Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

For å prøve å møte alle på midten... med dette forslaget, sitter å lager litt notater før jeg sender mail til fagkomite.

 

 

Skudd mellom 45 og 90 grader mellom klar og ild = 4 poeng trekk, kanskje folk tenker litt mere da og litt mindre sjangs for "tjuvstart"?

Skudd i mellom linjen og 45 grader = hjem

Skudd mellom lading og klar = hjem

 

Kule og stift på revolver utgjør i seg selv ingen fare, jeg føler selv aldri at jeg har så dårlig tid i felt at jeg hverken spenner hanen, eller drar den til stiften før jeg er i skiva.

 

Tør jeg foreslå: Våpen skal ikke håndteres utenfor standplass eller annet sted, unntatt på avsatt sted? Bæres i hylster eller lukket veske

Link to comment
Share on other sites

Skudd avgitt mellom lading og ild syns jeg fremdeles ikke bør kvalifisere til disk så lenge det er i sikker retning innenfor gjeldende sikkerhetssoner.

Kan gjerne straffes med 4 poeng trekk eller mer for min del...

Korteste holdet på felt er vel fem meter mener jeg, at man kanskje bør si at innenfor 2 meter er sikkerhetssone er vel kan vel kanskje være en løsning?

Det vil være enkelt å måle om det kvalifiserer til disk eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg trives best på skytebaner der risikosport ikke aksepteres. Det handler på ingen måte om at jeg ønsker å diskvalifisere noen, men snarere om at jeg ser mange skyttere som har svært tvilsom praksis hva sikkerheten angår. I en sport som kun er trygg fordi sikkerhet settes i høysetet er det svært problematisk.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger enkle regler, som alle kan og som er enkle å følge. Når de gode vanene er på plass slipper vi å tenke så mye på det og kan ha det gøy. Det går iallefall ikke an å ha diskusjoner om hva som er trygt og ikke hver gang vi er på skytebanen.

 

Ser ut som vi etter et par sider begynner å nærme oss en diskusjon hvor de to ulike sidene begynner å komme med fornuftige forslag. :) Jeg synes det kan virke litt merkelig å diske noe fordi de skyter 0,5 sekund etter skiven har vendt. Da er det bedre med poengtrekk (som nesten blir en "dobbel" straff, siden man uansett ikke får de poengene kula kunne gitt).

 

Det jeg derimot reagerer på er at mange tror et våpen er ufarlig så lenge det er visitert, og behandler det deretter. Disse vanene viser seg av og til når man får en utfordring med et ladd våpen i henda (f.eks. ved lading eller klikk). Rutinene rett og slett ikke er der. Vi lærer jo på kurset at alle våpen skal behandles som om de er ladd, spørsmålet er hvordan man skal skape et mindset slik at dette vises på våpenbehandlingen i praksis. Hylster, og egne pakk opp/ pakk ned områder på feltskytingen med ingen fomling utenfor tror jeg kunne vært en god start.

Link to comment
Share on other sites

Midt-i er inne på noe her. I nsf program som jeg skyter så er det ingen trussel mot sikkerheten med tidlig-sent skudd. Det er kunn et brudd på konkuranse regler.

Men veiving med våpen og fomling bør det slås mere ned på. Dette er regler som kan informeres om på stevne og ikke i konflikt med konkuranseregler. Er ikke gøy og være i våpenkontrollen og få pipa rett i ansikte.

Men jevnt over så er nsf skyttere beviste og flinke i sin våpenhåndtering.

Skyter man i andre forbund så må man tilpasse seg deres regler.

Også kanskje vi skal begynne og snakke postetivt om andre sine forbund og konkurranse form istede for og rakke ned på hverandre.

