Jump to content

Varmskyting av rifleløp.


Mas-36

Recommended Posts

Ser til stadighet at folk panker og skyter 15-20skudd nesten uten stopp med jaktriflene sine. Klager på at de ikke ser skiva pga mirage men dundrer ut en 5 skudds serie til. Vil ikke dette medføre unødig slitasje på løpet? Selv skyter jeg aldri løpene varmere enn at jeg greier å holde rundt løpet uten å brenne meg. 5-6skudd før pause.

 

Noen som har noen tanker? Eller er det bare jeg som er hysterisk?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen tanker? Eller er det bare jeg som er hysterisk?

 

Liker selv heller ikke å varmskyte mine rifler som skal brukes til og er tiltenkt for kun jakt.

Jeg skjøt for mange år siden et jaktfeltstevne med min kombi (.222 Rem),.. tenker på det og angrer meg enda. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på presisjonen man krever av en matchrifle som skal skyte innertiere dagen lang (mener å huske at innertieren er 1,5 cm i diameter) og presisjonen man krever av en jaktrifle, som bør samle innenfor nieren eller deromkring (som jeg mener å huske er seks cm i diameter).

 

En matchpipe har betydelig mer gods, som igjen gir mer overflate, og (i alle fall i teorien, slik jeg forstår den) hurtigere avkjøling av pipa. Jeg har ingen betenkeligheter med å skyte så mye som femti skudd på en time (og tjue skudd i en forlenget serie) med min T3 Varmint. Det har jeg gjort et par ganger, og den samler fremdeles hull i hull på to hundre meter - om jeg gjør jobben (at det hører til sjeldenhetene er en historie for seg).

 

Jeg ser ikke bort fra at historiene om varmgang kan ha noe for seg, men det handler mer om min mangel på kunnskap om metall og metallurgi å gjøre. Det jeg derimot vet, er at temperering av stål foregår på temperaturer over 150 grader Celsius. Selv etter tyve raske skudd (det tok vel maks femten minutter) var ikke pipen varmere enn at jeg kunne ta på den, om enn ikke mer enn fem-seks sekunder i et strekk. Det som i alle fall er sikkert, er at pipen ikke holdt i nærheten av 150 grader.

 

Jeg ser som sagt ikke bort fra at det er noen mekanismer jeg ikke kjenner til, som for eksempel at temperaturen i riflingen godt kan være mye høyere enn overflatetemperaturen utenpå løpet, men jeg stiller meg noe skeptisk til påstandene.

Link to comment
Share on other sites

Også er den pipa mye tykkere enn de fleste har på jaktrifla og bytter den etter 3-5000skudd :wink:

 

Og etter 5000 skudd holder den normal jaktpresisjon i 5000 skudd til :)

Tror ikke det er noe å bekymre seg for å skyte noen raske serier med jaktrifla, det største problemet har de nevnt selv, det er mirage :)

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen i overgangen kammer/løp kan komme opp i over 1000 C. Derfor er det her utbrenning av løpet er stor. Dersom du ser på overflaten i dette området ved halvslitt løp vil overflaten se ut som krokodilleskinn.

Når du varmskyter løp blir også overflatetemperaturen høyere og utbrenningene større. Varmeoverføring mellom kruttgassene og metallet er også størst nær kammer, temperaturen er over 2000 C, og trykket over 3000 bar.

Det er derfor alltid en fordel å la løpet bli avkjølt litt mellom seriene.

Når et løp er utslitt vil det begynne å spre skuddene når det blir varmt, selv om det kan ha god presisjon når det er kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Inngår det i bruken å skyte fort, og varm, ja så skyter man fort, og varmt. Per-S forklarer det greit, jo varmere du skyter det, jo fortere slites det.

Men rifleløp er bruksgjenstander, og det er en grunn til at de kan byttes. Unngår du å bremse for å spare bremseklosser? Eller kjører du litt saktere for å spare dekk? Dekk er faktisk ei god sammenligning, de blir dårligere og dårligere - når definerer du dem som utslitt? Hvor mye tenker du på levetiden til dekkene når du gir gass? Ytelsen avtar kontinuerlig fra du du tar dem i bruk, Prisen er faktisk ofte ca den samme, og levetiden ikke veldig forskjellig.

Skyt og vær glad, du har vel ikke kjøpt rifle for å la være å skyte?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ag-pipa liker ikke altfor mange raske serier nei.

 

Men se samtidig på MG-pipa.

 

Der mener jeg å huske at standarden var at løpsbytte skulle utføres etter 200 skudd i fredstid (400 i... andre situasjoner.. :wink: )

 

Og uansett hvor hardt man holder inne avtrekkeren skyter vel fortsatt MG'en rundt 8-12 skudd ekstra pr sekund enn ag'en.

 

Det er stor forskjell på hva forskjellige løp tåler av påkjenning, men tynne løp skal vel behandles litt ekstra fint. (Eller var det bare en myte tro?)

Link to comment
Share on other sites

Altså, match-løp er det jo sikkert ikke, men jeg kjente tidligere en kar som skjøt bedre samlinger på både 100 og 200 meter med Mg'en enn flere av ag3 skytterne som var med.

 

Han tok bare ut annenhver patron av ammunisjonsbeltet og brukte børsa som en form for boltrifle.

 

Til tross for hva mange kanskje tror er det ikke vanlig med MG'er som har en egenspredning på 20 MOA når man skyter på 100 meter slik som på film.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt noen Mg34 løp på mine jaktrifler. Om det ikke er matchløp, så er det ikke langt unna. Dårlige samlinger på Mg har nok som regel andre årsaker enn løpet. En Mg skyter som regel fra åpent sluttstykke. Vanskelig å få gode samlinger når et sluttstykke på 5-600 gram fyker forover når du tar avtrekk. Et hederlig unntak er Browning M2, som kan skyte fra lukket bolt. Rekorden for "longest kill" ble lenge holdt av en slik utstyrt med kikkert.

Link to comment
Share on other sites

En manns "match-pipe" er en annen manns gjerdestolpe. Gamle MG-piper kan holde høy kvalitet, spesielt når en sammenlikner med rimelige fabrikkvåpen. Men matchkvalitet? Njaaa.

 

At de benytter polygonrifling er nok heller ikke helt tilfeldig, jeg vil tro de er litt mer robuste når det kommer til varmskyting og utbrenning. Men ingen løp holder evig under slike betingelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...