Jump to content

Kurs i (jakt) skyting?


msteiro

Recommended Posts

Er det noen som driver med "intensive" kurs innen skyting regnet for jakt?

Type helgekurs med teori, skyting og mer personlig oppfølging.

 

Har en del kamerater i USA, og der er det ikke uvanlig med steder som tilbyr typisk helgekurs innen forskjellige skyteformer.

Jeg vet at nå kommer standardsvaret at man skal melde seg inn i DFS eller skytterlag etc., men grunnen til at jeg sluttet med organisert idrett er at det blir vanskeligere og vanskeligere å holde faste treninger og tider.

For min del drar jeg på banen så ofte som mulig, men det blir veldig sporadisk og tilfeldig, så det å belage seg på kl xx.xx første tirsdag i måneden vil ende opp med at jeg betaler støttemedlemskap uten å få mye ut av det.

 

Innenfor utstyr kan man alltids skaffe seg noe bedre, men tror ikke det er der jeg kan hente mest - rifler skyter nok bedre enn meg.

 

I Oslo området.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Knut Erik har drevet med dette, men da mer rettet mot lengre hold. NJFF har også kurs på sitt kurssenter i Flå (Jakt- og Fiskesenteret), både rifleskyting, bueskyting, hagleskyting, diverse nivåer - se på https://www.jaktogfiskesenteret.no/Sider/Kurs.aspx

Det fins andre, men man må lete litt. Generelt er det et lite marked, da de fleste som kjent kan skyte fra før ;)

 

Hadde det vært penger å hente på dette, så hadde nok flere holdt kurs, men det er vanskelig å få til på annet enn dugnadsbasis om ikke prisen skal bli dramatisk, og de fleste vil heller bruke tiden sin på seg selv, eller iallefall på eget miljø. Men mange er idealistiske, og vil hjelpe om man spør.

 

Vi hadde en del kurs innen langholdsskyting her i SBSK, men etter hvert som mer info kom på nettet, så visste halvparten av "kursdeltakerne" mye mer enn instruktørene, iallefall om hva som står på "snipersomething.com" - og den andre halvparten var så dårlig forberedt at det hele framstod som bortkasta tid. dessuten var vi ikke eks. snipere og da teller ikke det man sier uansett :roll:

 

Man kan trene seg selv til et brukandes nivå, om en leser en del, og om en bruker verktøy en kan lese seg til. Å filme seg selv er også nyttig.

 

Du er uansett nødt til å trene, spesielt kanskje etter et kurs, for å få utbyttet opp.

For min del drar jeg på banen så ofte som mulig, men det blir veldig sporadisk og tilfeldig, så det å belage seg på kl xx.xx første tirsdag i måneden vil ende opp med at jeg betaler støttemedlemskap uten å få mye ut av det.

Skal man ha målbar forbedring i skyting, så er det muligens mer effektivt å trene hver dag ei uke i året, enn en gang annahver måned faktisk. Det krever uansett trening, og kommer du deg ikke på banen, så kan tørrtrening være ei (kjedeeedleig) redning - men det virker faktisk.

 

Stenvåg og et par toppskyttere selger instruksjon på timebasis. men der tror jeg du bør komme forberedt ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bladet Jakt har et par ganger arrangert kurs i rifleskyting med Jocke Smålenning som instruktør.

 

Kurset jeg gikk var over en lang ettermiddag, om jeg ikke husker feil, og kostet 2000kr. Fokus var vel mest stående lang arm.

 

Om det var verdt det? Tja. Som en boost var det ok. Jeg lærte ikke noe spesielt nytt, men hadde inntrykk av at filosofien til Jocke var ny for mange av de andre. Det er måte på hvor mye bedre rifleskytter man blir på en ettermiddag, ansett instruktør. Trener man videre med fokus på det en tok med seg fra kurset, så gir det effekt. Gjør man ikke det, så kan man la være.

Link to comment
Share on other sites

Mente ikke at jeg skal trene en gang annenhver måned, men at de arrangerte treningene ofte treffer på veldig spesifikke tidspunkt, og hvis man da går glipp av det er det lenge til neste gang.

Driver til fruens forargelse litt tørrtrening hjemme, og har planer om luftgevær bane i garasjen :)

 

Litt som fuglehund kurs, greit med en pekepinn i riktig retning, myyye selvtrening, og så en jevnlig dose faglig påfyll og utvikling. Det er bare så altfor lett å legge til seg dårlige vaner, og fortsette med de hvis man ikke har en som kan det til å pelle de bort.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på den listen, første var i juni, men absolutt et bra tilbud.

Hvis man skal sammenligne med fuglehundkurs igjen, så tror jeg at jeg ihvertfall ville vært interessert i arrangert kurs over en helg feks, men et par privattimer en gang iblant kunne vært bra for å målrette treningen.

Link to comment
Share on other sites

NJFFs kurssenter har vel noen sllike kurs?

 

Og siden det akkkurat har vært diskutert innen eget skytterlag å prøve å få til litt "kompakt instruksjon" rettet mot jegere; hva ville folk synes var fint å ha med?

 

Hører litt på podcaster på vei til jobben, og hørte idag om Magpul Core sine kurs.

Man kan si hva man vil om amerikanere og jakt, men de har nok tatt utviklingen betydelig lengre enn her på berget på visse områder. Dette kurset (link under) koster 1100 USD og er over 5 dager med camping etc, de har også rene skytekurs for jegere over 2-3 dager til ca 500 USD.

I forhold til hva man feks betaler for et hundekurs på 5 dager vil jeg si det er helt greit.

Litt merkelig at det er greit å bruke 30-40 000 på en rifle, men med en gang det koster mer enn 100 kr for en tur på skytebanen går verden under ;)

 

Magpul Core Backcountry Hunter Course

 

Hvis jeg skulle sette opp en "ønskeliste" for et kurs:

 

Dag/kveld 1 - Teori:

- Utvidet teori om kulebane, vind, kuler etc

- Utstyr - innstilling av kikkert, klikktabeller, utvidet vedlikehold

- Skyteteknikk, tørrtrening, rutiner

 

Dag 2:

- Skyting :roll:

- Driller man kan gjøre selv på 100 m bane eller hjemme

- En til en feedback ift teknikk og forbedringer

 

Dag 3:

- Skyting

- Test - forskjellige mål på forskjellige avtsander etc.

