Jump to content

Størrelsen på verdiene på en 100m dfs skive


stuegris

Recommended Posts

Kan noen kjapt fortelle meg hvor stor innertieren er, yttertier og nieren er på en dfs skive @ 100m. :)

 

Diameter på innertier er 3 cm, hele tiern er 6 cm og med nier ringen blir det 12 cm.

Alle poengverdiende nedover øker diametern med 6 cm. 10 poengringer ganger 6 cm pr. ring blir totalt 60cm.

 

Var det greit forklart eller ble det bare surr.

Link to comment
Share on other sites

Eller: fra "passerhullet" og ut til ytterkant av 1'eren, er det 30cm. 30cm/10 ringer, gir en bredde på 3cm pr ring. I tillegg er 10'eren todelt, med en senterring med r=1,5cm og en ytterring med bredde 1,5cm. Dette var for de som trenger "teskje-metoden", men du har nok allerede forstått det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 years later...

Hei ... jeg sakser fra Skytterboka til DFS;

300m (1.5m i firkant): svarten=60cm, 10'er = 15, innertier=7.5 og ringene har innbyrdes avstand 7.5cm

200m (1m skive): svarten=40cm, 10'er=10, innertier=5, ringavstand=5cm

100 (60cm skive/tvilling); svarten=24, 10'er=6, innertier=3, ringavstand=3cm

 

Forøvrig er hele Skytterboka nedlastbar som pdf :

https://www.dfs.no/globalassets/documen ... 15_web.pdf

 

Kapittel 9 omhandler bl.a skiver for baneskyting (side 9-1, pkt 9.210)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også nevne at 12-åringene som trener jevnt stort sett aldri bommer på den "snusboksen". Man må vanligvis langt ned på resultatlistene for finne 245 - dvs. 5 9ere på 25 skudd liggende (reim/diopter)

Veteranklassene er enda verre, der finner en vel knapt 245 :roll:

250/350 har ikke hevet øyenbryn i disse klassene på mange år/aldri så lenge, et par mann i veteran har vel skutt 250/25x opptil flere ganger..

 

I seniorklassene, 2-5 så er det litt mer spredt, men de fleste vil skyte det meste i tieren, også stående... Det er ikke vanlig å se 250 i voksenklassene, men det er langt fra noen sensasjon. Da er det skutt 8 skudd stående, 8 knestående, og 9 liggende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

I seniorklassene, 2-5 så er det litt mer spredt, men de fleste vil skyte det meste i tieren, også stående... Det er ikke vanlig å se 250 i voksenklassene, men det er langt fra noen sensasjon. Da er det skutt 8 skudd stående, 8 knestående, og 9 liggende.

En liten presisering. Klasse 2 skyter ikke stående. De skyter 14 liggende og 11 knestående :wink:

Dette visste du M67 men gammel vane slo vel til her :idea:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan redegjøre for elektronikkskiva på 15 m?

Tolken er 5,6 mm.

 

Håndboka sier følgende:

Blink 2 mm (er dette innertier, tier eller begge?)

Ringbredde 4,5 mm

Ytre diameter er 83 mm

 

Jeg får ikke dette til å gå opp på samme måte som på 100m. Hva skjer egentlig i senter med tieren?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også nevne at 12-åringene som trener jevnt stort sett aldri bommer på den "snusboksen". Man må vanligvis langt ned på resultatlistene for finne 245 - dvs. 5 9ere på 25 skudd liggende (reim/diopter)

Veteranklassene er enda verre, der finner en vel knapt 245 :roll:

250/350 har ikke hevet øyenbryn i disse klassene på mange år/aldri så lenge, et par mann i veteran har vel skutt 250/25x opptil flere ganger.. K

Man finner resultatene på DFS-sidene, under "Norgestoppen - 100 på topp". I år er det tre mann som har skutt 250 med 25 innertiere, selvfølgelig Odd Kolsrud, og to av mine "naboer" og konkurrenter hver helg, Halvor Solum og Helge Elvebakk.

 

I klasse Veteran 65 var det 92 skyttere som skjøt 250 med 19 eller flere innertiere (jeg skjøt ikke såpass i år :trist: ), og i Veteran 73 var det 85 skyttere som skjøt 250 med 18 eller flere innertiere siste sesong.

