Jump to content

Spesialpistol


JAS02

Recommended Posts

Hva er erfaringene med "spesialpistol" klassen til feltskyting?

Jeg har moro av å skyte med en PPK .22, men ser jo at jeg fort havner 8 - 10 poeng under de som har moderne "spesial pistoler".

Forskjellen på våpnene i denne klassen bør kanskje være et grunnlag for å dele den opp?

Jeg vil ikke kalle det juks å stille med noe som ser ut som en nybarbert olympisk konkurransepistol, men ser jo at det er de spesialbygde flaggskipene som topper listene hver gang.

Trøsten kan være at jeg ikke skyter meg opp i A med min lille, og at uapproberte stevner kan være like moro :D

Link to comment
Share on other sites

Du er allerede i klasse A :-)

 

Du har et godt poeng. Jeg har litt erfaring med dette gjennom 6-7 år. Jeg har skutt spesialpistol med Walther P22, Manuhrin pp i .22, Beretta Cheetah i .22, BUL ultra-x i 9 mm og nå til slutt X-esse (Stenvaag). Jeg vil påstå at sistnevnte er i en klasse for seg. Den overgår de andre totalt.

 

Tross dette ønsker jeg ikke flere klasser. Dette fordi a) vi har alt for mange klasser allerede, og b) det er fritt frem for alle å kjøpe en X-esse Stenvaag.

Link to comment
Share on other sites

De nedkappa matchpistolene har ødelagt spesialpistol...

 

Meningen med den klassen var at "bestefars PPK" skulle ha livets rett istedenfor å ende opp i kvedna.

 

Løsningen er å dele opp klassen, en for moderne våpen og en for eldre, og så får man kun ervervsgrunnlag på 1 av dem.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje man kunne innføre faktorscoring?

 

Minor: Faktor under 60 eller kaliber .22 lr

3 poeng for treff i innersone, 1 poeng hvis man ikke treffer sone.

 

Major: Kaliber større enn .22 og faktor over 60 (Bestefars PPK kamret i 7.65 burde klare dette)

3 poeng for treff i innersone, 2 poeng hvis man ikke treffer sone.

 

For mål uten sone gis 2 poeng uavhengig av faktor.

 

Inndeling basert på alder synes jeg er dårlig gjort mot min 9x19mm spesialpistol produsert i 2013 8)

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med dere som hevder at det er "urettferdig" med blodtrimme 22-er i SP-klassen, derfor gir jeg beng i plassering og skyter G19 selv. Enda mer grunn til å være fornøyd med seg selv om man kan klare å slå en med en 22 av og til. Vet ikke om det har hendt enda men det er da noe å jobbe mot det å :)

 

En annen grunn til at de trimmede 22-ene topper listene er jo selvsagt også at de beste som skyter om topplasseringer satser på å komme dit, og dermed bygger seg eller kjøper egnet verktøy, dvs trimmede 22-er. Mange av disse skytterne skyter mye og kan absolutt og å holde i, så de hadde skutt bra med mye annet også så vi skal ikke bli for opphengt i verktøyet, da det er skytteren bak som avgjør, men for all del så lenge regelverket er som det er er det ikke like konkurranseforhold.....Tror dessverre ikke dette blir gjort noe med da de fleste mener at det er mange nok klasser og at spesialklassene er nokså nye enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker fortsatt hest og kjerre til jobben, disse nymotens bilene som alle skal ha har ødelagt personelig transport!

 

men for all del så lenge regelverket er som det er er det ikke like konkurranseforhold......

 

Jo faktisk, regelverket er likt for absolutt alle og hvem som helst kan kjøpe seg en modell Stenvaag eller modifisere noe annet ...