 

Mvh

Sindre Kallmyr

Pistolskytter NSF

Jaktfelt skytter

Standplass leder

Nasjonal dommer NSF pistol

Jeger

Og skal snart begynne med Dynamisk

Og har faktisk skutt med hagle også ;)

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontrollen er også et sted hvor det kan viftes litt med våpen. Jeg hekter alltid opp sluttstykket i bakre stilling før jeg gir våpenet til funksjonæren, eller svinger ut tønna. Kanskje det burde terpes litt på sånne detaljer på dommerkursene? Og kanskje vi som av og til sitter i våpenkontrollen rett og slett skal forlange å få våpnene overrakt på den måten?

Link to comment
Share on other sites

Klart det er våpen i våpenkontrollen. Er mange som er flink og vise visitasjon av våpenet før jeg tar i det og har det plugget.

Men jeg sier i fra om det er forbedringspotensial for og si det sånn. Men folk kan være litt vokse og klare og si i fra uten at alt må detaljeskrivest i regelverk, bare for at noen nekter og bruke litt sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Personangrep så sent på kvelden. Sjarmerende.

 

Jeg er på ingen måte redd reglene. Reglene har ikke våpen i hånden, reglene skaper ikke farlige situasjoner, og reglene kan ikke påføre meg og andre skade.

 

Det jeg er redd, er idioten som ikke har vett på seg til å følge grunnleggende rutiner for sikker våpenhåndtering.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel. Les tråden og se eksemplene som kommer frem, de er garantert ikke enestående. Opplevde lignende på et riflestevne i våres, der en sv skytterne på mitt lag, forøvrig den eneste med skytedress i DFS-stil, veivet med rifla, og det måtte være greit "den er jo ikke ladd".

 

Det hadde han forsåvidt rett i, men det var han den eneste som kunne vite sikkert. Det er den lemfeldige våpenhåndteringen jeg vil til livs, og jeg opplever at regelverket ikke bygger opp under det med sanksjoner som gjør at man tenker seg om to og tre ganger.

 

Jeg har ingen planer om å holde meg hjemme, jeg er skytter og vil ut og skyte. Enhver dag jeg er på skytebanen er i utgangspunktet en god dag.

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt opp på DFS til storviltprøven, der en satt og siktet med rifla for en mnd siden(uladd), i mens en var på vei fra bunkeren, og jeg sa i fra att på ett pisttolstevne ville han blitt sendt hjem, men de brydde seg ikke, tror pistol skyttere har en mere seriøs instilling til sikkerhet.

 

Da vi må stå minst en meter i fra våpent når det er folk i skytterfeltet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror terskelen for å konkurere er lav i felt. Man kan konkurrere med nesten hva det skal være av våpen. Aktivitet er gunstig for pistolskytteridretten. Antall som skyter felt vs antall som skyter dynamisk, ville jeg tro er 100 til 1. Dynamisk er en gren for spesielt interesserte, de har flere bevegelighetsgrader, men må da også akseptere strengere sanksjoner.

 

Dersom man begynner å diskvalifisere skyttere med jernhånd, så tror jeg flere vil kvie seg for å skyte felt. Jeg tror følelesen av å bli diskvalifisert av en allmektig skyteleder med en dårlig dag svir verre enn å få fartsforelegg av en politimann.

 

Jeg opplever at hver gang myndighetene strammer inn regler, så blir folk høylytte, men det virker som om de samme individene er like regelkåte som myndighetene når det gjelder egen idrett.

 

Ønsker vi virkelig at pistolskyting skal bli et IS-kalifat med kun rettroende?

 

Jeg tror at reglene vi har er gode nok, men at man bør håndheve dem. Det blir de også, ikke lenge siden jeg satt ved siden av en annen skytter som ville vise meg noe med våpene mens vi satt og spiste. Han rettet revolveren mot himmelen, og gjorde et par avtrekk. Det ble umiddelbart slått ned på. Tilsnakk. Flaut. Sannsynligvis siste gang han gjør det, men derfra til å skulle sende ham hjem?