 

Oppfølging: "Treningsprogram"

 

Jeg er heldig som har bekjente med veldig mye kunnskap og erfaring, men de har jo ting å fylle hverdagen med også.

For mange blir skytingen kun egentrening på banen med litt input fra ymse "eksperter", lett å legge til seg uvaner og ikke utvikle seg.

Link to comment
Share on other sites

Dag/kveld 1 - Teori:

- Utvidet teori om kulebane, vind, kuler etc

- Utstyr - innstilling av kikkert, klikktabeller, utvidet vedlikehold

- Skyteteknikk, tørrtrening, rutiner

 

Dag 2:

- Skyting :roll:

- Driller man kan gjøre selv på 100 m bane eller hjemme

- En til en feedback ift teknikk og forbedringer

 

Dag 3:

- Skyting

- Test - forskjellige mål på forskjellige avtsander etc.

 

Oppfølging: "Treningsprogram"

 

Forholdsvis greit pensum det der tror jeg. Det er omtrent slik kurs og "temadager" fungerer i skytterlagene. Som regel er det bedre (mindre kjedelig) å bryte opp mellom teori og skyteøkter.

Dersom det er interesse, så er det ingen problem å sette opp et slikt kurs her - med DFS utdannede instruktører, konkurranseskyttere eller LH-skyttere som instruktører. Jeg ser nok mer ser for meg to dager, slik at man kan få det inn i ei helg. Det er en drøss miljøer som kan holde gode kurs, bare de ser et behov/marked - at de får igjen noe for innsatsen.

Dersom man tar betalt, så kan man både legge mer i forberedelser, og man kan anta at deltakerene er bedre forberedt/motivert.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Høres veldig spennende ut det - count me in :)

 

I forhold til Dag 1, så var det ment som kveldsøkt, greit med litt intro før en dag på banen så man utnytter tiden der bedre.

 

Ser jo at det ideelle er å bli med i et skytterlag, og vurderte dette sterkt et par år tilbake, men fant ut at veldig mye av aktiviteten ville passe dårlig. Leste litt på en eldre tråd om akkurat dette, og kjente meg veldig igjen i at de åpne dagene for de utenfor lagene blir litt som skytingen på rekrutten - et par skudd i eget tempo sånn cirka mot blinken lærer deg vel akkurat nok til at det skal smelle, men med en gang vi begynte å kjøre målrettet trening og skudd på litt hold ble det noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Og siden det akkkurat har vært diskutert innen eget skytterlag å prøve å få til litt "kompakt instruksjon" rettet mot jegere; hva ville folk synes var fint å ha med?

 

 

 

 

Hvis jeg skulle sette opp en "ønskeliste" for et kurs:

 

Dag/kveld 1 - Teori:

- Utvidet teori om kulebane, vind, kuler etc

- Utstyr - innstilling av kikkert, klikktabeller, utvidet vedlikehold

- Skyteteknikk, tørrtrening, rutiner

 

Dag 2:

- Skyting :roll:

- Driller man kan gjøre selv på 100 m bane eller hjemme

- En til en feedback ift teknikk og forbedringer

 

Dag 3:

- Skyting

- Test - forskjellige mål på forskjellige avtsander etc.

 

Oppfølging: "Treningsprogram"

 

Hvor mye mener man det er verdt å delta på et slikt 2-dagerskurs?

Hva vil man betale?

Link to comment
Share on other sites

Vil mene det avhenger veldig av forberedelsene før kurset.

Det å bruke fritiden sin på et kurs hvor alt tas på sparket kontra et med en gjennomtenkt plan og program vil ha mye å si. Og det er vel dette som krever mest egentlig, tiden man bruker i forkant på å utvikle et pensum om man skal kalle det det. Noe som forenkles hvis man vet hva man får betalt og ser på det som en investering til videre bruk.

 

Et kurs hvor man møtes for en kaffe på banen og skyter hele dagen er ikke dumt det, men tror som et tilbud at de som gjør litt ut av det kan hente mer på lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Se det fra kursholders side....

 

 

Så igjen, hva er en ok pris?

 

 

Pr i dag gjennomfører skyttersamlaget her et slikt kurs som dette gratis for DFS skyttere hvert år (kopi av årets 1 dags program vedlagt, da var det skytestevne med praksis dagen derpå, året før var det et todagers kurs med praksis nesten hele dag 2):

 

2016:

Dag 1:

1100-1200 Montering/klargjøring av 6,5 våpen, vatring av sikter

1200-1300 Teori avstandsbedømmelse.

1300-1330 Matpause

1330-1500 innskyting på 100m, testing av rett forsikte, måling av hastighet for å senere lage tabell

1500-1600 Avstandsbedømmelse, praksis

1600-1800 Teori feltskyting, avstandsbedømmelse, vindavdrift

 

Dag 2: praktisk skyting (2 stevner)

 

 

2015:

Dag 1:

1000 Oppmøte

1000-1100 Montering/klargjøring av 6,5 våpen, vatring av sikter

1100-1200 Teori avstandsbedømmelse.

1200-1230 Matpause

1230-1400 innskyting på 100m, testing av rett forsikte, måling av hastighet for å senere lage tabell

1400-1500 Avstandsbedømmelse, praksis

1500-1800 Teori feltskyting, avstandsbedømmelse, vindavdrift

1830- Sosialt, mat, osv

 

Dag 2:

0900-1100 lage personlige tabeller for avstandsbedømmelse, kulebane og vindavdrift.

1100-1400 skyting på 100-375 meter, på kjente og ukjente avstander. Avstandsbedømmelse.

