Jump to content

DFS Feltskyting for jegere – en innføring


VeT|Us

Recommended Posts

DFS Feltskyting for jegere – en innføring

 

bj6n.jpg

 

 

Intro

Denne artikkelen har som formål å informere jegere og andre skyttere om Feltskyting i regi av DFS.

Jeg er selv som nybegynner å regne med en sesong under beltet. Jeg skyter i jegerklassen og dessverre er det som regel kun meg og M67 her fra forumet i den klassen.

Og så gøy som dette er så er det mange som bør kjenne sin besøkelsestid og bli med!

Feltskyting foregår fra vinter til vår og på hold mellom 100 og 600 meter. Det koster lite å delta, alle er velkomne og det er som regel minst to stevner hver eneste helg. Fokuset er treffsikkerhet på moderate og lange hold under alle forhold. Interessert i å høre mer?

 

Feltskyting er en vinteraktivitet og de første stevnene arrangeres som regel i desember.

Disse heter som regel ”innskytingsstevner” og har litt kortere hold og det er generelt lave skuldre å spore. I tillegg til at det arrangeres en stor mengde feltstevner i løpet av sesongen er en del av disse dobbeltstevner. Ett normalt stevne består av 30 skudd, et dobbeltstevne består da selvfølgelig av 60 skudd. Her er det anledning til å skyte mye!

 

Drømmeforhold!

IMG_5052.JPG?size=0x150

 

Hvert stevne består som nevnt av 30 skudd. Det skytes 6 skudd mot 5 mål. I mitt lokalområde er det som regel ett hold på 2-300m, 3 på 3-500m og 1 på 5-600m. For de av oss som liker langholdsskyting er feltskyting helt nydelig – langhold hver eneste helg!

 

Feltskyting foregår på bygda og ikke bli overrasket om du skyter mellom to låver og over en hesteinnhegning...

lwwv.jpg

 

 

Jegerklassen

I teorien så er reglene for jegerklasse som følger: Max vekt på våpenet er 4,5kg.

Max forstørrelse er 9x.

 

I praksis fungerer det slik: Skyter med Sauer og diopter så er du i klasse 1-5.

Skyter du ikke med Sauer og diopter, så skyter du i jegerklassen.

 

Kommer du og vil skyte i jegerklassen så er arrangøren etter min erfaring bare såre glad.

Jeg skjøt hele forrige sesong med en Sauer 200STR med 5-25x56 PMII på toppen. Innenfor regelverket? Haha, milevis unna! Bryr noen seg? Absolutt ikke.

At man kommer og vil skyte er det som teller!

Til alle som er redde for å bli stengt ute: prøv. Hadde jeg brydd meg om regelverket hadde jeg ikke fått skutt et eneste stevne i fjor. Det var aldri et problem og jeg var hjertelig velkommen på hvert eneste stevne!

 

Fjorårets rifle til feltskyting

la4q.jpg

 

Utstyr - hva du bør ha og det du vil ha

1. En stk rifle med OK presisjon. Her er det ikke behov for noen superdupersamlinger på 5mm på 17 skudd.

Man scores etter treff og innertreff, ikke samling. Holder rifla 2-4cm så har du et godt utgangspunkt. En skytereim anbefales.

2. 30 skudd med ammunisjon. Et stevne er på 30 skudd, så 30 skudd med ammunisjon er å anbefale. Det hjelper.

Til dobbeltstevner anbefaler jeg 60 skudd.

3. Ballistisk tabell som går ut til 600m i inkrementer på 25m eller 50m. Tabellen viser enten hva du skal klikke på tårnet eller hvor du skal holde i retikkelet.

 

Utstyret over er det du må ha. I tillegg vil jeg anbefale:

 

3. En liten notatblokk og en blyant til å notere egne treff, tanker om hva som gikk rett/galt, vind, forhold etc. Populært kalt en loggbok.

4. En laminert oversikt over blinkene, til bruk ved avstandsmåling. Vi kommer til dette nedenfor.

 

Med andre ord er det ingen store investeringer som kreves.

 

 

Scoring

Etter at man har skutt et hold (eller flere) er det anvisning. Dette gjøres med rød spake.