 

Forstå meg rett, jeg ønsker ikke en usikker sport, men statistikken er på min side. Det er så vidt jeg vet ingen rapporterte skader i skytesporten, og jeg kan leve med å erstatte treverk og fylle igjen hull i bakken.

 

Noen få enkle regler er for meg bedre enn en murstein man må ha jurist for å forstå. For meg er ikke et skudd som går av før ildkommand eller før anviskommando noe problem. Behold hørsevernet på til "anvis" blir ropt, så spares hørselen.

 

Det er også lov til å si fra om usikker våpenbehandling. Helst direkte til vedkommende, men også til stevneledelse hvis det ikke hjelper.

 

Merker at et slikt innlegg bør jeg skrive flere ganger før jeg publiserer, men blir provosert av folk som hyler på strengere straff som eneste virkemiddel. Jeg tror på rehabilitering. Jeg tror på kunnskap. Jeg tror på sunn fornuft. Mange har også en oppfatning om at "Bare jeg får bestemme, så blir alt bedre!" Vel, Stalin sa det, Mao sa det, Pol Pot sa det, Assad og Kim mener det fortsatt.... Skal dere lage nye regler, så tenk på følgende:

- Man skal ikke behøve å tolke en regel. Den skal være selvforklarende.

- Ikke lag en regel for deretter å liste opp flere titalls unntak, da er ikke kvaliteten på regelen tilstrekkelig.

- Husk at det er enklere å innføre en regel enn å bli kvitt den.

 

Det sitter en kødd i fengsel i Skien. Han forholder seg til et komplekst regelverk. Han er så "flink" i regelboken at han beslaglegger det som er av ressurser ved å kreve at enhver liten detalj opprettholdes. Merker at jeg grøsser. Skytesporten har vært åpen for et gjennomsnitt av befolkningen, ikke bare de med mensasertifikat og sesongkort på sjakkstadionen.

 

Husk at dere som nå skriker etter strengere regler og straff vil bli fulgt at andre med et enda snevrere syn på hva som er trygt.

 

Skytsportens Ummah.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom man begynner å diskvalifisere skyttere med jernhånd, så tror jeg flere vil kvie seg for å skyte felt. Jeg tror følelesen av å bli diskvalifisert av en allmektig skyteleder med en dårlig dag svir verre enn å få fartsforelegg av en politimann.

Hwer er vel noe av det som gjør at vi er uenige. For jeg opplever et ike sånn. Jeg har blitt DQ både i DSSN og SWS. Jeg skytrer disse grenene fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nøkkelordene her er "praktisk tilnærming". Vi må se på hva som er praktisk og hva som er praktisk mulig. Så lenge et våpen ikke kan spytte ut kammerflagget, lade seg selv, og deretter løsne skudd, er det ikke noen fare med at flaggede våpen ligger på benken under anvisning.

 

Som andre også har sagt, må vi først og fremst håndheve de reglene som allerede finnes. Og aller helst ved hjelp av sunt bondevett.

 

Forresten kjenner jeg til minst tre tilfeller av skader innen skytesporten, men bare en av dem var relatert til NSF-skyting. Alle tre "gjerningsmenn" brøt en sikkerhetsregel, men ingen døde. Og to av dem (de som ikke var relatert til NSF) skadet bare seg sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så utbredt tankegang av hvis noen diskes så må de først få litt kjeft og så sendes hjem? Det er mulig å snakke med "innestemme" selv om man disker noen.

 

Sammenligningene med IS.. Wow.

 

Et punkt vi tydelig er uenige på er våpenregel nummer 1, alle våpen skal alltid behandles som om de er ladd. Det betyr selv om våpenet er visitert, det skal faktisk ikke ha noe å si om våpenet for den saks skyld er ladd - det skal behandles på samme måten.

