Jump to content

Spørsmål om feltskyting 2014


Gullvingen

Recommended Posts

Vi har tenkt oss på vårt første stevne på Revhiholen søndag 11/5 og da lurer jeg på noe...

 

1: Leste et sted at det skulle benyttes myke kuler, bly etc....men de fleste skyter vel med mantlet?

 

2: Frua skal stille med egen pistol i 9mm og har litt problemer med å skyte med en hånd pga rekylen.

Nytter vel lite å sutre om ømme håndledd, men hun får skikkelig vondt og det er jo typisk at det er minst

en bane med enhånds.. Skyte tohånds og få trekk? Peke med pistolen og brøle pang?

 

3: Hva trenger man av papirer? Startkort, etc etc etc?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er ikke noe som sier hun må fyre av skudd på standplassen.

Det skal vare gøy i løypa, får hun vondt, stå over den standplassen. Ja hun taper poeng men det viktigste er at hun har det gøy uansett, for da kommer hun tilbake neste gang :wink:

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke rekylen som smerter, men når sleiden kommer vipper jo våpenet.

Hun har (fikk i bursdagsgave) en AR24 produsert av Armalite (klone av CZ75) og den er

ganske livlig med fabrikkammo. I grovfelt kan hun sikkert skyte med svakere ammo, men da er jeg usikker på

om pistolen veksler da dette er en politi/millitær-utgave som trives best med litt harde ladninger.

 

Hun får spørre standplassleder og håpe han lar henne skyte tohånds, men regla krever vel trekk i poeng leste jeg.

Link to comment
Share on other sites

Spesialrevolver er for snubbrevolvere, dvs med kort pipe. Litt avhengig av modell men sånn ca 2,5" pipe. Mest vanlig er vel 22lr eller 38special. Selv har jeg en S&W model 19 med 2,5" pipe, kjempegøy å skyte med :D

Det er også så at dem skal passe i en kasse, har ikke målene i hodet, så dette setter litt begrensninger på type revolver som kan brukes, hvilke skjefter som kan brukes og så er det en vektgrense på 900g hvis jeg husker riktig. Det kan kappes, files og bores for å få ned vekt og få den til å passe i kassa.

Link to comment
Share on other sites

Grov med .38 revolver kan være en utfordring da du må påregne enhåndsskyting på de samme standplassleder som Fin, normalt 7-8 av 10 standplasser, ville anbefalt å ikke ta denne runden til slutt da du antageligvis vil begynne å bli rimelig sliten i armen ...

 

Er ofte grunnen til at mange hopper over grov og heller velger millitær og revolver ...

 

Siden dette er første feltstevne ditt husk å fylle tønne/magasin med 6 skudd i Fin, Grov, Millitær og Revolver ... og kun 5 skudd i Spesial ... har sett flere som har gått på en smell der ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel enhånds med den og plages ikke med vekta før om kvelden..Kjenner det greit i ryggen etter hundre løft.

Den er snill å skyte med, til og med .357magnum går greit enhånds.

Har vært på feltkurs...faktisk :-)

Hanen er bobbet og det er da kun DAO på den, liker den form for avtrekk.

 

Fikk fingre litt med en Uberti her om dagen, vannvittig lett på SA, men ingen feltrevolver akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke rekylen som smerter, men når sleiden kommer vipper jo våpenet.

Hun har (fikk i bursdagsgave) en AR24 produsert av Armalite (klone av CZ75) og den er

ganske livlig med fabrikkammo. I grovfelt kan hun sikkert skyte med svakere ammo, men da er jeg usikker på

om pistolen veksler da dette er en politi/millitær-utgave som trives best med litt harde ladninger.

 

Hun får spørre standplassleder og håpe han lar henne skyte tohånds, men regla krever vel trekk i poeng leste jeg.

 

 

Siterer meg selv her da jeg ikke orker å skrive de samme tinga på nytt.

Er det slik at med 9mm pistol må man regne med å skyte enhånds på de fleste standplassene eller minst en?

Har forsøkt å tolke litt regler og det kan virke som det er litt ymse.

Tror ikke frua orker 8 enhånds standplasser med pistolen...

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvordan arrangøren har sagt at løypa skal være. Sist stevne jeg var på så var det kun 1 plass du måtte bruke ei hand (Militær).

Det står i lovverket hvordan ei feltløype skal være og i følge den skal det være minst 1 omgang med 1 hand (bortsett fra magnum da selvsagt).

 

Normen er at finpistol og grovpistol skal ha en del ekstra omganger med 1handskyting mens de resterende har langt færre, gjerne kun 1, men dette står det ikke noe spesifikt om (bortsett fra KM/DM men det kan jeg ikke ta fra hukommelsen).

 

Jeg vil uansett påstå at å skyte militærklassen garanterer minst omganger med ei hand.