Link to comment
Share on other sites

Å kritisere at folk ikke følger de uskrevne intensjonene med et konkurranseprogram blir for dumt. Da får dere heller jobbe aktivt for at det innføres flere klasser med regelverk som passer bedre for andre våpentyper enn de som dominerer i dag. Jeg vet ikke om man får med seg forbundstinget på å innføre "Spesialpistol 2", "Historisk Militær" o.l., men sannsynligheten for at det skjer er i hvert fall større om man jobber opp mot de som faktisk kan gjøre noe med det i stedet for å bare syte på et forum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker fortsatt hest og kjerre til jobben, disse nymotens bilene som alle skal ha har ødelagt personelig transport!

 

men for all del så lenge regelverket er som det er er det ikke like konkurranseforhold......

 

Jo faktisk, regelverket er likt for absolutt alle og hvem som helst kan kjøpe seg en modell Stenvaag eller modifisere noe annet ...

 

Joda, du har forsåvidt rett i det, men du skjønner hva jeg mener om du vil :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener men å begrunne det med at regelverket ikke likt for alle blir helt feil ...

 

Konkurranse vil alltid fremme at teknikken går videre, at noen tøyer grenser sørger for at vi ikke sitter fast i fortiden ...

 

De beste skyter nok med "trimma" pistoler men de hadde glatt slått oss som ikke er topp 10 uansett hva de brukte ...

Link to comment
Share on other sites

Å hver gang denne diskusjonen dukker opp så er det noen som virker litt sure pga kritikken av kappede matchvåpen....og jeg regner med at det faktisk er de som har slike våpen, skulle det vært noen klassedeling i sr/sp så burde det være deling mellom fin og grov, de fleste gamle millitærpistolene ville da havnet i grovklassen, hvis vi da deler de med 22lr i fin og fra 32 og opp i grov ;)

Link to comment
Share on other sites

Fin eller grov, ny eller gammel, plast eller metall, umod eller mod ... det er jo mange muligheter og for min del må det gjerne lages 20 nye klasser i feltskyting ;-)

 

Denne diskusjonen har like stor nytteverdi som om vi skulle diskutert om hjemmelading og fabrikkammo burde hatt sine egne klasser også siden de med slappe feltladninger har en stor fordel over de som ikke lader selv ...

Link to comment
Share on other sites

De beste skyter nok med "trimma" pistoler men de hadde glatt slått oss som ikke er topp 10 uansett hva de brukte ...

 

Nemlig det, er stadig en og annen Walther og Beretta høyt opp på resultatlistene hist og her.

Som typisk listefyllskytter som havner ca midt på lista (av og til over og av og til under :lol: )

kan jeg stort sett alltid godte meg over at det er en xesse eller 10 som ligger bak meg på lista.

Ser du på spesialrevolver er det jo også her en haug med blodtrimma våpen som i mine øyne har lite med "spesialrevolver" å gjøre, det samme gjelder for så vidt også Militærpistol, er f.eks en Sig xsix eller en Pardini en militærpistol? (vet ikke om noe militære som bruker dem, hakke sett militære satt om med rustfrie blanke våpen heller), eller ta enkelte i Magnum1, som skyter med kjempedaff ammo men har så lange løp at de allikevel på håret greier faktorkravet, det smeller jo som en 22, og hva i svarte har en rørtangpistol i ei feltløype å gjøre?????? De som har avtrekkersstopper på revolvern skyter for øvrig ikke "ordentlig" double action har vel også vært hevdet.

Mye en kan henge seg opp igrunn :lol: Men så lenge vi velger å stille opp i konkuranse der vilkårene er like for alle må vi nesten bare tåle at enkelte opererer litt nærmere grensene for regelverket enn andre. Dette gjelder nok all idrett og på alle nivåer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker fortsatt hest og kjerre til jobben, disse nymotens bilene som alle skal ha har ødelagt personelig transport!

