Jump to content

Pistol-lag i DFS skytterlag


raloe

Recommended Posts

...joda, har forstått det. Intensjonen er nettopp å starte opp aktivitet uten å bryte reglementet. Initiativet må derfor komme utenfra DFS. Spørsmålet mitt blir derfor:

 

1: Kan man, etter avtale med DFS-laget, sette i gang skyting uten noen videre viderverdigheter slik som klubb og organisasjon (Forutsetter naturligvis at man har lovlig tilgang på våpen og ammunisjon)?

2: Dersom svaret på 1 er ja, kan slik aktivitet, dersom skikkelig dokumentert, e.g. vha. videoopptak (GoPro er billig vet jeg) være gyldig treningsaktivitet?

 

 

1-ja

2-har jeg liten tro på

Link to comment
Share on other sites

2: Dersom svaret på 1 er ja, kan slik aktivitet, dersom skikkelig dokumentert, e.g. vha. videoopptak (GoPro er billig vet jeg) være gyldig treningsaktivitet?
Som aktivitet innenfor NFS? Ser ingen grunn til at det ikke skulle vært det, er i og for seg litt opp til klubben og våpenkontret, hvis du tenker på våpenerverv (som i og for seg er det eneste tilfellet hvor det er intressant å snakke om "godkjent" treningsaktivitet (ok, bortsett fra på resultatlista da :))). Før treningsdagbok.
Link to comment
Share on other sites

Fasitsvaret har jo blitt gitt allerede men det må vel gjentas.................... (sukh!!)

 

Man danner en pistolklubb i regi av NSF.

Når man har styre og formaliteter på plass, deriblandt er formellt innmeldt i NSF

tar man kontakt med DFS laget og inngår en skriftlig avtale om bruk av baneanlegg og evt skytterhus etc.

 

Så for å være helt sikre sjekker man opp hva slags skyting baneanlegget formellt er godkjent for!!!

Det er en DFS bane så jeg antar ( grensende til visshet!!) at den ikke er formellt godkjent til pistolskyting!

Har man flaks blir baneanlegget brukt av nærliggende politimyndighet til politiets trening, og i så fall er det håp om at godkjennelse foreligger.

Hvis ikke må man søke politimyndigheten om at godkjennelsen av baneanlegget utvides til også å omfatte NSFs pistolprogrammer.

 

Dette har "Maskinmesteren" skrevet allerede og han vet helt klart hva han skriver om! Så hør på "erfarne fjellfolk" som det heter i Fjellvettreglene!

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor man på død og liv ikke vil være en klubb under NSF sin paraply? DFS lagene er ikke vanskelige fordi de synes det er morsomt å jævles med folk, men Stortinget har bestemt at slik skal det være! Og ærlig talt er det mindre arbeid å danne en NSF pistolklubb enn det vil være å få Stortinget til å endre vilkårene for driften av DFS! Just sayin.......... :-/

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke forstår er hvorfor man på død og liv ikke vil være en klubb under NSF sin paraply?
Poenget er vel heller hvorfor det er så viktig for DFS at deres skytterlag KUN er medlem av DFS. Det er ikke uvanlig at NSF klubber også er medlem av DSSN, NMF, SWS osv osv...

 

Å få til et samarbeide om banetilgang og annen virksomhet mellom DFS og NSF (altså Norges Idrettsforbund) tviler jeg sterkt på at Stortinget ville ha store problemer med, hvis begge organisasjoner ønsket det...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke forstår her, er at det kan være så vanskelig å melde seg inn i en NSF-pistolklubb?

Det løser jo alle problemer her. Om man så spør skytterlaget, og får lov til å skyte på banen deres, så er det jo en bonus. Men det er da mye (MYE) enklere å melde seg inn i en pistolklubb enn å lage ei pistolgruppe i et skytterlag eller hva som helst i den retning?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er sånn det er reglene er. Om man ikke liker det kan man jo gå litt bak hjørnet å banne litt for seg selv, eller man kan ta å sparke bagen sin litt om man skulle ønske det. ;)
Regler kan endres, hvis det er hensikstmessig.

