Jump to content

Revolvar: .38 special vs. .357 Magnum, presisjon?


Papi

Recommended Posts

Sidan eg ikkje fekk skrive lengre i emnefeltet, vart det litt kort.

 

No har eg kjøpt meg ein Colt Trooper Mk. 3, i .357 Magnum. Hysterisk morosam sak, eg kjøpte den med ein i klubben, som skulle selgje den, og eg har alltid hatt lyst på ein slik, så då enda det med at eg kjøpte den. Fann ut at den er 48 år, så om to år vert det feiring. :mrgreen:

 

Uansett, eg fekk med både .38 special og .357 M-patroner. Dette blir ingen konkuranserevolvar, meir eit rekreasjonsvåpen, men eg vil jo kjenne potensialet på våpenet, og eg vil jo at den skal vare lengst mogleg. Den er kamra for .357M, men av dei patronane, kva bør eg velgje til presisjon? .357 Magnum er hysterisk morosamt å skyte med, og det er det som blir brukt til showoff, og når folk skal prøve. Den gjer eit lite spark i henda, og latterkicket og det gliset nybyrjarar får, når dei har prøvd fyrste skotet, er uforgløymeleg. Men i høve til presisjon, kva bør ein gå for? Eg ynskjer å gjere litt research før eg går amok på den lokale sjappa, så om folk har innspel, kom gjerne med dei. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte følgende programmer:

 

Revolverfelt (.38 Special, ikke tillatt med magnumladninger.).

Grovfelt (.38 Special, ikke tillatt med magnumladninger.). (Vanligvis færre standplasser med fri skytestilling sammenliknet med Revolverfelt.).

Spesialfelt, Magnum 1 (Ammunisjonen du bruker må klare 190 i faktor i ditt våpen. Faktor er hastighet i fot per sekund ganger kulevekt i grains dividert på 1000.).

Hurtig, Grov (.38 Special, ikke tillatt med magnumladninger.).

Grovpistol (.38 Special, ikke tillatt med magnumladninger.).

Metallsilhuett (Ingen krav til ammunisjon, men hvis ikke målet velter, så regnes det som bom.).

 

Min .357 går fint med wadcutters (sylindrisk kule som er tilnærmet flat foran, ingen nese.). Våpenets presisjon kan isolert sett være bedre med magnumladninger mens praktisk presisjon ofte er bedre med snille ladninger, spesielt hvis man har dårlig tid...

 

G-Max selger Geco WC-ammunisjon. Grei når adrenalinjaget gir seg og man får lyst til å lage pene hull i skiva uten å få mikrofrakturer i håndleddet. Winge-våpen har hatt S&B WC men hadde ikke sist jeg var det, de er også gode. S&B .38 Special med 158grains Soft Point er ganske friske til å være .38, men samler fint i min revolver.

 

Ellers er det mye bra å si om å lade .38 special/.357 Magnum. Ikke så enkelt å finne rimelig revolverammunisjon som 9mm. 9mm passer dessverre ikke i .357/.38-kammer.

 

Fortsett å ha det gøy med nyerhvervelsen!

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Magnumpiper har ofte riflestigning tilpasset høyere hastighet enn 38 spesial (begge er "konstruert" for 158 grs kuler), så du kan få problemer med å få "svake feltladninger" til å gå bra i magnumpiper. Min erfaring er at mange belagte kuler trenger betydelig hastighet ( + 950 f/s) i magnumpiper for stabilisere og gå godt. Blykuler har i mine våpen vært mindre kresne på fart. Men det er aldri galt å kjøpe en 686 og eventuelt sette inn en presisjonspipe hvis du vil jage innersoner med svake feltladninger.

 

Skal du teste kulestabilitet må du strekke holde litt utover 25 meter, hvis kula flagrer på 50 meter (ovale hull og kun soting på deler av gjennomslaget) er den antagelig på kanten presisjonsmessig på 25 meter også....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...