Jump to content

Variabel pris på Smith & Wesson 686


Ken Tucky

Recommended Posts

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Folka på Dal er kjempehyggelige og fremskaffer det som måtte være.. Men prisene på håndvåpen ligger nærmest konsekvent over veldig mange andre, dette gjelder spesielt brukte produkter som selges for 80-90% av nypris.

 

Men igjen, de er svært serviceinstillte og jeg har lagt igjen penger der.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvorfor det er så stor forskjell på prisen Smith & Wesson 686 om du kjøper den i Moss eller i Eidsvold? 7900 og 9900. To tusen kroner på samme revolver er ganske drøyt.

 

Hvis du leser på nettsiden til Børselars så står det at revolverene blir noe dyrere fordi de er importert via Tyskland

 

http://www.borselars.no/vapen/smith-wes ... r-357.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vet hva du skal ha er det bare å bestille ... og vente ... kommer etterhvert ...

 

Problemet med Smith & Wesson er at hjemmemarkedet tar nesten all produksjon og slik har det vært en stund, lille Norge kommer et stykke ned på lista ...

 

Er nok også grunnen til at enkelte tar blodpris ...

Link to comment
Share on other sites

lille Norge kommer et stykke ned på lista ...

 

Forstår ikke hvorfor noen tror at "lille Norge" kommer nede på noen liste hos våpenprodusenter... Det er jo ikke slik det fungerer. Produsenten produserer og leverer våpen etter den rekkefølgen bestillingene kommer inn. Antallet spiller liten eller ingen rolle..

Det som nok er mer et problem er at bestillingene er for små til å dekke behovet i markedet her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Winge er ut for min del etter gjentatte forsøk på å komme i kontakt med de.

 

Intersport og Børselars svarer både på epost og telefonen samt gir svar på det man måtte lure på.

En bekjent kjøpte nettopp revolver hos Intersport og en annen kjøpte revolver og rifle hos Børselars.

Litt dyre på bruktpriser, men super service.

Link to comment
Share on other sites

Som Marine sier så er det bare tull at de ikke prioriterer Norge, at det ikke er S&W våpen hos norske forhandlere er ene og alene Winge våpen sin feil. Er snakk om at 1-2 dager produskjon med 686 så har s&w klart å lage det som folk har i ordre hos butikkene.

 

Selvfølgelig er det størrelsen på det norske markedet som er med på å bestemme tilgangen, er omtrentlig like mye logistikk å sende 50 våpen til Norge som å sende f.eks. 5000 til Tyskland, bare papirarbeidet tar vel lenger tid enn selve produksjon ...

 

Å skylde på Winge blir for dumt ... skulle Winge liksom trenere sitt eget livsgrunnlag for bevisst å irritere sine kunder?

 

Tullprat ... hvis du skal skylde på noen så kan du skylde på oss kunder som uhemmet kjøper våpen fra Danmark, Sverige og Tyskland ... hadde vi hatt litt ro i rumpa og bestillingene kommet i større kvanta og litt oftere kunne faktisk Norge vært et marked å prioritere ...

 

... den våpenbutikken som betjener mest norske kunder ligger vel i København?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett på våre nye klubbvåpen, 686 og 628, fatter jeg ikke at noen vil kjøpe nye S&W når det er mange revolver fra 80-tallet på bruktmarkedet. Noen av dem er jo i nystand til en billig penge. Sammenlign en 629 Classic DX fra 80 og 90-tallet og en ny 629. Jeg får brekninger..

Link to comment
Share on other sites

En likviditet de meget mulig sliter med å opparbeide seg ... og jeg spekulerer i at det er en blanding av et delvis ufortjent dårlig rykte og ujavn kundetilgang, sier ikke at Winge ikke har et problem men det ligger stort sett en historie bak som er litt mer kompleks ... at de i tillegg sliter med en hetskampanje fra kammeret.no gjør det ikke særlig bedre.

 

Vi klager på Winge for ditt og datt men skyter oss faktisk selv i foten ved ikke å handle der og hos andre norske forhandlere ...

