Jump to content

Sivilt skytterfelt planlegges i Avgrunnsdalen


Recommended Posts

Hei skyttere!

 

Jeg har den glede å formidle dere at min kommune har vedtatt “å fortsette planleggingen av kjøp” av Avgrunnsdalen skytterfelt. I praksis betyr dette at kommunen foreløpig har valgt å benytte seg av forkjøpsretten når Skifte Eiendom i 2014 skal avhende området. Dette anlegget ligger en time fra Oslo og 40 minutter fra Drammen sørover på Hurumhalvøya. Tidligere har området vært benyttet av Forsvaret, som i 2003 betalte et titalls millioner for å anlegge banen, for så å avvikle det like etter da Kystartilleriet ble nedlagt. Mange av dere har helt sikkert brukt anlegget tidligere til eksempelvis Benkeskyting, der det nå er en kritisk mangel på områder som ikke er militære. Vi kan friste med en langholdsbane med 700 meters hold som muligens kan strekkes til 800 meter samt et større “fritt” område på ca 300x70 meter som kan brukes til diverse “dynamiske” sportsgrener. Vi planlegger også en skeetbane og å tilrettelegge for handicappede så vel som skiskyting da det er ca 2,5 km å gå rundt hele området. Det er bilvei helt fram til målområde, og her tenker vi at vi skal kunne skyte på papir og gonger. Det er opplegg for elektrisk anlegg dersom det finnes penger til å sette det opp. Det er en hytte og et WC oppført, men dette må sies å være i relativt dårlig forfatning. Det er også gode parkeringsforhold, en bieffekt af Forsvarets sanering av området tidligere i år.

 

 

IjsxWZah.jpg

 

YzZo4JU.jpg

 

RpRDTcY.jpg

 

phCRufp.jpg

 

 

Dette er en enestående sjanse for skytternorge, og spesielt skyttere på Østlandet å endelig få en langholdsbane som befinner seg innen rimelig kjøredistanse, og det kan være et trekkplaser for en kommune som nå har mistet en viktig hjørnesteinsbedrift.

 

Grener vi ser for oss kan anlegges på Avgrunnsdalen slik den er nå er følgende:

 

Generell rifle, hagle og pistolskyting.

Benkeskyting

Westernskyting

Dynamisk Sportsskyting rifle/pistol

PPC

Skiskyting

Jaktfelt

Figurjakt/jaktsti

Feltskyting pistol

Metallsilhuett

 

Alle lovlige kalibre er tillatt. Dette var tidligere brukt til svært grovt skyts, inkludert M72.

 

Vedtaket som foreligger tilsier at kommunen vil kjøpe området mot at foreninger betaler kostpris. Der ligger hovedgrunnen til denne tråden da vår lille sportsskytterklubb på Fuglemyr skytterfelt, som ligger et steinkast unna, ønsker å tiltrekke seg kapital som kan brukes på å sette baneområdet i stand, drifte og nedbetale området over tid. Dette kan derfor betraktes som at vi ønsker å ta “temperaturen” og å kartlegge interessen for å bruke anlegget av andre foreninger enn oss selv. En annen ting, jo mer interesse, jo bedre konsesjon kan vi forvente. Dersom interessen er så stor som vi både tror og håper så ser jeg ikke på det som umulig at vi kan skyte året rundt fra morgen til kveld. I disse tider når bebyggelsen kryper innpå Løvenskiold så håper vi å kunne tilby et alternativ.

 

Området er preget av at naturen har tatt litt overhånd de siste 10 årene. Det er endel skog som må ryddes for å få skikkelig sikt på langholdsbanen, og vollene dere ser på satelittbildene er dessverre fjernet. Sett fra den lyse siden så kan dere se på dette som en invitasjon til å bygge opp et nytt skytterfelt fra grunnen som best mulig kan akommodere flest mulig grener.

 

Det jeg etterspør fra dere kammerater er at dere av dere som sitter i diverse styrer tar direkte kontakt med meg for å vise interesse og å komme med innspill slik at vi kan legge frem noe konkret for kommunen når endelig avgjørelse blir tatt. Jeg vil uansett henvende meg til styrene i diverse forbund fremover.

 

trymhaugerud @ gmail dot com

 

eller PM.

