Jump to content

NorgesFelt.no


Recommended Posts

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Maks avstand på 25 m og felles skytetid gjør jo også at dette kan kjøres på vanlige bane anlegg med felles ildkommando og rullering av enkeltskyttere, håper dette blir et fast innslag hos flere, det stiller jo ikke større krav til anlegg enn en 25m med ti standplasser og kan gjennomføres med svært få funksjonærer. Bra tiltak"!

Link to comment
Share on other sites

Tiltaket er greit nok det, men savner alternative figurer - dvs figurer som kan brukes istedenfor de som er listet opp. Ett egg kan feks erstattes av en stripe etc, slik at klubbene kan bruke figurer de allerede har på lager. Dette vil også gi en mulighet til variasjon innenfor samme vanskelighetsgrad, noe som igjen gjør at skytterne gidder skyte det samme stevnet flere ganger.

 

En enkel tabell med størrelser og alternative figurer fikser dette.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Tiltaket er greit nok det, men savner alternative figurer - dvs figurer som kan brukes istedenfor de som er listet opp. Ett egg kan feks erstattes av en stripe etc, slik at klubbene kan bruke figurer de allerede har på lager. Dette vil også gi en mulighet til variasjon innenfor samme vanskelighetsgrad, noe som igjen gjør at skytterne gidder skyte det samme stevnet flere ganger.

K.

 

Nå er jo poenget med hele konseptet at man skal ha en lik løype for å kunne sammenligne resultater. Så fort du begynnet å forandre på det så har du ikke et godt sammenligningsgrunnlag.

 

Ingenting hindrer deg i å lage egen "banefelt" løype, men den blir da ikke del av NorgesFelt-programmet.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er variasjonen i feltskyting det som tiltaler, hvis det skal være en lik standard på alle feltstevner blir det baneskyting men i skogen.

 

Er det da ikke bedre å heller lage en faktor for hvor vansklig en feltløype er og da regne ut etter hvilken score skyttern får, da kan du bruke dette på samtlige feltstevner og du vil få en sammenlignbar rating på skytterne ... spiller da ingen rolle om de går en "lett" eller "vansklig" løype eller at blinkende er forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er variasjonen i feltskyting det som tiltaler, hvis det skal være en lik standard på alle feltstevner blir det baneskyting men i skogen.

 

Er det da ikke bedre å heller lage en faktor for hvor vansklig en feltløype er og da regne ut etter hvilken score skyttern får, da kan du bruke dette på samtlige feltstevner og du vil få en sammenlignbar rating på skytterne ... spiller da ingen rolle om de går en "lett" eller "vansklig" løype eller at blinkende er forskjellige.

 

Det blir alt for mye å forholde seg til.

Hvis du skal ha en type konkurranse som dette så må det være samme løype over alt, hele tiden. Ellers blir det bare synsing.

 

Selv i dynamisk har man faste stager som skal brukes når man klassefiserer skyttere.

 

NorgesFelt skal ikke ta over for feltøvelsene, den er ment som en alternativ konkurranse, på linje med f.eks vinterserien. Og for en slik konkurranse så er forutsigbarhet og like løyper et must.

 

Jeg har iallefall bestilt opp et sett med blinker, og skal se hvordan det går å arrangere det hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er variasjonen i feltskyting det som tiltaler, hvis det skal være en lik standard på alle feltstevner blir det baneskyting men i skogen.

 

Er det da ikke bedre å heller lage en faktor for hvor vansklig en feltløype er og da regne ut etter hvilken score skyttern får, da kan du bruke dette på samtlige feltstevner og du vil få en sammenlignbar rating på skytterne ... spiller da ingen rolle om de går en "lett" eller "vansklig" løype eller at blinkende er forskjellige.

Jeg tror uansett det vil bli forholdsvis få klubber som kommer til å arrangere NorgesFelt-stevner, så jeg tror ikke vi skal være redd for at vi skal måtte skyte denne løypa helg etter helg hele sommeren. Jeg tror langt de fleste vil fortsette å arrangere fullverdige feltstevner med 10 standplasser, varierte avstander og varierte skytetider med de blinkene de allerede har.

 

Men dersom noen skulle finne på å arrangere NorgesFelt i Troms, hadde jeg sikkert testa det.

Link to comment
Share on other sites

Godt tiltak :-) Hvis et slik opplegg skal fungere, må det være akkurat slik. Helt like skiver, standardiserte forhold.