 

Edit: Er også enig med Tretvoll rett under her *peker ned*

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på eksportprisene på S&W, så tenker jeg at litt av problemet er at "noen" selger Så billig, at andre aktører ikke ser vitsen i alt arbeidet det er å importere fra USA. For den lille summen man sitter igjenn med dersom man skal være konkurransedyktig på pris i Norge.

Norge er ett høykostland, så jeg tror faktisk børselars har den realistiske prisen, og før "vi" er villige til å betale den, forblir det tørke på S&W i landet.

 

-tror jeg

Link to comment
Share on other sites

 

Selvfølgelig er det størrelsen på det norske markedet som er med på å bestemme tilgangen,

 

Det er langt fra selvfølgelig. Det stemmer rett og slett ikke.. Størrelsen på markedet påvirker ikke tilgangen på våpen fra produsent.. Det er agentens (importørens) evne til å bestille nok våpen etter etterspørselen i markedet som avgjør tilgangen... Produsenten skiller ikke mellom små og store ordre (unntatt militære kontrakter som ikke er relevant her)...

Det funker dårlig å bruke produsenten som "lager" og bestille bare våpen nok til å dekke inn allerede "solgte" våpen. Da blir det alltid et tomrom i tilgangen...

Når det gjelder forskjell i pris så vil det alltid være slik at noen "trenger" større marginer enn andre...

At Hunters House er "den største våpenhandleren i Norge" har nok like mye med tilgang som med pris å gjøre. Og de er vel en av de største i hele Nord Europa...Dessuten så er god service viktig for veldig mange kunder. Et par våpenhandlere her på berget er jo direkte arrogante.. Blandt annet agenten for S&W som jo ikke engang gidder svare på henvendelser...

Link to comment
Share on other sites

 

Vi klager på Winge for ditt og datt men skyter oss faktisk selv i foten ved ikke å handle der og hos andre norske forhandlere ...

 

Ja, eller så er det Winge som skyter seg selv i foten ved ikke å svare på henvendelser fra kunder som vil kjøpe våpen ..? Jeg har virkelig prøvd... I månedsvis.. Må man som vestlending reise til Moss for å hjelpe Winge med å selge? Å drive butikk betinger at man har kunder trodde nå jeg..

Et godt eksempel på god service er Intersport Bogstadveien... Derfor selger de også mye våpen.. Pvas er et annet eksempel jeg har god erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at leveranseproblemet er mye mindre med Remington.?

importørene for legge inn større ordrer hvis det er prioriteringene hos produsent som er problemet. Eventuelt slå sammen bestillingene med Danmark-Sverige. Har for øvrig vondt for å tro at det danske markedet er så mye større enn det norske.

Link to comment
Share on other sites

Det er langt fra selvfølgelig. Det stemmer rett og slett ikke.. Størrelsen på markedet påvirker ikke tilgangen på våpen fra produsent..

 

Det stemmer og det stemmer på de fleste produkter som må importeres til Norge, små markeder blir ikke prioritert på samme måte som de større aka du vil få lenger ledetid på varer hvor produksjon er mindre enn etterspørsel. Noe særlig mer selvfølgelig enn i tilfellet med import av våpen blir det ikke.

 

Det er agentens (importørens) evne til å bestille nok våpen etter etterspørselen i markedet som avgjør tilgangen... Produsenten skiller ikke mellom små og store ordre (unntatt militære kontrakter som ikke er relevant her)...

 

Blir jo litt det samme som med forrige svar fordi produsenter skiller faktisk mellom små og store kunder, markeder som er viktige blir prioritert foran de som ikke betyr like mye, spiller liten eller ingen rolle hvor mange våpen Winge bestiller ...

 

Det funker dårlig å bruke produsenten som "lager" og bestille bare våpen nok til å dekke inn allerede "solgte" våpen. Da blir det alltid et tomrom i tilgangen...

 

Det er riktig og dette er noe jeg er sikker på at også Winge er klar over, hadde de solgt f.eks 250 Smith & Wesson 686 6" i året så hadde de hatt 5 - 10 stk på lager til enhver tid ... hvis tilgangen var der!