 

Men ja, jeg er ikke et øyeblikk til tvil om at, og hvorfor, det ikke blir noen endringer på dette. Og hvis du lurer, så sier tonen i svaret ditt alt om hvorfor... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Siden noen ikke likte svaret må jeg vel svare på en litt mer alvorlig måte.

Er vel bare å melde seg inn i nsf så kan man skyte pistol og få det logga som aktivitet?

DFS har et regelverk, det samme har NSF osv. Er jo bare å lese hvilket forbund som bedriver den aktiviteten du ønsker og melde seg inn der. Det er mye lettere enn å prøve å endre en eksisterende organisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ah, du tenker på fellesbruk av eksisterende baner? Det er noe helt annet enn å slå sammen organisasjoner eller skytegrener. Det burde jo være relativt enkelt for et annet lag å få leid seg skytetid på en eksisterende bane om den er godkjent for den typen aktivitet man ønsker å bedrive.

Men jeg vet enkelte ikke ønsker å stå med lua i handa å be om å få leie noe og derfor heller ønsker å eie banen selv. Det er forståelig, men om det da er vanskelig å få bygd en ny bane på stedet må man kansje krype til korset å inngå en bruksavtale med eieren av eksisterende bane.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig dette her skjønner jeg...

 

Skal du snart skjønne at det ikke går ann at vær eneste av de 15+ organisasjonene som driver med skyting her i landet kan ha sine egne baner? Før eller senere må også DFS samarbeide med resten, bare litt... Vær så snill...?

 

Det er da INTET som sier at ikke en NSF pistolklubb kan bruke en DFS skytebane på lån/leie avtale! Det gjøres da også mange plasser. Det som er et formellt problem er at dere så sterkt ønsker at pistolskytingen skal foregå i regi av DFS! Slik reglene ( fastsatt av Stortinget ) er, så skal IKKE DFS drive med pistolskyting!!

 

Grunnen til at man må ha adskillte organisasjoner og formelle avtaler om lån/leie av skytebaner er rent ansvarsjuridisk. Hvis en sopp-plukker har smakt på fleinsoppen sin og forviller seg inn på skytebanen uten å bli oppdaget under en "uoffisiell" pistoltrening på en skytebane som ikke er godkjennt for pistolskyting vil "hundredeoghælvete" være ute, både for den som avfyrte skuddet og den "illegitime bastarden" som denne "DFS pistolklubben" vil være! Hvis noe slikt derimot skjer når "Bakvendtbygda Pistolkubb" avholder organisert trening på en godkjennt skytebane leid/lånt hos "Bakvendtbygda Skytterlag" vil de som deltar på treningen og den aktiviteten som foregår være dekket av "Norges Idretsforbunds" forsikringsavtaler som omfatter alle særforbundene, også NSF som "Bakvendtbygda Pistolklubb" er medlem i. Hvis denne skytingen foregår i regi av "Bakvendtbygda Skytterlag" (DFS) sin (uoffisielle) pistolgruppe vil DFS sitt forsikringsselskap si: "Dette har vi ikke noe med !" DFS sentralt vil henvise til reglene som er fastsatt av Stortinget og de vil ( de MÅ ! ) si: "Her har noen tatt seg til rette og det må nok straffes!!"

 

Men sambruk av baneanlegg er det ingen som har noe i mot. Men det MÅ gjøres i form av skriftlige avtaler!!

 

Dere må akseptere at den største forskjellen mellom NSF og DFS faktisk er at NSF er en idrettsorganisasjon, og det er IKKE DFS! DFS er vel Norges største ( og eneste ) legale paramilitære organisasjon! JO, det er faktisk det DFS er! DFS er en sivil organisasjon som driver militær virksomhet. Les organisasjonens formålsparagraf! Å blande idrett, som pistolskyting i Norge er, inn i dette blir formellt sett helt feil!

