Jump to content

Løpet sprakk med fabrikk ammunisjon.


TargetMaster

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Interessant hvordan denne saken prosederes på ett forum, og XXL er "djevelen" som skal vri seg unna alt ansvar, før kammermedlem som har vært uheldig med sitt våpen i det hele tatt har fått en respons fra XXL etter at det har blitt behandlet sentralt?

Link to comment
Share on other sites

Refererer du til mitt innlegg? Jeg har ingen tilknytning til XXL, men jeg har jobbet i varehandel og håndtert reklamasjonssaker før, og til dels føler jeg med eier av våpen her som er uten pang inntil videre, og jeg håper følgelig at han får den servicen han forventer og ett plaster på såret når alt er ordnet, samtidig som jeg synets det er litt brutalt at folk hakker på XXL før eier av våpen i det hele tatt har fått en skikkelig respons.

Link to comment
Share on other sites

Da kunne både selger og produsent risikert mer enn 20k til ny pistol...

 

og å erstatte en pistol til 20 laken.

 

Ser for meg at det ikke er snakk om ny pistol til 20k men et nytt løp og børsemaker kostnader for of få det tillpasset, altså langt under 20k.

Det vil være mye lettere og få aksept for et realistisk erstattningskrav.

Link to comment
Share on other sites

Rosablogg? Så langt har -1- person skrevet at han har fått returnert ammo, og -1- har skrevet om 44 ammo som var dårlig.. Resten er synsing og "selvfølgelig kommer XXL til å vri seg unna om de kan" holdning. Har så flesteparten av innleggene her har ingenting med "erfaring" å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet den lotten jeg fikk byttet til hos XXL og med 2 funksjoneringsfeil på 100 skudd er jeg ikke i tvil om at den er for svak til normal bruk og dermed "underladet."

Testet side om side med 123 gr Fiocchi som til sammenligning kjennes ut som en magnumladning... Fabrikkladninger som ikke funksjonerer 100% i noe så lettdrevet som min x-six er feilvare.

 

XXL i Fana (Bergen) har visstnok sendt 40 000 Fiocchi i retur og hadde ikke noe 115 gr. å levere ut, ref. dagens tilbudspriser.

Link to comment
Share on other sites

Original rekylfjær.

 

Til sammenligning har jeg aldri tidligere hatt funksjonfeil på dette våpenet. Ikke 1 eneste... Og da lader jeg normalt med 4,6 grain N-340 bak en 115 gr HN hullspiss kule. Finnes ikke rekyl og 125 i faktor. Disse Fiocchiene er klart svakere. Lot no 5412384-3180 CIP310-921.

Link to comment
Share on other sites

x-six er ikke en lettdrevet pistol, i starten ville min jo knapt gå med annet enn ipsc geco, nå er den litt medgjørlig, men kan ikke gå så lavt før den ikke vil.

 

Vel, min er ganske så lettdrevet. Ref. ladedata jeg gav tidligere. Jeg vet den eldre typen kan være tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Kan man oppsummere med at dette gjelder Fiocchi 115gr solgt på XXL i forskjellige lotnummer?

Håper det ordner seg for den uheldige skytteren og for XXL, og Fiocchi. Fiocchi er grei ammo til grei pris, med gode hylser i min presse.

 

Hvis man leser denne tråden med anti XXL filter på så får man inntrykk av at XXL ikke har trekt tilbake ammoen som er ubrukelig og ikke vil erstatte skaden feilvaren har forårsaket.

Link to comment
Share on other sites

Klart det har vært og fortsatt er problemer. Det virker litt som at det er en del forskjell på hvordan butikker håndterer retur av problemammo, noen sender det i retur mens andre virker legge det ut for salg igjen. Det er ikke bra. XXL sentralt burde etter min mening tatt dette mer alvorlig, og gått ut med en offentlig tilbakekalling av kjente problemlotter. Er jo ikke bare i pistol dette skjer heller, det har vært en del problemer med 223 også i den senere tiden, både krutt som ikke brenner skikkelig og gir squiber, og krymp som er for dårlig slik at kula blir trykka inn i hylsa. Ikke gøy.

 

received_10152964072591623_zpsyy0cq85c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Original rekylfjær.

 

Til sammenligning har jeg aldri tidligere hatt funksjonfeil på dette våpenet. Ikke 1 eneste... Og da lader jeg normalt med 4,6 grain N-340 bak en 115 gr HN hullspiss kule. Finnes ikke rekyl og 125 i faktor. Disse Fiocchiene er klart svakere. Lot no 5412384-3180 CIP310-921.