1400-1530 uformell konkurranse i feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye mener man det er verdt å delta på et slikt 2-dagerskurs?

Hva vil man betale?

Jeg har behov for og lyst til å forbedre min skyte-teknikk men har som mange andre problemer med å få tid til det gjennom vanlig trening og prat med venner på skytebanen. På en vanlig treningskveld blir det hele også ofte litt for uformelt og de få standplasslederene/ressurspersonene som er tilstede trenger ofte å hjelpe andre med mer presserende behov enn jeg har. Når noen ligger der og sliter med i det hele tatt å få skutt inn ønsker ikke jeg å stjele av deres tid med å spørre om puste/avtrekksteknikk og andre ting som går ut over det helt grunnleggende. Fordi jeg klarer meg jo - på et vis. Dette selv om jeg helt sikkert kunne trengt en gjennomgang av helt elementære ting også, for å få en stabil plattform til å bli en bedre skytter.

 

Nå drømmer jeg litt her, for slik ser et kurs jeg kunne tenkt meg ut. Et helgekurs med litt teori, mye skyting med .22, en del skyting med min egen jaktrifle, muligheten til å få prøve noen andre (grovere) kalibre. Gjennomgang av hva jeg gjør rett/feil i ulike skytestillinger. Muligheten til å prøve ulike hold og stillinger fra korte hold stående lang arm, løpende vilt, ligg/sitt på 100-200m, skyting med støtte (tofot/skytestokk). Tips og råd om hva jeg må jobbe med for å bli bedre. Muligens er dette for mye å gape over på en helg, der er kanskje en mulighet for å arrangere 'videregående' kurs?

 

For noe slikt ville jeg vært villig til å betale noen tusenlapper. En grei størrelse på en slik kursgruppe er kanskje 5-6 personer? Da kan hver person få litt 1:1 tid med instruktør også.

Link to comment
Share on other sites

Gratiskurs synes jeg ikke det skal være, litt fordi at hvis du betaler noen for noe så forplikter det litt til de som får pengene også - dugnadsarbeid er det som driver breddeidrett i Norge, men jeg synes at hvis man legger opp noe så spesifikt fortjener man lønn for strevet.

 

Nå bruker jeg fuglehund kurs litt mye som sammenligning, men er en del paralleller:

- Kurset krever kompetent(e) instruktør(er)

- Forberedelse av kursmateriell

- Egnet område

- Vedlikehold og forbruksmateriell

 

Et helgekurs som tidligere nevnt ville jeg tro en ok pris for ville være et sted mellom 2-4000 kr (inkl kaffe og vaffel selvfølgelig 8) )

Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg litt om en diskusjon jeg var vitne til i lunsjpausen på en av mine første arbeidsplasser. Dette var anleggsarbeid på Jernverket, Mo i Rana:

 

En "gammel" formann, preget av et liv i bransjen, bryter stillheten mellom tygging av måsegg funnet på jernbanelinja vi jobba langs, og kaffeslurpinga:

"Det er nå faen at det ikke skal være et faens horehus på Mo.."

 

En av de yngre maskinførerene, tvert, og tørt:

"Det ville aldri lønt seg."

 

Formannen, tydelig ovrrasket:

"Hvorfor i helvete skulle ikke det lønne seg"

 

Maskinføreren, om mulig enda tørrere nå, midt i ei brødskive:

"alt for mange som gjør det gratis"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng :lol:

 

Men vanskelig å si sikkert, er jo en del som driver med hundekurs, og der er vel mulighetene for trening hjemme og på egen hånd mye større enn på skytebane.

Og nok av folk som driver gratis instruksjon/kurs samtidig.

 

Per idag ser jeg på mulighetene som enten å begynne å skyte aktivt (skytterlag, DFS etc) eller gjør alt på egenhånd.

For de som ikke har mulighet til å sette av fast tid på regelmessig basis er det da heller ingen som gjør det "gratis".

 

Og hvis man skal se på det fra skytterlags' perspektiv, kan det jo være en mulighet for rekruttering for de som virkelig blir bitt av basillen.

Link to comment
Share on other sites

Nei enig i at det kan være litt mye, men tok utgangspunkt i et typisk helgekurs for fuglehund.

Det er en fin balansegang, tar man nok kan man utvikle det, printe opp håndbøker, tabeller etc, noe som gjør at fler vil se på det som et profft opplegg.

 

Tror man burde se hvor mange man kan ha med på et kurs, og evt samarbeide med lokale jaktlag.

Vil tro det er nok av mindre jaktlag som ikke har kompetansen eller kapasitet internt til å drive sånt.

Bedre med få i starten og heller utvide over tid.

 

Kan stille som frivillig da jeg har mer å bidra med administrativt enn faglig ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal klare å arrangere kurs om 5-6-7-8 stk vil betale de tusenlappene :wink::wink:

 

Dette med tabeller, da er en dreid over på felt/langhold; hvor aktuellt er det egentlig for en vanlig jeger å gå i dybden på dette?

 

22-skyting er en fin ide; billig og kan gjennomføres innendørs på kveldstid. Er de OK å ruke DFS-våpen eller inntroduserer en da bare et nytt problem (diopter osv)?

Link to comment
Share on other sites

For vel 20 år siden hadde jeg faktisk planer om å drive med dette som "forretning". Det passet jo godt med at DN la om "storviltprøven".

Hvordan får en hanket inn de som kanskje trenger det mest?
Hvis DFS, som var med i arbeidsgruppen, hadde gått inn for at de aktuelle skytterne av og til, f.eks. hvert 5. år, hadde måttet skyte programmet for "Dugleiksmerket", ville man kunnet plukke ut de som trengte mer trening. Men arbeidsgruppa nøyde seg med 30 "avfyringer".
Link to comment
Share on other sites

Debatten om hvor enkel skyteprøven og 30skuddene er synes jeg er lite matnyttig... Men om en ville gjøre den vanskkeligere er det easypeasy; 15cm sirkel, maks 1 forsøk. Ingen krav om treningsskudd.

