Jump to content

Feltskyting på frimerker(eller luftpistolskiver) igjen


410rigby

Recommended Posts

Hvordan var størrelsen figurene? Ble det notert innersoner?

 

Jeg er enig at det er gøy med korte tider og større figurer, problemet er at mange knapt klarer å treffe ei skive som er 20cm på 25m og da blir det ramaskrik på feks NM hvor løypene er vanskeligere. Jeg skulle likt om vi kunne fått til noe av det samme som feks danskene har og som blir gjort innen NJFF, nettopp sette skivene opp i henhold til størrelser.

 

Feks.

A skive = 0,5 cm diameter pr meter avstand

B skive = 1 cm diameter pr meter avstand

C skive = 1,5 cm diameter pr meter avstand

D skive = 2 cm diameter pr meter avstand

 

B skiven er lik svarten på press skiva, D skiven er lik duell skiva.

 

Ved å variere type skiver kan man enkelt styre vanskelighetsgraden på løypene. En C20 på 10m vil være en D skive, samme skive på 20m vil være en B skive.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aproberte svenske stevner må også holde seg innenfor begrensninger ihht skivestørrelse og avstand. Kan ikke dem da jeg kun legger løype til klubbstevner. Ha begynt med en 4sek standplass, en stor figur og en som er noe mindre enn svarten på press skiva for dem som vill prøve seg, avstand ca 10-12m.

Starter med våpenet oppe, skivene snus frem og så bort etter 4 sek. Ikke noe "staaans".

Dette er fullt mulig, spesielt med finpistol.

 

Mye sure gubber før start, men når dem så att det faktisk gikk å treffe var det ikke noen som klaget.

 

Her har norske stevner noe å lære seg, fler bevegelige skiver og slute ha kun disse kjedelige plakatskytingen på hver standplass. Fler skiver som snus frem og bort. Men nå har jeg sporet av :oops:

Link to comment
Share on other sites

Et utvalg av mine mer eller mindre off-topic tanker rundt felt:

 

Hvorfor må noen alltid fylle? Hvorfor har vi vent oss til at man må ha over 90% av maks for at det skal være ok? Hvorfor kan det ikke være slik at 70% er en fantastisk sum. Skalle alle treffe på med de fleste skudda, og sonefrimerkene skiller de beste? Det er ingen i bane som sutrer om det ikke er minst en som får 600.

 

Elsker tvang! Hater å gå å tenke på om jeg valgte rett strategi. Veldig for tvungen en- og tohånds, fremfor fri:) Skyter også alltid på alle blinker uansett vanskelighetsgrad, så er det ikke noe å tenke på.

 

Om jeg skyter b.h. når det er fri med finpistolen, er det pga. avstand fra øyet til siktemidlene, ikke at det er ubehagelig å holde et anatomisk grep med to hender.

 

Har ikke disiplin til å bruke hele den tilmålte tiden, så kortere tider betyr bare at andre heller ikke kan dra nytte av det jeg ikke klarer:) Synes det er artigst med korte tider og større blinker. Allsidighet s poenget er et godt poeng, så det bør være et par presisjonsorienterte standplasser i en løype. En allsidig skytter kan skyte presist!

 

"Alle" baneskyttere har en (anatomisk) matchpistol. Det bør alltid være lov med disse i finfelt. Felt trenger er gateway drug for banefolk.

 

Alle klager over at spesialpistol, klassen med det vageste navnet, er en ødelagt klasse. At klassen med det mest spesifikke navnet, militærfelt, er ødelagt hører man ikke noe om. Hvor mange armeer rocker pistoler med 6" løp og justerbare avtrekk? Synes militærpistol burde begrenses til pistoler som brukes, eller har vært brukt, som tjenestevåpen. Synes ikke at militærpistol skal begrenses til > 9mm, da 9mm jo er det mest utbredte tjenestekaliberet. Andre kalibre krever også hjemmelading av økonomiske årsaker. Skyting skal primært være for skyttere, ikke våpenteknikere!

 

Grovpistol kan med fordel redefineres til å være klassen for Pardini GT9 et al. En slags symmetrisk semi open. Redefiner gjerne revolver til å gjøre min stock colt python konkurransedyktig også! Få matchvåpen ut av felt (i hvert fall i militær og revolver)!