Man får anvist antall treff, innertreff og middeltreffpunkt. Med 6 skudd avfyrt mot blinken er følgelig det beste resultat 6/6 (6 treff, og alle er innertreff).

Anviseren vil gå bort til din skive og først anvise antall treff. Deretter anvises antall innertreff.

La oss si du skyter 6 skudd, treffer med 5 hvorav 4 er innertreff.

Anviser vil da tydelig heve spaken over hodet, og deretter peke den opp mot høyre.

Ved anvisning av middeltreffpunkt vil anviseren sirkle spaken (jada, koffertfolk..) rundt senter av samlingen du har skutt. Dette er kjekt for alle oss som bommer på vinden! :roll:

 

uf1y.png

 

 

Utfordringer.

Det jeg liker så godt med feltskytingen er at det er utfordrende på flere forskjellige måter.

 

1. Holdene er ukjente – du må selv finne ut av avstanden og laseravstandsmåler er ikke lov!

2. Det skytes med reim, ikke tofot. Her vet jeg mange tenker ”ååååneeeei”, men ikke fall av lasset. Vi kommer til skyting med reim snart.

3. Det skytes fra knestående/sittende på minst ett hold. Man må altså beherske mer enn bare å ligge!

4. Man utsettes for tidspress både under forberedelse og skyting. Når alle mann har kommet til standplass gir standplassleder 2 minutt til klargjøring – dette inkluderer å finne avstanden til målet, lade og sikre våpenet og komme seg i skytestilling. Under skyting har man som regel 90 sekunder til å skyte 6 skudd. Ikke mye når holdet er 600m og det blåser variabel vind!

Vi tar nå for oss litt om avstandsbedømming og skyting med reim.

 

Ukjent hold – hva nå? :shock::shock:

Som sagt er holdene ukjente og man må selv finne ut av hvor langt det er.

Her er ditt første tips: Se på hvilken blink du skyter på! (Det blir opplyst hvilken type blink det er).

Se under for oversikt over alle feltblinkene til DFS, der finner du nemlig normalavstand og maksavstand for alle blinkene. Skyter vi for eksempel på en C35 vet vi at den normalt står på 290m, mens den maks står på 340m.

 

i2i1.png

 

 

Tips #2: lytt til erfarne skyttere. Det er alltid mumling i rekken av skyttere. ”Ca 300m?” ”Jau, et knepp over 300”.

 

Tips #3, og nå blir Christian glad: Lær deg å bedømme avstand med kikkertsiktet ditt.

På oversikten over alle feltblinkene til DFS står det også dimensjonene på dem.

Alle langholdsskyttere med P4Supertactical millitandkillit-retikkel vil nå omsider få nytte av dem!

 

Vi kan for ordens skyld gjennomgå formelen for å måle avstand med et MIL-retikkel.

 

Målets størrelse i mm / antall MIL = avstand til målet i meter.

 

3tqi.jpg

 

La oss ta for oss et praktisk eksempel. Du kommer til standplass og gis to minutt til klargjøring. Du skuer ut over det islagte vannet – helt i kanten der borte er det en B100 (At det var en B100 på dette holdet visste du allerede, for informasjon om hvilke blinker som benyttes får du ved påmelding).

 

Du kikker gjennom kikkertsiktet og ser måler den til å være dønn nøyaktig 1 MIL i bredde.

Vi konsulterer vårt laminerte ark som viser alle blinkene (fikk dere med dere tipset?) og ser at bredden på denne blinken er 55cm, altså 550mm.

 

550mm / 1 MIL = 550 meter til blinken!

For min del feller jeg ned tofoten, legger meg til rette og måler avstanden med retikkelet med høy nøyaktighet. Avstanden har jeg som regel bedømt innenfor få prosent, men vinden…. Sukk.

Når jeg er ferdig med å måle vipper jeg opp tofoten og fortsetter med klargjøringen (lading og finne god skytestilling).

 

Innsigelse #1: ”Dette er helt idiotisk, på jakt har jeg alltid med laseravstandsmåler!”

 

Dette er ikke jakt, og det er ikke ment å være en konkurranseform som har noe med jakt å gjøre.

Vil du øve på jaktscenarioer er jaktfelt og løpende elg i mye større grad noe å se på.

