Jump to content

NM Magnumfelt 2014, spørsmål om standplass 10.


Lindskog

Recommended Posts

På standplass 10 i årets Magnumfeltløype står det med store røde bokstaver: Skytterne får ikke gå frem til skivene!

 

Jeg kjenner at jeg reagerer litt på dette. Jeg skjønner at det sikkert blir plundrete og tar tid hvis alle skal sjekke skiver som er 180 meter unna, men her sier jo man rett ut at på denne standplassen har du null mulighet til å sjekke noe som helst, og dermed null klagerett. Er det helt i henhold?

 

Noe å tenke på i det hele tatt, eller er det bare meg? Tanker?

Link to comment
Share on other sites

Har også grublet litt på det.

 

De må vel da i hvertfall legge opp til en eller annen form for uavhengig kontroll ved de skivene.

 

Om det da gjøres ved at en representant fra fagkomite pistol, eller en fra stevnejuryen sitter bak der og kontrollerer eller hvem ellers, veit jeg ikke, men noe må de gjøre for å sikre objektiviteten på dømmingen av skivene.

Link to comment
Share on other sites

Parallellen til rifleskyting kan jo være relevant den, men samtidig så er vi jo vant til at vi som skyttere kan se skivene våre og be om vurdering om vi er uenige.

 

2-3 personer som anviser på riflebanen blir jo det samme, det er ikke bare en person som er ansvarlig og dermed har vi mer objektivitet enn vi ville hatt kun med en dommer ;-)

 

Dette handler jo om at vi kanskje ikke får den muligheten på Mag2, pga lang avstand/andre forhold hos arrangøren og hvordan arrangøren da håndterer det så vi kan føle oss trygget på dette.

Link to comment
Share on other sites

Tja, misliker dere det, kan man jo klage skivene inn for jury dømming. Noen 100 kronere blir det jo, men beskjeden er vel klar om hele lag konsekvent klager inn alle skiver man ikke får se til jury dømming.

 

En representant for hvert lag, burde kjøres bort som overvåker for dømming på denne standplassen. Eventuelt (Og bedre løsning) ett jurymedlem skal til enhver tid være tilstede som skytternes representant.

 

NM på Oppdal i fjor fungerte det jo greit at den som ønsket fikk springe frem og se, hvorfor fungerer ikke det i år?

Link to comment
Share on other sites

Dessverre relevant problemstilling for mange, jeg er bare listefyll, men en i klubben har jo tendensen til å havne høyt oppe, og for han var dette problematisk, sett han har fått dømt ting ut, for så å peke på treffet flere ganger, i toppen skiller jo 1 sone/1 poeng ganske mye.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være ærlig ser jeg ikke problemet, vi skyter på elektronikk hvor ingen kan kontrollere. Vi skyter på fallfigurer uten tolkekant, dvs en .32 kan ha treff uten at falleren tipper.

 

Men når vi plutselig ikke får se skiven DA blir det problemer, hvor mange går ikke fra standplasser hvor de VET de har gjort en feil uten å ha sjekket skiven sin?. På 180m er det skuddet laaaangt borte ved samme feil som på 10-15m, så hvorfor ikke stole på at de som er satt til å gjøre en jobb faktisk gjør den.

 

Funker det for alle som skyter jaktfelt og DFS bør det fungere for oss.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

At noen, eller mange om du vil, går fra standplasser uten å sjekke skivene er ikke et argument i det hele tatt, det velger de fritt selv. Folk kan drite i å sjekke skiver i hele løypa for min del, så lenge jeg får se på mine.

 

Jeg er veldig interessert i å vite hvorfor man har valgt å ta denne beslutningen. Er det noen som kjenner området der standplass 10 skal være som kan si noe om det? Hvis det er flatmark hele veien tar det ikke lang tid å stikke bort for å sjekke, men er det elv uten bro eller lignende i mellom så ser jeg problemet. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av hva de gjør i DFS eller andre organisasjoner, så har vel vi vårt regelverk å forholde oss til uansett?

 

Fra feltreglene, 8.25.6.1: Dømming

 

Det gis ett (1) poeng for treff og ett (1) poeng for truffet figur. Innertreff kan ikke gi ekstra poeng. Antall treff og antall figurer truffet, skal noteres i skytekortet og opplyses høyt og tydelig ved dømming/anvisning. Skytter er selv ansvarlig for å kontrollere at rett resultat blir registrert på standplass resultatkortet/skytekortet. Eventuell protest må framsettes før skytter forlater standplass. Antall treff og antall figurer truffet summeres, og det sammenlagte resultat avgjør rekkefølgen. Se også 8.25.12 (rangering ved poenglikhet)

 

http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2014.pdf

 

Å ikke få gå frem til skiva for å sjekke bryter vel direkte med dette?

Link to comment
Share on other sites

Standplassen skal være på en rifle bane, det er flatt hele veien bort. Men av erfaring som tidligere arrangør går det 5min ekstra på en slik standplass da generelt skyttere ikke er spesielt raske og når man må gå frem og tilbake vil da tiden man bruker tilsi at ett langhold enten må droppes eller at det dømmes slik det er satt opp.

 

På Modum hadde vi samme utfordring, og selv med ATV og at skytterne gikk ned og bort var det kun 10sek buffer mellom lagene.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Den hadde jeg ikke sett Øyvind. Til mitt forsvar får jeg nevne at den ikke akkurat kom rett etter det jeg siterte. Men uansett: :oops: . Uansett så blir det vel et spørsmål om hva "by på problemer" faktisk er da. 180 meter raske gange på flatmark klarer ikke jeg å se som verdens største problem akkurat.