 

At Hunters House er "den største våpenhandleren i Norge" har nok like mye med tilgang som med pris å gjøre.

Så da har det noe med størrelsen å gjøre allikevel?

 

Blandt annet agenten for S&W som jo ikke engang gidder svare på henvendelser...

Merkelig ... de gangene jeg har vært i kontakt med Winge så har svaret kommet i løpet av en dag eller to, noe som er fullstendig akseptabelt etter min mening

Link to comment
Share on other sites

Med den lille erfaringen jeg har fra insiden av bransjen, spesielt med western våpen fra Italia, vil jeg hevde at Marines teori om hvordan ting henger sammen ikke stemmer. Jeg kan selvsagt ta feil, Men det er ikke slik at det er en kø ordning hvor våpen levers ut i bestilt rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Varegg:

Jeg orker ikke svare på punkt for punkt. Bare litt informasjon og et par spørsmål;

 

Hvor har du fått det med prioritering av stort og lite marked fra? Eget hode?

Hva er det du har problemer med å få kjøpt i Norge på grunn av størrelsen på markedet?

 

Du får ta deg en tur å besøke et par store håndvåpenprodusenter i USA og lære litt om hvordan ting fungerer. Det har jeg gjort. Det er ganske interessant og ikke minst lærerikt. Ved å snakke med produksjon, salgs og distribusjonsavdelingene i to helt forskjellige firmaer på to forskjellige steder i USA, så er det stor sjanse for at noen (selvoppdiktede?)fordommer forsvinner. De to produsentene jeg har besøkt produserer begge håndvåpen som er etterspurt over hele verden, også i Norge...

 

Når det gjelder Winge:

Det var ikke meningen å henge ut noen, men når jeg prøvde flere ganger i løpet av vinteren/våren å få svar på henvendelse om kjøp av en S&W 586 uten hell, så kan jeg ikke si at de gjør jobben sin. Rett og slett arrogant holdning. Jeg har sett her inne at det ikke er bare meg som har hatt det problemet. Bare noen få innlegg opp i denne tråden er det en (Gullvingen) som har samme erfaring. Flott at du virker som å ha hatt mer hell... Unntaket kanskje? Når det kom sending av S&W sist så var vel det meste allerede solgt.. Jeg fikk ihverfall ikke tak i.. Fikk kjøpt en brukt 586-3 privat og er fornøyd..

 

Hassel:

Jeg har ikke vært på besøk hos produsenter i Italia så jeg vet ikke hvordan de legger opp sin produksjon og salg, men det ser ut som om det er lettere å få tak i Italienske våpen her til lands enn S&W... Bedre importører kanskje?

 

Til slutt er det vel på sin plass å unnskylde til TS for at tråden hans har sklidd ut til de grader..

Link to comment
Share on other sites

Det er enklere å skaffe Italienske våpen fra USA, en fra Italia.... Fordi hele produksjonen av Uberti og Pietta stort sett går rett vest. (ha ha)

Det er volum som teller i distribusjon, ikke rekkefølge. Videre er det som andre har påpekt, en del faste utgifter for import som ikke varierer med antall våpen. Så det du beskriver er et annet bilde en det jeg er kjent med. Men dog, jeg har bare jobbet litt halveis i bransjen et års tid, handlet våpen i 20 og bodd i USA... jeg vet ikke alt.

Link to comment
Share on other sites

Markedet er styrt av i hovedsak to ting Marine, det er etterspørsel og produksjon ... når de to ikke er i symbiose vil det få visse effekter i markedet ... prioritering av viktige markeder er et utslag av at etterspørsel er større enn produksjon, trenger ikke mye innsikt i logistikk for å skjønne det ... dette er ikke noe jeg har funnet på, det er ganske velkjente mekanismer i markedet nasjonalt og internasjonalt.

 

Nå er det f.eks. ganske mange matvarer som ikke blir importert til Norge fordi markedet er for lite, videre er det en hel del bilmodeller og variasjoner av andre produkter som ikke har eller vil se dagens lys i Norge av forskjellige årsaker hvorav typegodkjenning, teknisk godkjenning og bl.a Mattilsynet ... eller hva med lønnsomhet, mange produkter ville ha kostet altfor mye selv i Norge ...