 

7uuQRp3h.jpg

 

OLFIO1rh.jpg

 

CGdZXigh.jpg

 

DG9wr14.jpg

 

iJp28z5h.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Overveldende respons etter dagens ringerunde. Silhuettskytterne og Benkeskytterne trenger sårt en 500m bane. Avgrunnsdalen kan skilte med Norges eneste anlegg med det holdet (og forbi!). Det er sterke argumenter for videre bruk!

 

 

Kremt, kremt. Korreksjon av feilinformasjon følger.

 

I Trondheim har vi anlegg med gonger,elektronikk og skivestativ på 500 m. NM 500 UNL har blitt arrangert her de siste år. Og hold på 425 m med bison og gonger + 600 m med gonger.

Link to comment
Share on other sites

Innsigelse tatt til følge. Likevel de eneste på Østlandet, og det har vel endel å si når vi er innen en time fra Drammen OG Oslo. Tar man ferga over fra Sande til Verket så er plutselig en større del av Vestfold innen rimelig kjøredistanse. Fra Østfold siden så har vi jo Oslofjordtunellen, og da er du på Hurum med en gang...

 

Dette er litt av argumentet. Hvordan kan et slikt skytterfelt IKKE være liv laga?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kjempe!

 

Pr i dag har vi følgende interessenter:

 

Benkeskytterforbundet.

Metallsilhuettforbundet.

Oslo Sportsskyttere.

Oslo Kommunale Tjenestemenns Skytterlag.

Hadeland og Omegn Benkeskytterklubb.

Svelvik SSK/JFF.

Aron SSK.

Moss Pistolklubb.

Oppegård SL.

Arrcom eventbyrå ønsker å leie i samarbeid med lokal aktør dersom alt går i orden.

 

Mange er interesserte fordi de selv mangler bane som duger til feltstevner, så Avgrunnsdalen kan bli godt representert på Terminlista.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

På tide med en liten oppdatering:

 

Vi jobber fortsatt med dette, og lar det ikke ligge før vi oppnår resultater!

 

Vi har mottatt dokumentasjon fra de aller fleste med unntak av (jeg peker ikke finger) Aron og OKTS. Dersom noen leser dette er medlem i en av disse foreningene, så mas gjerne littegrann. Det eneste vi har bedt om fra de forskjellige er skriftlig dokumentasjon på interesse. Nettopp for å kunne vise for kommunen at dette er noe som er liv laga.

 

Det er et par andre "interessante interessenter" vi er i dialog med, men velger må vente til vi har avklaring med disse før jeg slenger med leppa.

 

På grunn av arbeid har jeg ikke hatt kapasitet til å følge opp 100% siden nyttår, men nå er det full fart igjen.

 

Kan forøvrig melde at Fuglemyr Skytebane, som ligger like ved Avgrunnsdalen nå har åpnet for metallsilhuett igjen, og vi har endel medlemmer som gleder seg til å prøve ut pistol på lengere hold.

 

Stykkjunkeren: Oppskyting til storviltprøven kan gjøres på Fuglemyr der Søndre og Nordre Hurum Jeger og Fiskeforening allerede er etablert sammen med oss i Hurum Sportsskytterklubb. Vi har allerede en 100 og 200 metersbane som snart har elektronikk:-)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Disse to foreningene jobber med oss for å få dette til å skje, så det vil nok bli dratt frem. Er ikke jeger selv så hva som er kronargumentene ifm jakt har jeg overlatt til disse. Men det er helt klart mottatt og notert :-)

 

Forøvrig vant SHJFF, NJFF sin vekstkonkurranse for 2013. Som vinner i Buskerud og en av topp 5 av totalt 580 foreninger i hele Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Svært spennende ting skjer, men som ved alt offentlig/kommunalt, så skjer det sakte. Enn så lenge så har vi fått mange gode støttespillere, og omkringliggende kommuner ser mulighetene for et interkommunalt anlegg. Flere aktører har vært på befaring i området.

 

Jeg har ikke glemt tråden ;-)

 

PS: Hurum Sportsskytterklubb kan nå gjennomføre storviltprøven (samt bjørneprøven) on-demand innenfor banens skytetider.

