Jump to content

Feltklasser... Hvordan finner man ut hvilken klasse?


badegakk

Recommended Posts

Som tittelen nevner.. Jeg skjøt felt i fjor for første gang. Og har fått nytt startkort for 2014, men hvem og hvordan finner man ut hvilken feltklasse man skal skyte i for inneværende år?

Er det en nasjonal base som holder track over dette? eller er det klubben som skal vite dette? Eller må man finne ut selv ved å tråle igjennom resultatlistene man var med i i fjor?

Link to comment
Share on other sites

Normalt er dette oppmannen (eller tilsvarende rolle) som har dette ansvaret.

 

Har du hatt opprykk i en gren, så skal du oppføres i den høyest oppnådde klasse i den aktuelle grenen. Skyter du 10 starter i eksempelvis fin der 9 har du ingen opprykk, men 1 gang har du klart A-kravet, så skal du altså føres opp i A-klassen.

Link to comment
Share on other sites

Han som gav deg startkortet skal egentlig ha fylt ut hvilke klasser du tilhører :)

 

Men det du kan gjøre i verste fall, er å gå igjennom resultatlistene til de stevnene du har vært på og om du ser en bokstav hos deg under rubrukken "opprykk" så skal den høyeste klassen føres opp i den respektive grenen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en del feltstevner som ikke bruker bruker det resultatprogrammet som gir opprykksklasser?

 

Uansett, å prøve å sette samme klasseføringsliste for felt er et sant helvete, spesielt for de som har medlemmer som drar litt (du er innom 8 kretser hvis du drar 2-3 timer fra Oslo).

Link to comment
Share on other sites

Da må man til å regne ut prosenten av maks poengsum og greier på egenhånd (lykke til sier jeg). Å sette sammen ei klasseføringsliste generelt er et helvete om man ikke har kontroll på medlemmene.

 

Det som hjelper litt da er jo resultatlistene på nett. Det er jo bare å søke etter klubbnavnet, men der byr det jo også på problemer mtp alle de hundre (kanskje tusen?) stevnene som arrangeres og dertil pdf-filer man må laste ned og søke i som inneholder resultatene.

 

Må jo si at det godt kunne vært litt mer automatisert og nasjonalisert slik at man fikk ordentlig kontroll og system på det.

Link to comment
Share on other sites

Var jo i Mysen nettop, og listene der har ikke bokstav for opprykk,men ser at fjoråret fra noen stevner har det...og faktisk pengepremie!!

 

Det burde jo vært et slags nasjonalt shootnscoreit som det er muligheter for på IPSC for feltstevner som arrangørene kan laste opp resultater og utøvere kan enkelt se sine resultater og klassen man kan havne i.. Noe for NSF og pistol utvalget å ta tak i?? Vi er jo tross alt i 2014..

Link to comment
Share on other sites

Dette er en av grunnene til at det er viktig å følge opp at stevnearrangører sender liste til alle klubbene som har deltakere på stevnet. Hos oss sender de fleste klubbene også ut lista direkte til skytterne. I tillegg er jeg glad for at hun som er ansvarlig for klasseføringen i min klubb ajourfører klasseføringslista hver uke. Da slipper hun skippertak hver høst med påfølgende mulighet for at noe blir oversett.

Link to comment
Share on other sites

Er desverre ikke like lett når arrangører ikke sender inn resultater som skytterne fra klubben har deltatt på. Da må man sjekke alle stevner som blir arrangert og det kan ta sin tid, selv om man kan finne bane på fsu.no hjelper det lite når felten er såpass mye større.

 

Systemet fra NSF kommer nok ikke med det første, de har arbeidet i lang tid med sitt eget, men det er vel lagt på is og nå skal vi jo alle over til NIf og de har ihvertfall ikke tankene rettet mot vårt behov. Men kanskje vi skulle sjekket hvor mye det koster å utvikle ett eget, og få fagkomite til å heller rute 50-100 000 dit i året enn til noen excel lister som legges ut på fsu.no?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo veldig off topic, men om man skulle laget et sentralt register som klubbene kunne hekte seg på, så hadde det vært fint med online påmelding og tildeling av feltpuljer for dem som forhåndsbetalte.. Kanskje en kunne unngått timelang registreringskø (som det var på mysen noen minutter på registreringstid) :-)

Link to comment
Share on other sites

Skulle det blitt innført online påmelding så ville godt over halvparten aldri kunne deltatt da de er "gamle" og ord som "ånn lain" har de aldri hørt om. Jeg liker det løst og ledig på feltstevner og sånt, da man kanskje ønsker en liten pause før man hopper rett på neste runde.