 

Påstanden om at man må være med i mensa for å håndtere våpen trygt er feil, de i mensa gjør sikkert feil de også. Det er derfor vi skal bygge gode vaner og ha flere lag med sikkerhet. Jeg driter i om sleide er tilbake eller kammerflagg står i, peker du på meg med våpen så peker du på meg med våpen. Folk har av en eller annen grunn forskjellig oppfatning av å bli pekt på med våpen med vilje eller grunnet uoppmerksomhet, men resultatet er akkurat det samme hvis et skudd skulle gått av. Hvorfor er det ene greit, det andre ikke?

 

Vær snill å forklar på hvilke punkter dere er uenige med Coopers fire regler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg tør gå rundt med våpenet i våpenkofferten lengre. Det kan jo peke på noen...

 

Men alvorlig talt: Et visitert våpen uten magasin og med kammerflagg og med sluttstykket i bakre stilling. Som ingen tar i. jo kunne betraktes som trygt nok til at man kan gå fram og anvise/klistre. Et sted må da grensen gå? Så får heller gamle Cooper rotere så mye han vil der han ligger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker problemet går på vaner, og at man får forskjellig våpenbehandling i forskjellige situasjoner. Regelen kan virke ganske enkel og banal, men har en dypere mening. Hvis dette er en vane man bruker for all våpenhåndtering, ligger det i underbevisstheten og man slipper å bruke tankekraft på det. Det er veldig behagelig. Det kommer tilbake på at alt blir veldig enkelt. Ellers, out of sight out of mind..

Link to comment
Share on other sites

Hva vi egentlig diskuterer blir etterhvert litt uklart for meg, men jeg er overbevist om at vi kan enes om at sikkerhet er viktig og at vi må finne et regime som funker i praksis og alle kan leve med uten at det skaper unødvendig ubehag og problemer.

 

Vi har i dag et regelverk som på sett og vis fungerer innefor både felt og bane. Baneskyting er regulert av ISSF (untatt for de nasjonale hurtig grenene..) men feltskyting er nasjonale grener hvor vi (NSF) kan endre regelverket hvis vi finner det formålstjenlig.

 

Jeg foreslo for mange innlegg siden at vi kunne innføre obligatorisk hylster til feltskyting og adoptere PPC / DSS sin filosofi rundt håndtering av våpen utenfor standplassen. Jeg tror dette er både praktisk mulig og en forbedring av dagens regelverk. I tillegg vil de fleste nye og gamle feltskyttere finne det ganske naturlig og fornuftig.

 

OIH skriver at forholdet feltskyttere til DSS er 100 / 1, og det kan i antall være riktig, men jeg må si at hvis så er tilfelle så er de "få" DSS skytterne ekstremt aktive. Da "Moss Indor Open" (MIO, nivå III) ble åpnet for påmelding var det fullt etter om lag 10 minutter - 120 i hovedmatch og nå 90 på ventelisten... så frykten for DQ kan ikke være så veldig utbredt.

 

Jeg tror NSF har mye å lære av DSSN ... og jeg må bare si at jeg er ganske skuffet over hvordan NSF er i ferd med å skusle bort den muligheten som ligger i PPC som en meget attraktiv og lett organiserbar skyteform. Jeg har etterlyst dette for fagkomite pistol og har enda ikke hørt noe som helst om hva og hvordan NSF ønsker å organisere, promotere eller bygge opp PPC i Norge.

 

I Sverige arrangeres det et sted mellom 70 og 80 PPC stevner hvert år i en landsdekkende cup som tiltrekker seg betydelig antall skyttere. I Norge var det rundt 10 approberte PPC stevner og 10 av de ble arrangert av en klubb som står meg nær.... her går NSF og klubbene glipp av mye flott aktivitet...(mitt hjertesukk). PS ...I morgen arrangere vi OSL PPC høstmatch på Kurud ..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart, men man må jo ta kurs uansett for å skyte NSF, og det hadde kanskje ikke vært behov for ytterligere PPC kurs hvis NSF hadde adoptert sikkerhetsreglene til PPC/ CAS/ DSS for felt.

