Jump to content

En litt ekkel opplevelse...


Vargen

Recommended Posts

Jeg slurvet med sikkerheten i dag. Velger å dele det her i fall det kan vekke flere enn meg selv.

 

Jeg "skulle bare" noe, og det er som kjent da rutinene svikter. Dette "bare" var å teste fem skudd av en skyteformingsladning i hagen (har sikker bakgrunn og skulle lage .401 wsl av 7.62x39). Tanken var å kjapt brenne av noen skudd for å se om ladningen var frisk nok til å utvide hylsene ordentlig, før jeg ladet opp resten av hylsene.

 

Magasinet tar fire skudd, pluss at jeg stappet et i kammeret. Hadde bare ladet de fem patronene, mente jeg. Fikk avgårde tre skudd med litt plunder; ladningen var for svak til at mekanismen vekslet ordentlig og de halvformede hylsene hadde en tendens til forkiling. Skytingen ble avbrutt av putringen fra naboens gamle traktor, han var på vei i skogen etter ved så jeg avbrøt skyting før han passerte 90 graders sikkerhetsvinkel. So far, so good.

 

Naboen er sjelden særlig lenge i skogen, så jeg bare tømte våpen og stakk magasinet med to gjenværende skudd i lomma. Gikk inn en snartur for å lade fem nye patroner med litt heitere ladning i håp om at børsa skulle veksle.

 

En halvtime senere kom naboen ut av skogen igjen så jeg kunne gjenoppta skytingen.

 

Satte inn magasinet og brant avgårde de to skuddene fra første serie, tok ut magasin og skulle til å legge fra meg børsa for å fylle magasin igjen. Da la jeg merke til at sluttstykket ikke var gått helt frem etter siste skudd, så jeg dro i ladeknotten. Ut spratt en skarp patron, som ikke hadde gått helt inn i kammeret.

 

Hvor denne sjette patronen kom fra skjønner jeg fremdeles ikke, men jeg må ha vært distrahert og telt feil ett eller annet sted. Jeg holdt her på å legge fra meg et ladd og usikret våpen, i den tro at det var tomt.

 

Lærdommen er at en ALLTID skal gjennomføre "tøm våpen" før man legger fra seg våpenet, og at en må være ekstra påpasselig hvis en "skal bare" og/eller blir distrahert underveis med avbrudd i skytingen osv.

 

Edit: skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, men det holder ikke med ladegrep, utdragere kan svikte.

Fjerning av magasin, ettefulgt av visuell eller taktil inspeksjon av kammer, deretter tørravtrekk i sikker retninger det eneste som holder. Våpen med rørmagasin gjør meg alltid litt ekstra skeptisk, fordi du ikke får fjernet magasinet, og inspeksjonen blir mer kronglete.

Link to comment
Share on other sites

Etter avsluttet skyting i DFS visiteres våpen (Skytterboka, pkr. 8.126). Etter visitasjon sies gjerne "spenn ned" (sluttstykket er ute på STR 200 og M/67, på STR er også magasinet ute). Jeg tar alltid to ladegrep, før jeg spenner ned i sikker retning. Jeg legger så våpenet rett ned i futteralet.

 

Jeg liker egentlig ikke påbudet i DFS om å ha sluttstykket ute eller i bakre stilling (Skytterboka pkt. 8.122), hvis våpenet ikke bæres i futteral eller koffert. Før eller siden skal jo våpenet ned i futteralet, og hvis man i mellomtida, på en eller annen uforklarlig måte, har fått en patron på "feil plass", kan den kamres, hvis man lukker sluttstykket. Derfor transporterer jeg alltid STR'en i futteral, også mellom standplassene i feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

viser hvor viktig peke- og fingerdisiplin er så viktig selv om vi "vet" at våpenet er tomt.

 

K

 

Nettopp...

 

Nå var ikke sluttstykket gått helt "in battery" som amerikanerne sier, så skudd ville ikke gått av uansett, men det var jo tilfeldig. Det som gjorde at feilen uansett ikke ville fått alvorlige følger er at jeg hadde våpenet pekende mot sikker bakgrunn hele tiden, og holdt fingeren unna avtrekkeren. Var også alene, så ingen kunne ha fiklet på våpenet heller- og jeg skulle jo plukke opp våpenet igjen snart for å fortsette skyting etter fylling av magasin. Hadde vært mye verre om jeg f.eks. hadde satt våpenet rett inn i skapet med skudd i kammeret- men det ville ikke skjedd siden jeg rutinemessig ser gjennom løpet før jeg låser inn våpenet.

 

Men, som sagt, en litt ekkel opplevelse. Den følelsen av at "her hadde jeg ikke kontroll" var ikke god.