 

Det er ikke noe problem at de samme menneskene har verv i begge organisasjoner og lokalt er det ofte at styret i pistolklubben kan være veldig likt styret i skytterlaget. Det gjør jo bare at samarbeidet glir letere. :smile: Men som tidligere sagt er det viktig å huske hvilken hatt man har.

Link to comment
Share on other sites

Dere må akseptere at den største forskjellen mellom NSF og DFS faktisk er at NSF er en idrettsorganisasjon, og det er IKKE DFS! DFS er vel Norges største ( og eneste ) legale paramilitære organisasjon! JO, det er faktisk det DFS er! DFS er en sivil organisasjon som driver militær virksomhet.
Si det høyt litt oftere og i litt flere fora, så er vi nok kvitt hele problemet på kort tid :mrgreen:

 

For å være helt ærlig tror jeg nok NIF er langt viktigere i arbeidet med å forberede befolkningen for landets forsvar enn DFS (og da snakker jeg ikke om skyteferdigheter...) 8)

Link to comment
Share on other sites

Er vel heller å få det inn i ordnede former og slippe å være betale kontigent mer enn ett sted... Slik at man ikke er avhengig av dagsformen til det lokale styret.

 

Men jeg skjønner at endringsuviljen er sterk, primær bruk er vel skyting? Men takk for at du igjen bekrefter alle fordomer om den grinete DFS-skytter.

 

Kanskje på tide å tenke litt på hvor lenge det vil være akseptabel bruk av areal å ha enorme baner som står tomme mesteparten av tiden?

 

 

Eller er det kansje søken etter å få bruke DFS sine eksisterende baner tilnærmet ubegrenset og gratis til annet enn det som er primærbruk idag som er motivasjonen her?
Holdningen her er faktisk noe av det kvalmeste jeg har sett på kammeret, og det sier ikke lite :roll:
Link to comment
Share on other sites

For min del er motivasjonen at det på stedet finnes et delvis aktivt DFS-lag, samt en pistolklubb som er helt nede, og som ikke har hatt virksomhet på lang tid. Sistnevnte har jeg påbegynt arbeidet for å endre på, men det ser ut til å være et langt lerret å bleke, og jeg vil gjerne skyte med pistol der før vi er i mål med det arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner, du må nok bare stikke fingern i jorda og innse at primærbruken for en DFS bane er rifleskyting. Akkurat som primærbruken for en NSF pistolbane er pistolskyting.

 

Og om man vil bruke en bane til annet enn primærbruken og/om man ikke er medlem av laget/foreningen som eier banen, er det vel bare å prøve å få til en bruks/leieavtale?

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner, du må nok bare stikke fingern i jorda og innse at primærbruken for en DFS bane er rifleskyting. Akkurat som primærbruken for en NSF pistolbane er pistolskyting.
Ingen som bestrider det, minner dog om at NSF ikke er et pistolforbund (selv om det er den største virksomheten).

 

Rett meg om jeg har feil, DFS er ikke på noen måte finansert over min skatteseddel??

 

Ser fremdeles ikke at du har noe annet argument for å ikke ha et forpliktende banesamarbeide, på nasjonalt nivå, mellom DFS og NSF enn at "sånn har det vært, og slik skal det fortsette".

 

Ser kun rekrutterings- og dugansfordeler for DFS i et slik samarbeide.

Link to comment
Share on other sites

Razumny, siden du sier at pistolklubben er nede så går jeg ut ifra at den eksisterer, altså ikke er oppløst? Da kan man vel melde seg inn? Hvis du melder deg inn i pistolklubben og NSF, og så enten spør pent på vegne av deg selv om å få låne DFS banen eller får inngått en låne/leieavtale på vegne av klubben så burde jo saken være biff? At du må inn i NSF eller en annen organisasjon som driver med pistolskyting er jo uansett et must.