 

Jeg har tilgode å besøke en våpenfabrikk, det hadde nok vært lærerikt på mange måter ... jeg jobber til daglig med logistikk og har rimelig godt innsyn i hvordan logistikkjeden fungerer fra fabrikk til sluttbruker og hva som må til for å få det til å fungere.

 

Når det gjelder forhandlerleddet i våpenbransjen i Norge er det et par momenter man må ta innover seg, samtlige av de prøver å drive en forettning som skal tjene penger ... de kan ikke ha lønnsutgifter som overstiger omsetningen og det virker som det er det som er nødvendig for å svare på alle henvendelser slik dere ønsker, de er nødt til å prioritere det som er viktigst og det er ikke alltid det er deg!

 

Av de butikkene jeg har vært innom er ingen av de særlig store, jeg antar at i de fleste så er jakt og fiske det de tjener desidert mest på, jeg antar at det å kun selge håndvåpen i Norge ikke er særlig lønnsomt og resonnerer derfor videre utifra det at servicen pr krone i omsetning ikke er helt på høyden ... anser meg derfor som heldig at jeg fikk god og rask hjelp både på epost og på telefon med Winge angående en Smith & Wesson 5906.

 

Til slutt synes jeg vi burde ta innover oss at handelslekasjen utover grensen faktisk er med på å holde prisene høye i Norge som igjen gjør at lekkasjen øker ...

 

Takk for oppmerksomheten :-)

Link to comment
Share on other sites

Er en forskjell å bli nedprioritert enn å regelrett bli neglisjert, ifølge Lars Winge selv så har han 11 paller med våpen i rest hos S&W hvor 150 stk av dem er 686 som jeg har venta på i nesten 1 år nå, 11 paller med våpen er steike mange gønnere selv for s&w. Så hvis det er noe hold i det som har blitt sakt så vitner det egentlig om at S&W ikke bryr seg om Norge i det heletatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel intrykket ja, at et land som norge, som selger mindre produkter en det som går i en middels amerikansk storby, lett havner langt ned på lista over de som får.

Min erfarting er at det er urtimelig å kun belaste importør for dette, eller i det hele tatt importør for mye av skylda.

Link to comment
Share on other sites

Børselars har vertfall 686 inne, ingen andre meg bekjent har, ja den koster 9900 forde de tar den inn fra Akah tyskland, jeg kjøpte min hos intersport bogstadveien til litt finere pris, men jeg skal med en gang si at (av min erfaring) er servicen så ekstremt mye bedre hos Børselars, intersport sa til meg at det tok ca 1 år før de fikk inn flere 586 og 686 og at det ikke lønte seg ta de inn for ofte, ikke kan jeg forstå at noe så populært ikke er lønnsomt selv med avgiftene som han nevnte...

 

Før mitt kjøp ringte jeg Winge, fikk bare til svar at 357 var helt umulig, bare glem det solgt før de kommer inn brukt og umulig nytt.. altså utgår den butikken for min del.

 

jeg har tidligere selv vert en av de litt negative til børselars, men etter og ha snakket med de og handlet en del der har det snudd helt.

jeg vil si han er ovelegen. (vertfall med mine erfaringer med andre butikker)

 

Er fornøyd med min 686, og om du er veldig ivrig etter en så hvorfor ikke uansett 9900 eller 7490,- den holder mest antakelig like lenge uansett. Ja det er noen kroner men det er et "leketøy" som kan holde lenger enn vi selv gjør.

 

Bare for og nevne det ble vel også de siste 586 hos intersport bogstadveien satt opp til 8490 siden de også ble tatt inn fra tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er det samme som Hassel og et par andre her inne har: De som kjøper store partier får lov til å "snike" i køen. Winge og andre rykker rett og slett bakover i køen når de skal ha 150 686'er og Walmart kommer inn og skal ha 15000. Det samme gjelder mindre merker som for eksempel Les Baer også. Det vil være de store leveransene som blir prioritert.