På kjøpet kan en få et kjempebyråkrati...

 

Det jeg lurer på er hvordan får en tak i de jegerene som trenger litt basic instruksjon? De som komer på jakt, skyteprøve og rifle uti august engang-hvert år?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er hvordan får en tak i de jegerene som trenger litt basic instruksjon? De som komer på jakt, skyteprøve og rifle uti august engang-hvert år

De får du ikke tak i. De dårligste skytterene er dårlige fordi skyting ikke interesserer dem i det hele tatt, derfor trener de ikke, og kommer aldri til å gjøre det - mange ville nok helt enkelt slutte å jakte om det ble vanskeligere.

Jeg jakter av og til med hagle, for fuglejakt er gøy, men siden hagleskyting interesserer meg midt i ræva trener jeg aldri, og suger big time i hagleskyting. Jeg kan ca ikke skyte på bevegelig vilt, iallefall ikke sideskudd (så jeg skyter ikke sideskudd). Rett bakfra pleier å gå.

Det er en haglebane rett ved der jeg trener rifleskyting, og de skyter daglig, de har kurs, osv. Jeg kommer aldri til å bruke tid på å gå noe haglekurs. Og var det oppskyting med hagle, så hadde jeg slumpa innom og prøvd å stå - og sikkert gjort det, siden prøven ville vært superenkel. Hadde den vært vanskelig ville jeg gitt faen i hele greia.

Slik er det med mange riflejegere også, de er interessert i jakt, ikke i skyting - og slik er det bare. Så lenge de vet at de skyter dårlig, så er det greit, for de kan ta hensyn til det når de jakter. Uansett kommer de ikke på noe kurs.

 

Kundegrunnlaget for kurs er de som er interessert i skyting. Enten for å jakte vilt på lenger hold og i flere situasjoner, for langholdsskyting, jaktfelt, DFS, NSF, bare skyte litt. De som klager over at skytebanene ikke er åpne - noen av de vil komme på kurs.

I organisasjonene er det jo opplegg, litt varierende, men om du skyter i et skytterlag, og klarer å snakkemed folk, og ikke får hjelp, så lurer jeg litt...

Jaktrelatert, slik trådstarter er, så ser jeg et behov, et marked - men jeg tror det er såpass lite, at det blir vanskelig å nå "break even", der en får nok deltakere, samtidig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Basisopplæring er noe vi prøver å gi "skyteuintresserte" jegere i dem utstrekning vi klarer å stille banemannskap ifm obligatoriske skudd og prøve. Begrensningen hos oss, som på de fleste andre baner at poolen med skyteledere er begrenset slik at å sette av egne mannskaper til instruksjon og assistanse ikke alltid lar seg gjøre. Noe synd i grunnen. Vil (gjerne) tro mange av disse ville trent mer med konstruktiv input på banen.

Link to comment
Share on other sites

Begrensningen hos oss, som på de fleste andre baner at poolen med skyteledere er begrenset slik at å sette av egne mannskaper til instruksjon og assistanse ikke alltid lar seg gjøre. Noe synd i grunnen. Vil (gjerne) tro mange av disse ville trent mer med konstruktiv input på banen.

Vi har pleid å stille med godt med mannskap. Og på alle storviltprøvedagene (stort sett) så består mannskapet av i allefall et par instruktører og kl. 4-5 DFS skyttere, noen helt i norgestoppen. Likevel er det unntaksvis, helt unntaksvis, at noen er interessert i å motta noe instruksjon. Siste dagen på høsten, etter 5 forsøk, så kanskje...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bra fart på tråden når to stykker legger inn innlegg mens jeg skriver mitt.

 

Først, enig i poenget om at mange ikke er interesserte, veldig mange som ser på skytetrening som nødvendig onde for å få lov til å dra på jakt - merkelig innstilling mener nå jeg (veldig diplomatisk formulert).

 

Hovedtanken bak dette er å dekke gapet mellom de som skyter aktivt (skytterlag etc) og de som ikke gjør det.

 

Jeg skal klare å arrangere kurs om 5-6-7-8 stk vil betale de tusenlappene :wink::wink:

 

Dette med tabeller, da er en dreid over på felt/langhold; hvor aktuellt er det egentlig for en vanlig jeger å gå i dybden på dette?

 

22-skyting er en fin ide; billig og kan gjennomføres innendørs på kveldstid. Er de OK å ruke DFS-våpen eller inntroduserer en da bare et nytt problem (diopter osv)?

 

Enig i at tabeller er litt overkill kanskje, men litt for mye informasjon er bedre enn for lite - handler vel litt om å være sikker på egen kunnskap.

Ang. 22lr: er det ikke KRAV om at alle skal ha et eget 22lr våpen?? :shock:

Mener at en som er så lik jaktvåpenet som mulig kanskje er best, fordelen er vel at du kan banke 100 skudd ned banen på kort tid uten å tenke på varmgang hvis man skal drille.

 

Det jeg lurer på er hvordan får en tak i de jegerene som trenger litt basic instruksjon? De som komer på jakt, skyteprøve og rifle uti august engang-hvert år?

 

1. Som nevnt over, ville jeg gått ut til lokale jaktlag eller foreninger så de kunne lagt ut en sak på sin Facebook/hjemmeside hvis de ønsket, spesielt relevant for jaktlag som kanskje ikke har masse egen tid på bane eller ivrige instruktører.

 

2. Tråle litt interesse sider både her og på Facebook. Finnes mange grupper som diskuterer reinsjakt, hjortejakt etc etc hvor man trolig vil treffe på de som ikke er aktive her eller i foreninger. Er nok mange jegere (litt som meg) som elsker jakt, men ikke har tid/mulighet/ønske om å bedrive arrangert aktivitet.

 

3. Våpenbutikker og skytebaner. Sikkert noen butikker som er interessert i å sponse med noen blinker eller kuler mot logoen sin på reklame eller hjemmeside. Dobbel effekt da disse butikkene sikkert vil henge opp en lapp i butikken i den sammenheng eller ha noe på deres hjemmeside.

