Jump to content

DFS Feltskyting for jegere – en innføring


VeT|Us

Recommended Posts

DFS Feltskyting for jegere – en innføring

 

bj6n.jpg

 

 

Intro

Denne artikkelen har som formål å informere jegere og andre skyttere om Feltskyting i regi av DFS.

Jeg er selv som nybegynner å regne med en sesong under beltet. Jeg skyter i jegerklassen og dessverre er det som regel kun meg og M67 her fra forumet i den klassen.

Og så gøy som dette er så er det mange som bør kjenne sin besøkelsestid og bli med!

Feltskyting foregår fra vinter til vår og på hold mellom 100 og 600 meter. Det koster lite å delta, alle er velkomne og det er som regel minst to stevner hver eneste helg. Fokuset er treffsikkerhet på moderate og lange hold under alle forhold. Interessert i å høre mer?

 

Feltskyting er en vinteraktivitet og de første stevnene arrangeres som regel i desember.

Disse heter som regel ”innskytingsstevner” og har litt kortere hold og det er generelt lave skuldre å spore. I tillegg til at det arrangeres en stor mengde feltstevner i løpet av sesongen er en del av disse dobbeltstevner. Ett normalt stevne består av 30 skudd, et dobbeltstevne består da selvfølgelig av 60 skudd. Her er det anledning til å skyte mye!

 

Drømmeforhold!

IMG_5052.JPG?size=0x150

 

Hvert stevne består som nevnt av 30 skudd. Det skytes 6 skudd mot 5 mål. I mitt lokalområde er det som regel ett hold på 2-300m, 3 på 3-500m og 1 på 5-600m. For de av oss som liker langholdsskyting er feltskyting helt nydelig – langhold hver eneste helg!

 

Feltskyting foregår på bygda og ikke bli overrasket om du skyter mellom to låver og over en hesteinnhegning...

lwwv.jpg

 

 

Jegerklassen

I teorien så er reglene for jegerklasse som følger: Max vekt på våpenet er 4,5kg.

Max forstørrelse er 9x.

 

I praksis fungerer det slik: Skyter med Sauer og diopter så er du i klasse 1-5.

Skyter du ikke med Sauer og diopter, så skyter du i jegerklassen.