 

Jeg leste ikke lotnummer nøye nok første gang, men 5412 384 er samme lot som trådstarter og flere andre har hatt problemer med. Den bør absolutt returneres snarest.

Link to comment
Share on other sites

Joda, den skal leveres inn igjen, men dette var altså en lot jeg fikk ut etter å ha byttet inn en lot med ENDA høyere rate på funksjonsfeil. Tydelig at det er flere mer eller mindre dårlige loter ute å går nå.

 

Synd, da Fiocchi normalt har levert en god ammunisjon til en grei pris og gode hylser til omlading.

Link to comment
Share on other sites

Har selv merket at noen fiocchi esker jeg har skutt av "mange" så har tennhettene vært korrodert ala nesten gråe mot messing farget som normalt på 115gr.

 

Tok en kjapp titt i lageret mitt nå og fant ved en kjapp titt to loter:

5405128 1221

5411357 1303

 

Så her er det mulig jeg har en tredje lot som ikke er god blandet med di to nevnte.

Ingen av disse to hadde slike hetter og har skutt ca 200skudd siden mandag, men vet ikke hvilke lot jeg har skutt av.

Forresten synes jeg min g19 går kjempe bra med denne ammon som funker.

 

I vinter derimot så var jeg ute for noen klikk med fiocchi 115gr med glock 19 med standard tennstempel fjær.

Selvfølgelig kan det ha skyldtes temperatur.

Men til det skumle er di etterbrennerene jeg opplevde.

Dama var også med og skøyt denne dagen og hun fikk klikk, "hun spurte meg hva hun skal gjøre nå" Jeg sa som normalt er hold pistolen i sikker retning i ca 30sek.

 

Så overtok jeg pistolen, dro sleiden litt tilbake for å se om det var kamret et skudd og det var det.

Tok så å kamret det og trykte av, ingenting skjedde og BANG, skal si både fruen og jeg våknet. Da fikk hvertfall hun respekt for sikker retning på våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ingen som sjekker om det er ei kule i løpet når man er midt i en konkurranse.

Her snakker vi om PPC, hurtig militær og felt. Når ny patron er i kammeret går skuddet.

Dersom pipa skulle sjekkes mellom hver skudd ville det være umulig å drive med konkurranse skyting.

 

Jeg tror ikke at du helt forstår hvordan hurtigskyting med pistol foregår :winke1:

 

Nja, er skytterens oppgave å kjenne etter om rekylen er som vanlig - ved svak rekyl må man stoppe å sjekke, ellers vil man få bul på pipa - dette er ett kjent problem som erfarne skyttere opplever til tider - og de fleste stopper og sjekker - det være om det er NM eller ikke...sikkerhet foran alt..

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Tja, 6 skudd og 6 sek og følt svak ladning på 5 skudd og skrika bak er godt i gang med 2 sek ropet tipper jeg de aller fleste hadde send av gårde det siste skuddet også. Med 9,ern er ofte de to siste skuddene et dobbeltskudd å regne. Fadesen kan fort skje her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leverandøren av den defekte ammunisjonen har tatt ansvar og vil reparere pistolen for egen regning.

 

Dette virker som begynnelsen på en god løsning så jeg håper at resultat blir som forventet.

 

Kommer tilbake med en sluttrapport når jeg har fått pistolen tilbake.

 

Takk til alle kammervenner for tips og gode råd. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har nå fått tilbake pistolen fra XXL og kan bare berømme selskapet for god service. Pipen er byttet og pistolen er ellers pusset opp på beste måte. I tillegg til ny pipe og finpuss var pistolen "blånert" på nytt så det var som å få tilbake en "ny" pistol. Alle kostnader ble tatt av selskapet så det kan vi kalle en seriøs leverandør. Det er nå skutt ca. 500 skudd uten problemer av noe slag så jeg er veldig fornøyd med den jobben som er utført.

For meg er saken løst på en god måte så vi får bare håpe at Fiocchi for orden på den ammunisjonen som de sender til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er ikke bare Norge man har hatt disse kvalitetsproblemene. Jeg har hatt trøbbel med Fiocchi i .40 S&W.

 

Tipper rundt en fjerdedel trengte flere avtrekk for å gå av og 5% nektet å smelle i det hele tatt. Når det smalt opplevde jeg ujevn rekyl og en fenomenal munningsflamme.

 

Konklusjonen er at jeg heller kjøper en Winchester eller Federal 200 skudds boks eller to når jeg trenger hylser eller er tom for ladd ammo. Fiocchi stoler jeg ikke på lenger, selv om det er billig moro.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...