Link to comment
Share on other sites

Er desverre ikke like lett når arrangører ikke sender inn resultater som skytterne fra klubben har deltatt på. Da må man sjekke alle stevner som blir arrangert og det kan ta sin tid, selv om man kan finne bane på fsu.no hjelper det lite når felten er såpass mye større.

Joda, men registrerer jo at endel (heldigvis ikke mange) klubber driter i å sende lister. Har kretsene noen sanksjonsmuligheter overfor disse klubbene? Sannsynligvis kan det hjelpe dersom man maser mye, men det skal man jo egentlig slippe.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det kan nok funke. Såfremt klubben følger tjenestevei. Jeg vet det har skjedd minst en gang (innen en annen gren) at en klubb bare har sendt terminlistesøknaden direkte til sin fagkomite og fått approbert stevnene uten at kretsen visste noe som helst. Enkelte oppfatter nok reglementene mest som veiledende...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo for meg at med online påmelding ville det fortsatt være mulig å skyte på ledig plass. Vi var i Harstad og skjøt felt i begynnelsen av april, og da var det mulighet til å melde seg på via epost fordi mange skyttere har lang reisevei. Da lot arrangøren det være et par ledige plasser på hvert lag slik at "drop in-skyttere" kunne legges inn der det passet.

 

Ellers er faktisk min erfaring at NSF-skyttere stort sett følger reglementene i større grad enn man gjør i DFS. Iallfall på utstyrssiden.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det kan nok funke. Såfremt klubben følger tjenestevei. Jeg vet det har skjedd minst en gang (innen en annen gren) at en klubb bare har sendt terminlistesøknaden direkte til sin fagkomite og fått approbert stevnene uten at kretsen visste noe som helst. Enkelte oppfatter nok reglementene mest som veiledende...

Kretsen bør selvfølgelig informerer fagkomite sentralt om at de har strøket en klubbs stevner og hvorfor de har gjort det. Da tviler jeg på at klubben får approbert stevner direkte til FKP sentralt.

 

Hvis klubben er så velfungerende at den tar kontakt med FKP sentralt så burde det være mulig å få de til å sende ut resultatlister til de som skal ha de. De kjenner da såpass til organisasjonen, skjønner jeg.

 

Forøvrig tror jeg dette er et mye større problem på Østlandet enn her i Trøndelag og i nord.

Link to comment
Share on other sites

Joda, regner jo med at klubb og fagkomite før eller senere vil svare på epost og at ting vil komme i ordentlige former. Men det burde være unødvendig. Når man likevel sender ut lister, koster det bare et tastetrykk å inkludere kretsen.

Link to comment
Share on other sites

På bane stevner gjør jeg det slik at forhåndspåmelding er åpent. Der er tiden som brukes pr lag kjent.

 

I felt er det i utgangspunktet ikke slik, men untak gjøres selvsagt om langveisfarende spør om det pr mail.

Jeg foretrekker at alle melder seg på etter som de møter, og deretter ettersom de har skutt ferdig forige runde.

Det blir mest rettferdig for alle.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men dersom man har 3 timers kjøring til stevnet så er det mye bedre å kunne sove 2 timer lengre i stedet for å gå og vente i to og en halv time på å få starte. I Harstad opplevde i alle fall alle vi som var tilreisende det som en god service overfor skytterne. Og de fleste erfarne arrangører vet stort sett hvor lang tid det tar å gå en runde i feltløypa deres.

Link to comment
Share on other sites

Online påmelding er fremtiden, er bare å starte så tvinger dette seg frem for de som ønsker å være med. Jeg er heller ikke spesielt "fæn" av å komme tidlig, melde meg på første runde og mens jeg er ute å skyter kommer det 50 stk som skal skyte sin "faste" runde noe som gjør at de som ønsker å skyte 3-4-5 runder må sitte å vente i flere timer før de blir ferdig. For meg kan de som skal skyte kun 1 runde stå bakerst i køen og vente....! :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Bromark og andre her. Larvik har jo forhåndspåmelding, og dette synes jeg er veldig bra. Om en har langt å kjøre, er det lettere å ta turen om en er sikker på å få skutt de rundene du har lyst til.

Selv om dagen allikevel går med, er det mer tilfredsstillende om du har fått gjort det du kom dit for, enn bare å drekke kaffi.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde vi kanskje laget en egen streng med "hvordan ønsker vi feltstevner organisert" - og jeg har noen synspunkter.

