Jump to content

Importørs ansvar- reservedeler


B.E.E.

Recommended Posts

Dersom en kjøper et våpen av en importør, som senere velger å ikke lenger føre denne type våpen, hvilket ansvar har importøren ovenfor de kunder som allerede har kjøpt våpenet? Jeg tenker spesielt da på reservedeler. Er de forpliktet til å føre og levere reservedeler?

 

Saken er den at jeg i 2011 kjøpte et våpen fra en stor Norsk importør som også har forhandler funksjon. Det viser seg nå at jeg trenger noen deler til våpenet (ikke tilbehørs deler). Når jeg kontaktet dem, ble jeg fortalt at de ikke lenger fører denne type våpen, at de ikke har noen kontakt med produsent og at de ikke kan skaffe deler. Etter å ha gått noen runder med produsenten av våpenet direkte, blir jeg kontaktet av "Importøren" der de nå tilbyr seg å levere forespurte deler. Men, det er en hake. For å kunne levere delene (som koster rundt 200 kroner), blir jeg presentert at jeg må ta alle kostnader for å få dem inn i landet. Dette omfatter blant annet eksportlisenser, fortolling og frakt, pålydende over 2000 kroner!

 

Er det slik at en importør kan selge et våpen til over 25.000 for deretter å fraskrive seg et hvert ansvar med reservedeler. Er det riktig at jeg som kunde skal ta deres kostnader?

 

Alle svar mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli noen år siden 2011...

 

Selger har et ansvar for produktet innen en lovregulert tidsperiode. Når denne perioden løper ut er du på egenhånd.

 

(nok en grunn til å basere seg på konstruksjoner man ALLTID vil kunne få tak på deler til. I våpenskapt mitt er det stor overvekt av veletablerte konstruksjoner med stort tilbud av ettermarkedsdeler)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke snakk om reklamasjon eller feil, men et ønske om å skaffe og selv ha deler tilgjengelig dersom noe skulle ryke i fremtiden. Fjører, Tennstempel etc. Våpenet er absolutt ansett som en pålitelig konstruksjon, men det verste er følelsen av å ikke kunne få tak i deler dersom noe skulle ryke.. Spørsmålet er egentlig om en importør kan slutte å føre et våpen uten å videre tilby reservedeler til de som er solgt. Dersom jeg hadde kjøpt en bil - ny eller gammel, vil jeg hos Norske forhandlere/ importører alltid få tak i selv den minste del, selv etter mange år. Er ikke importører i våpenbransjen underlagt lignende krav?

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg hadde kjøpt en bil - ny eller gammel, vil jeg hos Norske forhandlere/ importører alltid få tak i selv den minste del, selv etter mange år.

 

Planned obsolecence i bilbransjen er satt til 10 år, mer eller mindre som norm. Det vil si at de garantert har deler i 10 år etter at modellen gikk ut av produksjon. 11 år etter, kan du ha flaks eller ikke.

 

Du får publisere merket og hva du ser etter, folk har jo det utroligste liggende på gutterommet.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Så lenge varen fungerer har ikke importør eller forhandler noe ansvar overfor forbruker. det er først når varen ikke fungerer slik det kan ventes at de har ansvar for å utbedre feilen. De har så vidt jeg forstår egentlig aldri ansvar for å skaffe deler, men ansvar for å utbedre eventuelle feil.

Link to comment
Share on other sites

Les gjerne kjøpsloven og produktgarantiregler etc. husk at det kun er produksjonsfeil forhandler/leverandør vil ha forpliktelser i forhold til. Skyldes feilen brukerfeil, slitasje etc vil ikke disse reglene tre i kraft og du må regne med å betale for reparasjon , deler og andre omkostninger. :shock:

 

En SIG 550 kan være utslitt innenfor garantitid hos en bruker og se ny ut hos en annen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva en kjøper kan en komme i den situasjonen at ting endrer seg med import. Importører som mister agentur, avslutter samarbeid med en produsent, firma som konker, markedsendringer osv. osv. Har vært borti noe lignende ifb med konkursen til fluestang-produsenten Zpey, der det ble bom stopp på å få tak i reservedeler, uansett om det var reklamasjoner eller ikke. Hva gjør man da? Så godt man kan, er vel det beste svaret...

 

At en leverandør ikke lenger klarer å få tak i deler til et produkt kan selvsagt skje - det kan også være at de i utgangspunktet anser prosessen for å være såpass vanskelig/kostbar at det ikke er aktuelt. Men om en havner i slike situasjoner bør en neppe forvente at en butikk/importør dekker frakt og omkostninger, når det er reelle kostnader... Og på våpen/våpendeler er det jo litt spesielt (med tanke på import/eksportsøknader osv)- jeg har ellers oppfatning av at de fleste produsenter ønsker å tilby så god service som mulig (og produsentens marginer på "duppeditter" er gjerne betydelig bedre enn hva salgspris tilsier). Sendte bl.a en mail til S&B i Tyskland for en tid tilbake på vegne av en kar som hadde rotet bort lokket til høydejusteringa på kikkerten sin. Kom i en konvolutt 6 dager etter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...