 

https://www.facebook.com/groups/149085805232402/

Link to comment
Share on other sites

Svært spennende ting skjer, men som ved alt offentlig/kommunalt, så skjer det sakte. Enn så lenge så har vi fått mange gode støttespillere, og omkringliggende kommuner ser mulighetene for et interkommunalt anlegg. Flere aktører har vært på befaring i området.

 

Jøss. Selv som våpenløs fersking ser jo dette ut som en helt rå mulighet for alle som har lyst til å trene og konkurrere på lang hold.

Link to comment
Share on other sites

Fomelt er det NSFs grener som er fokusområde, ettersom Benk, DSSN og Silhuett ikke gir grunnlag for tippemidler for oppbyggning av bane og infrastruktur, men det ligger i kortene at disse også skal inkluderes på sikt. DSSN og Benk er noe jeg selv verker etter å drive på med der inne, og HSSK er allerede tilsluttet Silhuettforbundet. Behovet vårt er et område der vi kan arrangere approberte feltstevner for pistol, 25/50m bane pistol og haglebane for OL-trap. Området er såpass stort at det er tilsynelatende ingen problemer å få på plass "alt". Pr i dag så arbeides det for å få kjøpt/leaset området ved kommunal forkjøpsrett, som jo er en politisk avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Skiskyting
Jeg har ikke sett tråden før nå - men kaster inn en annen gren: SKIFELTSKYTING!

 

Skifeltskyting er altså feltskyting på ski - med tidtaking og tidstillegg. Se "Skytterboka", kap. 18 og vedlegg 1.

 

Jeg vet ikke om det er noen lag i nærheten som er aktive med skifelt. Men her kunne DFS gå inn sentralt, for å få et permanent anlegg for skifelt i "Oslogryta", med forhold for å lage skikkelig, krevende skyteopplegg. Kontaktperson på Skytterkontoret er Runar Sørensen, det går kanskje også å ringe generalsekretær Jarle Tvinnereim direkte (han har to kongepokaler i skifeltskyting!).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

INVITASJON TIL FOLKEMØTE

AVGRUNNSDALEN - AKTIVITETSSENTER ELLER SKYTTERANLEGG

- eller begge deler?

 

Forsvaret har avsluttet sin aktivitet i Avgrunnsdalen i Hurummarka og Hurum kommune skal nå ta stilling til hva som skal skje i området. Flere er på banen med sine visjoner for framtidig bruk av Avgrunnsdalen. Noen ønsker at det fortsatt skal være skytteranlegg, andre at det skal bli et aktivitetssenter med motorsport som en av aktivitetene.

 

Hva mener de ulike grupperingene som fremmer forslagene? Hvilke argumenter bruker de for å selge inn sitt prosjekt? Er planene realistiske? Hva er best for Hurum? Spørsmålene kan være mange og her kan du kanskje få svar på noe av det du lurer på.

 

Alle interessegrupper og engasjerte innbyggere oppfordres til å komme.

 

Politikere fra de politiske partiene er invitert til å delta i debatten.

 

Sted: Storsalen, Rådhuset, Sætre i Hurum.

Tid: Mandag 10. nov. kl.19

 

Arr.: Hurum Venstre

Link to comment
Share on other sites

Spennende. Det hadde utrettet mirakler for NBSF/langholdsmiljøet å få innpass på ett ordentlig tilrettelagt skytterfelt i Avgrunnsdalen. Miljøet på Østlandet er stort, men mangler baner til å få aktivitetsnivået på ett seriøs nivå, samt muligheter for vanlige dødlige uten spesielle tilganger til å skyte 500 meter +. Jeg håper at NBSF stiller opp med styrereprensentanter på denne arrangementet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
INVITASJON TIL FOLKEMØTE

AVGRUNNSDALEN - AKTIVITETSSENTER ELLER SKYTTERANLEGG

- eller begge deler?

 

Forsvaret har avsluttet sin aktivitet i Avgrunnsdalen i Hurummarka og Hurum kommune skal nå ta stilling til hva som skal skje i området. Flere er på banen med sine visjoner for framtidig bruk av Avgrunnsdalen. Noen ønsker at det fortsatt skal være skytteranlegg, andre at det skal bli et aktivitetssenter med motorsport som en av aktivitetene.