Forhåndspåmelding er veldig ok for deltagere, men det tar fra organisator en smule fleksiblititet og vi vil ofte få dårlig utnyttesle av kapasitet med halvfulle lag. I Oppegård har kjørt på med at vi fyller lag fortløpende og sender ut med minst mulig margin til laget foran. Det har gitt at vi har sendt ut 8 til 10 lag med 8 mann i timen. Det har vært hektisk for banemannskap, men vi har klart å mobilisere minst 3 mann pr standplass og da har det gått bra. Vår feltløype tar litt over en time å gjennomføre for skytterne - det vil si at vi har 80 - 100 skyttere ute i løypa til enhver tid. Vårt problem som skapte ventetid (noen minutter) på OSL Vårfelten var at vi ikke hadde mange nok skyttere til å fylle lagene.

Med stevnestart kl 0900 har vi kunnet demobilisere banemannskap rundt kl 1500 og kjørt noen oppsamlingslag med de ivrigste hvor en standplassleder følger laget rundt. På 6 timer har vi kapasitet til å få igjennom 6 x 80 starter, totalt 480 starter - og da er vel de ivrigste fornøyd...Tilbakemelding fra funksjonærene er at det er ok å stå på noen timer og avslutte tidlig, kontra rolig avvikling og lang dag.

Så jeg er av den oppfatning at forhåndspåmelding ikke er optimalt for ordinære feltstevner, store arrangementer som NM er noe helt annet.

 

Mht resultatrapportering synes jeg det er litt uklart hvordan NSF ønsker det, skal vi sende pdf filer eller hvilket format ønsker de, jeg har en haug resultater jeg kan fyre av hvis jeg får antydning på format og hvor skal de sendes -

Link to comment
Share on other sites

Vi må vurdere å redusere cateringen da vi erfarte at det var flere som heller ville spise hamburgere enn å skyte...

- vi er bortskjemt med et fantastisk bra funksjonærteam som stiller fra år til år - vi har også brukt dette som en fin introduksjon for nye medlemmer til å bli kjent med oss og hva vi driver med - det sagt vi får uvurderlig hjelp fra enkeltmedlemmer i naboklubber, ... som ofte konverterer til sidemedlemmer hos oss etterhvert.

Men følg med på www.oppegaardsl.no hold av dato for OSL Høstfelten den 21 september. (og EM i PPC i august!!! - PPC kurs starter i kveld på Kurud - det er rom for siste liten påmelding...)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være en mulighet å ha forhåndspåmelding til 5 av 8 plasser på de 10 første lagene eller noe. Reservert for de som har planer om å skyte 3 runder eller mer. Sparer litt arbeid for de i sekretariatet på begynnelsen av dagen og gir en god pekepinn på hvor stor deltakelse det blir.

Link to comment
Share on other sites

tja vi ser vel at det er 20 - 30 skyttere som kommer tidlig og som klarer å lage en liten kø 0830 foran luka, når skytingen starter så sender vi første lag ut 0850 så de har fingeren klar på avtrekker kl 0900. Av de 30 morgenfugler så må de siste "vente" maks 20 minutter etter stevnestart før de er i gang ... og det har vi vurdert som rimelig. Vi printer ut påmeldingsblanketter som skytterne fyller ut og leverer i luka med betaling, så det blir ingen langtekkelig venting i påmeldingskø med forklaring om rare navn med to eller tre s'er, klassetilhørighet og hvilken klubb man hører til. Hvis lukedamen ikke kan lese hånskriften eller at det mangler opplysninger sendes lappen ut igjen og skytteren må fylle ut eller skrive tydeligere...

Vi "garanterer" at ingen skal måtte vente mer enn 1 time før de får skyte første runde.... da får de en hamburger til sterk redusert pris som kompensasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange måter å gjøre det på, på Modum fant vi ut en måte hvor vi rakk uten problemer 450 starter fra 08-1530. Og det med påmelding på alle starter når du ankom, det betyr at vi kun setter opp lagene og så forteller skytteren når han eller hun vil skyte, det må eller bør være minst være 10 lag mellom hver start eller minst den tiden løypen tar pluss evnt våpen bytte, mat etc...dette gir alle en lik mulighet til å skyte så mye de vil uten spesielt stress.

 

Jeg lagde den gangen en tabell som fortalte neste kag vi anbefalte skytterne kunne gå ut på i hver runde, fungerte perfekt hver gang.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Vi i Ringerike kjører vårt første stevne i den løypa vi har nå til helga. Her tar vi påmelding manuelt og fortløpende men om alt får bra denne dagen og ting flyter bra i løypa får vi en indikasjon på hvor langt tid man bruker i snitt på en runde.

 

Vurderer derfor forhåndspåmelding med mulighet for å melde seg på gjennom en webløsning til stevnet til høsten da det vil være lettere for folk langveisfra og lettere å planlegge dagen når man vet når man skal ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...