 

Når det gjelder rekylen sin del, eksperimentèr med raskt krutt (N320) og 124gn kuler. Har en militærpistol som spiser det uten at den hoster for hardt :)

Fabrikkammo blir jo rene magnumladningen i forhold.

Link to comment
Share on other sites

Uansett vil man tape mer på å stå over en standplass enn på å skyte med feil stilling og bli trukket fire poeng. Man kan ikke få mindre enn null poeng etter eventuelt poengtrekk.

 

Når det gjelder antall løft, løfter man bare 10 ganger i løpet av ei feltløype, da man uansett ikke har tid til å senke våpenet for hvert skudd. Det er valgfritt å ta noen prøveløft for å sjekke at man står riktig.

Link to comment
Share on other sites

Hun blir da med opp dit så får hun vurdere det litt selv også.

Jeg ba henne "manne seg litt opp" og bite tenna sammen, men man skal som det er nevnt i tråden ha det gøy også... Millitærpistol har hun absolutt og vil vel helst skyte både grov og millitær.

Hun har ikke ambisjoner om å komme høyt på listene, det viktigste er jo å delta.

Som førstegangs stevnedeltager bør det jo bli en morsom opplevelse uten alt for mye smerte...

Litt får hun tåle 8)

Link to comment
Share on other sites

Svarene gir seg egentlig selv, det skal være (og er!!) GØY å skyte felt!

 

La dama skyte med begge hender i på standplasser som er enhånds, drit i poengene! :D

Enhåndsskytinga lærer hun seg sikkert å takle etterhvert. Blir man presset til å skyte enhånds når man ikke er komfortabel med det ender det dessverre med at lysten og gleden forsvinner lenge før den tid.

 

Er det første gang dere deltar på feltsteven er det mye å lære, og man må nesten uansett føre stevent opp under kontoen trening.

Forvent ikke all verden av resultater, men bøttevis av lærdom og møte med massevis av trivelige folk!

 

Neste stevne skyter dere MYE bedre, og har det forhåpentligvis minst like morsomt!

Link to comment
Share on other sites

Har hun kun en militærpistol ville jeg kun satset på militærklassen og eventuelt lånt henne en pistol til fin. Grov er bortkastet ammo og stevneavgift om man ikke bruker en rørtangpistol.

 

Ja enig der, kan sikkert låne en av klubben til fin.

Hun har også innvilget søknad på .22 så fin og milliær blir sikkert moro for henne.

 

Vi har vært på stevne før, da kun som funksjonærer.

Hadde feltkurs forrige uke på Revhiholen og det var mye nyttig å lære.

Link to comment
Share on other sites

Uansett, ikke press henne til å gå en runde ekstra, eller skyte noe som gjør vondt eller hun ikke liker. Er nok av tullete mannfolk som skal ha kjerringa/dama/samboer til å skyte magnumkaliber som dem ikke mester for så å le av dem når dem får vondt i hender og armer.

Bruk heller tiden, la dem få skyte det dem vill, når dem vill det.

Link to comment
Share on other sites

Uansett, ikke press henne til å gå en runde ekstra, eller skyte noe som gjør vondt eller hun ikke liker. Er nok av tullete mannfolk som skal ha kjerringa/dama/samboer til å skyte magnumkaliber som dem ikke mester for så å le av dem når dem får vondt i hender og armer.

Bruk heller tiden, la dem få skyte det dem vill, når dem vill det.

 

 

Ikke noe press herfra gitt, dette bestemmer hun selv.

Hun har ikke rekylskrekk, var bare enhåndsskytinga som var litt smertefull pga håndleddet.

Pistolen hennes er mer sinna med fabrikkammo enn Smith'n min med .357 magnum...i alle fall pga sleiden. Jeg sa vi kunne byttelåne, men hun har litt små hender og Smith'n blir for tung med ei hånd.

Trene håndledda!

 

 

 

Nå ser det faktisk ut som værgudene har bestemt av feltrunden på søndag blir sørpete, kald og guffen....Det snør og er skikkelig hustrig ute.

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med å oppmuntre henne til å starte med fin er at du risikerer at hun blir så flink at hun slår deg. :mrgreen:

 

Ja det får jeg da håpe!

Nå har vi begge skutt mye på bane med .22 og det akter jeg å fortsette med.

Tror mange slutter med 25m baneskyting på fast basis når eget våpen ligger i skapet, men vi har snakket om akkurat det og vi fortsetter fast en gang i uka med presisjonsskyting med .22

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke så overdrevet, hun fikk noen saftige smeller i håndleddet som kjennes fremdeles.

Derimot er de aller fleste mannfolk jeg kjenner døden nær "og aldri følt meg så sjuk før" når de ligger fullstendig utslått på sofaen med 37,8 i feber eller har fått flis i finger'n... :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg brukt den informasjonen, og sjekket/chronografert de magladningene. I allefall før jeg skjøt mag1 konkuranse med dem.