 

I IPSC har et system som gir mer poeng for samme treff for folk med mer ukurant utstyr. Kanskje noe tilsvarende for de som skyter militærpistol i militærfelt? Soner gir et halvt poeng?

 

En ting jeg liker fra IPSC, er at man kan velge "sin" klasse. Man trenger ikke skyte fire forskjellige klasser for å fylle dagen. Kan jo gjøre noe tilsvarende i felt. Regner med at det ikke er noe stress å finne funksjonærer til 30-40 standplasser:)

 

Jordbær er bedre enn bringebær på vaflene.

 

Gleden ved å vinne klasse B (ja, har brukt "klasse" om øvelse også) er borte når folk i C og D har mere poeng enn deg. Irriterende å vinne klasse D når du hadde nok poeng til å slå han som vant i A. Hva om vi dropper hele klassesystemet? Eller heller har en casual/nybegynnerklasse for folk som deltok på mindre enn fem stevner i fjord?

 

Hylstertvang og mulighet til å lade magasin mellom standplasser. Sikkerhetsregime fra ISPC.

 

Ettersom felt ikke er standardisert og resultater ikke er sammenliknbare, kan også regler endre seg dynamisk med tiden etter hva folk synes er kult. Det de syns var kult på 70-tallet, er ikke nødvendigvis det folk synes er kult nå. Man kan hente inn idéer fra andre disipliner, selv om man beholder grunnidéen om hva felt skal være.

Link to comment
Share on other sites

Of topic helt.

Hylstertvang og mulighet til å lade magasin mellom standplasser. Sikkerhetsregime fra ISPC. ?

Ok. Hylstertvang kan jeg til en viss grad forstå: Instruksen: Pakk ned våpen eller hylstre kan jeg forstå som en god regel nesten alle gjør.

Om folk pakker ned Pardiniene sine eller om man hylstrer er for meg ett fett. Jeg bruker lang tid på standplass og lar meg ikke distrahere av at andre bruker ett halvt min ekstra på kofferten, men jeg lar meg absolutt distrahere av folk som plugger eller kvister våpenet som jeg har sett og legger i vei med våpenet i handa.

Lading mellom standplasser hører etter mitt skjønn ingen steder hjemme i ei feltløype.

Sikkerhet på og mellom standplasser er ett must og bør ved brudd nå i 2015 medføre tilsnakk og/ eller bortvisning.

(Standplass) sikkerhet er basisen for det vi driver med. Lading av våpen før kommandoen "lading" er gitt bør, gi advarsel. Dette med standplasssikkerhet er noe min klubb terper veldig på og noe som jeg anser som basis for å kunne holde på med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler, altfor mange feltskyttere har ett litt for avslappet forhold til våpen og sikkerhet så lading av mags mellom standplass hadde garantert gått dårlig.

 

Ref hylster, dette er jeg VELDIG FOR og det burde være påbudt å ha våpenet forsvarlig hylstret, det finnes ikke feltvåpen du ikke får hylster til. En regel som sa at du ikke fikk hylstre opp og håndtere våpen mellom standplasser hadde også vært på sin plass.

 

Folk som kommer bærende i avtrekkern, snurrende på revolver, klikkende, pekende.. argh.

 

Sender man skudd i bakken mellom lading, og før ild bør dette også straffes hardere, 2 poeng i trekk for herren som skjøt 1 meter forrran seg på laget i NM i år synes jeg var litt mildt, kan jo lage en regel om skudd innenfor 3 meter f.eks. Pekevinkler kunne også med fordel innføres for hvor mye du kan peke til enhver side når våpenet er fremme. En på laget under en nm gren i år satte pistolen 180 grader bakover under armen da han tok ut magasinet og skulle telle patroner, dette etter kommando lading..

 

Skivestørrelser, frimerker, osv osv er egentlig ikke så farlig, da det jo er likt for alle som skyter løypa ;)

(men store skiver og kort tid er mest gøy)

Link to comment
Share on other sites

Johan. Jeg trodde vi skulle slutte å ape etter svenskene i alt og ett :wink:

Det er faktisk ikke tidsspørsmålet jeg er redd for her, men en gjeng skyttere med dårlig standplasskultur. Selv jeg som er sen med lading har tid nok som regel selv når fiklete 32er skal inn i ett nytt Waltermagasin og tommeltotten blør.