Feltskyting er grunnleggende: en mann,en rifle og dyktighet til å treffe uten hjelpemidler.

Faktum er at batterier går tom, elektronikk dør, laseravstandsmålere blir glemt hjemme og de virker dårlig når man så vidt kan se blinken fordi det snør så tett.

Men kan man så vidt se blinken, så kan du fremdeles måle den med retikkelet med høy grad av nøyaktighet!

 

Old school virker, alltid, under alle forhold.

 

Vil du benytte denne metoden på jakt? Neppe! Men hvis du som skytter begrenser all din lærdom til det du bedømmer å få bruke på jakt kan du heller benytte tiden til å skyte sittende fra en stubbe på 40m hold. Mer jaktrelevant blir det ikke! ;)

 

Denne er kjekk å ha!

_41515.jpg

 

 

Skyting med reim. Reim!?

Ja, det skytes med reim. Dette var lenge et irritasjonsmoment for meg som er av tofot-generasjonen.

Men jeg må medgi: Det fungerer ufornuftig bra. Og den fungerer i alle skytestillinger mens tofot ikke er verd en døyt fra knestående og stående (jaaaada kverulanter, man KAN jo få toføtter som er 1m og 2m høye men 99% er av typen Harris og 9-13”).

Det krever litt trening å bli kjent med reima (tips: få en erfaren skytter til å hjelpe deg å sette opp reima for deg!) men med korrekt oppsatt reim og litt trening er det mulig å skyte uforskammet godt.

På tampen av sesongen i fjor testet jeg med 4stk samlinger på 5 skudd med tofot og 4stk samlinger på 5 skudd med reim. Snittet med tofot var 15mm. Snittet med reim var 23mm. Hold 100m.

Og jeg er ikke særlig god til å skyte med reim. Det krever litt trening, men det gir mestringsfølelse og anbefales. Det er aldri feil å lære noe nytt.

 

Hvorfor skytes det med reim og ikke tofot? La oss nå være ærlige, DFS kan kalles mye og mangt men noen høyborg for innovasjon og nytenkning er det ikke. Man kan ergre seg eller man kan lære seg noe nytt. Jeg må også si at det gir langt større skryterettigheter å skyte 20x20cm gonger (eller en 3x10cm gong…. ;) ) på 500m liggende med reim enn med tofot og pøll!

 

Det er langt, kaldt og fantastisk gøy!

b65.jpg

 

Nyttige linker om skyteteknikk og reimbruk:

http://www.dfs.no/Global/Skytterkontore ... kk_web.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://home.online.no/~fana.skl/HTMLfiles/Reimbruk.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Påmelding og deltakelse

DFS har et utmerket system for forhåndspåmelding til stevner.

Det krever at du har en SkytterID og et passord. Henvend deg til ditt lokale skytterlag og du vil få dette utstedt.

 

Se http://www.dfs.no" target="_blank og "påmelding".

 

Du kan velge når på dagen du vil skyte og hvilken skive du skal ha. Jeg anbefaler å ta skive nr 1 om du kan. Er man stresset og man har skive nr 5 er det fort gjort å telle feil fra venstre og skyte på nr 4 eller 6 (spør meg hvordan jeg vet!)

 

Du kan og melde deg på ved oppmøte. Da må du beregne litt ventetid, men det er som regel en eller to forhåndspåmeldte skyttere som ikke dukker opp i flere lag, så det dukker som oftest opp en plass til deg uten at du må vente til å skyte på siste lag.

 

Når du ankommer skytterhuset e.l som er samlingsplassen m/påmelding for stevnet vil det som regel være en vegg der løypas blinker er hengt opp. Her vil jeg anbefale å notere ned hvilke blinker som er i bruk! Da er du bedre forberedt ute i løypa.

 

Skivene for grovfelt øverst, finfelt nederst. Finfelt skyter på 100m. Du vil skyte grovfelt.

mpwj.jpg

 

Et stevne har som sagt som regel 5 standplasser, og disse kan ligge et stykke fra hverandre.

Som regel er et kart over løypa hengt opp ved påmelding.

 

Jeg håper vi ses på et feltstevne, og er du nysgjerrig og bor på Sørlandet så send meg gjerne en PM!