 

Det krever lite forberedelser når en først har laget det en gang. Det kreves også få funksjonærer. Begge disse forhold er viktige om dette skal komme i tillegg til andre stevner.

Tiden det tar å arrangere et stevne blir kort. Med to skyttere per standplass/lag, kan en ha 16 skyttere i gang samtidig. Det vil ikke være umulig å rigge kunstig lys, og snømåking kan skje på et begrenset område. Slik sett kan sesongen forlenges.

 

Skal prøve å få med resten av styret på dette.

 

Fint å få tegninger for skiverammer + evt forslag til skivestativ på 15 m.

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje i overkant analytisk men jeg tror ikke de beste eller fleste feltskytterne vil like at det det er samme greia om og om igjen og hvis poenget her er å kunne sammenligne sine resultater med andre vil grunnlaget bli meget spinkelt etterhvert som skytterne finner dette for kjedelig ... etter min mening!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det en har på bane: Samme greia om og om igjen. Jeg synes det er spennende fordi jeg kan sammenligne meg med meg selv hver gang.

 

Men enig i at det ikke blir like spennende som et vanlig feltstevne. Men noen kompromiss må en akseptere om dette skal bli "Korrespondansefelt". Dessuten er det vel meningen at det skal bli "i tillegg til" ikke " i stedet for".

Link to comment
Share on other sites

Passer ypperlig for oss, da kommunen skal satse på idrett for alle. Nå er jo skyting vel den mest tilrettelagte idretten for folk som ikke akkurat greier 100m på 5 flat. Dette tiltaket vil jo kunne brukes som et middel for å få midler fra kommunen muligens :)

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var ikke å ha forskjellige oppsett eller løyper, men alternative figurer. Dvs figurer som har samme størrelse/verdi. Det ville gitt litt variasjon uten at det har noe å si på sammenliglignings grunnlaget. Største forskjellen tror jeg uansett vil være tolkning på treff og soner samt avstand. Så 100% likt blir det uansett ikke, og vi kan nok forvente oss fullt hus på de fleste lister tenker jeg.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Tiltaket er greit nok det, men savner alternative figurer - dvs figurer som kan brukes istedenfor de som er listet opp. Ett egg kan feks erstattes av en stripe etc, slik at klubbene kan bruke figurer de allerede har på lager. Dette vil også gi en mulighet til variasjon innenfor samme vanskelighetsgrad, noe som igjen gjør at skytterne gidder skyte det samme stevnet flere ganger.

K.

 

Nå er jo poenget med hele konseptet at man skal ha en lik løype for å kunne sammenligne resultater. Så fort du begynnet å forandre på det så har du ikke et godt sammenligningsgrunnlag.

 

Ingenting hindrer deg i å lage egen "banefelt" løype, men den blir da ikke del av NorgesFelt-programmet.

 

Øystein[/quote

 

 

Øystein kar skjønt poenget.. Løypa må jo være 100% lik om man skal kunne sammenlikne resultater.. Nesten like figurer blir jo omtrent som å ha bare "nesten like figurer" til de forskjellige skytterne på et feltstevne.... Det hadde garantert blitt bråk :winke1:

 

Og når det gjelder at det kan bli kjedelig med samme løype, vel så får de som kjeder seg la være å skyte da.... Vi har skutt ei fast løype som trening, og uapproberte stevner i 1,5 år nå, og ser ikke problemet, heller motsatt.. Folk syns det er moro å skyte samme løypa for å se om de klarer å bedre resultatene sine

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er variasjonen i feltskyting det som tiltaler, hvis det skal være en lik standard på alle feltstevner blir det baneskyting men i skogen.

 

Er det da ikke bedre å heller lage en faktor for hvor vansklig en feltløype er og da regne ut etter hvilken score skyttern får, da kan du bruke dette på samtlige feltstevner og du vil få en sammenlignbar rating på skytterne ... spiller da ingen rolle om de går en "lett" eller "vansklig" løype eller at blinkende er forskjellige.

Jeg tror uansett det vil bli forholdsvis få klubber som kommer til å arrangere NorgesFelt-stevner, så jeg tror ikke vi skal være redd for at vi skal måtte skyte denne løypa helg etter helg hele sommeren. Jeg tror langt de fleste vil fortsette å arrangere fullverdige feltstevner med 10 standplasser, varierte avstander og varierte skytetider med de blinkene de allerede har.

 

Men dersom noen skulle finne på å arrangere NorgesFelt i Troms, hadde jeg sikkert testa det.