 

Tilsvarende resultater finner man for 15-meter-skytingen innendørs (der ligger jeg heldigvis litt bedre an).

 

Men her inne er det likevel ganske gangbart å rakke ned på "kondomdressskyterne" i DFS - :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den simulerer den gamle papirskiva. Kutte ring mellom to verdier = verdien innafor. Kutte i tierprikken = 10, kutte vekk 10erprikken = innertier.

Det skulle da bety at treff under 4,6 mm (S-S) er tieren og 2,6 mm og under er innertier (S-S)?

Oversatt til 100 m tilsvarer det 3,07 cm og 1,73 cm. Med andre ord vanskeligere å oppnå poengsummen enn på 100 metern, men lettere enn på 200 metern

Link to comment
Share on other sites

Blinkdiameteren er 2 mm, ringbredden er 4,5 mm. Men "tolken" på 15-meter er ikke 8 mm, men maksimal kulediameter, dvs. 5,56 mm ((5,6 mm, skriver "Bly" - rettet tallene etter det). Radius for tolken blir da 2,8 mm. Plusser man på radius for blinken, blir radius på "blinksona" 3,8 mm, og diameter 7,6 mm. Nieren får da en radius som er 4,5 mm større, dvs. 8,3 mm, og diameter 16,6 mm. Alt dette altså sett fra sentrum av kula.

 

Radius for blinken er, som nevnt, 3,8 mm. Så langt fra sentrum av kula kan sentrum på kula være, når man får akkurat tangering, "10,0" på elektronikk. Skal "hele blinken skytes bort", som er definisjon på innertier, må man altså 2 mm lenger inn. Dvs. sentrum av kula må innafor 1,8 mm fra sentrum av skiva.

 

Regner man om dette til 100-meter, blir innertieren m/tolk 16 mm (NB: Rettet i senere innlegg!), mens den på 100-m-skiva er 15 + 4, 19 mm. Det er altså vanskeligere å få innertier på 15 m enn på 100 m (i tillegg kommer jo vind og alle andre faktorer som virker mer eller mindre eksponensielt). Tilsvarende for 200 m blir (25 mm + 4 mm)/2, dvs. 14,5 mm. Litt vanskeligere å få innertier på 200 enn på 15 m, altså.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men her inne er det likevel ganske gangbart å rakke ned på "kondomdressskyterne" i DFS - :wink:

 

 

Dette produktet ga meg derfor en god latter; http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... 0-L/222000

 

 

Nedrakking av DFS drives stort sett av noen få, flertallet av disse få er aldri observert på noen DFS-arrengement-være seg stevner eller årsmøter og ihvertfall ikke dugnader (sant nok er det knapt DFS-folk å se der..).

 

 

Beklager offtopic, skal ikkke gjenta seg (idag..).

Link to comment
Share on other sites

Men "tolken" på 15-meter er ikke 8 mm, men maksimal kulediameter, dvs. 5,56 mm. Radius for tolken blir da 2,78 mm.

Tolken er 5,6 mm etter forskriften.

 

Ser at hoderegning ikke er noe jeg skal gjøre i dag :oops: Jeg har regnet med radius på 2,6 mm og ikke 2,8 som er riktig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Regner man om dette til 100-meter, blir innertieren m/tolk 16 mm, mens den på 100-m-skiva er 15 + 4, 19 mm.

Jeg er ikke enig i at du kan "legge til en tolk på 15 meters radien" og få 16 mm. Tallet må vel være 12 mm? Tolken er jo allerede brukt og lagt til på 15 meters resultatet, hvis vi snakker senter kule til senter blink.

 

(Radien på 15 m; 18mm / 15m * 100m = 12mm)

 

Hvis man regner om alle tall med tolk til 100 metern vil resuktatet bli for radien til innertier;

15 m: 12 mm

100 m: 19 mm

200 m: 14,5 mm

 

Og for tieren;

15 m: 24 mm

100 m : 34 mm

200 m : 27 mm

 

Dette skulle vel bety at det er vanskeligs på 15 m, så kommer 200 m og til slutt lettest på 100 m?