Vi er 2-3stk som er fast inventar i jegerklassen her nede i Sørlandet og det er bare hyggelig om noen vil slenge seg med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og jeg skal knuse deg noesåinnihelvete :wink:

 

Men fantastisk innlegg! Jeg driter i jula bare feltsesongen kommer.

 

Vil man være tøff så skyter man med diopter, man får et annet perspektiv på superoptikk, mildotretikler og brukervennlighet når en myser på en blink 600m unna - uten glass i mellom. 100% lysgjennomgang er iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

:clap::clap: Meget bra fremstilling, og forklarende artikkel.

 

Fikk gjennomført noen stevner i vinter, og det gav mersmak......... Enda flere helger som jeg må få godkjent av ØKH :wink:

 

For min del brukte jeg min AR-15, og det møtte ikke mye motstand unntatt på Vegardshei :roll: Jeg hadde ikke uniform og kunne ikke skyte i mil klasse. Men fikk delta under tvil....

 

Stevnene får deg til å gå back to basic, og det er som å gå på jakt med avstandsbedømmning, vindbedømmning og ikke minst skyte uten to fot og er avhengig av ei reim.

 

Kom igjen da folkens. Vi trenger flere skyttere i jegerklassen for å få DFS til å innse at jegere/ LH skyttere utgjør et stort potensiale i rekruttering til DFS.

 

Jeg er ihvertfall klar til kommende sesong......

Link to comment
Share on other sites

Det var nå kun 5/6, med litt funksjoneringsproblemer med AR'en :wink: Vi sleit begge med sterkt motløs den dagen på siste holdet.

 

Så ja, .223 kan fint brukes, men det er selvsagt noen negative sider som f.eks sidevind. Men med litt trening, så er det fullt mulig.

Link to comment
Share on other sites

Selv skyter jeg dfs i kl2 og da selvfølgelig med sauer og diopter.

Har inntrykk av at det kan være litt forskjellig ang opplegg for jeger/Ag3 klasse.

 

Hos enkelte arangører blir nok skytterboka fulgt til punkt å prikke så da må børsa være innenfor reglene for jeger klassen

 

Ifølge skytterboka skal det helst være eget opplegg på grovfelt for jeger/Ag3 litt større figurer og anbefaling om 300m som maks hold.

Noen arangører følger dette og har 1 eller 2 skiver ytterst til høyre for disse skyterne. Andre vil ha jeger klassen på finfelten(noe som slett ikke er enkelt da det er småå figurer der.)

 

Mens noen sender jeger klassen ut på samme opplegg som resten med samme avstand og skytetid.

For dem som holder til i rimelig avstand kan jeg anbefale Rindalsfelten: dobbelstevne flere hold rundt 400m og minst et på ca500+ 60skudd.

Jegerne skyter samme opplegg som kl1-5. Tviler på at noen henger seg opp i hvilken børse du bruker i jeger klassen.

 

info: http://dovrefjellcupen.net/

 

Bibelen til dfs "skytterboka" inneholder komplett regelverk http://www.dfs.no/verdt-a-vite/lov-og-regler/skytterboka/

 

Jo flere som skyter aktivt jo bedre så det er ingenting å vente med!

Skaff noe ok ammo lag klikktabel skyt inn på så lang hold som du har mulighet til, dra på stevne å ha det gøy :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når eg søkte på DFS og stevner de neste 6 mnd,får eg kun fram innestevner på 15 meter.

 

Først på ny-året de begynner med slike stevner eller?

 

15m og bane sesongen trekkes stadig mot hverandre 15m skyting lenger utover vinter/vår og banestevner tidligere på våren.

 

Her begyner feltsesongen sist på februar og varer til først på mai. men ser tendensen til 15m stevner etter feltskytingen har startet.

Link to comment
Share on other sites

DFS har en arangement kalender hvor du finner stevnene.

Her er for de neste 6 måneder fra du trykker på linken.

http://www.dfs.no/aktuelt-na/arrangementskalender/?time=NextSix&eventType=FELT&includeLocal=False&a=False

 

Er kun 10 som er registrert for tiden - de fleste er enda i planleggingen nå på høsten. Når Januar kommer er der flere stevner hver uke. :D

Link to comment
Share on other sites

Så kommer sleivsparket fra nord.