 

Det er ikke meningen at norgesfelt stevner skal erstatte andre stevner. Dette er et enkelt opplegg som krever lite mannskaper og plass, så håpet er jo at de aktive klubbene kan arrangere disse stevnene som et ekstratilbud, og kanskje noen klubber som vanligvis ikke har stevner kan få til et stevne eller to :winke1:

 

Og alle forslag med andre måter å gjøre dette på med utregninger og tabeller kan sendes til fagkomite pistol som et forslag for neste års NorgesFelt. Men husk det skal være et komplett gjennomførbart opplegg, med resultatservice og alt som trengs for å arrangere på en enkel måte.

 

Øyvind Johansen

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje i overkant analytisk men jeg tror ikke de beste eller fleste feltskytterne vil like at det det er samme greia om og om igjen og hvis poenget her er å kunne sammenligne sine resultater med andre vil grunnlaget bli meget spinkelt etterhvert som skytterne finner dette for kjedelig ... etter min mening!

 

Om løypa blir kjedelig, så blir det vel uansett spennende å se hvordan man ligger på lista..

 

Og jeg har prata med flere av de mestvinnende feltskytterne, og fått veldig positive tilbakemeldinger :wink:

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Mange her som ser positivt på dette opplegget, og det er hyggelig.. Det ligger faktisk veldig masse jobb bak.

 

Vi på Mysen har skutt banefelt som trening og også arrangert 8 vinterstevner banefelt for kretsens skyttere. Det har blitt døpt til "spis og skyt" stevner. Vi har tatt 100,- pr skytter og da kan man spise så mye pølser og kaker man vil, og skyte så mange runder man rekker.. Vi har hatt 30 - 40 skyttere i snitt og 80-130 starter pr stevne.

 

Vi har skutt samme løype på alle stevnene, og folk kommer igjen og igjen for å prøve å forbedre resultatene sine :winke1:

Ser flere kjente som har vært innom denne tråden og sikkert er enige :wink:

 

Den erfaringen vi har gjort oss gjennom det siste halvannet året er det som har danna grunnlag for NorgesFelt.no

 

Øyvind Johansen

Link to comment
Share on other sites

Konseptet funker flott det, vi er en gjeng som kjører fra Halden til Mysen så ofte vi har sjansen for å skyte den samme "kjedelige" feltløypa om og om igjen. Det funker flott som bare det, og jeg synes det er helt konge å se konseptet bli tatt et skritt videre.

 

Det absolutt eneste jeg ikke liker er at man her har valgt bort SP og SR. Jeg kan ikke for all verdens velvilje skjønne hvorfor? At Mag 1 og 2 blir valgt bort er fair nok for dette banefeltkonseptet; man står kanskje trangt, mange liker ikke smell, man kan lettere arrangere det inne osv. Jeg liker Mag 1 og 2, men ser som sagt grunnlaget for å utelate de (selv om jeg personlig ville hatt med de også). Men SP og SR har jo blitt skutt i dette oppsettet i Mysen, og det funker akkurat like bra som de andre klassene. Å ta de med i tillegg er jo bare et pennestrøk, ingen forandringer overhodet kreves.

Link to comment
Share on other sites

Ideen med et standardisert stevne for hele landet er veldig god.

Ser at noen er redd for at alle stevner skal bli like heretter, men det blir jo bare ett stevne som blir likt for alle.

8 standplasser og 48 skudd (en eske) har jo også noen fordeler for klubber med utlånsvåpen og salg av ammo på standplass.

 

Det eneste jeg ikke finner er forslag til startkontigent? Den bør vel være lik for alle den også?

 

Vi i Åsane PK vil sette opp et slikt stevne over sommeren når vi er ferdig med NM-PPC og NM-bane.

Om det blir inne på grusen eller ute i skogen får vi se på senere.

Link to comment
Share on other sites

Husk at disse stevnene approberes som vanlige feltstevner (vanlige klasseførte resultatlister sendes FKP), men at det er resultatene i FGMR som teller i NorgesFelt, dermed er det full mulighet til å skyte SP/SR :)

 

Blir litt som om det er f.eks. KM/DM på et vanlig stevne.

Link to comment
Share on other sites

Modum har bestilt figurer i dag, så første stevne kommer nok før NM i Juli.

 

Må nok teste litt før vi kan kjøre, siden antall skyttere vil bli noe begrenset hvis man kjører på en ettermiddag. Jeg ser for meg maks 25 skyttere som kan forhåndspåmelde seg og skyte da 2-3 runder hver. For man vil nok bruke ca 3-4 min pr skyting, noe som tilsier at det vil ta ca 25-30 min pr runde, og legger man inn at det er to skyttere pr lag bruker man første halvtime på å fylle opp alle standplassene.