 

4. Hjemmeside/Facebook. FB har gjort det uendelig mye enklere å lage en velfungerende hjemmeside med all nødvendig informasjon og oppdateringer, uten tiden en hjemmeside krever/krevde. Men finnes også mye stilige og utrolig enkle hjemmeside maler man kan bruke, for de uten Tryneboken og for et litt mer seriøst preg. Lett å falle i fellen med en hjemmeside som "dør ut" med lite eller manglende informasjon.

 

Sist men ikke minst tror jeg det er viktig å være veldig åpne om hva man tilbyr og for hvem.

Kan være strategisk å ha det i bakhodet når man planlegger første kurs at det kanskje skal arrangeres et videregående kurs en gang - akkurat her har jeg erfart at de kursene som går litt for sakte frem er bedre enn de som går fra eksempelvis 50m til 1500m på en helg ('Murica!!!).

 

PS: Et forslag til praktisk "skyteprøve" mot jakt som jeg har vurdert på hytten er å printe ut bilder av forskjellige dyr, type simle, kalv og bukk reinsdyr i en størrelse ca tilpasset avstand (25m = 1:4) og melde skudd på forhånd. F.eks at en makker melder simle og bukk før man ser blinken selv - vitalt treff kan merkes på baksiden av blinken for referanse.

Link to comment
Share on other sites

Begrensningen hos oss, som på de fleste andre baner at poolen med skyteledere er begrenset slik at å sette av egne mannskaper til instruksjon og assistanse ikke alltid lar seg gjøre. Noe synd i grunnen. Vil (gjerne) tro mange av disse ville trent mer med konstruktiv input på banen.

Vi har pleid å stille med godt med mannskap. Og på alle storviltprøvedagene (stort sett) så består mannskapet av i allefall et par instruktører og kl. 4-5 DFS skyttere, noen helt i norgestoppen. Likevel er det unntaksvis, helt unntaksvis, at noen er interessert i å motta noe instruksjon. Siste dagen på høsten, etter 5 forsøk, så kanskje...

 

K

 

Ikke alle som er like heldige og kan skyte på deres bane ;)

 

Har opplevd skyteledere som ikke visst hvordan kikkerten skulle stilles inn, og en annen som hardnakket mente at det var cm klikk på en amerikansk kikkert.

Var også en som mente jeg var komplett idiot som ikke trakk opp ene kneet ved liggende skyting samt at reim måtte alle bruke - ikke akkurat en holdning som gjør at du har lyst å spørre om mer hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Var også en som mente jeg var komplett idiot som ikke trakk opp ene kneet ved liggende skyting samt at reim måtte alle bruke

Alle har vel forskjellige pedagogiske (og diplomatiske) evner. Mine pedagogiske evner er nok på vei opp - men de diplomatiske tror jeg har en dalende utvikling.

Dersom folk ikke engang prøver å gjøre som en sier når de skal ha hjelp, så er de kanskje ikke så interessert?

 

En her om dagen insisterte på å låne ei venstrerifle, siden han da kunne holde på "bolten" - det het ikke sluttstykke må vite... mens han trakk av - da kunne han også skyte fortere. En annen, (som skjøt katastrofalt, altså verre MED TOFOT enn jeg gjør stående på lang arm, mye verre - og det er jeg skikkelig dårlig til...) prøvde jeg å lære litt om avtrekk. Men han følte at han kunne ta mye kjappere avtrekk (og derved flytte rifla mindre) hvis han holdt fingeren litt foran avtrekkeren og tok fart derfra når han trakk av... Han følte det, og hadde tenkt å fortsette med det. I rest my case. En tredje stilte på siktet for hvert skudd, uten å vite hvor mye et klikk stilte, the list goes on, men disse er i år.

Så man blir litt "rufsete" og kanskje ikke like diplomatisk alltid. Med ungene så kan jeg bruke timer på å forklare, om igjen, hvorfor det er best å ligge slik og sånn, og hvordan de må lære seg å kjenne igjen hvordan de ligger, sjekkliste på det og det. Med voksne, som utgir seg for å være interesserte, så kan de høre etter, eller la være, og lar de være, så har jeg ikke noe behov for å mase mer på dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lets face it. Folk er ofte ikke villig til å ta inn over seg det de får gratis av skyteinstruksjon her i landet. Kurset jeg nevnte tidligere, gratis, det eneste du trenger er våpen ammo og tid. Du får til og med mat kaffe og vaffel! Gratis om du er medlem.

Vi har skyteskole der man kan lære teknikk og sikkerhetsregler og sånn, det koster den nette sum av en kontingent (300 kr) så får du i samme slengen betalt kontingenten det året. Og ja, da får dui også kaffe, vaffel, ammo osv til kurset. Jeg skulle tro det var kø for å delta av jegere, men nei.

 

Jeg opplever at folk ikke engang er villig til å betale de 300 kr vi har i kontingent, noe som gir medlemmet mulighet til å benytte utendørs skytebane ca 350 dager i året, 8-12 timer om dagen, om du vil. I tillegg til at det gir tilgang til innendørs bane flere dager i uka i hele skoleåret. Det vil de ikke gi 300 kr for....

Istedenfor lyger de om at de har betalt, eller lyger at de skal betale (om de blir ferska på banen). Jeg gjentar.... 300 kr..... Gjøkunger.

 

 

 

 

Betale for instruksjon? Haha

Link to comment
Share on other sites

Lets face it. Folk er ofte ikke villig til å ta inn over seg det de får gratis av skyteinstruksjon her i landet. Kurset jeg nevnte tidligere, gratis, det eneste du trenger er våpen ammo og tid. Du får til og med mat kaffe og vaffel! Gratis om du er medlem.

Vi har skyteskole der man kan lære teknikk og sikkerhetsregler og sånn, det koster den nette sum av en kontingent (300 kr) så får du i samme slengen betalt kontingenten det året. Og ja, da får dui også kaffe, vaffel, ammo osv til kurset. Jeg skulle tro det var kø for å delta av jegere, men nei.