Link to comment
Share on other sites

I praksis, så skyter vi en del flere poeng på 15m enn på 200m, men det skyldes jo også at en skyter 6.5 og ikke 22, det er både mer bråk og elendighet, og presisjonen i våpenet er ofte bedre for 22 på 15m enn for 6.5 på 200m*, og det skyldes vind og lys - som er perfekt inne.

Så skyter man mange flere poeng på 100m. Alt som er "nesten" på 15 og 200 er inne på 100m.

På 100m skyter en både 6.5 og 22LR, og de fleste skyter flere poeng med 22LR om det ikke er mye vind. Er det mye vind, så blir selv 6cm tieren liten med 22LR, men oftest er det få poeng som tapes selv da, det er mye god læring i vindbedømming å hente på 100m

 

* Ca "alt" samler 10.9 på 15m, eller iallefall ørten sorter ammo en kan kjøpe, i ca alle løp. 6.5 på 200m samler ikke alltid 10.9 uten videre. Har en uflaks så samler våpen/ammo knapt innertier.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Regner man om dette til 100-meter, blir innertieren m/tolk 16 mm, mens den på 100-m-skiva er 15 + 4, 19 mm.
Jeg er ikke enig i at du kan "legge til en tolk på 15 meters radien" og få 16 mm. Tallet må vel være 12 mm? Tolken er jo allerede brukt og lagt til på 15 meters resultatet, hvis vi snakker senter kule til senter blink.
Du har god grunn til å være uenig, det jeg skrev var bare bambus! Jeg skal prøve å få det logisk - sjøl om det ser underlig ut! Det hjelper godt å tegne en figur!

 

Som nevnt, for å få innertier, må sentrum av kula ikke være lenger ut enn 1,8 mm fra skivesentrum på 15 meter. Med samme krav må sentrum av kula ikke være lenger ute enn 12 mm på 100 m, eller 24 mm på 200 m.

 

Du vil ikke ha med tolk til dette resultatet, men den må med - den må bare regnes rett vei, ikke feil vei, som jeg gjorde i sted! Man må trekke fra tolken for å få ringradius, dvs. 12 - 4 = 8 mm, diameter 16 mm (skiva har 30 mm). Og på 200 m, 24 - 4 = 20*2 = diameter 40 mm (skiva har 50 mm).

 

Dvs., det er lettere å skyte innertier på 200 enn på 15 meter, og enda lettere på 100 m (men så var det alle faktorene M67 skriver om, da!).

 

Tilsvaredene for blink: Sentrum 3,8 mm på 15 m = ringdiameter 42,67 mm på 100 m (skiva har 60), og 93,33 på 200 m (skiva er 100 mm). 15 m er fortsatt vanskeligst, 200 deretter.

 

For 9,0 på innadørsskiva må sentrum være innafor 8,3 mm. Det gir ringdiameter 103 mm på 100 m (skiva er 120 mm), og 21,4 mm på 200 m (skiva er 200 mm). For 8- er er tilsvarende 163,3 (180) og 333,3 (300). Det er altså lettere å skyte 9-ere og lavere på 15-m enn på 200 m (som jeg alltid har erfart!).

 

Hvis 100 m-skiva skulle være like vanskelig som 15-m-skiva, måtte altså innertieren være 16 mm, dvs. arealet blir bare 28 % av arealet med vanlig, 30 mm innerblink. Når jeg sjekket "100 på topp", viste det seg at i klasse V65 var det 76 skyttere som skjøt 350 med 22 eller flere innertiere på 35 skudd på 100-m i år. Hittil i år er jeg alstå nr. 2 på lista med tilsvarende resultat på 15-m.

Link to comment
Share on other sites

:wtf::geek::eh:

Hva med å gjøre det pedagogisk og si;

Her er vinkelen, oppgitt i mil, du teoretisk kan vingle innenfor innertier på gitte avstander;

 

15 m: 0,24 mil

100 m: 0,38 mil

200 m: 0,29 mil

 

Og for tieren;

15 m: 0,48 mil

100 m : 0,68 mil

200 m : 0,54 mil

 

Da er det vel komplett tenker jeg :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...