Jump to content

To spørsmål fra en ny rifleskytter


pelsjager

Recommended Posts

1. Nei. Skyt, puss og bruk god tid på de første 50 skudda.

2. Sellier og Bellot/Podium er vel det billigeste du får i landet og er god ammo i mange våpen. Men ingen våpen er like så der må du prøve i ditt våpen. Partizan er litt dyrere, om den er bedre vet jeg ikke. Så har du Norma som er enda dyrer og til slutt Geco som kan brukes både til trening og jakt på mindre arter da den er ladet med en enkel blyspisskule.

 

Liten EDIT.

 

Hvis du har ett helt nytt våpen så rens løpet og kammeret med en avfetter før du skyter. Lagringsfett fra fabrikk er ikke lurt å ha i løpet og kammer under skyting.

Link to comment
Share on other sites

1. Det er andre som kan dette mye bedre enn meg, men innskyting er ganske enkelt.

Som uerfaren rifleskytter ville jeg først skutt inn med anlegg for å redusere skytterfeil. Husk at det er stokken og ikke løpet/pipa som skal ligge på anlegget.

De fleste kikkerter har 1/4 moa per klikk. Dvs at treffpunktet endres ca 7 mm per knepp på 100 meter.

Så er det bare å skyte og justere siktet til du er på målet.

Husk pussing slik forrige innlegg sier. Om du vil vite mer om pusseprosedyrene, kan du søke med ordet "innbrekking".

 

2. Siden du har valgt et kaliber utenfor "de tre store", blir det nok vanskelig å finne treningsammo til under 10 kroner.

 

EDIT: Se neste post. Beklager om jeg har villedet på pris. Jeg tok utgangspunkt i katalogen fra Schou der S&B helmantel koster 15,50.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til ny rifle i utmerket 8x57IS! Da har du tatt en veldig god og riktig avgjørelse du ikke kommer å angre på. Det @nhd postulerer at en ikke kan finne ferdig ladd i 8x57IS til under 10.- NOK er rett og slett feil. Gå f.eks. inn på siden til "Jaktdepotet" som har flere og gode tilbud fra S&B. Helmantel (FMJ) til 7,50.- skuddet og blyspiss til 10,20.- . Da finnes vel lite å klage over. Videre finnes også gode rimelige bondede i sortimentet nemlig Geco Plus og Sako Hammerhead. Lapua Mega er også veldig anvendelig. Andre forretninger i Norge har mange gode produkter fra bl.a. RWS, Blaser og Norma. La deg ikke avskrekke gjennom skremselspropaganda!

 

Innskytingen burde du absolutt foreta selv, men første gangen med hjelp av en virkelig erfaren og kyndig skytter. Resten av prosedyrene har de andre veldig godt beskrevet. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar. Her var det billig ammo ja! Så da kan det være lurt å kjøpe mye treningsammunisjon, skyte inn og bli kjent med rifla med denne ammunisjonen? For deretter og skyte inn med jaktammunisjon ?

Skal på storfugljakt om en ukes tid, så da er det kanskje lurt å skyte inn rifla med ammunisjonen som skal brukes til denne jakta?

 

Noen som har noe storfugl/ toppjakt-ammunisjon å anbefale av disse: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6085

Vil noe av den billige ammoen funke? Og hva med storvilt? vil S&B ammunisjonen duge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Norma sin treningspatron med 8g prosjektilvekt ofte blir brukt til toppjakt. Skal være ypperlig til det, men du har I så fall plikt til å teste denne om presisjonen ut av din rifle blir godt nok. Mange rifler i 8x57IS har nemlig en veldig kjapp riflestigning som ikke får stabilisert konvensjonelle kuler godt nok når kulevekten er under 11,7g / 180gr.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig stigning for denne patronen er vel 9,5:1. Ville vel heller tro at stabilisering var et større problem med høyere kulevekt (og derved større lengde), og med påfølgende lavere hastighet. Nå kan vel "overstabilisering" av lette og hurtige prosjektiler også stelle til det noe ift presisjon. Åttesjuogfemtien er også velsignet med laang friflukt, noe som også kan hende ikke trenger å være spesielt gunstig med lette kuler, men som Gw skriver, bare å prøve.

Link to comment
Share on other sites

ER desverre slik at om du bruker fabrikkpatroner er det ingen fasit på hva som går bra i ditt våpen. Men det finner du lett ut av ved å kjøpe noen typer patroner og drar på banen :wink:

 

Så kjøp:

S&B FMJ

Partizan FMJ

Norma Jaktmatch

 

Og kanskje 2-3 typer med en billig blyspiss. Det kan også brukes til toppjakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Norma sin treningspatron med 8g prosjektilvekt ofte blir brukt til toppjakt. Skal være ypperlig til det, men du har I så fall plikt til å teste denne om presisjonen ut av din rifle blir godt nok. Mange rifler i 8x57IS har nemlig en veldig kjapp riflestigning som ikke får stabilisert konvensjonelle kuler godt nok når kulevekten er under 11,7g / 180gr.

 

Blaser sine løp har en tendens til å ha meget god presisjon med Norma 8x57 is jaktmatch..

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor du bor.

Det er faktisk en god hjelp for deg og oss om du fører opp kommune i profilen-:-)

Bor du i Bergens området er du velkommen til BJF sin skytebane, så tar vi alt der :-)

 

Et moderne våpen. Kjøp skudd. Gå å skyt. Pusse gjør du når du kommer hjem.

Innbreking, :-) Joda det var noe en drev med når en i forhistorisk tid ikke hadde finmaskinerte løp. ( nå trekker jeg på meg en masse folk)

Skyt og spør de erfarne på banen om hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...