 

Men etter disse 30min vil det tusle av seg selv. Uansett kan man ha funksjonær skyting i forkant så arrangørens skyttere ikke opptar plasser på selve stevne, ellers blir det få plasser igjen til eksterne skyttere.

 

Spørsmålet videre er hvor mange stevne nr man kan sette opp, 3 ville jo vært perfekt. Da kan man jo rekke å skyte 12 starter på noen få timer :) samt at andre kan gå runde på runde for å få flest poeng. Kanskje man også kan sette opp bare stevner med Fin eller Revolver? Kanskje ha en dag for hvert våpen? Hmm, mange ting man kan gjøre her ja.

 

Har ihvertfall kjøpt inn ropert med mp3 mulighet, så her skal kommandoene leses inn på forhånd. Da er det likt hver gang, og det er bare å trykke på knappen. :)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ja interessen er tydeligvis til stede. Skal på posten med pakker til 4 klubber nå :winke1:

 

Stemmer nok ganske bra som Kjetil skriver..

Vi skjøt en treningskveld på løypa i går kveld. Brukte snaue 5 min på hver standplass, men da tok vi det rolig siden vi hadde med et par helt nye skyttere. På et stevne kan man nok komme ned mot 4 min... Altså 30 skyttere i timen + at man må regne en halvtime for å fylle løypa.

 

Så små kveldsstevner er fullt mulig.

Link to comment
Share on other sites

En ting som bør revurderes er bruken av excel som resultatføring, dette er veldig tidkrevende og tilfredstiller ikke malen som NSF krever pr i dag. Hvis en arrangør også i tillegg har premiering vil man måtte bruke to systemer, her bør det tilpasses slik at man kan benytte feks Sandnes PK sitt ssystem som stort sett de fleste bruker i dag.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Vel. Så lenge det ikke finnes noe standardisert resultatliste-format for pistolskyting har vi valgt Excel(CSV).

 

Hvis Fagkomite hadde kunnet definere et standard dataformat for resultatlister, og i tillegg fått programvareleverandørene til å lage import/eksportmulighet for dette felles formatet, så hadde det gjort "skyteverden" veldig mye enklere.

 

Da kunne man enkelt flyttet data mellom Megalink/Sandnes og eventuelle andre programmer på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Om løypa blir kjedelig, så blir det vel uansett spennende å se hvordan man ligger på lista..

 

Nei, da kan jeg gjøre noe annet kjedelig som tar en dag som å sykle Trondheim Oslo, eller gå/sykle Birken...

 

Feltskyting er populært og i vekst, nettopp fordi variasjonen og takhøyden er stor.

 

Jeg er ikke profilert feltskytter, men dette lukter Aarhus lang vei.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Feltskyting er populært og i vekst, nettopp fordi variasjonen og takhøyden er stor.

 

Og nettopp fordi det er variert, så er det umulig å sammenligne feltresultater. Strengt tatt burde klasseføring i felt vært fjernet siden det ikke er en standardløype hvor man kan faktisk sammenligne resultater.

 

Takhøyden er også veldig høy på baneskyting, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Vel. Så lenge det ikke finnes noe standardisert resultatliste-format for pistolskyting har vi valgt Excel(CSV).

 

Hvis Fagkomite hadde kunnet definere et standard dataformat for resultatlister, og i tillegg fått programvareleverandørene til å lage import/eksportmulighet for dette felles formatet, så hadde det gjort "skyteverden" veldig mye enklere.

 

Da kunne man enkelt flyttet data mellom Megalink/Sandnes og eventuelle andre programmer på markedet.

 

Dette er jo ikke noe problem, ta kontakt med fagkomite og få godkjenning for å gå til leverandørene for å "låse" en eksport fra programmene til feks csv, xml, excel etc. Det vi trenger er å låse feltnavn og innholdet hvert enkelt felt kan ha. Utgangspunktet kan jo være deres mal. Da kan alle benytte det systemet de selv har og samtidig kunne eksportere ut i andre formater for feks ranking etc.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på nettsiden at klubbene ikke får kjøpe skiver før stevne® er approbert ("Men til den prisen selger vi kun figurpakke® til de klubbene som har approbert NorgeFelt-stevne®").

 

Hvor lang leveringstid må man regne med? Bare så vi ikke søker om stevne og risikerer at skivene kommer fram for seint...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...