 

Og det er ikke bare ISSF som har internasjonal i navnet...

 

Sendte forøvrig forslag til NSF om å opprette (frivillig) sikkerhetsområde på feltskyting for et år siden, fikk aldri svar engang.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker vi å ha det sånn at en idiot kan stå å peke på meg med spesialrevolveren fordi den er plugget?(Ikke plugget i det kammeret som liner med løpet neste gang) og få støtte av andre skyttere da jeg påpeker det? for den er jo plugget.

Nei, vi ønsker ikke å ha det sånn. Men vi ønsker å kunne legge et visitert og plugget våpen på benken uten at noen blir hysteriske fordi et våpen ligger der og peker mot skivene når ingen tar i det.

 

Så et sted mellom de punktene går grensen, etter min oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Sikker våpenhåndtering skal være fundament i alt vi driver med innenfor skyting, og der viser statestikken at vi gjør tingene riktig.

 

Men som en gruppe idrettsutøvere som av veldig mange nærmest sorterer i boksen halvkriminelle så må vi alltid ta med oss at vi har et omdømme å ta vare på.

 

Et våpen i hånden på en skytter utenfor standplass vil av en utenforstående observatør neppe oppfattes som helt ok uansett en liten ledningsbit i pipe/kammer eller ei. Og når andre skyttere også føler det ubehaglig så bør vi ta disse signalene på alvor, og vurdere om vi med enkle grep kan endre dette positivt.

 

Obligatorisk hylster i feltskyting, og at våpenet skal forbli i hylster mellom standplassene mener jeg er et enkelt grep som ikke foringer eller begrenser skytterne eller konkurranseformen.

Link to comment
Share on other sites

Domino,

 

men håndterer du ett våpen og peker du på noen personer med det, bør du få beskjed om å pakke bagen og dra hjem! Uansett hvor mange kammerplugger du har i.

Det skal IKKE skje. Og er det noen som mener det er akseptabelt å peke på noen andre med våpen (selv om det har kammerplugg), så bør man etter min mening ikke ha våpen....

 

Så IMHO:

 

Peker på noen med våpen uavhengig om det er kammerflagg i. DQ

Våpen kan ligge på benken etter å ha blitt visitert og satt i kammerflagg. MEN hvis noen rører våpenet mens det fremdeles er igjen folk ved skivene, DQ. "jamen jeg skulle bare..." holder ikke. Hvis man da ikke rekker neste serie fordi man må justere siktene, vel så rekker man den ikke...

 

Ellers enig med ojoh ang Felt.

Link to comment
Share on other sites

Obligatorisk hylster i feltskyting, og at våpenet skal forbli i hylster mellom standplassene mener jeg er et enkelt grep som ikke foringer eller begrenser skytterne eller konkurranseformen.

Om vi tillater bæring nedpakket i sekk/veske/koffert kan jeg ikke se at det skal være noe mindre sikkert enn å bære i hylster. Men det ser selvsagt mindre kult ut.

Link to comment
Share on other sites

Nedpakket i sekk/veske/koffert må selvsagt være greit, og hylster er selvsagt greit. Bæring i hånda er ikke greit, kammerflagg eller ei. Peking på folk er ihvertfall ikke greit, kammerflagg eller ei.

 

Jeg har ikke lest hele tråden, har noen argumentert for at bæring nedpakket i sekk/veske/koffert ikke burde være tillatt i felt?

Link to comment
Share on other sites

Har lest hele tråden og har vært på nippet flere ganger til og skrive litt sarkastisk , fordi enkelte av innleggene vitner om et veldig snevert syn på sin eksistens i et fellesskap.

 

Jeg er enig at man ikke skal tusle rundt med våpen i hånden mellom serier , men når et våpen er visitert og så pakket ned: Hva er problemet?

 

Jeg har drevet med denne fantastiske sporten siden 1983 og har ALDRI sett et våpen som ligger på benken gå av eller bevege seg alene: Så hva er problemet?