 

Hjemme hos meg er det to DFS baner, en som er 5 minutter unna og en som er ca. 25 minutter unna. På den nærmeste var pistolskyting uaktuelt, uansett. På den andre var det helt greit, vi kunne få komme og bruke banen de dagene det ikke var utendørsskyting med rifle der. Dette var uvurderlig foran f.eks. NM i magnumfelt i år, det å faktisk få prøvd litt på 180 meter før stevnet. I det laget er jeg nå medlem, og betaler kontingenten med glede.

 

Så mye kommer an på folka i lokale klubber, men har en litt flaks går det meste.

Link to comment
Share on other sites

Eller er det kansje søken etter å få bruke DFS sine eksisterende baner tilnærmet ubegrenset og gratis til annet enn det som er primærbruk idag som er motivasjonen her?

Gratis, uten krav og 24/7 er det vi har opplevd; hører aldri noe igjen når vi spør om de har ansvarsforsikring for sin skyting og forklarer konsesjonsregler for antall skudd pr år og skytetidsbegrensinger.

1500kr for fredag-søndag, inkludert bruk av skytterhus med storkjøkken og sanitæranlegg var visstnok blodpris hører jeg på byen.

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner: Godt mulig DFS er finansiert av din skatt, akkurat som NSF sikkert er det.

 

NSF er ikke et pistolforbund, men de fleste stedene jeg har vært å sett på utendørsbanene til NSF har det vært rene pistolbaner hvor det ikke på noen måter er tilrettelagt for annen bruk (bla umulig å skyte annet enn stående pga vegg under bordet foran på standplassen).

 

De plasser jeg har bodd de siste 10 årene har det vært så å si åpent hus på alle skytebaner. Om man vil bruke de til andre ting enn primæraktivitet kan man det, det har bare vært å spørre først. Å spørre om å få benytte noe som er andre sitt før man bruker det ser jeg på som normal høflighet. Er litt som om naboen har en tom garage. Før man begynner å bruke den spør man om lov.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, når du allerede har nevnt konsesjonsregler for antall skudd per år og lignende så vil jeg vel tørre å påstå at det er litt forskjell på 2 pers eller 200. Det synes nok både klubbhuset, storkjøkkenet og ikke minst sanitæranlegget ditt også. :winke1:

 

Det er vel også de færreste som er interessert i å leie en hel bane en helg hvis det er 2 pers som skal trene litt. Men samme det, man kan selvsagt sette den prisen man vil, sier ikke noe på det. Jeg kommer gjerne og leier bane hos deg når jeg skal holde stevne for 200 pers jeg, men treninga mi legger jeg nok et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Norsk idrett under Idrettsforbundets fane får ca 1,5 milliarder pr år fra staten; sånn bare for å sette ting i perspektiv...

Skytebaner for DFS konkurerer om de samme middlene som alle andre idrettsanlegg (tipppemidler, komunale tilskudd osv); tror du du får låne den lokale fotballklubbens anlegg for å spille volleyball fordi du ikke gidder melde deg inn i en volleyballlklubb? Er jo "betalt av staten" det anlegget også..

 

 

 

Lindskog, du misset poenget; fri og ene bruk av et anlegg til 10milioner i tre dager for kr1500 er iflg byslarv "blodpris".

Om noen kommer og vil skyte litt når banen er i bruk ellers får de selvfølgelig det, men ikke-medlemmer får ikke tilgang til anlegget alene uten at de leier og har en del ting på plass. Om en tenker noen sekun der på følgene av et vådeskudd osv skjønner en hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Gode argumenter det, chiefen, har ingen problemer med dem.

 

For god ordens skyld; naturligvis kommer jeg til å melde meg inn i pistolklubb - antagelig flere, blant dem den som nå ligger mer eller mindre død, nettopp for å få den opp og stå igjen. Jeg er forøvrig også medlem i DFS-laget som eier og driver banen. Dette handler ikke om å tuske til seg noe uten å gjøre noe for det, men å få startet opp et lavterskel tilbud, slik at man på sikt kan få rekruttert flere skyttere og sørge for mer aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Neida Chiefen, skjønner deg godt jeg. For fri bruk av et større anlegg en hel helg er en gibortpris, og en jeg hadde betalt med glede. Poenget mitt var bare at det kanskje finnes mer aktuelle alternativer for folk som vil trene litt, altså mellomting mellom fri bruk og ha deg vekk. Det bekrefter du jo nå at det gjør, så jeg tror vi egentlig er ganske så enige.