 

Eg er ikkje heilt med på den analogien, om ein skal gå motsett veg så vert det omtrent det same som det å møte opp på veddeløpsbana med ein rallycrossbil. At spesialpistolklassa i utg.punktet ikkje var tydeleg nok definert, har mange sett sitt snitt til å utnytte med desse Stenvaagkreasjonane. Men slik er det diverre innan mange sportar, der styrkeløftssporten er eit særs tydelig døme. Ikkje mange sportar har vorte så øydelagde grunna gradvis tøying av reglane for utstyr. Men så har ein dei ildsjelene, meg sjølv inkludert, som ikkje vel å strekke regelverket som til slutt fører til at ein sit igjen med ein slags mutasjon av den opprinnelege greina/sporten. Det er trass alt utøvaren, og ikkje utstyret, som i størst grad skal ta sigeren heim.

Link to comment
Share on other sites

Poeng til MartinJ.

 

En kappa X-Esse er minst like mye Spesialpistol som en 6" Pardini er en Militærpistol.

 

Hvorfor bitcher ingen om "opprinnelsen" til de andre klassene, eller til felt generelt? Alle disse tullete nymotens blinkene med farger og geometriske figurer, jeg vil skyte på russere!

Link to comment
Share on other sites

om ein skal gå motsett veg så vert det omtrent det same som det å møte opp på veddeløpsbana med ein rallycrossbil.

 

Blir ikke det samme, er ikke innenfor regelverket, men jeg tror du fritt kan stille med en Shetlandsponni (spesialhest som går i kassa) dersom du føler dette er mer i tråd med konkuransens opprinnelige formål.

Link to comment
Share on other sites

Nei, signatur. :winke1: Må ta vare på den litt, likte den veldig godt.

 

Spesialhest, er det en stor hest som er kappa og tilpassa, eller en som er avla frem til riktig størrelse? Altså Norénhest eller Stenvaaghest? :mrgreen:

 

Selv vil jeg nok foretrekke Stenvaaghest, mindre problemer med dyrebeskyttelsen skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

om ein skal gå motsett veg så vert det omtrent det same som det å møte opp på veddeløpsbana med ein rallycrossbil.

 

Blir ikke det samme, er ikke innenfor regelverket, men jeg tror du fritt kan stille med en Shetlandsponni (spesialhest som går i kassa) dersom du føler dette er mer i tråd med konkuransens opprinnelige formål.

 

Dette var ein kommentar til analogien om hest og bil, å dra hest direkte inn i skytesporten er usaklig.

Link to comment
Share on other sites

Poeng til MartinJ.

 

En kappa X-Esse er minst like mye Spesialpistol som en 6" Pardini er en Militærpistol.

 

Hvorfor bitcher ingen om "opprinnelsen" til de andre klassene, eller til felt generelt? Alle disse tullete nymotens blinkene med farger og geometriske figurer, jeg vil skyte på russere!

 

Kan anbefale Ukraina...spesiellt Krimhalvøya ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor klage på opprinnelsen? De fleste her var vel knapt født når pistolene så dagens lys - reglene er som de er i dag, for de som ikke liker det er det fullt lovlig å sende inn forslag til Fagkomite og evnt sette det opp på agendaen for årets konferanse.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Poeng til MartinJ.

 

En kappa X-Esse er minst like mye Spesialpistol som en 6" Pardini er en Militærpistol.

 

Hvorfor bitcher ingen om "opprinnelsen" til de andre klassene, eller til felt generelt?

 

 

Det har vel noe med at Miltærpistol og Revolver har sklidd ut forlengst, i SP og SR var det en gyllen mulighet for å få til et reglement for "standardvåpen", mener det i begynnelsen var prototyper ikke tillatt, men så skled det totalt ut.

 

Et interessant spørsmål er hvor mange som dropper SP og SR pga. X-Esse og groteske revolverbygg?

 

Dette har jo kommet opp noen ganger og vi har for mange klasser og trenger ingen fler sies det. Jeg lufter tanker om å få til en markering på resultatlista om det er deltatt med f.eks:

 

 

SP:

*X-Esse

 

*Lommepistol fin (Beretta Cheetah, 71, Walter TPH osv.)

