Jump to content

Z6i 3-18x50 vs Zeiss ht 2,5-10x50...


Bilbo

Recommended Posts

Den optiske kvaliteten er ganske lik i mine øyne.

Jeg har vel noe begrenset kompetanse og erfaringsgrunnlag, men har da sett litt gjennom begge.

 

Til toppjakt så er nok swaro å foretrekke pga 18x. Har selv brukt en 2,5-10x50 til toppjakt men skulle gjerne hatt 14x+ i noen situasjoner.

 

HT sies å være hakket vassere i skumring og er derfor muligens noe bedre egnet til skumringsjakt etter reven.

I sistnevnte tilfelle har jeg ikke fått testet de to opp mot hverandre så der må noen andre synse.

 

Synsfeltet er noe større i Zeiss'n, men Swaro oppleves heller ikke trang.

Til de tetteste postene på drivjakt etter rådyr så kan det være kjærkomment, men der vil f.eks en 1-6x være så mye bedre uansett at forskjellen mellom 13,3m og 14,8m blir minimal sammenlignet.

 

Jeg tror nok du blir fornøyd uansett, men 18x på topp, ja den kan være kjekk.

 

For å forvirre deg enda litt mer da.

Har du vurdert Z6i 2-12x50 eller Meopta R2 2-12x50?

 

Begge disse har både større synsfelt og mer forstørrelse enn HT.

Z6 har størst synsfelt, men Meopta koster omtrent halvparten og er i samme klasse optisk.

Noen hevder de ser himmelvid forskjell på optikken i en Meopta kontra Zeiss/Swaro, men jeg mistenker at de blir litt blendet av merkenavnet fremfor å komme med et objektivt synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...