Jump to content

Jakt ammo til krag?


Mausertrynet

Recommended Posts

Jørun Lien testa ammo til Krag i bladet jakt. Fusion 140grs/9g(IKKE 156grs/10g!) hadde trykk som er innenfor trykkstandard til Krag, og etter Liens mening er trygg å bruke. NB denne ladningen holder IKKE kravet til storvil med sine 770m/s og kan derfor bare brukes til rådyr. I mitt korte blaserløp fikk jeg ca 730m/s, og det stemmer godt med oppgitt hastighet når jeg sammenligner med annen ammo jeg testet samme dag. Jeg har ikke testet disse i min egen krag enda, siden jeg har gammel kragammo fra norma som jeg er innskutt med.

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du tok deg tid til å undersøke litt for meg, setter pris på det :winke1:

Da veit eg i vert fall kva slags ammo eg ska bruke til jakt med krag, men har faktiskt 4 gamle pakker med raufoss patroner fra 1920 åra eg kunne tenkt meg å brukt opp også. Men disse er helmantel å ikkje lov på rådyr veit eg så dei havner vel på blink ein dag. Men du skal i alle fall ha takk for svar :D

Link to comment
Share on other sites

..... har faktiskt 4 gamle pakker med raufoss patroner fra 1920 åra eg kunne tenkt meg å brukt opp også. Men disse er helmantel å ikkje lov på rådyr veit eg så dei havner vel på blink ein dag......

I en annen tråd spør du om denne ammoen er trygg å bruke. Der får du sterke anbefalinger om å ikke bruke denne. Her skriver du at du likevel vil bruke de. Da lurer jeg på hvorfor du spør......og hva er vitsen i å svare? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jørun Lien testa ammo til Krag i bladet jakt. Fusion 140grs/9g(IKKE 156grs/10g!) hadde trykk som er innenfor trykkstandard til Krag, og etter Liens mening er trygg å bruke. NB denne ladningen holder IKKE kravet til storvil med sine 770m/s og kan derfor bare brukes til rådyr. I mitt korte blaserløp fikk jeg ca 730m/s, og det stemmer godt med oppgitt hastighet når jeg sammenligner med annen ammo jeg testet samme dag. Jeg har ikke testet disse i min egen krag enda, siden jeg har gammel kragammo fra norma som jeg er innskutt med.

Jeg lurte også på denne ammoen en gang. Tok kontakt med importør og de ville ikke anbefale denne i Kragen. Jeg styrte derfor unna. Finnes denne testen til Lien tilgjengelig på nettet?

Link to comment
Share on other sites

Bare som et lite sidespor, har jeg kjørt en QL simulering.

 

I følge Norma.cc balistikkalkulator, trenger en 6,5mm 156gr oryx V0=741m/s for å holde minimum energinivå på 100m

 

QL:

6,5x55

Oryx 156gr

COL 80mm

pipelengde 580mm

Vithavouri N570 50.29gr

fyllingsgrad 97.8%

forventet V0=751m/s

forventet trykk 2799bar

 

med 740mm pipe blir forventet V0=805m/s

Link to comment
Share on other sites

..... har faktiskt 4 gamle pakker med raufoss patroner fra 1920 åra eg kunne tenkt meg å brukt opp også. Men disse er helmantel å ikkje lov på rådyr veit eg så dei havner vel på blink ein dag......

I en annen tråd spør du om denne ammoen er trygg å bruke. Der får du sterke anbefalinger om å ikke bruke denne. Her skriver du at du likevel vil bruke de. Da lurer jeg på hvorfor du spør......og hva er vitsen i å svare? :oops:

Jojo, det var jo folk som sa at det var bedre å prøve å få selt denne og kjøpt ny ammo, for at den er jo klart bedre.... Også at det kunne vere at tennhettene ikkje funka som dei skulle. Men spørsmålet var jo om det var trygt å bruke. Eg vil ikkje bruke denne ammoen forde eg tror den er noe bra, men for å få prøve kragen. Å det er ingen som seier direkte at dette er farlig. Denne ammoen er jo tråssalt lagd for krag. Så når eg spørte om den var trygg å bruke, var eg ute etter om det var farlig for skytteren. Men det som kunne skje i verstefall var at tennhettene ikkje fyrte eller andre små ting. Men så lenge det var trygt, er eg interessert i å bruke de, forde om det kansje ikkje er beste valg av treningsammo.