 

Er dfs så foreldet at man må kommunisere via telegram eller røyksignal?

 

Jeg har mailet min lokale klubb om medlemsskap et par ganger. Intet svar. Nehei tenket jeg, da vil de vel ikke leke med meg.

 

Så ringte jeg naboklubben som har langholdsbane, der var alt i orden, han skulle sende brev til meg. Det gikk 2 måneder, intet brev. Sendte sms med purring, er vel et år siden nå. Fortsatt intet brev.

 

Forøvrig topp info Vetle!

Feltskyting virker veldig spennende, men jeg har gitt dfs opp for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Det er synd at skyttere skal oppleve problemer med å melde seg inn, slik hjelper ikke på rekrutteringen.

Mitt syn er at folk skal bæres inn på gullstol om det må til for å få de til å skyte.

 

Man trenger medlemsskap i et lag for å få tilgang til forhåndspåmeldingen via DFS sine nettsider.

Ved personlig oppmøte uten forhåndspåmelding er det ingen som sjekker (ikke av latskap, det finnes ikke system for det annet enn evt medlemskort men det glemte du hjemme) hvilket lag man tilhører. Det er bare å oppgi sitt lokale lag.

 

Nå kan det leses som at jeg oppfordrer til juks og fanteri, men det gjør jeg ikke. Det er bedre for alle parter at personer som har problemer med å få meldt seg inn i lokallag får skutt, at arrangøren får deltakere på stevner og penger inn fra feltstevnet.

Link to comment
Share on other sites

DFS har en arangement kalender hvor du finner stevnene.

Her er for de neste 6 måneder fra du trykker på linken.

 

Ok,ser eg brukte feil søkefelt hos DFS,derfor eg ikke fant noe.

Bare synd at det er såpass mange timer køyring for å delta på desse stevna...blir vanskeligt å få tida... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Tenker de mottar et hundretalls epost med SPAM hver dag

Eller at han som står på lista som "kontaktperson", eller mottar klubbmailen, har slutta å skyte for lengst, og ikke sjekker noen av delene.

Jeg har fått høre at rekruttering er tull, for "de slutter jo uansett", og at det er alt for mye jobb med det - at feltstevner er tull, for det er jobb, og dessuten er det så mange som ikke ser skivene, og og o g

 

 

AT det er surkuker rundt forbi betyr ikke at DFS eller DFS sine skyteprogrammer er kjedelig. Dog, jeg ser jo en del ting fra både nybegynnere og eldre, som gjør at jeg forstår hvorfor folk BLIR surkuker. Som oftes skyldes det uvitenhet, og heldigvis har jeg Vet|us til å holde meg i ørene...

Det er 190 000 medlemmer i DFS, statistisk sett blir det jævlig mange surkuker :roll:

 

Rindalsfelten

Jeg har forresten funnet navn til feltstevnet vi skal holde i vinter, det blir, hold fast: "Hestkukfelten"

 

K

Link to comment
Share on other sites

DETTE var interessant! :)

 

Er det praktisk mulig å bruke reim på jakt forresten? Ble litt sugen på å lære meg dette etter jeg leste dette..

Absolutt!

Sittende er nevnt, og det er riktig.

Men jeg vil også slå ett slag for knestående, altså med støtte på ett kne slik man skyter knestående i DFS.

Det er en glimrende stilling for jakt. Man kommer litt opp i forhold til liggende, det er stødig og veldig kjapp stilling å innta. Den er veldig bevegelig i forhold til sittende med støtte på begge knær. Få en DFS-skytter til å lære deg grunnprinsippene for stillingen, tren på den med reim. Du vil finne ut at det er en utrolig stødig stilling.

 

Personlig siger jeg kjapt og lydløst ned på knestående når jeg forventer at noe kan skje. Selv om jeg sitter...

Stødig og fleksibel stilling med god radius.

 

Veldig bra at jegere er med på felt, og får lov å delta slik som Vet|Us beskriver.

Veldig god trening, og flere deltagere på stevnene!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

DETTE var interessant! :)

 

Er det praktisk mulig å bruke reim på jakt forresten? Ble litt sugen på å lære meg dette etter jeg leste dette..

