Jump to content

Presissjon på forskjellige 22lr


runev78

Recommended Posts

Nei, det er stor forskjell, CCI standard duger for meg bare til enhåndsskyting med pistol. Da er det piloten og ikke ammoen som er begrensende faktor.

For 35-45øre stykke er det mye rask å få kjøpt, men for all del det smeller jo!

Handler du heller skudd til 60-80øre får du stort sett bra kvalitet.

Dyrere Lapua og RWS er ammo av super kvalitet.

Mitt generelle inntrykk er at amerikansk 22lr stort sett er laget for "plinking", og ikke noe for dem som setter litt krav til presisjonen, europeisk er dyrere og vesentlig bedre. Personlig synes jeg også at det blir mye "dritt" i våpnene mine etter skyting med CCI Standard!

Link to comment
Share on other sites

Har testet endel CCI Standard, Topshot (basically samme sak, men virker å være noe dårligere sortert), SK "Standard Plus" (kliner til våpenet til mekanikken slutter fungere pålitelig), Eley Club (bra så langt, veldig bra).

 

Topshot virker som en litt dårligere sortering CCI Standard. I utgangspunktet bra ammo, men har en og annen flyver som også har merkbart annerledes rekyl. Mer flyvere i topshot enn cci standard.

SK virker å treffe bra, men legger igjen enorme mengder søl i kammeret (har kun halvautovåpen), såpass at etterhvert kiler hylsene seg fast og trenger hjelp for å komme ut. Vil sannsynligvis ikke være noen issue i et boltvåpen, siden hylsa ikke forlater kammeret før den har ... tømt seg der.

Eley virker så langt å være "the good shit". Treffer bra, og "kliner lite" i forhold til funksjonalitet.

 

Ellers så er dette med .22LR veldig individuellt fra våpen til våpen.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Har hatt slike samlinger med 10/22 og topshot selv. Problemet er at i en 50-skudds-pakke er det på snitt 4 skudd som har treffpunktsavvik på opptil 5cm i forhold til "hovedhullet"... Med CCI Standard er dette nede i 1-2 per eske (10-20 i snitt per 500). Hadde jeg funnet noen måte å sortere vekk disse på forhånd, hadde valget vært veldig enkelt.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Vapentidningen testet for 4-5 år siden 42 ulike .22 ammo i tre ulike matchpistoler.

 

Det var noe variasjon mellom de tre pistolene, men hovedkonklusjonen var at CCI std og Eley (grønn) hadde best presisjon. De var også billigst. De dyreste variantene kom dårligst ut.

En mulig forklaring de prøvde på var at den dyre ammoen var laget primært for rifleskyting og hadde gjennomgående noe høyere V0. Det syntes som om pistolene gjennomgående gikk bedre med ammo med noe lavere V0.

 

Vet ikke hvor relevant det er , men med min Sako Quad og CCI std har jeg to ganger skutt 5 skudd på 50 meter i et hull med største diameter 5,7 mm.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt slike samlinger med 10/22 og topshot selv. Problemet er at i en 50-skudds-pakke er det på snitt 4 skudd som har treffpunktsavvik på opptil 5cm i forhold til "hovedhullet"... Med CCI Standard er dette nede i 1-2 per eske (10-20 i snitt per 500). Hadde jeg funnet noen måte å sortere vekk disse på forhånd, hadde valget vært veldig enkelt.

 

//Svein

 

Man kan jo prøve og sortere etter vekt og randtykkelse. Hadde vært gøy å hørt om noen har prøvd det, og hva slags resultater de har fått.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...