 

Jeg opplever at folk ikke engang er villig til å betale de 300 kr vi har i kontingent, noe som gir medlemmet mulighet til å benytte utendørs skytebane ca 350 dager i året, 8-12 timer om dagen, om du vil. I tillegg til at det gir tilgang til innendørs bane flere dager i uka i hele skoleåret. Det vil de ikke gi 300 kr for....

Istedenfor lyger de om at de har betalt, eller lyger at de skal betale (om de blir ferska på banen). Jeg gjentar.... 300 kr..... Gjøkunger.

 

Betale for instruksjon? Haha

 

Man burde kanskje innse at det finnes flere miljø enn akkurat de man selv er medlem av selv.

De du henviser til her er allerede medlemmer og kurset er tiltenkt baneskyting med diopter - jeg vatrer ihvertfall ikke diopteret mitt veldig mye før reinsjakten.

Vurderte DFS en gang, men slo det fra meg av litt forskjellige grunner, og jeg tror ikke jeg er den eneste:

 

1. Ganske dårlig informasjon på hjemmesiden om hva man kan forvente og hvordan ting foregår. Sier ikke noe om kvaliteten på skytekursene, men for en som ikke er medlem eller kjenner noen der er det ikke lett å finne ut av sånt fra å gå på hjemmesiden deres: https://www.dfs.no/Skytterlagssider/vik ... nter/2016/

 

2. Sauer 200STR og diopter er for meg personlig lite relevant (i motsetning til trening med jaktvåpen).

 

3. Fokus på skyting som konkurranse, ikke det jeg er ute etter - jakt og natur er min lidenskap (og øl da).

 

Jeg tror så godt som alle mine kamerater som jakter har samme inntrykk, at all organisert skytetrening er beregnet mot konkurranse, ellers er det dynamisk/langhold.

Men veldig lite mot praktisk jakt uten konkurranseformen.

 

Bruker opp referansen til hund her, men får gå; det hadde vært veldig smalt om det eneste tilbudet knyttet til trening av fuglehund var hvis du drev med jaktprøver.

I begge aktivitetene bruker man samme redskap (rifle/hund) med selve utførelsen og kriteriene for suksess er forskjellige.

 

Antallet jegere som faller utenfor kurset som er nevnt over kan grovt regnes ut ved:

Antall storviltjegere - DFS medlemmer/aktive skytter = målgruppe

 

Når man snakker med noen skytterlagsmedlemmer virker det som at de har monopol på alt som heter organisert skyting, og de som ikke vil melde seg inn eller bli med på deres aktiviteter får bare ha det så godt. Det er en farlig holdning å ha, og kan fort føre til en oss og dem holdning som er lite konstruktiv.

Link to comment
Share on other sites

Klipper litt og svarer på litt forskjellig som jeg ser på som direkte feilinfo.

 

Man burde kanskje innse at det finnes flere miljø enn akkurat de man selv er medlem av selv.

Det innser vi og kursene er åpne for alle medlemmer.

De du henviser til her er allerede medlemmer og kurset er tiltenkt baneskyting med diopter - jeg vatrer ihvertfall ikke diopteret mitt veldig mye før reinsjakten.

Kurset er faktisk ikke tiltenkt baneskyting, det er tiltenkt å lære folk som kan skyte fra før litt mer om feltskyting. Kan du skyte med diopter kan du skyte med kikkertsikte og. Du bør kanskje vatre opp kikkerten din før du skyter inn for å dra på reinsjakta, sånn for sikkerhetsskyld.

2. Sauer 200STR og diopter er for meg personlig lite relevant (i motsetning til trening med jaktvåpen).

Du kan skyte i jegerklassa. Og som sagt tidligere, kan du skyte med diopter så kan du iallefall skyte med kikkertsikte

3. Fokus på skyting som konkurranse, ikke det jeg er ute etter - jakt og natur er min lidenskap (og øl da).

Fokus på skyting. Om man vil delta på konkkurranser er fritt opp til den enkelte.

Jeg tror så godt som alle mine kamerater som jakter har samme inntrykk, at all organisert skytetrening er beregnet mot konkurranse, ellers er det dynamisk/langhold.

Men veldig lite mot praktisk jakt uten konkurranseformen.

Tippper de er mer fokusert på øl enn skyting som en del av jakta jeg.

Antallet jegere som faller utenfor kurset som er nevnt over kan grovt regnes ut ved:

Antall storviltjegere - DFS medlemmer/aktive skytter = målgruppe

Dette er tull. Alle våre kurs er åpne for alle medlemmer her uten at vi blir rent ned.

Når man snakker med noen skytterlagsmedlemmer virker det som at de har monopol på alt som heter organisert skyting, og de som ikke vil melde seg inn eller bli med på deres aktiviteter får bare ha det så godt. Det er en farlig holdning å ha, og kan fort føre til en oss og dem holdning som er lite konstruktiv.

Om du klarer å lese like godt som du klarer å sutre så klarte du kanskje lese hva man får tilgang til her i teigen om man bare melder seg inn i laget....

 

Ha ellers en fin dag.

 

 

Jada jeg kunne sikkert vært mer diplomatisk eller pedagogisk. Men akkurat nå gadd jeg ikke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jada jeg kunne sikkert vært mer diplomatisk eller pedagogisk. Men akkurat nå gadd jeg ikke.

Jeg har etterhvert begynt å forstå hvorfor GGG har blitt GGG. Jeg prøver å motstå "den mørke siden" - men ikke alle gjør det like enkelt. Vet|us har lovet å passe på.

 

msteiro: Se på 200STR som et "redskap til å lære seg å skyte". Det er litt som en ergometersykkel. Du blir en bedre syklist av å tråkke deg halvt ihjel på den hver kveld enn å høre på en instruktør fortelle deg hvordan du skal tråkke.