 

Hadde eg fått beskjed om at den Kunne for eksempel sprengt av i børsa hadde eg så klart ikkje brukt denne. Men spørsmålet var om det var trygt. Men skjønner at du spør

Link to comment
Share on other sites

Du bør kanskje ta deg bedre tid til å lese din egen tråd Mausertrynet:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=36&t=126220

Rådene er helt klare på at du bør la være. Eller venter du på at noen skal gi deg en garanti for at børsa di kommer til å eksplodere? det er det selvfølgelig ingen som kan gi deg. Skaff deg ny ammo godkjent for krag. Patroner fra før krigen er ikke egnet til annet enn å samle på.

Link to comment
Share on other sites

relativt høyt trykk

 

Relativt høyt trykk=KAN være farlig :!:

Er du SÅ sikker på å vinne i lotto.....ja så tipp lotto :winke1:

 

Kruttet er stabilt kjemisk, men kan ha høyere brennhastighet enn opprinnelig.

Trykkmessig var de opprinnelig ladd til samme trykk som svensk mauser. Med så vidt usikre trykkdata er det ikke videre lurt å skyte dem i Krag

 

De to jeg her siterte er to "tungvektere" som vet hva de snakker om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har snakka med ein som har god erfaring om denne type ammo, han seier at så lenge den har vert oppbevart tørt og ikkje for kaldt vil den gå fin, i tilleg seier hann at han har skutt mange hundre av disse kulene å aldri hatt problem. Eg nevnte for han at noen meinte at den kunne ha relativt høgt trykk, TULL! Svarte han. Han meinte at høffør i all verden skulle dei produsert denne ammoen til krag vist den kunne vert farlig? Ifølge denne mannen gikk alt på Høssen skudda var oppbevart.

 

Ser å skjønner at folk har heilt forskjellige meiningar, men da er det jo kjekt å kunne se alle dei forskjellige her :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jørun Lien testa ammo til Krag i bladet jakt. Fusion 140grs/9g(IKKE 156grs/10g!) hadde trykk som er innenfor trykkstandard til Krag, og etter Liens mening er trygg å bruke. NB denne ladningen holder IKKE kravet til storvil med sine 770m/s og kan derfor bare brukes til rådyr. I mitt korte blaserløp fikk jeg ca 730m/s, og det stemmer godt med oppgitt hastighet når jeg sammenligner med annen ammo jeg testet samme dag. Jeg har ikke testet disse i min egen krag enda, siden jeg har gammel kragammo fra norma som jeg er innskutt med.

Jeg lurte også på denne ammoen en gang. Tok kontakt med importør og de ville ikke anbefale denne i Kragen. Jeg styrte derfor unna. Finnes denne testen til Lien tilgjengelig på nettet?

 

Juni utgaven 2015(nr4?) av bladet Jakt. Har desverre ikke bladet tilgjengelig. Importører syns vel det er tryggest å si nei, da de ikke vet tilstand o.l på våpenet og vil slippe ansvar. Men kragladning var opprinnelig 9g kule i 770m/s, så der er hvertfall tallene like.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder eldre ammunisjon så hadde ikke jeg turt å skyte slik ammunisjon i en kragkasse...kassa er rett og slett for spinkel til at jeg ville brukt den til slik testing.

 

Storviltjakt med Krag....jeg ville ikke hatt noen problemer med å jakte rådyr med en Krag på godværsdager. Til større vilt ville jeg valgt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Finnes sterkere selvsagt,.. men er nå en Kragkasse så spinkel da.- Jeg leste en artikel av en amerikaner som hyllet Kragen (og kal.30-40) opp i skyene,- foruten at han fremhevet Kragen som en ypperlig rifle til jaktbruk, så mente han også at Kragen hadde,.. ikke en, men 3 låseklakker (låsepunkter) :D:wink:

 

Liker selv å lade med 144grs kuler og N-140 krutt (soter mindre enn N-160),- ikke for jakt, men kun for koseskyting :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange Krag-er har eksplodert av ammoen de siste 100 år og hva var ladningen?

De skjøt vel med 3300 bar i flere ti-år før kammertrykket ble anbefalt maks 2800 bar?

 

Med Scenar 100gr gir 41.7gr N150 2800 bar og 44.11 grain N150 3300 bar i følge mine innstillinger i Quick Load.

