Jump to content

Hvordan bli en god pistolskytter


HLM

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er en rimelig fersk pistolskytter som ønsker innspill og diskusjon angående hvordan man kan bli relativt flink til å skyte.

 

Enhånds- vs tohånds skyting

 

Hvorfor skytes alle baneprogrammer enhånds? Er det for å gjøre det vanskeligere eller er gir det bedre presisjon?

 

Hvis man ønsker å bli god på feltskyting og militær og revolver spesielt. Bør man da trene tohånds med finpistolen på banen også eller vil det være like bra/bedre å trene enhånds for å bli god på tohånds?

 

Jeg føler at jeg skyter mye bedre tohånds enn enhånds, men trener på begge deler.

 

Skal snart kjøpe egne våpen og er da usikker på hva jeg skal velge. Hvis jeg ønsker å bli flink til å skyte tohånds (feltskyting og etter hvert Dynamisk) bør jeg da velge en finpistol som er egnet for tohåndsgrep eller vil det være like nyttig å kjøpe matchpistol?

 

Kom gjerne med erfaringer og tips

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En myte med en viss mengde sannhet er at trener du mye baneskyting blir du en god feltskytter og trener du mye feltskyting så blir du en god feltskytter!

 

De fleste skyter både bane og felt nettopp fordi begge disipliner utfyller hverandre.

 

Kort om våpen og starter likeså godt med de 3 mange anbefaler til å begynne med.

 

Alle burde eie en god matchpistol i .22 fordi denne gir deg god grunnteknikk, den er billig i drift og kan brukes til en hel haug med disipliner i bane og til finfelt.

 

For å øke antall disipliner kan du spe på med en 9mm pistol og en revolver i .357 Magnum

 

Med disse 3 kan du stille i de fleste disipliner i både bane og felt samt at du med noen forbehold har startvåpen til Dynamisk og/eller PPC ...

 

Baneskyting er presisjonsskyting og derfor er mesteparten med en hånd, feltskyting er en mer praktisk disiplin hvor fin og grovfelt ofte er enhånds mens revolver og millitær er tohånds.

 

Så er det mange som vil anbefale at du må kjøpe ditten før du kjøper datten, at en 9mm ødelegger for å kjøpe en .45 f.eks eller at en .357 ødelegger for å få kjøpt en ren .38 revolver, det er en sannhet med lite hold i ... aktivitet er nøkkelen til å handle de våpen man trenger etterhvert så kjøp heller det du trenger nå enn å kjøpe det du trenger siden.

 

Anbefaler derfor å starte med en .22 som gjør det lettere å lære den grunnleggende teknikken, å starte med en Glock er det få som anbefaler ... Glock er etter min mening et godt våpen men for de som allerede kan skyte.

 

Som alltid råder jeg nybegynnere til å se på hva de som skyter godt i klubben gjør, kopier det de gjør og tilpass det som funker og forkast det som ikke funker.

 

Før du kjøper våpen bør du prøve så mye som mulig, med og uten anatomisk skjefte f.eks ... forskjellige kaliber og våpentyper, noen foretrekker stål og andre plastikk, noen liker bare pistoler og andre bare revolvere ...

 

Det desidert beste rådet for å bli en god skytter er å skyte mye, skyte ofte og skyte riktig!

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

1. Du skal skyte mye. Både finpistol enhånds og militærpistol både enhånds og tohånds. Med finpistolen får du mengdetrening hele året - ute og inne. Siktebilde og avtrekk er sentralt. Likeledes automatisering. Skal du bli skikkelig god, må du nok trene minst fire ganger i uka. I tillegg bør du drive annen trening - både kondisjon og styrke.

 

2. Alle nybegynnere skyter langt bedre militærpistol tohånds enn enhånds. Jeg har sett mange som nesten har fylt feltløypa på 9 standplasser, men som har tapt masse på den ene standplassen med enhånds. For å bli en god feltskytter må du derfor også beherske enhånds.

 

3. NAIS grov er et utmerket treningsprogram for enhånds militærpistol. Her skyter du både presisjon, duell og hurtig i samme programmet. Når jeg trener militærpistol på bane, setter jeg opp to presisjonsskiver. Så skyter jeg en serie enhånds i den ene og en serie tohånds i den andre mellom hver gang jeg går frem. Så kan du variere skytetiden. Du kan også skyte annethvert skudd i de to skivene for å trene målveksling. Tror det er en ok trening.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo alltid klippe plen, rydde, koke kaffe og bytte skiver mens man er der også :)

 

Når det kommer til trening, skaff deg ett godt matchvåpen, tren grunnstilling, løft, presisjon og timing. Tren videre på duell når du får til presisjonen og senk tiden på første skuddet da du klarer å skyte bra duell ved å skyte to skudd pr visning, dette gir deg ett førsteskudd på ca 2sek noe som igjen vil gi deg en god timing på 6sek skyting samt etterhold på skudd nr 2.

 

Husk at skyter du 100 skudd hvor 50 er dårlige, er du tilbake til null. Bedre med få skudd med høy kvalitet enn masse skudd hvor de fleste har dårlig kvalitet.

 

Neste avsnitt kan inneholde noe ironi ;)

Men skal du over til Dynamisk kan du glemme alt over, da kjøper du deg våpen til 4000 og ammo til 50 000.- også skyter du til du er tom.....presisjon er oppskrytt så lenge du klarer å skyte fort ;)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

En god luftpistol er også et godt hjelpemiddel dersom du ønsker å bli en god skytter. I tillegg kan du delta på mange flere stevner om vinteren.

 

En fordel med enhandsskyting er at når du får siktene lengre fra øyet er det lettere å få et godt siktebilde. Derfor skyter jeg stort sett med ei hand på de standplassene som er stående fri på fin- og grovfelt. Skytetidene er ofte så romslige at det ikke er noen ulempe å skyte med ei hand.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du deltar på stævner så kan du observere at:

- de som bare kan baneskydning hevder seg på bane

- de som kan både baneskyting og feltskyting hevder seg på felt og bane

- de som bare kan feltskyting hevder seg på felt, men de har ikke en sjangs på bane.

- de som skyter praktisk er noe for seg selv og liker ikke andre typer skyting (bortsett fra meg selv :)), og presise skudd skal man beherske her også, det er massevis av eksempler på at man kan spare 2 sekunder på å avlegge et vanskelig skudd - her må man være både teknisk og taktisk.

 

Mange gode råd her, mitt er følgende: Start med en brukt matchpistol i .22 og sørg for å få både trening og stevner - skyt til du er blå i trynet. Hvis du vil ha noe annet, for eksempel en kul 9mm, så kjøper du det også - men i tillegg til .22'en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...