Jump to content

Spesialfelt SP/SR og lange hold


nhd

Recommended Posts

Løypene for årets Spesialfelt er akkurat lagt ut. Ser meget bra ut med et unntak:

 

SP/SR ble innført for at en skulle kunne bruke "lommepistolene" sine. Disse har aldri vært tenkt til bruk på lange hold. Jeg har en SR i .38 som jeg er svært glad i. Men hvis det blir sedvane med avstander på 70 meter, innser jeg at jeg må kjøpe en SR i .22LR for å konkurrere på like fot med andre.

 

Vil vi ha det slik?

Link to comment
Share on other sites

Når standarden er skamklipte 686 med 2" løp og xsesse (som vel også har vunnet finfelt?) er grenen helt ødelagt, gidder ikke dra på spesial NM lenger :(

 

Se på resultatlistene da, er vel 90% som skyter xesse ca nå, mange av de skyter ræva likevel. Er ikke våpenet som vinner uansett. Synes det er helt greit at de kliner til med et lengre hold, fint for variasjon :D

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Nei, du trenger ikke bytte til spesialrevolver i 22LR for å konkurrere på lik fot med alle andre. Hvorfor ikke? Fordi de fleste andre også skyter 38 i spesialrevolver.

 

Faen til syting det skal være. Både avstand og figurstørrelse er likt for alle, og våpen velger alle fritt innenfor samme regelverk. Slutt å sutre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@lindskog: Jeg syter ikke. Jeg skriver en saklig mening om den sporten jeg er opptatt av 365 dager i året.

Jeg synes en ved oppsett av løyper skal ta hensyn til våpenets karakter og opprinnelige bruksområde. SP/SR er laget for korte hold. Bruk gjerne små skiver og korte tider.

Dessuten synes jeg det bær være mulig å ha et konkret siktepunkt når en skyter. Å måtte holde langt over øvre kant på skiva er utilfredsstillende. Sagt med andre ord: På lange hold bør skivas høyde være minst kulefallet for vanlig brukte våpen.

Link to comment
Share on other sites

De fleste skyter med .22LR å fall høyden på kula er utrolig liten, det er snakk om noen få cm. Hvis vi skal sette en løype for å kåre Norges beste skyte etter hva som passer kvar enkelt blir det veldig få nm. Kanskje de som ikke er fornøyde med at andre ofrer ferien sin for å tilrettelegge sånn at andre kan komme til dekket bord, kan lage et perfekt nm. Jeg kommer gjerne å skyter i stede for å bruke hele ferien min til å arrangere nm. Hilsen en som er nesten like ivrig innen skytter sporten som trå starter. P.s har skutt pistol i 12 år å hjulpet til eller arrangert 18 nm.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje de som ikke er fornøyde med at andre ofrer ferien sin for å tilrettelegge sånn at andre kan komme til dekket bord, kan lage et perfekt nm.
Nå gikk vel kritikken her i tråden mest på at reglene for SP/SR gjør at de (av skytterne) kan tøyes for langt unna det man føler var opprinnelig intensjon, og ikke på innstatsen til årets arrangør som sådan.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er full av beundring og takknemlighet overfor de som arrangerer NM gang på gang. Jeg har også mange ganger her på Kammeret forsvart startkontingenten på ulike NM når noen har syntes den var for høy. Jeg synes de som legger ned en utrolig innsats skal ha mye igjen for det - også økonomisk.

 

Mitt kritiske spørsmål gikk ikke på arrangøren, men på regelverket som tillater skyting på 70 meter med SP/SR.

Link to comment
Share on other sites

Opprinnelig intensjon er vel det som har stått i reglene for våpenklassene hele tida.

Dvs sp: pistol mellom cal 22-45 Max 185lang, 125 høy, 35 bred og 850 tung

Sr max 200 lang , max 150 høy, 40 bred og 1kg tung. (Alt tatt fra husken så korriger meg gjerne)

Innafor dette er det fritt frem. Har vel vært endel spenstige kreasjoner også før xessen gjorde sitt i inntog i sp.

SP er vel en av de få klassene der en kan kjøpe toppvåpenet ferdig for under 10k, så det er vel ikke så rart xessen er populær. Greide på tross av dette en 3. Plass forrige feltstevne med min relativt umodda m71 til 2500kr.

mye vi kan grine over når det gjelder andres våpenvalg, men premissene er like foretrekker løyper der det blir skilt på poeng heller enn soner, har selv fyllt lettere feltløype, men noe av moroa da er jo borte når du ser at nær halvparten av deltagerne gjør det samme (og du må være listefyll i a klasse påfølgende år :D )

gleder meg som en unge til å reise til Oppdal , og jeg regner med å havne ca midt på lista resultatmessig :D .

Link to comment
Share on other sites

Alle skyter ikke med exxese. Jeg har alvorlig plastallergi når det kommer til våpen...

Her går det i en gammel tanfo gt22 som er påkostet astronomiske summer i tuning og lakk :mrgreen:

Har ikke sleidestopp eller sikring, men går ganske rett når den er i humør.

Link to comment
Share on other sites

Hele SP ble ødelagt etter at nedkappa Exesser ble populært.

