Jump to content

Umantlet 9mm


j-aa

Recommended Posts

Hva finnes av umantlet 9mm ammo på markedet? Jeg har ikke kommet i gang med lading selv ennå, og trenger litt "Ekebergammo" til baner som ikke tillater mantlet. Pipa mi liker ikke Magtech LRN (de få kulene som treffer skiva går på tvers gjennom pappen) og det Fiocchi kaller "copper plated" er messingmantel med eloksert kobberbelegg på. Jaktdeoptet har Geco LRN (copper plated) i katalogen, men ikke på lager. Er S&B LRN eneste mulighet?

Link to comment
Share on other sites

Pvas hadde 9mm med rene blykuler uten mantel, ihvertfall for noen år siden (jeg kjøpte vel alt de hadde da) men det kan være de har fått inn mer?

 

Skjønner ikke helt hva som er problemet med helmantel (og man har et ordentlig kulefang), når man ser på alt rusket fra copper plated som kommer fykende tilbake :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har samme problemet med min pistol i 9x19. Magtech 123gr LRN trekker i hovedsak til venstre, og med god spredning i høyden. Har forsøkt diverse FMJ'er som går greit, men ulempen er da at jeg må bytte bane.

 

Slugge vil si å kjøre en blykule gjennom, og måle diameter i etterkant for å se om den holder seg innenfor .355 eller er så vid som .358?

Link to comment
Share on other sites

.357 pleier å være medisin ved bruk av blykuler i 9mm i de fleste våpen. Mye av fabrikkammoen er .355, .3555 eller .356. Underdimensjonerte kuler ift. løpet pleier å gi den effekten at kulene tumbler og at du får en del blying i pipa. Jeg får samme effekten ved skyting av .356 kuler i min Pardini. 357 går som bare det. Det gjør de også i Glocken.

 

Har 9mm blykuler i .357 liggende, men du er kanskje bare interessert i fabrikkammo siden du ikke lader selv?

Link to comment
Share on other sites

Pvas hadde 9mm med rene blykuler uten mantel, ihvertfall for noen år siden (jeg kjøpte vel alt de hadde da) men det kan være de har fått inn mer?

 

Skjønner ikke helt hva som er problemet med helmantel (og man har et ordentlig kulefang), når man ser på alt rusket fra copper plated som kommer fykende tilbake :forvirra:

 

Kulefangeren er ikke dimensjonert for helmatel på Ekeberg. Vil koste et par hundre tusen å oppgradere annlegget og det er ikke aktuelt. Ble utredet for et par år siden nå politiet ønsket å leie banen på dagtid.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Før det egentlig nevnes eksperimentering med .357-kuler i 9mm må han slugge løpet, eller i det minste måle hvor trang løpet er i munningen med et digitalt skyvelær (for ikke å kontrollmåle kulene).

 

Hvorfor? Om det er fare for for høyt trykk med for store kuler du tenker på så kan du se bort fra dette som ett faremoment ved vanlig blylegeringer. Ift. mantel er dette så mykt at det er ingen fare! Mantlet kule i 357 hadde heller ikke jeg ville dratt av i 9mm! Digitalt skyvelær kan du glemme! Det er ikke nøyaktig nok. Skal du måle kuler må du ha mikrometer, hvis ikke blir det bare gjetting.

Link to comment
Share on other sites

Skal man se på det på den måten, så er det jo tryggest å lade selv for da vet man hva man får (så lenge man bruker hodet og tar enkelte forholdsregler).

 

Men for all del, gi like godt råd om å stappe 10mm kuler i 9mm. :roll:

 

Alltid mål prosjektiler for å være sikker på at det er riktig man har fått og det skader ikke å sjekke løpets diameter også. (Mikrometer jeg har, husk at mitt morsmål er ikke norsk og ikke bare lett å komm på alle slike ord :winke1: ).

Link to comment
Share on other sites

Men for all del, gi like godt råd om å stappe 10mm kuler i 9mm.

 

Uansett hva slags morsmål du har så kommer aldri .357"" til å bli 10mm. Vær snill å holde diskusjonen på et saklig nivå. Jeg kom med råd basert på egne erfaringer og jeg mener du tar feil når du hevder at det er risikabelt å skyte .357"" BLYkuler i en 9mm.

