Jump to content

Spesialpistol


JAS02

Recommended Posts

Uansett om alle hadde hatt samme type våpen, ville det bli kåret en vinner da også.

 

Så hva sutrer så mange for egentlig, det er ingen som forteller hvilket våpen dere må skyte med, jeg har skutt med alt fra 22-9mm på NM og alt funker helt greit. Det er han bak våpenet som styrer uansett. Liker å ha friheten om hvilket våpen jeg skal bruke, blir det 22kal eller 9mm i år mon tro? :)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe seg plassering? Er mange som ikke akkurat fyller løypa bare fordi det står xesse eller pardini på pistolen. La oss si at Real Madrid spilte en kamp mot f.eks et norsk bedriftslag, der Rm brukte joggesko og bedriftslaget brukte fotballsko, hvem tror du hadde vunnet?

 

Gammel militærklasse på nop dals feltstevne nå på lørdag, skal lufte den gamle p38n etter bestefar der, håper det er fler som deltar og, sist jeg skjøt gammel militær var det ca5 deltagere :(

Link to comment
Share on other sites

Å hver gang denne diskusjonen dukker opp så er det noen som virker litt sure pga kritikken av kappede matchvåpen....og jeg regner med at det faktisk er de som har slike våpen, skulle det vært noen klassedeling i sr/sp så burde det være deling mellom fin og grov, de fleste gamle millitærpistolene ville da havnet i grovklassen, hvis vi da deler de med 22lr i fin og fra 32 og opp i grov ;)

Jeg blir faktisk litt sur/irritert.

Og jeg skyter normalt SP med Beretta M71, eller Stenvåg, eller G19. Og den G19 har tuna avtrekk, som nok er like ille for puristene.

I SR skyter jeg med kappa og tilpasset S&W586. Med unntak av bakflytting av sikte er nok det meste gjort.

 

Saken er at nå er det for første gang mulighet til like forhold, enhver idiot kan kjøpe seg en Stenvåg spes relativt rimelig. Og ha identisk utstyr som fleste av de beste/de som aspirer til storhet.

 

Før var det en helt annen historie, da møtte man spesialbygger som gruset alt annet. Med X-Essen er dette nå utlignet.

For den som først og fremst vil ha det moro, spiller det ingen rolle hva de skyter mot. Gjør det de, har de kjøpt feil våpen, og har feil innstilling til sporten. Mental trening anbefales. Begynn med: Jeg er en tufs som har kjøpt feil våpen, jeg skal kvitte meg med skrapet og kjøpe en stenvåg. Repeteres til det sitter.

 

For oss andre som først og fremst har det kjekt, tell X-esser bak deg på resultatlisten. En eller fler er lik klasse seier i ditt hode, men du vant uansett fordi du hadde det mest moro. :wink:

 

 

P.s. Ser gjerne at SP blir delt i Fin/grov (Ikke SR, kun SP). Da ville jeg tatt en runde i fin og en i grov. :D

Link to comment
Share on other sites

For oss andre som først og fremst har det kjekt, tell X-esser bak deg på resultatlisten. En eller fler er lik klasse seier i ditt hode, men du vant uansett fordi du hadde det mest moro. :wink:

Sist jeg skjøt var det flere under meg på listen med X-esse, av og til er det jo moro å få til mye med lite, å vinne stevner i dag gir jo uansett ikke mye annet enn plassering på papirer :)

Link to comment
Share on other sites

I forhold til hva mange bruker på våpen i mange (de fleste?) andre klasser, både dyre fabrikkvåpen og børsemakermekk, så er en speller ny X-Esse Stenvaag ikke dyr.

 

Jeg ser den har gått opp litt nå, men da jeg kjøpte min var den ikke mange hundrelappene dyrere enn en Glock 19. Da kan man vanskelig skylde på prisen.

Link to comment
Share on other sites

Alt er jo relativt, en X-esse koster 5 - 6 tusen mer enn jeg ga for min lille, og når jeg klarte å treffe alle målene i siste feltløypa er jeg tålelig fornøyd med den, men med tiden blir vel X-esse brukt og rimelig, og så dukker det kanskje opp en "bedre" som alle MÅ ha? :D

Link to comment
Share on other sites

Dersom du fyller feltløypa med det du har ser jeg lite vits med å skaffe xesse. Du skyter jo tydeligvis høyst brukbart med ppkn?

Hadde vært høyst ønskelig om det dukket opp en god konkurent til xessen snart, synes det er kjedelig å se at over halvparten av de som stiller i spesfelt skyter samme pistol, gøy med litt mangfold og.

Link to comment
Share on other sites

Handler vel mer om hvor godt den feks samler på 25m, for alle klarer å slenge ett skudd i en skive i ny og ne. Testet en spesialpistol i dag, fin samling på 25m, dvs alle 50 skudd innenfor 10cm og det er for meg helt greit. Skøyt hurtig spesialpistol med samme type i fjor og da ble det 580 så bør fungere greit på NM også om 2,5 uke :)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Handler vel mer om hvor godt den feks samler på 25m, for alle klarer å slenge ett skudd i en skive i ny og ne.

K.