 

Selv har jeg to smither som begge ble kjøpt brukt (Model 14 produsert i 1956 og 586 produsert på åttitallet en gang) og er godt fornøyd med det. Tror egentlig ikke en ny revolver er spesielt mye bedre. Skal jeg skaffe meg noen flere revolvere nå tror jeg neste blir en Ruger 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette kan sammenlignes med motorcross. Hele lille Norge solgte færre 85ccm i året enn en grei stor butikk i USA solgte i måneden. Så da gikk produksjonen dit hvor man solgte unna varene. Og vi kjøpte alt vi kunne av utstyr av andre enn norske forhandlere. Da klarer ikke butikkene her å få prisene ned eller å få tak i varene.

Men har valgt handle mitt hos Børselars pga servicen der. Mulig de er hardere på pris. Men de gir meg en følelse av å bli ivaretatt og bli tatt på alvor på alle spårsmål enten de er gode eller dårlige.

Så ettersom jeg ikke har holdt på med pistolskyting alt for lenge kan jeg ikke utale meg om noen andre butikker. FOr finner jeg en butikk som gir meg det jeg ønsker......service. Ok så betaler man litt mere for det.

Link to comment
Share on other sites

Dersom produsenten forlanger 1220 dollar for en revolver er det vel samme om den shippes til Norge eller Tyskland? Det er mottager som må sørge for alle papirer og betale det sulamitten koster, ikke produsenten. At Børselars henter våpen fra Tyskland har vel mer med fraktkostnader og papirarbeid å gjøre så fortjenesten øker. De har ikke enorme summer å gå på disse forhandlerne i Norge. Til sammenligning kan jeg nevne at dersom jeg finner motorsykkeldeler hos forhandlere i USA til vettuge priser kan du gange dollaren de forlanger med ti før varen ligger her pga frakt og handlingkostnader, etc etc.

 

Slik er det med våpen også, USA sender ikke billig til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Som Marine sier så er det bare tull at de ikke prioriterer Norge, at det ikke er S&W våpen hos norske forhandlere er ene og alene Winge våpen sin feil. Er snakk om at 1-2 dager produskjon med 686 så har s&w klart å lage det som folk har i ordre hos butikkene.

 

 

Jeg har snakket med Winge..og de har faktisk en restordre på rundt 100 våpen som de venter på nettop fra S&W.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har fått opplyst tall som 150 våpen og 11 paller med våpen. Winge sliter litt med økonomien om dagen så de klarer mest sannsynlig ikke å betale for alle våpnene som kunder har i bestilling. Det er veldig lett å skylde på fabrikken og det er vel ingen på denne kloden som driver butikk som roper ut at de sliter økonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Det er nok riktig at lille Norge ikke blir prioritert når det gjelder bestillinger, hvis Winge bestiller 50-100 våpen og den ENE Wall Mart butikken bestiller 500-1000, hvem tror dere da blir prioritert? S&W server sitt eget marked først, mener eksporten står for under 10% av salget til S&W.

Har selv vært med om å bestille en PC modell, en mod 41. denne ble bestilt for ca 2 år siden og den har kommet til Winge nå. Men PC modeller er det vente tid på!

Tror nok ikke likviditeten er det store problemet, det er nok heller at betillingene hoper seg opp.

Det også som mange klager på er levering, som sikkert mange veit er det S&W og få kjøpt hos forhandlere som tar det fra USA igjennom butikker der borte, og butikkene i USA får nesten garrantert varer før Winge gjør det, da får de skippet det til Norge og da har butikkene her hjemme kortere leveringstid en det Winge har, for de må vente på å få fra fabrikken.

S&W produserer ikke alle modellene samtidig heller, de kjører forskellige modeller til forskellige tid, alt etter som de får inn bestillinger.