 

Hva mener de ulike grupperingene som fremmer forslagene? Hvilke argumenter bruker de for å selge inn sitt prosjekt? Er planene realistiske? Hva er best for Hurum? Spørsmålene kan være mange og her kan du kanskje få svar på noe av det du lurer på.

 

Alle interessegrupper og engasjerte innbyggere oppfordres til å komme.

 

Politikere fra de politiske partiene er invitert til å delta i debatten.

 

Sted: Storsalen, Rådhuset, Sætre i Hurum.

Tid: Mandag 10. nov. kl.19

 

Arr.: Hurum Venstre

 

Pokker heller! Så dette altfor sent! Hadde selvfølgelig stilt opp!

 

Hva er progresjonen her? Klør i fingrene etter et sted å skyte langt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

4e5466b7dc69f1314154167_blog.jpg

 

I dag er det svært gode nyheter. Dette er offisielt fra 09.12.14.

 

Kommunestyret ber rådmannen fremme en sak om kjøp av Avgrunnsdalen når denne kommer for salg

 

XXXs forslag ble enstemmig vedtatt

 

Kommunevedtak er alltid noe vage, og sier ingenting om skyting eller bilcross (det er også en Crossklubb som er interessert i området), men i samme referatet vedtaes det å utrede for rallycross et annet sted.

 

Vi vil nå posisjonere klubben, i tett samarbeid med Aron Skytterklubb og Drammen Idrettskrets, for å kunne få jobbet dette gjennom siste strekningen. Slik det ser ut nå så er det Skifte Eiendom som må gjøre seg ferdig med saksbehandling, og sende tilbud til staten, fylket og til slutt kommunen. Da er vi/kommunen forhåpentligvis klare til å “slå til”. Vi håper å kunne “pushe” på Skifte nå som sluttresultatet er avgjort, og kanskje til og med få det til en god pris ettersom det er for organisert idrett.

 

Min klubb, HSSK, er organisert under NSF og er følgelig idrettslag, og med god støtte fra idrettskretsen vil vi søke om tippemidler så fort vi kan. Drammen, Røyken og Lier er interessenter i et slikt interkommunalt samarbeid, ettersom det er flere baner i disse kommunene som er truet av bebyggelse. Interkommunale midler gir 30% mer uttelling pr gren og vi har regnet oss fram til at vi kan få ganske betydelige midler til å sette i stand infrastruktur, ettersom skyting har så mange grener. Merk at særidrettslag som DSSN, NBSF og NMS ikke gir grunnlag for tippemidler, men at deres interesser bli ivaretatt likevel. Undertegnede har personlig interesse i at de får et tilbud, og anleggets størrelse og utforming tatt i betraktning, burde ikke være noe problem. Hvordan disse skal etablere seg er en debatt som kommer etter de andre formalitetene.

 

Så fort HSSK sitter i et leie/eierforhold med kommunen håper vi at vi relativt raskt kan begynne å benytte området til lettarrangerte øvelser som feltskyting pistol og noe langhold med forholdsvis enkle grep. De planene vi har til bygningsmasse må naturligvis komme over tid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En god nyhet.

Har skutt noen skudd i den dalen, og mottatt en haug med myggstikk.

Får dere dette til er der to råd fra meg.

Jeg har jobbet sammen med mange andre for at BJF nå har en fantastisk anlegg under bygging. Og vært representant for NJFF i andre byggesaker.

Tenk helhet. Bruk tid , ikke bygg før en komplett plan er tegnet. Alle må enes, dette gjelder NJFF, NSF, DFS og andre. . Ingen er konger alle er felles partnere.

Da blir det sukse.

Link to comment
Share on other sites

I kommunepolitikken er det ingenting som er avgjort før spaden settes i jorda, men dette er gode nyheter. Jeg vet mer enn det jeg går ut med her, så får dere heller tro meg på mitt ord at det ser bra ut :!:

 

Når det kommer til andre forbund som til vanlig sliter litt med banetilgang så er det litt idealisme fra min side, samt en dårlig skjult hemmelighet at jeg har lyst på bruksområde for en røff snajper 10 min fra utgangsdøra mi. 8)

 

Ellers hadde det vært interessant for meg å høre andres erfaringer vedrørende nye konsesjoner, liknende arbeid eller andre erfaringer folk her inne har gjort seg over årene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...