 

Jeg skjøt 150 skudd i går. 15 10skuddsserier med 6knestående og 4 liggende, først på 3 minutter, så på 2 minutter. Det går ikke an å trene på den måten med grovkaliber. På mandag skjøt jeg 60 knestående og 60 liggende. 10 6skuddserier knestående på 45s, og 6 10skuddsserier liggende, på 75. På tirsdag skjøt jeg 25 skudd knestående før treninga til ungene, og 25 etter, og på onsdag skjøt jeg et stevne fordi datteren min liker å skyte stevner, og vafler :D og fordi vi begge liker miljøet og folkene, alle unnskyldningene for at vi skjøt dårlig, og alle oppmuntringene alle har til alle.

Søndag instruerte jeg noen unger, lørdag langhold, fredag trening og instruksjon av nevnte datter, torsdag tror jeg ikke jeg gjorde noe skyterelatert...

 

Kurs er vel og bra, men det er i avsnittet over vi lærer å skyte, og til gjenomføring har vi skytterlagene - DFS opprettet av Stortinget for at, gjett? Jo for at folk skal lære seg å skyte ;)

Uansett blir man ikke god til å skyte uten å skyte mye, og det er vel egentlig derfor jeg har gitt konseptet kurs litt opp i forbindelse med langholdsskytinga.

 

Folk som er villige til å lære blir fulgt opp, og får svar, tips, veiledning, ikke for at det er bevisst, men for at det er trivelig - og det skaper et trivelig miljø der folk oppmuntrer hverandre, trener, og blir bedre. Alle blir bedre. Og det er vel akkurat dette skytterlagene har innsett for lenge siden.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så kom noen meg i forkjøpet igjen :)

 

M67:

Har skutt litt med STR og er uten tvil et fantastisk våpen (til sitt bruk) Selv kombinerer jeg 22lr og 6.5 til trening.

I den ideelle verden skulle jeg gjerne skutt like mye som deg/dere, og hatt mulighet til å være med i et aktivt miljø - uten tvil bra samhold og beste måten å virkelig lære på. Bestrider ikke det i det hele tatt, men for meg passer det ikke.

Jeg kommer som regel hjem fra jobb i 6 tiden, og da skal jeg skifte, dra utstyret ut i bilen og så komme meg på banen - dette tar en time omtrent.

Si at jeg kan være på skytebanen 1830/1900, da er det ikke mye tid til overs, spesielt på vinterhalvåret.

Prøver å skyte så mye jeg kan i helgene, men med mye familieturer på fjellet etc er det ikke alltid det passer - om sommeren kan jeg ihvertfall ha med salongen og skyte litt der.

Jeg er nok ikke helt alene med å ha denne hverdagen heller.

Som tidligere nevnt, vil et sånt kurs kanskje dekke et gap mellom de aktive og de som ikke får opplæring i det hele tatt.

 

 

Jeg tror så godt som alle mine kamerater som jakter har samme inntrykk, at all organisert skytetrening er beregnet mot konkurranse, ellers er det dynamisk/langhold.

Men veldig lite mot praktisk jakt uten konkurranseformen.

Tippper de er mer fokusert på øl enn skyting som en del av jakta jeg.

 

Nå tok denne diskusjonen en veldig usaklig retning.

 

Hvis man går tilbake til start og ser på "ønskelisten" (sett fra mitt ståsted), og sammenligner det med hva som dekkes av dagens kurs ( som jeg har funnet eller kjenner til), ser man at det kanskje finnes en nisje som potensielt kan fylles:

 

1. Målrettet undervisning mot jakt - nei

2. Gjennomarbeidet teoridel - kan ikke uttale meg her, men usikker på hvor jaktrelatert det er

3. Jaktvåpen - ikke på kurs?

4. Vaffel - check

 

Dette er selvfølgelig MIN mening, men det er MIN mening som styrer hvor jeg legger pengene mine,

Hvis jeg ikke ønsker å ta kurs med et banevåpen med diopter, betyr det da at jeg ikke skal ha noen mulighet til å ta kurs i det hele tatt, og hvem skal bestemme dette?

 

Hvor konstruktivt er det å møte et forslag fra noen med at holdningen at det du ønsker deg er tull, vi har allerede alt du trenger?

Var jo noen som mente at touch telefoner aldri kom til å bli noen hit, eller at internett bare var en boble..

 

For ordens skyld er kikkerten min vatret ;)

Link to comment
Share on other sites

Når man snakker med noen skytterlagsmedlemmer virker det som at de har monopol på alt som heter organisert skyting, og de som ikke vil melde seg inn eller bli med på deres aktiviteter får bare ha det så godt. Det er en farlig holdning å ha, og kan fort føre til en oss og dem holdning som er lite konstruktiv.

 

 

Hvorfor i all verden skal DFS legge to pinner i kors for ikke-medlemer som driver med noe annet enn det DFS gjør? Legger din lokale fotballklubb til rette for basketball? Svømmeklubben for sprintløp? Pistolklubben for bueskyting?

Link to comment
Share on other sites

Man har allerede tre stykker (Umbo, meg + julegave til fruen) som er villig til å betale noen tusenlapper, da er man halvveis til fullt kurs hvis man skal ha 5-6 stk med :D

Og dette er før man i det hele tatt har begynt noe markedsføring...

 

+1

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal DFS legge to pinner i kors for ikke-medlemer som driver med noe annet enn det DFS gjør? Legger din lokale fotballklubb til rette for basketball? Svømmeklubben for sprintløp? Pistolklubben for bueskyting?

 

Jeg er helt enig med deg, dette er absolutt ikke DFS sitt ansvar, og det er litt av poenget mitt med det hele. For ofte når det blir spurt om lignende ting på Kammeret blir DFS tatt opp med en gang som eneste løsning, og det er jo lite egnet da man kanskje spør om akkurat noe DFS ikke gjør.

 

For å ta ditt eksempel, det blir som at noen spør etter noen som driver med sprintløp, så foreslår noen en svømmeklubb - og så blir det dårlig stemning da den personen sier at man helst vil drive med sprint og ikke svømming.