 

Hvis det faktisk er flatt hele veien så synes jeg det er stusselig at man ikke kan stikke frem og se. Da kunne man heller satt en tidsbegrensning. Jeg var fremme på 120 og tittet på Oppdal i fjor, og det var ingen som måtte vente med lapping pga. det. Tror jeg skulle klart 60 meter til på ikke de mange ekstra sekundene.

 

Står de som skal lappe og anvise klare fremme ved skivene da eller? Hvis de uansett skal gå fra standplass og bort så er jo dette bare tull, hvor mye tid sparer man da?

Link to comment
Share on other sites

Husk dog at dette skapte en del kø på Oppdal i fjor der de var inntil 45 min å vente før man fikk gå inn på siste standplasser pga skyttere som skulle att og fram på lange hold.

 

Så ser at arrangør ikke vil gjøre det slik i år.

 

Et kamera som anviser filmer skiva med og en skjerm på standplass løser dette elegant.

Link to comment
Share on other sites

Der tillater jeg meg å være uenig. Jeg tror ikke at køen på Oppdal ble forårsaket av det lange holdet, men det faktum at man skjøt standplass 9 og 10 rett etter hverandre, og dermed hadde to standplasser å gjøre ferdig før neste lag fikk komme til. Ikke så rart at det tar litt ekstra tid da. Jeg tror den løsningen hadde lagd omtrent like mye kø selv om holdet var halvparten.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja, følge mine beregninger vil 45colt med min ladning falle ca 1,6-1,7m på 180m. Å holde over kan jeg alltids gjøre, men mine skyteferdigheter med Ruger Blackhawk er nok kanskje mer faktor enn kulebane i dette tilfelle. Pyttpytt, er vel plass til meg på resultatlistas nedre halvdel uansett :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke fått testet på 180m desverre, men testet på 130-150m something, og da gikk den ca rett i center, 170gr kule i god fart (mag1)

 

Skal sies at de gangene jeg nappet litt eller gjorde noe feil var det tydelig når du så nedslag i sanden fler meter utenfor :o

 

Får se hva quicktarget sier om kulebanen

Link to comment
Share on other sites

Var på banen å testet i dag, ca70 cm drop på .357 (16grains med N110/158grains kule) og ca 90cm på 44 (12 grains med N350/240 grains kule) løste seg elegnat med å skru 15 knepp på .357 og 20 på 44. Gikk da rett på. Dvs at man kan skru en runde ca på sikte og holde 2/3 opp i skiva.

 

Testet også snub'en på samme holdet, den datt ca 4m - men samlingen var ca 30cm stor med en standard 105grains kule. Dagens høydepunkt her i gården ;)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Har og testet 180m, tydelig at det er forskjell på treffpunkt ut fra hvilken kulevekt/neseform man bruker. I 357 bruker jeg en 180gr blykule med flat tupp-faktor rundt 220, siktet i toppen av skiva og treffene satt på/ i underkant av nedre innertreffmarkering.Godt over en meter i kulefall altså. Skrudde 5 knepp opp på LPA siktet og satt da i senter av skiva med siktepunkt fremdeles i toppen.

I mag 2 bruker jeg en 340gr kule i .45, der kom jeg unna med 3 knepp opp, tross lavere hastighet. Men det er jo ett annet sikte så kneppene trenger jo ikke være like. Så har dere muligheten så prøv.

Link to comment
Share on other sites

jeg har gjort noen beregninger med et balistisk regneprogram som er i overenstemmelse med erfaringene OlavM har gjort:

 

180 grs kule i 357 mag med en V0 = 1220 f/s, innskutt på 30 m gir et fall på 115 cm på 180 meter

240 grs kule i 44 mag med en V0 = 1250 f/s, innskutt på 30 m gir et fall på 125 cm på 180 meter

 

Skiva er 150 cm høy, så med "overhold" på underkant av 50 cm burde man være i nærhet av senter av skiva, er nå mitt stalltips.

Link to comment
Share on other sites

Har testet min Manurhin silhouette med (samme sikter som på MR32) den har forskjell fra 25 til 180 på 22 knepp. Min 629 med Bo-Mar har 32 knepp ved samme forhold. Men et knepp er ikke like mye avhengig av hvor høyt opp man skrur. Dette har vist seg ved sjekking til metallsilhuett. (i tillegg har jeg også sidevegs treffpunkts endring med begge 1 og 2 revolverne mine) Begge har ca 1300 fps og normal kulevekt (XTP) (Bo-Mar har i snitt ca 3 cm pr. knepp på 100 m med lang siktelinje og Manurhin siktene antagelig litt mer)

 

Blir morro på søndag :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal låne våpen jeg aldri har prøvd før til Mag1 og Mag2, så om noen av dere slår meg i bomskuddkonkurransen blir jeg imponert!

 

Jeg også så jeg kommer til å slå deg i konkurranse om siste plass. Så den plassen er MIN :D

 

Hehe, den konkuransen der skal jeg nok vinne fint med egne våpen, trenger ikke å låne noe nei :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må dessverre innrømme at jeg har jukset i sisteplasskonkurransen, og prøvd Mag1-revolveren jeg skal låne på NM. På søndag havnet jeg på nest siste plass i M1 (bare 2 poeng ned til sisteplassen), noe som er et under, da jeg stod ved siden av en som brukte overskuddsammo fra en SK C/34 (eller var det 460XVR med Hornady jaktammo?), og holdt på å gå i bakken første gang det smalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...