytetrening, dersom den dokumenteres med f.eks. video, kunne være gyldig som treningsaktivitet?

Link to comment
Share on other sites

Den rette måten å gjøre dette på er å opprette en egen klubb tilsluttet det forbundet grenen hører til, denne klubben inngår en formel avtale om bruk av bane, skytterhus eller hva det nå er snakk om.
Sånn omtrent da?
Bortsett fra at det er samme forening som eier begge underledd...

Sitat, Akademisk SLs vedtekter:

 

Akademisk Skytterlag

stiftet 5. mai 1922

 

med gruppene

 

Akademisk Skytterlag / Det Frivillige Skyttervesen

Akademisk Skytterlag / Sportsskyttergruppen – Norges Skytterforbund

 

Jeg mener dette må forstås som to separate organisasjoner, som av praktiske hensyn samkjøres under samme paraplyorganisasjon; Akademisk Skytterlag. Dermed er det ingen konflikt. De separate gruppene eier forskjellig utstyr, og hvem som overtar hva ved en eventuell oppløsning er uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert flere lag som på et eller annet tidspunkt har dannet en gruppe opp mot aktivitet i NSF.

Særlig tror jeg dette gjelder rifle skyting på 50 og 300m.men sikkert også pistol i noen tilfeller.Det som er vesentlig er at slike "grupper" har et eget styre,egen medlemsliste,regnskap osv.

Det kan godt være at denne "gruppa"bruker samme baneanlegg som DFS laget,men "gruppa" er tilsluttet NSF,den er altså ikke et DFS lag.

 

Siden Nordstrand sportskyttere og akademisk/avd NSF blir nevnt er disse lag tilsluttet NSF.Denne tråden omhandler vel om det kan drives pistolskyting i regi av DFS,noe det iflg regelverket ikke kan.

Link to comment
Share on other sites

...joda, har forstått det. Intensjonen er nettopp å starte opp aktivitet uten å bryte reglementet. Initiativet må derfor komme utenfra DFS. Spørsmålet mitt blir derfor:

 

1: Kan man, etter avtale med DFS-laget, sette i gang skyting uten noen videre viderverdigheter slik som klubb og organisasjon (Forutsetter naturligvis at man har lovlig tilgang på våpen og ammunisjon)?

2: Dersom svaret på 1 er ja, kan slik aktivitet, dersom skikkelig dokumentert, e.g. vha. videoopptak (GoPro er billig vet jeg) være gyldig treningsaktivitet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i utgangspunktet uenig med deg i det, nei. Trening er under alle omstendigheter bra, og enhver dag jeg får vært på skytebanen er i min bok en God Dag TM!

 

Svaret på første spørsmål blir vel at, med grunneiers (DFS-lagets) velsignelse, og innenfor annonserte skytetider, er det uproblematisk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...