 

Å slugge løpet og måle med mikrometer og skyte blykuler som er dimensjonert en 1000-del over løpsdiameter, er alltid ett godt råd om man vil være sikker. Basert på mine erfaringer vil dette i praksis si at i de alle fleste moderne 9mm vil dette si at .357"" fungerer bra. Dette gjelder for ordens skyld også i diverse Glocker jeg har testet dette i selv om noen fraråder bruk av bly i orginale Glockpiper. Sig fraråder bruk av hjemmeladet ammo så det er vel snakk om "better safe than sorry"-prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

I 9mm kan ein omtrent nytte så feite kuler som kamrar problemfritt, sjølv har eg meget gode resultat med .358. Eg har sett folk som har gått heilt opp i .360 for å få optimal presisjon. Våpen og løp er ulike, så det beste er å prøve seg fram. Som nemnt tidlegare, første steg burde vere å slugge løpet, og deretter måle med egna verkty.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt blykuler i 9mm kalibrert til 357 i mange forskjellige våpen i sikkert 15 år helt uten problemer. Er underlig at 9mm er myteomspunden da det gjelder bruk av blykuler. Det er de samme prinsippene som gjelder i 9mm som i absolutt alle andre håndvåpenkaliber, når man skal skyte bly.

 

* Pass på at kula ikke lik løpsdiameter eller under løpsdiameter. Da blir det bare blying og elendighet. * Skyt kalibrering 0.001"" eller 0.002"" over løpsdiameter.

 

Det som er litt utfordrende med lading av blykuler i 9mm er at hylsa er kon nedover og de fleste ekspanderknapper i dier og i Dillon sine kruttmål er laget for mantlet ammo og ikke bly som nødvendigvis må være litt større på dia. Her må man være sikker på at hylsa utvides nok i munningen slik at blykula ikke sizes ned av hylsa og blir underdimm. av den grunn. Blir den det hjelper det ikke hva den var før! Lee Factory Crimp er en styggedom av samme grunn. Denne sizer ofte ned blykula i hylsa med påfølgende elendighet. Det kan gå bra men som regel ikke. For å sjekke dette er det lurt og banke ut ei kule av en patron du har ladet. Er den ikke mindre på diameter ved basen og oppover enn det den var før den ble ladet har den ikke blitt sizet ned, så da er dette et godt utgangspunkt for å skyte kvalitets ammo med bly, som ikke blyer og som går minst like bra som fabrikkammo :) Blir den sizet ned må hylsene utvides mer i munningen.

Link to comment
Share on other sites

Blykuler med dia .357 eller .358 for den saks skyld, er ingen problem i 9 mm, så sant de kamrer lett. Lag en dummy og test at de faller lett på plass i kammeret, før du starter produksjonen! Vær obs på settedybden, trykket stiger farlig fort i en 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Å slugge løpet og måle med mikrometer og skyte blykuler som er dimensjonert en 1000-del over løpsdiameter, er alltid ett godt råd om man vil være sikker. Basert på mine erfaringer vil dette i praksis si at i de alle fleste moderne 9mm vil dette si at .357"" fungerer bra. Dette gjelder for ordens skyld også i diverse Glocker jeg har testet dette i selv om noen fraråder bruk av bly i orginale Glockpiper. Sig fraråder bruk av hjemmeladet ammo så det er vel snakk om "better safe than sorry"-prinsippet.

 

Men da er det jo ikke noe å krangle om for vi er jo enige :lol:

Link to comment
Share on other sites

Pvas hadde 9mm med rene blykuler uten mantel, ihvertfall for noen år siden (jeg kjøpte vel alt de hadde da) men det kan være de har fått inn mer?

 

Skjønner ikke helt hva som er problemet med helmantel (og man har et ordentlig kulefang), når man ser på alt rusket fra copper plated som kommer fykende tilbake :forvirra:

 

Kulefangeren er ikke dimensjonert for helmatel på Ekeberg. Vil koste et par hundre tusen å oppgradere annlegget og det er ikke aktuelt. Ble utredet for et par år siden nå politiet ønsket å leie banen på dagtid.

 

Øystein

Jeg har sett endel hjemmestøpte blykuler som er ganske så harde, det betyr vel at belagte kuler er ok på Ekeberg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...