Skal skyttere i tillegg begynne å gå rundt med ladde magasiner i hender og lommer og hva vet jeg, så er jeg blitt sett for siste gang i ei feltløype.

 

Men jeg ser poenget da jeg på Mag I går med hurtigladere. Det skal mye til for å ta ut en hurtiglader, dra opp våpenet og sette inn patroner og sette hurtigladeren tilbake, lukke tønne og så glemme at man har ladd revolveren.

Men det fikles mye på standplass og ett ladd magasin kommer fort inn i ett våpen. Husker fra en hurtigserie at noen fikk funksjonsfeil på våpnet og at magasinet falt forran standplass og at det ble sagt ifra om stans av standplasslederen. Da var det flere som sto med fylte magasiner og noen ladde våpen nedover i rekka før fyll tønne og magasin var sagt.

 

Når pakk ned og anvis er sagt, bør ikke og skal det ikke av hensyn til andres sikkerhet og egen, tas fram og fikles med ammo og våpen.

Selv pleide jeg å rote med tomhylsene når jeg var ferdig å skyte og det har irritert mang en standplassleder som da ikke ser om alle er ferdig å pakke ned. Nå går hylsene rett i pose og jeg kan ta ett skritt tilbake med tomme hender etter pakk ned og hylstrekommandoen er gitt.

De gangene jeg bryter med dette er når jeg skyter 45acp og er grensepsykotisk i jakten på de 6 gullklumpene. :roll: Har derfor kjøpt inn ett par tusen brukte gullklumper så jeg forhåpentligvis skal slutte å lete etter dem som fløy pokkerivold etter at alle andre har gått til neste standplass! Håppas jäg, trallala. Standplasskultur er en viktig del av skytekulturen og bør skjerpes opp.

 

Angående små skiver, så er det med dem som enhånds og liggende. Vi må trene på det for å bli gode.

Jeg har ikke truffet på liggende på år og bommer på første eller siste skudd på de små. Mangel på kons og avtrekk ødelegger for resultatet og "sisteplassene" på lista er et faktum. Men forskjellen nå er at jeg gjør noe med det og jeg har innsett at jeg trenger en liggende brille. Er avstanden over 25 og det gjerne er litt mørkt, ser jeg ikke lenger skivene uten korreksjon. Junior som er litt stor, hater liggende og trener aldri på det og må finne seg i 2/2 eller i værste fall 0/0. Da sier det seg selv at resultatet blir dårlig når de andre på hans alder fyller eller skyter tilsvarende godt med en eller to ut. Da hjelper det ikke å surmule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig avsluttet arbeidet med å lage feltløypa til Oppegård SL sin Høstfeltløype. (http://www.oppegaardsl.no/wp-content/up ... n-2015.pdf" target="_blank" target="_blank). Pga hogst har vi i år laget en standplass i skogen hvor vi har forlenget lengste hold til 50 m med to mellomhold på hhv 15 og 30 meter. Vi har etter vurdering landet på at vi skal ikke gjøre skytetiden til et moment, så vi har satt den til 20 sekunder. Men så kunne jeg tenke meg å si at skytestilling er Fri men ikke sette fram noen kasser eller legge noe på undelaget.

 

Kan f.eks liggende, knestående, sittende foregå rett på underlaget tilsvarende slik vi gjør i PPC, feltreglementet 8.25.7.6.1 sier:

"Skytestilling på de enkelte standplassene i gruppe 1 og 2 skal være bestemt på forhånd. (For gruppe 3, se 8.25.7.6.2)..

.....

....

Ved evt. knestående skyting skal ett eller begge kne være i bakken.

Ved evt. sittende stilling skal alltid skytingen utføres med begge hender, og for å ivareta sikkerheten skal det alltid være max 90 gr vinkel (målt på baksiden) på skytternes kne. Utgangsstilling på 45 grader kan avvikes der en skytter ikke oppnår dette i sittende stilling ved senking av våpenet til utgangsstilling fordi skytebenk/eller lignende forhindrer dette.

 

Den vanlige PPC sittende skytestilling er ikke forenlig med 45 grader utgangsstilling og er i strid med krav om 90 grader vinkel på bena (det ene benet er strakt fremover), men her forutsettes det at man sitter på en kasse/stubbe.

 

Foreløpig har jeg satt at skytestilling er "Stående Fri" - men finnes "Fri skytestilling" og hva eventuelt innebærer den...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...