 

DFS-reim blir gjerne litt klønete på en del jaktformer, men man får raskere løsningner som "jegerstroppen" eller "ching-sling".

Link to comment
Share on other sites

223

Er selvsagt lov. I prinsippet er alle rifler tillatt til jakt lov.

 

SuB 5-25

Man trenger ikke langholdsrifle med übertactical kikkert. Jeg har skutt felt/jegerklasse med ei KKC stokket jaktrifle med en Zeiss 2.5-10x42 (Tysk #4) på, med 40cm 308 karabin med den samme kikkerten på - da var avstandsbedømming et meget kritisk punkt..., med Sauer/SSG klone med Razor HD på, da er det en ren avstandsmåling man snakker om på de store blinkene, og alle bom er rene skytterfeil.

 

Andre vil ha jeger klassen på finfelten(noe som slett ikke er enkelt da det er småå figurer der.)

Ifølge skytterboka skal det helst være eget opplegg på grovfelt for jeger/Ag3 litt større figurer og anbefaling om 300m som maks hold.

Noen arangører følger dette og har 1 eller 2 skiver ytterst til høyre for disse skyterne. Andre vil ha jeger klassen på finfelten(noe som slett ikke er enkelt da det er småå figurer der.)

AG3 må ha eget opplegg, du treffer bare ikke tønna på 550m med AG3-siktene - men vi (Vet|us og jeg) har pleid å mase oss til å følge kl. 1-5 istf. AG. Arrangørene her er nå nokså vant til oss, og noen har tilgmed snakket om at vi kunne skyte med tofot :roll: Det ønsker ikke jeg iallefall, jeg liker den der at man må kunne skyte. En mann en rifle og en blink, eller hva Vet|us skrev?

Der de har lagt opp til jegere på finfelt har vi mast oss med på grov da også.

De som har AG3 i HV kan selvsagt stille i AG3-klassen, sålenge de er kledd i M75 feltuniform.

 

Selv skyter jeg dfs i kl2 og da selvfølgelig med sauer og diopter

Jeg skyter også i kl. 2 men synes det er så forbanna mye artigere å se det man skyter på, så kommer til å snike meg i jegerklassen på noen stevner. Men skal stort sett skyte kl. 2.

Man må ta utfordringen. Det er jo veldig mye enklere å skyte i jegerklassen, en ser skivene, man kan merke siktet med meter og bare skru til antall meter, uten å telle runder, begge sikterattene virker samme vei, man kan velge stokk, avtrekksvekt, wtf.

 

En runde med diopter og en runde med kikkert

Det hadde vært gøy. Det som er "uheldig" er jo at en da vet avstandene, eller iallefall har iterasjon nr. 2. på dem, samme med vind - man bør skyte svært mye bedre på runde to føler jeg. Konkurransemessig vil det bli svært urettferdig overfor de som kun går en runde. Iallefall de som bryr seg om hvilken plass de kommer på.

 

reim

Begrensningen for å skyte med reim på jakt (liggende) er ofte at en ikke kommer over vegetasjonen. Men det funker, har skutt mye småvilt med reim, før tofotens tid.

En rask måte å bruke reim på er å ha de fast i armen, og huke den på rifla når den trengs ala skiskyttere.

 

Du vil finne ut at det er en utrolig stødig stilling

Knestående krever litt mengdetrening før den sitter helt, men blir panserstødig om en legger litt jobb i det.

Sittende med reim er enda stødigere, begge albuer på knærne OG reim, det bør prøves.

 

FS har en arangement kalender hvor du finner stevnene.

Her er for de neste 6 måneder fra du trykker på linken

Mange legger ikke inn stevnet her før rett før det går, av og til ikke i det hele tatt. Det beste er å finne terminlista til skyttersamlaget, men tror nok ikke alle stevnene er datofestet ennå. Vet|us og jeg skal som sagt arrangere et, og jeg aner ikke når :roll:

 

Det noen få ting som ikke går.