 

*Lommepistol Grov (Walter PP, Browning 1910)

 

SR:

*Bygg

 

*Kapp

 

*Type orginal 2,5" (S&W 19, 686 m.fl.)

 

*Snub (S&W 60 Taurus 85 m.fl.)

Link to comment
Share on other sites

Mener fortsatt det står ingen protyper i regelboka, men xesse var aldri noen prototyp i spesialpistol, den er bare enda en pistol modifisert for å passe i klasse. Skulle vi f.eks ha 3-4 klasser til i felt får vi en haug med lilleputtklasser med få deltakere. Det vi evt kan gjøre er å kjøre uapproberte åpne stevner med egen klasse for f.eks grov spesialpistol og ekte militærpistol, men da må folk gjøre en jobb.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vi ikke få klassen gammalmilitær?

Tok opp en Stenvaag rett ut av esken. Fem raske skudd på 25 meter med en del tilskuere, bla eieren.

4 skudd i hverandre og ett to millimeter over. Litt for stor spredning til en stor lapp.

Leverte søknaden min på spesialpistol tilbake og har ikke skutt spesial siden.

Har solgt Berettaen og kommer ikke til å skyte spesialfelt mer.

Snodig å høre folk prate om at "nå skal jeg bygge ny revolver og skyve lpa siktet bakover med skinne".

Ok. Lov det med siktet over håndleddet. Boksen gjelder.

Men var det intensjonen og er det ønskene til oss som ville skyte med "fars" gamle krigere?

Ikke min intensjon i hvert fall.

Argumenter mot gammalmilitær er alt fra: Hva skal vi med en ny klasse? til da må jo samlerne ha med seg børsemaker! osv.

 

John Agnar. Skyt din gamle Walther med ett smil om munnen.

Du hadde nok slått meg i feltløypa uansett.

Vi har i vår klubb ett lommepistol stevne i året. Hadde vært gøy med flere da jeg tror det er mange som tenker litt som meg. GØY faktoren er viktig. Mere glass i hylla? Nei, takk. Har annet å bruke 1045kr til enn ett LPA sikte.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe seg plassering? Unnskyld meg, men det er piss.

 

Det er mye i et godt våpen, men å treffe for deg gjør det ikke. At folk som velger ukurante våpen skal rakke ned på folk som velger våpen som er konkurransedyktige og kan skyte med dem, det synes jeg er direkte tullete. Kjøp en Stenvaag selv og vinn NM da, hvis det er så lett (ikke spesifikt til deg Rausheim).

 

Og Pedro L, hvis du skyter så godt med Stenvaagen som du sier så synes jeg du skal kjøpe en og skyte både spesialpistol og finfelt med den, du burde jo vinne det meste lett.

 

Kjøpe seg fordeler? Ser svært få som gjør det. Derimot så ser jeg mange som kjøper seg handicap, og så klager de på det etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Lindskog

Var personangrep en ting å komme med her?

Har tre pallplasser i det siste i min klasse jeg hvis du absolutt skal være ufin.

 

Det jeg mener med mitt innlegg er at jeg liker å skyte og hadde syntes gammel militær eller spesial med eldre våpen hadde vært artig rekreasjonsskyting. Var overhode ikke meningen å rakke ned på noen som vil klatre på lister med en Stenvaag.

Bestilte en hos Harald på Oppdal i 12 jeg, men det er utenfor mitt interessefelt nå.

Dessuten vinner jeg kun NM om du snur lista opp ned. Kunne ha hatt vyer for 30år + siden.

Aggresjon og kverulering er en sport her for enkelte?

Link to comment
Share on other sites

I revolver og spesial så går det an å kjøpe seg plassering ja. Nå er ikke en nedkappa matchpistol så altfor dyr, men det er et stort hopp mellom en PPK i 32acp kontra en matchpistol i 22lr. Revolverklassen handler om hvem som er flinkest til å lade og hvem som har brukt mest penger hos børsemakeren som vinner. I militær har vi i det minste et faktorkrav som hjelper en del.