 

Jeg har satt meg litt inn i Dynamisk skyting og der er det et litt annet fokus på sikkerhet enn ved NSF. men så er det også en helt annen form for skyting.

De årene jeg har vært med så har jeg sett vådeskudd og vil nok få se det igjen , men det er under serie : Løft av våpen tre ganger og to gjennomskutte legger i Metallsiluett... de personene det gjelder har ikke gjentatt dette flere ganger: så de har lært.

Jeg har skutt for tidlig på liggende selv å vært vitne til dette mange ganger , men dette er ikke "vådeskudd" pr,min definisjon (det er hull i blinken)

Jeg har gitt advarsel til skyttere som har håndtert våpen så skjødesløst at i mine øyne skulle de aldri ha hatt tilgang på våpen , men nå er det heldigvis ikke jeg som avgjør slikt :-)

De har aldri tilgitt meg for tilsnakket de fikk men de har heller ikke opptrådt skjødesløst på en skytebane etter dette...

 

Mitt ønske er at vi bruker det regelverket vi har for der ligger de verktøyene vi trenger , men vi kan nok bli flinkere til å håndheve dette.

 

Just my 5 cent

Link to comment
Share on other sites

Nedpakking av våpen er forsåvidt greit, men hvorfor skal det være det en opsjon. Jeg liker enkle og utvetydige regler og våpen ut og inn av en veske er mer "håndtering" enn å hylstre i påsyn av standplassleder.

 

Ved nedpakking så åpnes det for tolkning av hva er ok "nedpakking". Er det nok å tulle et skjerf rundt, er plastpose ok, eller skal det være godkjent veske/koffert - så derfor mener jeg obligatorisk hylster uten alternativer.

 

Om hylster er noe "tøffere" enn veske / flagg mener jeg blir en fullstendig avsporing - hoftehylster er først og fremst en meget praktisk og sikker oppbevaring av et uladd våpen i feltløypa.

Link to comment
Share on other sites

Det var en snodig kommentar Brassy, og det er kanskje ikke meningen at den skal besvares...?

 

Poenget mitt er at reglene må være enkle og gi minst rom for tolkning hit eller dit. Jeg mener som tidligere nevnt at vi har også et ansvar for vårt omdømme som skyttere og det kan være situasjon i en feltløype hvor utenforstående observere oss uten at de har kunnskap om hvordan vi forholder oss til sikkerhet. Da vil et synlig våpen i hånden på en skytter eller i en plastpose antagelig oppfattes som mer skjødesløs omgang med våpen enn et som er forsvarlig hylstret på skytterens hofte.

 

...og hvis du synes en diskusjon er helt på jordet så er det fullt lovlig å ikke bruke tid eller energi på å følge den...

Link to comment
Share on other sites

Når du pakker ned våpen i DSS går du ut av konkurranse modus. Du kan ikke starte en stage fra nedpakket, du må enten i safety å sette deg selv tilbake konkurranse modus eller du kan spørre RO om du kan pakke ut og hylstre i stage. RO har full anledning til å henvise deg til safety og du kan risikere å miste stage fordi du ikke er klar når det er din tur. Nedpakking skjer unntaksvis i løpet av en økt i DSS.

 

Det høres ut som en forferdelig innskrenkning av den enkeltes frihet og ikke få lov å velge mellom veske eller hylster i løpet av den timen eller to som en feltrunde tar. Jeg mener bare at vi gjør det enklere for oss selv og det gir bedre effektivitet, kontroll og oversikt for standplassleder at alle har våpen i hylster og ikke at det står noen krumbøyd rundt omkring å roter i en veske eller bag etter et våpen som du som standplassleder må følge med på hvordan taes frem. Tilsvarende er det betydelig raskere å hylstre et våpen enn å pakke det ned .... Har observert noen nedpakkingsoperasjon som ikke helt har vært etter boka...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...