- brems, vet ikke om det er forbudt men det blir garantert sutring, med god grunn

- demper, kan gå med miragetrekk, uten er det vel nesten håpløst

- enkeltskuddrifle, kan kanskje gå men med korte skytetider blir det veldig vanskelig

 

Utfordringene for nybegynneren, iallefall fra langholds/ BR-miljøet er ofte

- kort tid til forberedelser, stevnet venter ikke på deg, du får 2 minutter på standplass før klar og ild og alt det der.

- avstandsbedømmelse krever trening, men 2-3 stevner så er man 3 ganger så god som da man begynte

- kort skytetid, mange er ikke vant til å skyte 6 skudd på kanskje under et minutt

- vind på de lange holdene, ofte merker man den ikke på standplass

- knestående, er en joker

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger ut et hjelpemiddel som sparer meg for mye tid på klargjøring.

 

Det er en tabell jeg har laget over alle blinker, med blinkens bredde.

Basert på blinkens bredde er det en avstandsmålingstabell.

 

Under er det også oppført blinkens min/maks avstand.

 

Tabellen leses slik:

 

1. Vi måler blinkens bredde i retikkelet, f.eks måler vi en B65 til 1,2 mil i retikkelet

2. Les av avstanden. Dette blir 417 meter.

 

 

piwx.png

 

 

19sb.png

 

Ingen hoderegning eller knoting.

Husk at blinkene skal måles i BREDDEN i retikkelet, ikke høyden. Du måler på blinkens bredeste punkt.

Link to comment
Share on other sites

For de første, jævli bra tråd!

Klør i fingrene å få på kikkerten på AG`n å skyte slike stevner, men så blir det nok vanskelig å få den med over grensa på en lovlig måte.. jaja, får få orden på Kragen å bruke den, er nok gøy uansett. Spørsmål, er det lov å bruke vanlig håndhold kikkert med strekker for å bedømme avstand hvis man skyter med diopter?

 

For det andre, saaatan så gøy å legge frem stevneresultat fra "hestkukfelten" overst i bunken når man søker på våpen :D Men jeg kommer nok aldri å bli tatt som en seriøs skytter etterpå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Også er det enkelte stevner som er mer morro eller mindre seriøse alt etter som man ser det.

 

Sigdal arrangerer "Bajasfelt" rundt påsketider.

Programmet består av momenter som fallfigur, vendefigur,

målveksling, egenproduserte figurer, framsprang, oppdukker,

figurkombinasjoner osv. Det er ingen ”tradisjonelle” hold!

Så tenker målkortene til VeT|Us over kan bli unyttige her. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har i dag originalstokken på den ene Saueren som er igjen i skapet. På bildet i artikkelen er det McMillan skjefte.

 

Som K er inne på har jeg tidligere i en annen tråd stilt meg undrende til om McMillan-skjeftet er en fornuftig investering.

Og om ikke den samme slumpen kronasjer hadde vært bedre å bruke på to kasser ammo i stedet.

Nå sier jeg nja. Njjjaaaaaaaaaaa. Njeei. Nei faen heller. Originalskjeftet hører hjemme i peisen. McMillan er uendelig mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bumper denne med et sammendrag av terminlista, stevner innafor ca. 1 time fra Kristiansand.

 

DFS Feltstevner

 

- 11/1 Håland

- 1/2 Mykland

- 1/2 Froland

- 8-9/2 Holum

- 15/2 Imenes

- 15/2 Rise og Løddesøl

- 22/2 Greipstad

- 15/3 Imenes, Samlagsstevne Aust-Agder

- 16/3 Iveland, Samlagsstevne Agder

- 22-23/3 LDKS

- 29/3 Dølemo

- 5/4 Evje, Myrkongestevnet

 

K

Link to comment
Share on other sites

Frister å prøve da jeg elsker jaktfelt (og kunne tenkt å skyte mer sånt) og dette ligner litt.

Er det noen regler om halv-auto med skumle egenskaper som pistolgrep og justèrbar kolbe? (Kjerringa har mer eller mindre lagt beslag på den børsa pga lav rekyl og hun har også lyst til å prøve :roll: )

 

Om det er lovlig, er det i så fall lurt å heller dra med seg langholdsbørsa (eventuelt med liten nok kikkert på) pga lange hold? (Den har jeg i det minste for meg selv pga rekylen :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...