 

Men tung kule i moderat hastighet, som gir høyere faktor en lett kule veldig foret - gir merkbart forksjell i opplevd rekyl. Jeg foretrekker F.eks jeg 300gr kuler i .44 mag, kontra .240 gr - Når de er ladd til samme faktor.

 

Noe du kunne prøve er å få tak i noe 9mm med 147gr kule eller tilsvarnede og se hvordan kone

mor liker den. (Fiocchi har vel noe med 158gr også som er verdt å prøve)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har lyst og mulighet, send pistolen til en børsemaker og få letta sleiden så mye som mulig. Det reduserer kraften i den "smellen" når sleiden går i bakre stilling, og reduserer også munningsvippen. Riktig styrke på rekylfjæra er også viktig, men hvis denne var ny får man jo gå ut ifra at det stemmer. Overdrevet lett rekylfjær fører til at sleiden "smeller" mer i bakre stilling.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra de fakta jeg har vil jo alt tilsi at rekyl og vipp oppleves langt kraftigere med pistolen enn revolveren.

Pistolen veier ca 1100 gram med 6 skudd og har drøyt 5" løp.

Magtech 9mm 115gr FMC oppgis til 1135 fps

 

Revolveren veier tett opp mot 1400 gram med 6 skudd i tønna, 6" løp med full lug.

Magtech 38.spl 158gr FMC oppgis til 754 fps

Ved .35mag blir det litt ymse hastigheter fra 1233 til 1400fps med 158 eller 125gr kule.

 

Pistolen er jo "halvparten" så stor og eneste løsninga jeg har er at hun må styrke håndledda.

Link to comment
Share on other sites

La damen prøve tyngre 9mm ammo., 115gr gir en rask rekyl impuls, et kjapt piskesalg kontra et litt roligere dytt som tyngre kule vil gi.

Sleiden er irellevant som noe annet en å redusere opplevd rekyl.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forskjellige pistoler, gir forskjellig opplevd rekyl, vekt, konstruksjon, fjører, whatnot ;)

 

magtech 115gr er ikke kraftig, men går relativt raskt

 

om du har tilgang, prøv f.eks. tanfoglio gold match,sphinx, pardini, sig p226 x-six og lignende for sammenligning.

 

ett våpen vi fant ut kona til en venn trivdes med var tanfoglio gold match 5" med 124gr magtech.

Link to comment
Share on other sites

La damen prøve tyngre 9mm ammo., 115gr gir en rask rekyl impuls, et kjapt piskesalg kontra et litt roligere dytt som tyngre kule vil gi.

Sleiden er irellevant som noe annet en å redusere opplevd rekyl.

 

 

Ok, skal se hva som finnes i hyllene.

Har en i klubben som lader 9mm og det jo en mulighet der til å få plugga hylsene med noe tyngre.

Hva skjer med faktoren...Blir vel lavere...?

Link to comment
Share on other sites

Faktor er en litt tullete utregningmåte dor det tøvete begrepet "styrke/kraft" i en patron. Den påvirkes av fart og kulevekt. så den kan bli både høyere og lavere med annen kulevekt. med tyngre kule trenger du lavere utgangshastighet, som gir noe lengere og roligere rekyl impuls. Jeg har noen "slappe" 124gr ladninger jeg kan prøve å huske på å ta med på søndag om det er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel uansett ikke folk der oppe i helga som sjekker om våpenet klarer faktoren i millitær..

Likevel bør hun trene håndledda, vi har funnet frem noen snekkerklemmer (klypetype) og et par lette vekter på ca 1kg, så her er det ingen kjære mor!

 

Kan sikkert ha godt av litt tilsvarende trening selv da jeg har to skadde håndledd.

Link to comment
Share on other sites

Sleiden er irellevant som noe annet en å redusere opplevd rekyl.

 

Er det ikke akkurat det vi diskuterer da? :roll: Opplevd rekyl kan da være vel så viktig som faktisk rekyl, særlig når vi snakker om ei dame som kanskje er litt svak i hånd eller håndledd og derfor opplever vanlig fabrikk 9mm som (for) kraftig. Du snakker jo selv om det med rolig dytt kontra rask snert, det går også på hvordan man opplever det.

Link to comment
Share on other sites

Eh jo...

Men det å f.eks tro at man får redusert rekyl ved å lette sleiden er fysisk umulig...

En tung sleide vil fordele rekylen over tid, som vil bidra til en annen opplevd rekyl. Det har altså ingenting med at slieden på et tidspunkt stopper i bakkant.

 

Det som deriomt påvirker rekylen betraktlig mer en det vi ofte tenker på er nettopp kulevekt.

I teorien vil jo en 115gr kule i 1000 f/s gi samme faktor som en 230gr kule i 500 f/s Men rekylen vil være svært forskjellig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...