En grei måte å holde NM som en plass for norgesmestere, tenk så trist det blir i verden når det bare er en eneste toppskytter som stiller pr stevne, men desto bedre for vinneren å vite at han eller hun slipper de som treffer bare på flaksen =D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror du de som er gode klarer å være det? Trener de mer enn andre? Har de mer talent? Er det kkke bare å legge sikte på plass å dra i avtrekkeren? Eller har faktisk også redskapen også litt å si, kanskje Bjørndalen skulle stilt til start med en sprettert så det ble lettere for de andre å vinne litt også ?

 

Samme kan det være, for meg handler det om at det skal være gøy. Uavhengig om type våpen jeg skyter med eller forutsetningene. Men forutsetning og våpen har nok litt å si med tanke på resultatet også under årets NM.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å hevde seg i NM fordi det er en åpen klasse...men det skal jo kåres en Norgesmester...ikke en Norgesmester i hver klasse ;) Jeg begynte med pistolskyting for 3 år siden så en plass på toppen er utelukket for min del da folk som har skutt i 20+ år selvfølgelig har en liiiten fordel av at de har litt mere trening enn meg, derfor skyter jeg NM fordi det er gøy og for å prøve å forbedre mine resultater fra i fjor. spesialpistolen er en Ruger SR9C, spesial revolveren er en en Lady Smith i 38spc , mag2 er en S&W 629 med 4" løp......å jeg regner med at jeg har det minst like gøy som han som vinner ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror du de som er gode klarer å være det? Trener de mer enn andre? Har de mer talent? Er det kkke bare å legge sikte på plass å dra i avtrekkeren? Eller har faktisk også redskapen også litt å si, kanskje Bjørndalen skulle stilt til start med en sprettert så det ble lettere for de andre å vinne litt også ?

 

Samme kan det være, for meg handler det om at det skal være gøy. Uavhengig om type våpen jeg skyter med eller forutsetningene. Men forutsetning og våpen har nok litt å si med tanke på resultatet også under årets NM.

 

K.

Helt på linje med Bromark om å ha det gøy, og siden vi skyttere har MYE å gjøre for skytingen som hobby og sport ved å fremme mangfoldet, er det ikke dumt å la folk glede seg ved det de synes de mestrer.

Jeg tok frem min gamle C-96 og havnet på 19. plass med 105 poeng, bestemann hadde 115, det var moro for min del.

Jeg kan godt kjøpe en vinnerpistol, men føler at det ikke direkte gjør meg til en bedre skytter, imidlertid vil det utvilsomt være til god hjelp for de ekstra poengene. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har nettopp kjøpt mitt 5. Håndvåpen. En spesialpistol, en gammel Beretta M71. Å herregud så morro å skyte. Og at den lille Mossad loppa er så presis var et sjokk. Jeg lo og skjøt som en gal. Det var forelskelse ved første smell. Mulig jeg er forutinntatt, men en spesialpistol i racermodifiseringsklassen ville ikke gitt meg det samme. Vinner jeg NM med Berettaen? Neppe, men på den andre siden så vil jeg ikke vinne med en excesse heller. Men jeg føler at det er to leire i diskusjonen. De, som jeg føler meg en del av, tradisjonalistene, som mener vi skal skyte med , ja, tradisjonsvåpen også er det de som bruker regelverket for å konstruere bedre våpen for å vinne, opportunistene. Kanskje jeg en dag vil kjøpe meg et reservevåpen til spesialpistol, en excesse, jeg kan ta frem på NM.

Link to comment
Share on other sites

Den Stenvaagen har jo utradert hele morrofaktoren i grenen. Personlig synes jeg det er mye mer stas å komme halvveis opp på lista med en morsom "uegnet" tøff pistol, enn å toppe den med erkekjedelig spesialverktøy, kun for å vinne et par hundre spenn. Litt av det sosiale i disse stevnene er jo å bli kjent med andre, prate våpen og klå på andres panger, og hvor mange med Xesser opplever stor pågang i klåing?

Link to comment
Share on other sites

Den som vinner får jo som kjent buksa full av kvinner og da blir det ofte noe klåing... 8)

 

Jeg skyter for å vinne og kjøper meg ikke noe dårligere redskap enn det som lar meg gjøre nettopp det. Per nå er det Stenvaag X-esse. Enda en fordel er at den er .22 som gjør det enkelt og rimelig med ammunisjon. Den er dessverre langt fra vakker, men den fungerer...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tilskuerbenken? Det må være damene i pølseboden du tenker på det da? Har tilgode å se cheerleaders i spretne uniformer og store horder tilskuere utover gamle gubber som går forbi løypa og preiker tull og juger fisk og innertiere i fleng og skal melde seg på neste runde.

Lånte en Noreen spesial i uka som var og jammen i meg var det vanskelig lell.

Merkelig

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Ukraina...spesiellt Krimhalvøya ;)

 

Bare så ikke folk tror jeg er gærnere enn jeg faktisk er: Jeg mente selvfølgelig de gamle feltblinkene som ser ut som russere. Av papp.

 

I "min tid" var de gule i ansiktet så vi kallte dem "japser". Mulig jeg er noe eldre enn deg, men jeg deltok IKKE i Boerkrigen selv om ungene påstår det! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...