 

Hvis "alle" skyter med Exesse så er jo utstyret likt og det er ingen tvil om at det er den beste skytteren som vinner. :smile:

 

Jeg har ikke mye lyst til å kvitte meg med min PPK i 32ACP bare for å følge strømmen og kjøpe en Exesse, derfor :winke1:

 

Det er egentlig ganske synd, da selv de dagene man har en veldig god dag der nesten alt går inn, har allikevel samtlige med en Exesse (bortsett fra noen enkelttilfeller som er lovlig blinde etc) klart å ta deg. SP var beregnet for små lomme/nattbord-pistoler som selges fra en 500-lapp og oppover. Ikke matchpistoler til 7-9K.

Link to comment
Share on other sites

Skyt sivilpistol 1-2-3, der er det fortsatt mye rart fra skuffer & skap.

 

Ref 38spl i SR synes jeg absolutt ikke dette er noe problem, lettere avtrekk også på sentertenningen enn rand, mye K/J ramme prosjekter som det gjøres bra med også.

 

Ref lange hold i SR er dette ikke noen umulighet, kuledroppen må bare huskes/beregnes, evnt ikke nedlades sååå kraftig at man får en håpløst kulebane. De gode treffer lange hold, nedre eiker har jo hatt noen treff med SR der holdene har vært friske, og folk fyller jo med 38...

 

SP og Xesse er ikke noe vi kommer utenom, men humrer stadig når kompisen min stiller med walther PPK og er topp5 i SP

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at vi har 70m som maks avstand på SP/SR er at disse også da kan skytes på vanlige stevner i FGMR - skulle man satt maks 30m ville da alle skivehold over dette ikke være tilgjengelig å skyte på og det er for dumt. Jeg har skutt med min SR på 180m og den samler fint innenfor 50cm selv på den avstanden - faller nok 10m men det går bra :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo alltids lade 5 skudd til den standplassen. Eg har brukt diverse rundnesa 9mm kuler i revolver, ladd litt hardere og da går de naturlig høgare med godt resultat. 145grs hn kuler går og meget godt i både sr (sp101) og gp 161.

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at vi har 70m som maks avstand på SP/SR er at disse også da kan skytes på vanlige stevner i FGMR - skulle man satt maks 30m ville da alle skivehold over dette ikke være tilgjengelig å skyte på og det er for dumt. Jeg har skutt med min SR på 180m og den samler fint innenfor 50cm selv på den avstanden - faller nok 10m men det går bra :-)

 

K.

Sikter du 10 m over ??

Link to comment
Share on other sites

@urogallus: Jeg sutrer ikke over lange hold generelt. Det er enda lengre hold i Magnum, og det synes jeg ar helt greit. Jeg stiller kun et kritisk spørsmål om det skal være like lange hold i SP/SR som i vanlig felt.

Link to comment
Share on other sites

Først tok baneskytterne fra oss dårligste hånd.
Jeg er sikkert det du og enkelte andre vil kalle en "baneskytter", siden jeg skyter både bane og felt og av og til får ok poengsummer på banen. Men ikke gi meg skylda for at dårligste hånd forsvant! I likhet med de fleste "baneskyttere" jeg kjenner fylte jeg som regel standplassene med dårligste hånd da det stort sett alltid var enkle standplasser. Det var rett og slett flertallet i daværende fagkomite som bestemte dette, og basert på de kommentarene jeg har hørt fra andre skyttere tror jeg ikke de hadde flertallet med seg i dette. Uansett hvilken bås du vil sette folk i...

 

Kanskje du bare skal skrive et forslag om regelendring og sende det oppover i systemet via din egen klubb? Det kan ofte funke bedre enn sutring.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke helt korrekt, årsaken til at dette ble borte var ett scenario som ble lagt frem av fagkomite på en konferanse hvor alle skulle svare på: "Du er stevneleder på ett feltstevne hvor det har vært en ulykke på standplassen dårligste hånd, media tar kontakt og du svarer...." her gikk man skoa av seg - det finnes ingen riktige svar - men føringer ble gitt og folk svarte - fagkomite tolket dette som de ville og stillingen ble fjernet! Det var ikke flertall blant de fremmøtte, men alle "vet ikke og kanskje" ble plutselig nei !

 

Ett spørsmål man kan stille seg, er om de hadde endret spørsmålet til å gjelde beste hånd/en hånd på en 25m Silhuett eller fripistol øvelse under NM eller OL - hva da mon tro ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ja for å bidra til å holde tråden on topic. Nei jeg er ikke glad for 70 meter på spesialfelt, men reglene tillater det.

 

Det er de som arrangerer stevner som bestemmer løypa (innenfor regelverket) og jeg takker og bukker for hver en flittig sjel som sliter og ofrer ferier og fritid for at man skal kunne skyte felt.

 

Ønsker arrangørene å sette slike løyper så for all del, heller det en en at de ikke gidder å arrangere.

 

70 meter... Bring it on!

Link to comment
Share on other sites

Støtter Øyvind Johansen i at blinken ikke er ideell på dette holdet. Det er en fordel at den heller har større høyde enn bredde slik at en kan holde høyt i skiva uten å holde opp for mye korn. Den idelle skiva ligner vel på noe vi ikke skal skyte på, men B100 er i mine øyne et bedre valg enn grisen.

Vil helst ha store blinker, mange målgrupper og korte tider, men takk til de som gidder å arrangere. 70m, har en ikke skutt det før bør en jo trene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...