 

Og skal vi begynne med hva skattepengene går til, så kan jeg komme på flere ting jeg ville valgt bort lenge før støtte til både NIF, NSF og DFS. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

tror du du får låne den lokale fotballklubbens anlegg for å spille volleyball fordi du ikke gidder melde deg inn i en volleyballlklubb? Er jo "betalt av staten" det anlegget også..
Nei, men derimot så tror jeg at fotballklubben min og vollyballklubben min (okay, konas da...) ville ha store fordeler av å samarbeide om et felles anlegg på et sted, med både fotball- og vollyballbaner, og ellers felles infrastruktur...

 

Selvfølgelig må hver klubbs innskudd tilsvare bruken.

Link to comment
Share on other sites

Glem nå ikke at det "i bunn" for enhver skytebane ligger en GODKJENNING. Denne er for de aller fleste DFS baner begrenset til bruk av rifle i kaliber "så og så" på standplasser for skyting på måltavler på 100-200 evt 300 meter. Da blir faktisk all annen skyting enn dette forbudt! Det som har noe å si her er hvordan denne driftstillatelsen er formulert. Det varierer nemlig veldig mye helt avhengig av politimennesket som har skrevet teksten. Dette er også en grunn til at flere DFS baner har totalforbud mot bruk av hagle på banen. Man kan bare ikke si "OK" hvis ønsket beveger seg utenfor godkjenningen for banen, det vil få dramatiske følger for skytterlaget hvis det skulle skje noe i nærheten av en ulykke!! Flere og flere skytebaner innfører også regler som forbyr "uformell trening" hvor det ikke er standplassfunksjonærer til stede nettopp med bakgrunn i disse vilkårene som er satt i godkjenning og av forsikringsselskap.

 

Å komme trekkende med argumentet: "Holdningen her er faktisk noe av det kvalmeste jeg har sett på kammeret, og det sier ikke lite" og den sedvanlige sytingen om "de sure gamle gubbene i DFS" er IKKE veldig konstruktivt for et samarbeid. For det er samarbeid vi snakker om her. Og da er første bud at man viser en smule respekt for den man skal samarbeide med!

 

Når det gjelder "flerbruksklubb" kan man lage en "Sportsskytterforening" som har underbruk tilsluttet de ulike forbundene. Men det er ikke alle forbund som i henhold til sine statutter ( deriblandt DFS ) har anledning til å ha lokallag som er organisert på en slik måte og det må man nok bare akseptere. Dessuten vil man fort få "problemer" med medlemmer som ikke ønsker å betale kontigent til forbund som driver skyteformer som de ikke er interesserte i. Da er det egentlig like greit at man lager flere klubber, om så med de samme "Tordenskjolds soldater" i samtlige styrer. For når det kommer til stykket er det IKKE lett å få folk til å ta på seg styreverv og det er enda vanskeligere å få noen til å møte opp på dugnad! De aller fleste ønsker å komme til dekket bord og kun nyte fruktene av andres innsats. Det er muligens også derfor man ikke ønsker å stable på beina en pistolklubb?? Det krever nemlig ikke plagsomt mye innsats, det vet jeg for det har jeg vært med på!

Link to comment
Share on other sites

Å komme trekkende med argumentet: "Holdningen her er faktisk noe av det kvalmeste jeg har sett på kammeret, og det sier ikke lite" og den sedvanlige sytingen om "de sure gamle gubbene i DFS" er IKKE veldig konstruktivt for et samarbeid. For det er samarbeid vi snakker om her. Og da er første bud at man viser en smule respekt for den man skal samarbeide med!
Å se flisa i sin brors øyne, men ikke bjelken i sitt eget var det en som sa...