Link to comment
Share on other sites

Peke og fingerdisiplin er viktig i enhver situasjon hvor en håndterer våpen. Etter at en bekjent klarte å løsne skudd i forbindelse med at han skulle tømme våpenet etter endt jakt for noen år siden har jeg selv fått tvangstanker rundt det å stikke pekefingeren inn i avtrekkerbøylen på Saueren for å avsikre våpenet før tømming.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ofte utenlandske skyttere på våre baner. De får frysninger av vanlig godkjent norsk våpenhåndtering.
Det var da veldig da. Skotter kanskje? Jeg leste i siste J&F at hjortejegere ikke engang får lov til å bære sitt eget gevær under jakten. Det kan faktisk bli så mye sikkerhetsfokus at det går ut over jakt/skyteopplevelsen. Sikkerhet er viktig, men jeg har liten forståelse for frykt sålenge alle følger reglene på norske skytebaner.
Link to comment
Share on other sites

sålenge alle følger reglene på norske skytebaner

Det er her problemet ligger. Folk følger ikke reglene. Ikke i DFS, ikke i NSF. I DSSN MÅ folk følge reglene. Men i de andre forbundene er det litt sånn optional,og om folk enten er for gamle eller for unge, eller man ikke kjenner dem, så skal en visst helst ikke si ifra engang...

Storviltprøvene er et kapittel for seg - en gang jeg sa ifra til en som gikk rundt på standplass med rifla pekende på alt og alle, med lukket sluttstykke, fikk jeg klar beskjed om at dette hadde han holdt på med lengger enn jeg, og dessuten hadde han jobbet i etterretningstjenesten :roll: Det er bare et eksempel, men generelt er disse hårreisende etter mitt syn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

sålenge alle følger reglene på norske skytebaner

Det er her problemet ligger. Folk følger ikke reglene. Ikke i DFS, ikke i NSF. I DSSN MÅ folk følge reglene. Men i de andre forbundene er det litt sånn optional,og om folk enten er for gamle eller for unge, eller man ikke kjenner dem, så skal en visst helst ikke si ifra engang...

Storviltprøvene er et kapittel for seg - en gang jeg sa ifra til en som gikk rundt på standplass med rifla pekende på alt og alle, med lukket sluttstykke, fikk jeg klar beskjed om at dette hadde han holdt på med lengger enn jeg, og dessuten hadde han jobbet i etterretningstjenesten :roll: Det er bare et eksempel, men generelt er disse hårreisende etter mitt syn.

 

På sin egen bane følger man kanskje egne regler? Trådstarter prøvde jo det, men glemte seg. Man glemmer seg og TS er voksen nok til å innrømme det for seg og og hele verden. Det er de som forsvarer dårlig håndtering, og mener at reglene er tull som er problemet - og da må man legge reglene hinsides det som egentlig er nødvendig, for å ha et område av tilstrekkelig sikkerhet selv med en god andel av regelbrudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi har ofte utenlandske skyttere på våre baner. De får frysninger av vanlig godkjent norsk våpenhåndtering. De har konstant flagg i rifla, sluttstykke i hylster på belte og magasin ut så sant de ikke står og skyter under ildkommando.

 

At det foregår endel tvilsom hånstering under "jegertrening" er sikkert, men det handler etter mitt syn lite om magasinplassering og sluttstykkefjerning.

 

Som påpekt høyere opp i tråden: god pekevinkel- og pekefingerdisiplin er grunnlaget for god våpenhåndtering. Om jeg kommenterer våpen som peker i min retning under håndtering/opp/nedpakking på landets baner får jeg ofte et surmaget "den ække ladd" eller noe lignende tilbake. Rutinene som innarbeides på skytebanen blir med videre, å tro noe annet er vås.

All verdens kammerflagg og sluttsykkeholdere kan ikke gjøre opp for gode rutiner på "pekefinger-pekevinkel", det er innarbeidede rutiner på disse to punktene som redder deg når du er sliten og gjør noe dumt ute i terrenget.

 

Det er pekefingerdisipling som gjør at vådeskudd IKKE går.

 

Det er pekeretningsdisiplin som gjør at vådeskudd går i TRYGG RETNING når de først går.

Link to comment
Share on other sites

magasinplassering og sluttstykkefjerning

Det er helt sant - det handler ikke om det. Det handler om disiplin.

Men når man ikke vil ta fighten og sørge for at folk faktisk HAR den disiplinen du nevner - og så mange IKKE BEGRIPER at det er det som skal til. Våpen skal liksom gjøres ufarlige, og så skal man behandle dem som hva som helst annet. Det synes å være filosofien. Fingeren kan man ha på avtrekkeren så mye man vil, selv i DFS,

Så man bare hiver på en regel til, det er enklere, for det er ingen som tør argumentere mot mer sikkerhet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

magasinplassering og sluttstykkefjerning

....Så man bare hiver på en regel til, det er enklere, for det er ingen som tør argumentere mot mer sikkerhet.

 

Handler vel egentlig om at den eldre garde ikke vil innrømme at gamle vaner ikke holder.

 

I NSF handler det også om at man i flere av pistolgrenene trener på å ta opp så mye som mulig av avtrekksvekten FØR man løfter våpenet opp i siktehøyde.

Link to comment
Share on other sites

FØR man løfter våpenet opp i siktehøyd

Presisjon og fart foran sikkerhet - dem om det. Men det er nå i sikker retning, så la oss la den ligge. Jeg vet ikke om det er en sammenheng, men NSF pistolskyttere er de verste jeg vet om når det kommer til peking og avtrekkerdisiplin. Trolig er de veldig flinke på å passe på at våpnene er tomme, så det går jo bra. Men det ser ikke bra ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...