 

Men jeg tror absolutt at DFS (hvis interessert) hadde vært en utrolig bra ressurs for liknende kurs.

Er jo ingen andre steder det er så mye kompetanse samlet rundt emnet.

Ta kurset som Høggern beskrev, gjør det litt om så det er 100% jaktfokusert, markedsfør det bredt, og selg det til idioter som meg som bare er interessert i øl og dårlig vatret kikkertsikte.

Potensielt kan det gi litt ekstra penger i klubbkassen og evt rekruttere fler.

Link to comment
Share on other sites

I løpet av mange år som jegerprøveinstruktør og autorisering av jegerprøveinstruktør har dette vært et tema. Hvordan lære nye og mer erfarene jegere å skyte.

 

Njff har som nevnt kurs i skyting med rifle. Disse kursene er ikke godt gjennomarbeidet og består i stor grad av for mye teori og lite skyting. De har også en tendens til å ta med for mange momenter inn i et kurset, da det ikke brukes kurs som differensierer ferdighetsnivå. Alle kurs skal passe alle.

Man lærer å sykle før man kan krabbe. Jeg har alltid som mål å lære nye jegerkandidater å krabbe. Videre progresjon kan de få hvis de melder seg inn i DFS. De har et, for meg, bedre opplegg for skyteoplæring en kurs i regi av njff.

 

Teknisk dårlige skyttere blir ikke bedre av et kurs bestående av, sittende, stående og skyting på beveglige mål. De trenger veiledning og terping på grunnleggende skyteteknikk. Det er ikke noe problem teknisk å få til slike kurs gjennom njff, men tror dugnadsånden er synkende.

Link to comment
Share on other sites

Gir trening med diopter noen fordeler fremfor trening med kikkert?

Neppe, det er ca ett fett tror jeg.

 

Men skal man holde kurs, så er det mye enklere og bedre å låse ut 10 like Sauere med diopter (ingen har 10 like sauere med kikkert), gi de ammo man vet at de samler 10.9 med og være ferdig med den delen - enn at folk skal komme med sine egne Ruger Take-Down eller wtf, og ingen noengang finner ut om det er mannen eller rifla som sprer. Ikke alle har 22LR heller.

Og jeg tror faktisk at de aller fleste vil ha nytte av å gå igjennom en runde med 22LR på 15m før man går ut i felt på et kurs - iallefall om det ikke er veldig videregående. (jeg har nytte av å terpe litt på 15m før jeg skyter LH - og jeg er iallefall litt viderekommen...)

 

De mer vellykte LH-kursene vi hadde var der vi hadde en hel dag på 100m først. 100m og teori i bolker, og så ut på LH dagen etter. Med kronografering seff, men mest med gruppeskyting, 3sk grupper med terping på avtrekk, pust og stilling. En ting var at deltakerne fikk inn dette i kroppen før de skulle ut i vinden - instruktørene fikk også sett hva de kunne forvente ute i utmarka, og kunne ta hensyn til den enkeltes nivå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Njff har som nevnt kurs i skyting med rifle. Disse kursene er ikke godt gjennomarbeidet og består i stor grad av for mye teori og lite skyting. De har også en tendens til å ta med for mange momenter inn i et kurset, da det ikke brukes kurs som differensierer ferdighetsnivå. Alle kurs skal passe alle.

 

 

Artig nok er tilbakemeldingene jeg har fått fra to venner som har vært på kurs på Flå motsatt; en helg med mye skyting men ingenting teori om hvordan instruere, stillinger, våpen, ammo.

 

 

Dugnadsånden er stort sett død overalt :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Mellomste sønnen min brukte tre serier. Når han var fire.

 

Fordelen med diopter er at de tåler skruing att og fram, retningen man skrur er visuelt tydelig og man lærer at øyet skal på samme sted hver gang, dvs at stillingen må være repeterbar. Jeg skjønner at folk som kun har skutt med kikkert får litt hikke, men det er faktisk ikke noe problem å omstille seg om man trur seg med det.

Link to comment
Share on other sites

Synes det å skyte med diopter er artig jeg og, mest med skiskytter rifle eller luftgevær.

Og i forhold til "natural point of aim" (i mangel av bedre norsk ord) er det nok bra trening.

 

For å være litt blåruss så er det akkurat på grunn av varierende dugnadsånd at jeg nevnte relativt høy pris for kurset. Så kan de som bruker tid på dette få noe igjen for det, og kanskje inkludere de som har kompetanse, men ikke tid å ofre fordi det går utover jobbe etc.

 

Og for å repetere meg selv i det uendelige, ja, jeg vet det beste er å begynne aktivt, men nå er ikke det et alternativ. Det må jo kunne være lov med en mellomting.

Blir som å si at hvis du ikke vil spille aktivt fotball i x.divisjon, får du ikke lov å spille i det hele tatt - er jo noen som synes løkkefotball med gutta er topp.

Link to comment
Share on other sites

At en som kun har skutt med kikkert skyter tilnærmet like bra med diopter etter et par serier?

Egentlig ja. Iallefall vanlig skyting der ustødig holding og avtrekksusikkerhet dominerer. Skytes det med støtte og en skal sanke innertiere, så krever kanskje dioptret noe mer trening - og evt synskorreksjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det jeg sier er basert på erfaring med bra mange skyttere - men noen sliter litt. Felles for dem er gjerne at de har bestemt seg på forhånd for at det er noe dustegreier.

Er heller ikke enig i at skur og korn tar laaang tid å mestre. Men det krever litt flere sjekkpunkter, og tar litt lenger tid.

Jeg skal ikke forsvare dioptret som noe fantastisk, for spesielt på felt ER det noe dustegreier, og der DFS fremmer 2017 som "Feltåret" og hauser opp feltskyting, så tviholder man på arkaiske sikter. Men de virker. Til runde blinker virker de utmerket for de fleste. Til skjeve rare figurer er det ikke optimale, men der kommer trening inn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...