Link to comment
Share on other sites

Ser hva du mener, og da har vi en høna og egget diskusjon ganske raskt. Nå er ikke f.eks. 686 så veldig billig fra Hunters House, så i dette tilfellet tror jeg så absolutt at det er (mangel på) tilgjengelighet her i landet som er hovedårsaken til utenlandshandel, ikke pris. Da synes jeg det blir alt for lettvint å bare skylde på kundene, selv om jeg merker meg at det er populært blant enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke på teorien om at det er vanskelig (pga lite varer/ nedprioritert) for Winge Våpen å importere S&W 686...og lignende standardvåpen...

 

Winge Våpen AS er på (leser ) dette forumet så det hadde vært seriøst hvis de kommer med en riktig forklaring...

 

Videre er det ofte raskere, like enkelt og ofte langt billigere å kjøpe våpen i Danmark/ Tyskland/Sverige...

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Det er nok riktig at lille Norge ikke blir prioritert når det gjelder bestillinger, hvis Winge bestiller 50-100 våpen og den ENE Wall Mart butikken bestiller 500-1000, hvem tror dere da blir prioritert? S&W server sitt eget marked først, mener eksporten står for under 10% av salget til S&W.

Har selv vært med om å bestille en PC modell, en mod 41. denne ble bestilt for ca 2 år siden og den har kommet til Winge nå. Men PC modeller er det vente tid på!

Tror nok ikke likviditeten er det store problemet, det er nok heller at betillingene hoper seg opp.

Det også som mange klager på er levering, som sikkert mange veit er det S&W og få kjøpt hos forhandlere som tar det fra USA igjennom butikker der borte, og butikkene i USA får nesten garrantert varer før Winge gjør det, da får de skippet det til Norge og da har butikkene her hjemme kortere leveringstid en det Winge har, for de må vente på å få fra fabrikken.

S&W produserer ikke alle modellene samtidig heller, de kjører forskellige modeller til forskellige tid, alt etter som de får inn bestillinger.

 

Uten at vi nødvendigvis skal ta dette i ett åpent forum, er det i hvert fall for en utenforstående liten tvil om at Winge har bommet litt med S&W. Inntjeningen er marginal og siden firmaet har særdeles dårlig med kapital i balansen sin er det ingen penger til å kjøpe varer for og selvfølgelig nesten hele grunnen til at alle modeller er utsolgt til enhver tid. Om det var kroner på bok ville det kun vært de mest ettertraktede modellene som manglet ved lange leveringstider fra fabrikken.

 

Winge leser her og jeg skal ikke lære Lars å drive sin egen butikk, men om inntjeningen var hevet 5% på hele året ville det på totalen vært 800 000 på bunnlinjen. Får kjøpt VELDIG mange revolvere for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://www.huntershouse.dk/kat924-S-W-R ... M.686.html" target="_blank" target="_blank Dkr 8180 = NOK 8.970.188+frakt

Børselars Smith & Wesson Model 686 Revolver Kaliber 357 Nkr 9 900,00

Intersport Bogstadveien S&W 686-6. 6" 357 magnum. Kr 7490.- Ikke på lager.

Winge Våpen Smith & Wesson 686 Plus Nkr 8690

Hva som er høna og egget her skal jeg ikke begi meg ut på, men ble sittende sammen med enn liten gjeng etter ett stevne i går.

Praten gikk. En av NOP gutta spør da en fra Moss PK om hvor han kjøpte sine to våpen fra. Svar: H. H.

Hvorpå flere av oss, fra BPK, Oppegård, Aron, Zero og OSS, svarer: Også H.H.-

En av oss svarer Pedersen Våpenlager og en Intersport "Bogstadveien", en Capsicum(Glock).

 

Raskt estimat sier da, uten at jeg skal begi meg ut på å lage noen form statistikk utav dette lille tilfeldige utvalget, at H.H. står for en "stor" del av felt og praktisk håndvåpensalget til Norge. Kjenner ikke banemiljøet(luft, rifle og pistol) og vet ikke om det er tilsvarende der.

 

Om denne Danskeimporten er heldig for Norske våpenbutikker eller ikke, kan hver enkelt av oss selv bedømme.

Nesten alle mine våpen kjøpt i nyere tid kommer fra Jørgen Rigtrup og H.H.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...