Jump to content

Klarer ikke å bestemme meg for kaliber.. 357, 44 mag, 30-30


22Svendsen

Recommended Posts

Noen som har noen gode tips? Er mest for skytebanen sin skyld jeg vil ha et litt billigere og snillere kaliber. Må jo selvsagt være levergønner...

 

Alle har de sine fordeler. 357/38 er jo billig. Spesielt ser man kanskje forskjellen på ferdig ladd. Dog er den litt slapp med tanke på jakt. Blir vel spesielt småviltjakt som rev ol for denne børsa, selv om den kanskje kan ta rådyr så kan jeg like greit bruke 45/70 for å få litt mer lengde på skudda.

 

44 mag blir jo noe mer potent og er vel som sådan et bedre kaliber for rådyr, men fortsatt har den ikke den beste lengden. Ferdig lada er jo relativt rimelig. Kaliberet tar vel og livet av en rev småpent.

 

30-30 er vel, iallefall i leververden det perfekte rådyr kaliberet. Dette kal har jo og et vell av muligheter, med kuler i alle tenkelige vekter og former. Her kan man jo kanskje nærme seg et ganske pent toppjakt våpen, så vel som rådyr og småvilt. Ganske dyr ferdig ammo, men fortsatt ikke så ille. Ferdig ladd kommer omtrent på samme pris som selvlada 45/70.

 

Har sjekka litt rundt, kan virke som 357 og 44 kommer på ca det samme når man lader selv.

 

Noen som har noen tanker om disse kalibrene? Blir 30-30 det som er nærmest 223 i praktisk bruk?

Link to comment
Share on other sites

.223rem er i en helt annen klasse enn de 3 nevnte kaliber. I både presisjon og kulebane.

 

Har hatt 2 Marliner i 357 mag og en i 30-30win og må si jeg likte 357ene bedre. Kortere og lettere våpen omtrent uten rekyl og billig ammo. Hvertfall om du bruker 38 spec. Den tar livet av alt opptil rådyr og selv rådyrene faller fort med en .357 plugg i maskinrommet.

 

JEg hadde kjøpt meg en .223 rem siden du også vil ha ei toppjaktvåpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

kjøp 357 har bøylerifle i både 22lr, 44 mag, 45 colt, 30-30, 356 win, 45/70 og kjenner selv ett sterkt behov for en i 357 :lol:

Om du skulle gjøre noe så blasfemisk som å sette demper på den tror eg det hadde blitt en fin gluggjaktbørse ladd sub med 180gr. XTP i tillegg :winke1: Billig ammo, snill rekyl og mer enn god nok på rådyr :)

 

Frister å bytte bort min Marlin 1894 i 44 mot børse i 357, men greier ikke helt å bestemme meg. Alternativt har tanken slått meg om å likeså greit bygge den om til 357/44 Baine :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke noe demper! Sliter nok med tanken på at jeg kanskje burde banke på en kikkert på 45/70en....

Har allerede Henry Golden Boy og en Henry 45/70. Kunne egentlig tenkt meg en 357 og en 30-30 tror jeg. Men vil nødig la 10/22 gå, og et par hagler må jo en harajeger ha.... Denna garderoben...... :(

Går for en 357 tror jeg. Blir billigst og er "lengst" unna 45/70. Får se om vi ikke kan bli med i noe cowboy action shooting eller noe for kanskje å få fatt på en 45.... Om Henry har det da, evt Browning/Winchester. Marlin blir litt for lite smekkert og tilpassa --> etter hva jeg har sett av de...

Link to comment
Share on other sites

Nye Marlin har eg også sett mye trist med tilpasningen selv om det absolutt har bedret seg ifølge ryktene og hva eg har sett, Vil nå si at eg syns nå 1894 av Marlin er mer enn smekker nok, men eg ville slått til tvert på winchester 1892'en i Take down som ligger på Finn.no nå :winke1: Har nå sikring på tangen, som eg ikke syns hører hjemme på bøylebørse, men skitt la gå nye Winchester lagd på Miroku er rett og slett ufattelig bra laget :D ingen tilknytning til selger forøvrig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...