 

De klassene der krever ikke så skrekkelig mye trening og egeninnsats, takket være hovedsaklig tohåndsskyting, for å treffe bra og dermed hevde seg.

Link to comment
Share on other sites

Derimot så ser jeg mange som kjøper seg handicap, og så klager de på det etterpå. Likte denne :-)

 

Om noen vil gå Birken med fjellski, før de bare gjøre det, men ikke klag på at det ikke er rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vi ikke få klassen gammalmilitær?

Tok opp en Stenvaag rett ut av esken. Fem raske skudd på 25 meter med en del tilskuere, bla eieren.

4 skudd i hverandre og ett to millimeter over. Litt for stor spredning til en stor lapp.

Leverte søknaden min på spesialpistol tilbake og har ikke skutt spesial siden.

Har solgt Berettaen og kommer ikke til å skyte spesialfelt mer.

Snodig å høre folk prate om at "nå skal jeg bygge ny revolver og skyve lpa siktet bakover med skinne".

Ok. Lov det med siktet over håndleddet. Boksen gjelder.

Men var det intensjonen og er det ønskene til oss som ville skyte med "fars" gamle krigere?

Ikke min intensjon i hvert fall.

Argumenter mot gammalmilitær er alt fra: Hva skal vi med en ny klasse? til da må jo samlerne ha med seg børsemaker! osv.

 

John Agnar. Skyt din gamle Walther med ett smil om munnen.

Du hadde nok slått meg i feltløypa uansett.

Vi har i vår klubb ett lommepistol stevne i året. Hadde vært gøy med flere da jeg tror det er mange som tenker litt som meg. GØY faktoren er viktig. Mere glass i hylla? Nei, takk. Har annet å bruke 1045kr til enn ett LPA sikte.

Jeg er fornøyd i forhold til at jeg jo vet hva de enkelte typer våpen er gode for, forutsatt at skytteren også kan sine saker. Men jeg husker jo da jeg startet i Rifleringen samtidig med Harald S, en brøkdel av det som nå er påkrevet var den gang ulovlig og konkurransevridende. Og for meg er trivselsfaktoren noe jeg holder fast ved, som den realist jeg er ser jeg at det å ligge på topp til enhver tid fordrer mer enn jeg har resurser til :D

Link to comment
Share on other sites

Pedro, var det personangrep eller å være ufin? Ikke vær for hårsår nå da. Jeg sier bare at hvis våpenet er så enkelt å skyte godt med som det fremstilles, så er det jo bare å kjøpe en og vinne i vei da. Jeg vet det er en god pistol, men den treffer ikke for deg. Jeg ser meg lei på at det skal rakkes ned på folk som faktisk kan skyte, bare fordi de bruker et våpen som er egnet (inkluderer ikke meg selv der, selv om jeg eier en X-Esse jeg også). Det skal mye trening og litt talent til for å bli skikkelig god, det holder ikke å kjøpe et godt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Derimot så ser jeg mange som kjøper seg handicap, og så klager de på det etterpå. Likte denne :-)

 

Om noen vil gå Birken med fjellski, før de bare gjøre det, men ikke klag på at det ikke er rettferdig.

 

Nettopp.

 

Mye vås å lese her, ja.

Kjøpe seg plassering, den som har brukt mest penger hos børsemakeren osv...

Mener man virkelig dette, eller er det trolling ?

 

Er så jeg faktisk håper at det bare er trolling.

Link to comment
Share on other sites

X-esse er en god pistol, ikke noe å si på det, folket tager vel hva de haver, det går jo an å ha det moro i en skarve Ferrari også? Det viktige er kanskje å ha det moro med det man har, og ikke være som de fleste kvinner - evig misfornøyd med seg selv :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...