 

Uttalelsen som ble kommentert gikk på at det ble hevdet at NSF-medlemmer bare var intressert i å snylte på DFS!

 

Er det godt for noe samarbeidsklima?

Link to comment
Share on other sites

Og om 2-3 valgperioder, når herr Ottesen kommer tilbake som forsvarsminister?

 

DFS sin stilling er nok mindre sikker enn dere liker å tro...

godt mulig statsstøtten kan forsvinne. Kansje det kommer til ä føre til at man må betale en forbundskontigent og at bruk av baner blir dyrere. For andre som vil bruke banene kan det også bli dyrere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norsk idrett under Idrettsforbundets fane får ca 1,5 milliarder pr år fra staten; sånn bare for å sette ting i perspektiv....
For å sette det i perspektiv, hvor mye av dette går til skyting?

 

jaha, du mener altså NSF gjør en for dårlig jobb da? Fint-få f*****e ut av ***** og gjør noe med det da.

 

Om DFS mistet all statstøtte 1.januar har de planer for det, driften av skytterkontoret vil påvirkes endel, og HV/Forsvaret vil måtte betale for seg på annet vis. Skytterlagenes drift vil påvirkes minimalt, det er ingen pengestrøm fra DFS sentralt til lagene (selv om mytene forteller om subsidiert ammo og gratis baneanlegg...).

På mange måter vil det gjøre en del ting enklere for DFS som da også vil ha muligheten til å gjøre ting betydelig smidigere uten å drive med høringsrunder, Forsvardepartement, HV-råd og Storting.

 

 

Uansett er svaret på Razummys 2 spørsmål fremdeles

 

1-ja

2-neppe

Link to comment
Share on other sites

Å komme trekkende med argumentet: "Holdningen her er faktisk noe av det kvalmeste jeg har sett på kammeret, og det sier ikke lite" og den sedvanlige sytingen om "de sure gamle gubbene i DFS" er IKKE veldig konstruktivt for et samarbeid. For det er samarbeid vi snakker om her. Og da er første bud at man viser en smule respekt for den man skal samarbeide med!
Å se flisa i sin brors øyne, men ikke bjelken i sitt eget var det en som sa...

Uttalelsen som ble kommentert gikk på at det ble hevdet at NSF-medlemmer bare var intressert i å snylte på DFS!

Er det godt for noe samarbeidsklima?

Nå gidder jeg ikke ta den der til meg. Jeg er nemlig IKKE en av de "grettne gamle gubbene" i DFS! :wink: Jeg er med i DFS kun som det man i ridekretser omtaler som "ponnypappa". Jentungen skyter i DFS og min oppgave er derfor å være sjåfør til/fra stevner og treninger samt "utskremt" dugnadsslusk! Drift og styrearbeid har vi overlatt til barnets mor, og hun er verken grinete, gammel eller gubbe! :lol:

 

For egen del skyter jeg kun NSF programmer og western, og i den sammenheng sitter jeg i styret i den lokale pistolklubben. La meg også si at vi har et aldeles utmerket samarbeid med Skytterlaget. Vi har hos oss gjort en meget interessant og viktig oppdagelse: Alle skyttere uansett våpentype og skyteprogram sitter i samme båt i forhold til politikerne som bestemmer vår framtid! Det er derfor kritisk viktig at vi holder sammen, respekterer hverandre og unngår negative kommentarer vedrørende andre forbunds skyteprogrammer. Vi ser også viktigheten av å akseptere at de ulike forbundene har ulike regelverk og at dette nødvendigvis må føre til kreativ og positiv tenking for å kunne samarbeide isetdet for å beskylde "de andre" for vrangvilje!

 

At det finnes "miljøer" rundt om i det ganske land som "leker gjøkunge" i forhold til andres fasiliteter er ikke til å stikke under en stol. Men det som synes helt sikkert er at slike opplegg IKKE har støtte i de respektive forbundene!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...