 

I ladetabellen (http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... auser.html - men er det nå 100% korrekt å bruke tabellen til Swedish Mauser på Kragen-en?) er maxladningen 41.5gr N150 og det stemmer forsåvidt med 2800 bar i QL.

 

Jeg startet på minimum og skal lade oppover til 2800 bar, har kommet halvveis:

 

37,5gr N150 100gr Lapua Scenar 820, 811, 815, 796, 806, 812, 794

37,6gr N150 100gr Lapua Scenar 870, 835, 855, 825, 836

37,8gr N150 100gr Lapua Scenar 77,5 841, 839, 857, 857, 847

38gr N150 100gr Lapua Scenar 837, 862, 825, 830, 866

38,2gr N150 100gr Lapua Scenar 856, 849, 839, 831, 832

 

Ingen av disse ladningene samler noe bedre enn 40mm på 100m. Har tidligere testet COL og i min Krag er 77,5mm det som er minst dårlig. Om 2 uker tester jeg fra 38,4gr til 40,8gr og ser om jeg kommer ned på 20mm, så får jeg se om jeg går videre oppover eller kjører en ny runde med sjekk av COL (testet COL med minimum på 36,6gr N150 - bør kanskje teste på nytt med en bedre ladning?)

 

Nå er ikke dette jakt-ammo, men grunnlagsdataene skal brukes til å lade opp jaktammo til høsten, så litt relevant er det likevel :-)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm........Lien testet vel ikke de gamle Kragladningene...........men Fusion

 

 

Forstår ikke helt hvor du vil hen? Diskusjonen gikk i om fusion var trygg i Krag, noen var skeptisk, men Lien har testet trykket i patronen og mente det var trygt. Det var andre moderne jaktamunisjon som også var innenfor trykkstandard, men husker ikke helt hva dette var. Husker heller ikke nøyaktig hvor mange bar fusion ble målt til, men tallet 2900 dukker opp.

Det skal sies at norma har maxtrykk 2950bar for kragladninger, 9,3g RANO super gir 3170 bar og Norma NP K-j 10,1g blyspiss(som jeg har skutt flere hundre med i min krag) gir 2900 bar. Under trykktesting av Krag ved fabrikken ble det skutt ladninger med 5000bar, 4500 og 4000bar, der det skulle være ingen utvidelse på ladninger med 4500 og 4000 bar(kilde Jakt nr 7 2016)

Kragen er mer sårbar enn andre konstruksjoner i forhold til trykk, men når Rafdal i dette nummeret bygger om en krag til 9,3x57 som har maxtrykk på 3000bar, er det vel underforstått at kassen skal tåle både det greit, og kanskje 3300bar også?

Link to comment
Share on other sites

ikke en, men 3 låseklakker (låsepunkter)

Denne amerikaneren hadde nok bedre kunnskap om kragen enn du har.

Kragen har faktisk tre låsepunkter, noe som er lett å se om en har tatt i en krag.

Styrken i kragen er også mer enn god nok til det meste av ammunisjon, den var ladd til samme trykk som svensk mauser i mange år.

Det var da den ble brukt i DFS at man ladet till svakere trykk, da slet en ut et løp i året med originale krag, og det tålte de godt i mange år, me noen ble litt betenkt over hvor lenge en så gammel låskasse kunne tåle denne belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Denne amerikaneren hadde nok bedre kunnskap om kragen enn du har.

 

Det har han sikkert Per-S :D

Men jeg er eier av og skyter med en,.. så ja,- jeg har både sett og tatt i!

 

Interessant at Kragen tidligere var ladet til høyere trykk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kragen er mer sårbar enn andre konstruksjoner i forhold til trykk, men når Rafdal i dette nummeret bygger om en krag til 9,3x57 som har maxtrykk på 3000bar, er det vel underforstått at kassen skal tåle både det greit, og kanskje 3300bar også?

 

 

Var imne på tanken å sette ei 9,3x57 pipe i kragen min selv jeg. Men en uheldig 6.5 episode på en hjort i høst veltet planene, og pipeemnet ble brukt til 9.3x62 i den børsa istedet. Det er jo ikke nødvendig å lade hardt med 9.3x57 i krag. Ikke noe problem å ligge i nedre del av ladetabellene. Det blir stort hull uansett.

 

Endret innlegget slik at sitatet tilfaller riktig person. :wink: Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...