Jump to content

Siktebilde? Hvorfor, derfor?


Jonass

Recommended Posts

Dette ble jo en artig tittel, som også kanskje stiller spørsmålet mitt litt for meg.

 

Har tre forskjellige håndvåpen, og sikte bildet er forskjellig på alle, matchpistolen med bredt korn, og dertil bredt skur. Glocken har standard sikter det samme med 686n.

 

Men hvor mye lys skal man ha på sidene av kornet? Eller hva er en god peke pinn.

 

Selv om match pistolen har grovere sikter en revolvern, så føles mp siktene enklere og se og likeledes enklere og sikte presist med.

 

Hadde vært gøy med diskusjon og ekspertise rundt dette

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt som å spørre "Hvilken pistol er best?" og svaret er det samme, det er opp til den enkelte.

 

Selv liker jeg bredt korn og når man sikter slik man skal, så er det ikke noe lys igjennom. Den gir en grei pekepinn om man er "on target" eller ikke, spesielt under hurtig skyting. Det er da min mening.

Link to comment
Share on other sites

TS. Det har vært en anbefalt mal på dette, med lysåpning på sidene av kornet. Tror lysåpningen burde være 1/3 (eller 1/4) av kornets bredde, på hver side. Men de siste ti-årene, er det kommet mange match pistoler med brede sikter. Og da passer ikke dette lenger uansett.

 

Men prioritet 1, må vel være å se lys på begge sider, uansett hvilke lysforhold en skyter under! Og mange velger for "trange" sikter (lite lys). Men en "banepistol" hvor en sikter "rullende" (i godt lys) på en hvit skive, trenger relativt lite lys på sidene. Værre blir det når en skal skyte på fargede, eller svarte skiver, da trenger en mer lys. Og ennå mer, hvis lysforholdene er dårlige. Det hender både på innendørsbaner og ute når det er overskyet. Og i enkelte type konkuranser kan skytingen foregå når det regner på siktene.

 

I tilegg kommer smak og behag, samt alder. Personlig tror jeg folk er bedre tjent med for mye lys, enn for lite. Øyet har lite prøblem med å senterere dette, selv med mye lys. Jeg har forskjellig lysåpning på våpnene, avhengig av hva og hvor de skal brukes. Minst på rene pressisjonsvåpen og mest på våpen til Dynamisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Synes og skyte på pres skiva med match pistolen er greit, der er det litt lys på sidene av kornet, sikter rullende, men og skyte med revolveren med smale sikter og kanskje også litt lite lys tror jeg gjør ting verre, og for ikke snakke om kornet som der er rampet fremover så det forsvinner litt kan man si.

 

Med match pistolen kan jeg ha litt problemer med vite hvor senter er på duell skiva. Rart dette, men skal tenke litt mer på det neste gang jeg skyter og analysere litt for meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Synes og skyte på pres skiva med match pistolen er greit, der er det litt lys på sidene av kornet, sikter rullende, men og skyte med revolveren med smale sikter og kanskje også litt lite lys tror jeg gjør ting verre, og for ikke snakke om kornet som der er rampet fremover så det forsvinner litt kan man si.

 

Med match pistolen kan jeg ha litt problemer med vite hvor senter er på duell skiva. Rart dette, men skal tenke litt mer på det neste gang jeg skyter og analysere litt for meg selv.

Prøv deg frem og ikke vær så redd for for mye lys, heller ikke bredt korn. Jeg har skutt metallsiluett med min Domino i kal 22 RL og den har brede sikter. Selv den vide bukken på hundre meter ble liten, men det gikk da greit å treffe den, når jeg gjorde jobben. Justerer du på skuret, så ta litt om gangen og prøv deg frem.

Link to comment
Share on other sites

Svart forsikte ble idag en realitet på 686n, dette tror jeg kan bli en del bedre enn det orginale oransje, det ble faktisk helt hvitt og vanskelig og se hvor høyt det var på forrige grov konkuranse. Så det blir test av det i morgen, føler jeg ting ble bedre blir denne brukt på grov nais på mandag. Regner ikke med og komme øverst på noen resultater, men stevne erfaring og trening når det gjelder må til.

 

På matchpistolen tok jeg og sotet siktene skikkelig da de var nesten blanke. Snudde også forsiktet slik at det har et overheng imot meg. Tidligere rampet det opp fra meg.

 

Stikker på banen i morgen med fil i bagen, om jeg føler skuret bør bli bredere.

 

Begge våpen blir siktet inn slik at toppen av siktene ligger midt på duell skiva, ved hjelp av støtte.

Link to comment
Share on other sites

Den tyske "fasiten" for luftpistol er slik: Forsiktet er så bredt at det tilsvarer bredden på svarten. God lysåpning på sidene, og man legger siktene slik at lysåpning mellom kornet og svarten er lik lysåpningen på sidene. Jeg syns det funker fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...